Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waar liefde woont

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waar liefde woont

Psalm 133

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In vrede bijeen zijn

Hel op een na laatste lied hammaaloth gaan wij nu met elkaar lezen. Het is een korte Psalm, maar met een rijke inhoud. Het gaat om het samenwonen van broers: ziet. hoe goed en hoe liefelijk is het. dat broeders ook samenwonen!

In gedachten zijn we in Israël, wat mij betreft in de tempel of bij de tabernakel, maar dat hoeft niet. Het kan net zo goed in een dorpje in het noorden van Galilca zijn of in het zuiden bij de woestijn van Judea. Het gaat om broeders, maar dan niet allereerst in de zin van familie, maar in de zin van het verbonden zijn door hetzelfde geloof. Paulus schrijft dat in Efeze 4 : 5. 6: en Heere. ccn geloof, een doop, een God cn Vader van allen die daar is boven allen, en door allen en in u allen. Dat is de band. Niet een aardse vader, maar de hemelse, niet een band van vlees en bloed, maar van geloof en hoop. Het huisgezin van God in deze wereld, daarover gaat het. Het zou ook zo gezegd kunnen worden: e huisgenoten des geloofs.

Wat is het goed als die huisgenoten des geloofs. waar dan ook. in vrede bijeen zijn. Dat is goed en liefelijk! We zien daar wat van als wc in Handelingen 2 lezen van de eerste gemeente in Jeruzaletn. Zij hadden alle dingen gemeen. Zij kwamen dagelijks samen, van huis tot huis brood brekende. Zij waren volhardende in dc leer van de apostelen, in de gemeenschap. in dc breking des broods en in de gebeden. En zo zouden we uit die eerste christengemeente nieer dingen kunnen noemen. Het is goed en liefelijk.

De vraag dringt zich naar voren of dat nu ook bij ons gevonden wordt. Als we onze kerkelijke w'crcld bekijken, dan lijkt het er niet veel op. Het ergste is dat het onze schuld is. cn dat we die niet gevoelen en dus niet belijden. Het tweede is. dat wij wel kunnen afbreken, maar niet kunnen opbouwen cn bijeenbrengen. Dat kan de Heere alleen. Als deze Psalm het heimwee zou kunnen wekken naar deze eenheid en ons dus zou brengen met schulderkentenis aan dc troon der genade, dan zou dat groot zijn.

Kostelijke olie

Onze Psalm is beeldrijk. Het eerste beeld is dat van de gezalfde priester Aaron. Over het hoofd van die priester werd de heilige zalfolie gegoten. En dan zie ik in de Psalm getekend hoe deze olie over zijn gelaat liep, zijn baard doordrenkte cn vervolgens allicp langs zijn lange klederen tot de zoom van zijn opperkleed toe. Dat samenwonen van broeders in vrede en liefde, als huisgenoten des geloofs wordt vergeleken met die kostelijke zalfolie. Ik dacht dat het beeld wel duidelijk is. als je dc gebeurtenis van die zalving voor de geest haalt. Die olie verbindt hoofd, baard en kleding, ja, zelfs tot de zomen van de klederen loc. Die ene kostelijke zalfolie is het samenbindende element.

Nu moet ik eerst wat vertellen over de kostelijke zalfolie. Daarvan kun je lezen in Exodus 30 : 22-33. Nauwkeurig wordl op die plaats voorgeschreven de hoeveelheid cn de soort specerijen die aan olijfolie moet worden toegevoegd. Deze olie mochl niet worden nagemaakt. De heilige zalfolie tnocht ook niet voor gewone profane doeleinden worden gebruikt. Het was een olie die gebruikt werd voor de zalving van dc voorwerpen van de tabernakel. maar ook voor dc zalving van de priesters tot hun ambt. De man die deze olie namaakte of voor andere doeleinden gebruikte, moest uitgeroeid worden uit zijn volken.

Waarom zo'n grote zorg otutreni deze olie? Wel. omdat het een albeelding was van de Heilige Geest. Dc Heilige Geest maakte de ambtsdragers bekwaam tot de vervulling van hun taak. De zalfolie was door de gebruikte specerijen ook welriekend. Zo verspreidt de Heilige Geest de reuk van Christus. En Zijn rieken zal zijn in de vreze des

Heeren (Jes. 11:3). Waar die Geest woning maakt in het hart van een zondaar, daar wordt de vreze Gods geboren. Dat is. in het kort gezegd, een leven met de Heere. In het gebed en bij het Woord.

Zoals de Geest des Heeren een welriekende reuk verspreidt. zo is nu ook de liefdeband tussen de kinderen Gods wanneer die beoefend mag worden. Die liefde zeifis gave van de Heilige Geest. En zij verspreidt een reuk. die tot liefde noopt. Daarom is het zo erg wanneer de liefde verkilt. Wanneer er bittere dingen worden gezegd onder en over elkaar. Wanneer er een kille geest waait door de kerk, die bepaald niet uit God is. dan is er zo weinig te merken van die liefdegeur die elk tot liefde noopt. Zouden we al in de tijd leven, waarvan de Schrift zegt. dat in het laatste der dagen de liefde van velen verkouden zal?

Overigens wanneer de Geest des Heeren werkt en het samenleven van de broeders in onderlinge liefde gevonden wordt, dan is een ieder daarbij betrokken. Dan dringt de olie tot in de klederzoom toe. Dan zijn ook de jongeren erbij betrokken, dan zijn ook de pasbeginnenden in het genadeleven erbij betrokken.

De dauw van Hermon

Het tweede beeld dat in de Psalm gebruikt wordt, is dat van de dauw die van de Hermon neerdaalt op de bergen van Sion. De toppen van de Hermon zijn bedekt met sneeuwkruinen. Daardoor kan door middel van de zonnewarmte waterdamp in de atmosfeer komen die 's avonds neerdaalt op de bergen van Sion. Na de warme dag is het een weldaad wanneer deze rijke dauw neerdaalt op de uitgedroogde bodem. Het is verkwikkend en verfrissend. Wel. zo is nu dat samenwonen van de broeders in liefde en vrede. Dat is verfrissend en verkwikkend voor de kerk van God in de strijd op aarde. Het is goed om dit te mogen ervaren. Samen te zijn rondom het Woord en zo zich verbonden te voelen aan de anderen. Samen te spreken over dezelfde dingen, die onze geest bezig houden. Wat gaat daar een kracht vanuit. Dan is er zoveel goeds te ondervinden in het samenzijn met elkaar rondom het Woord.

Zegen en leven

Niet alleen is het goed en liefelijk om dit te ervaren, maar het is ook goed in de ogen van de Heere Christus. En omdat het Hem welbchasjelijk is. daardoor is het ook goed en verkwikkend om zo samen te leven in vrede bi j en met het Woord. Luister maar: „want de Heere gebiedt aldaar de zegen en het leven tot in der eeuwigheid".

De Heere gebiedt aldaar de zegen. En als de Heere zegent dan zijn we gezegend voor de tijd en voor de eeuwigheid. Dat is een zegen die vloeit uil Zijn doorboorde handen. Want die zegen is verworven, doordat Hij de vloek gedragen heeft. Maar daardoor is de zegen van Hem ook zo rijk en overvloedig.

Dat dragen we lang met ons mee. als we een zegen hebben mogen wegdragen uit het samenzijn met de broeders. Dat is geen inbeelding, maar werkelijkheid. Dat zal ons verootmoedigen en klein maken vanwege de weldaden van de Heere.

Het belangrijkste is voor het laatst bewaard. Hij gebiedt daar het leven tot in der eeuwigheid. Door de werkingen van de Heilige Geest en de inwoning van de Heilige Geest gebiedt Hij dat leven. Het is de Geest die levend maakt. Waar nijd en twist is. daar is het boze bestaan van de mens aan het woord en de geest uit de afgrond. Maar waar de vrede en liefde mogen heersen, daar woont de Geest. Dat is aan deze vruchten te zien. Maar daar is dan ook het leven tot in der eeuwigheid. Het echte, ware leven uit God. door Christus.

Dat we dan zouden smeken aan de Heere of wij bedeeld mogen worden met de kostelijke zalfolie, waarmee Christus gezalfd is, namelijk met de Heilige Geest. Opdat de vrede en liefde zouden mogen heersen in de kerk, en dat het Woord weer moge samenbinden. Dan zou er nieuwe kracht zijn. maar ook die geur des Geestes die anderen tot liefde noopt.

Gespreksvragen

1. Hoe sluit Psalm 133 aan op Psalm 132?

2. Wie werden met de heilige zalfolie gezalfd onder het Oude Testament?

3. Enkele zalvingen worden met name genoemd. Zou je er enkele kunnen vinden?

4. Het beeld van de zalfolie die neerdaalt tot op de klederzoom je kunnen toepassen op de Pinksterdag. Zie je verband met Hand. 2 : 33?

5. Vergelijk vers 3a van de Psalm met Hosea 14 : 6. Welke overeenkomst zie je?

6. Wat is het schuldige tekort van onze tijd?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 oktober 1988

Daniel | 32 Pagina's

Waar liefde woont

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 oktober 1988

Daniel | 32 Pagina's