Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Strijd en overwinning.... dichtbij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Strijd en overwinning.... dichtbij

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tweede bondsdaglezing door ds. J.J. van Eckeveld

Strijd, dat is het eerste woord van hel thema van vandaag. Job zegt: ..Heefl niet de mens een strijd op aarde? " Ieder mens heelt een strijd op aarde. Dat is het gevolg van de zonde. Daardoor is ons leven een gebroken leven. Waren er geen zonden, dan waren er ook geen wonden, ook geen strijd.

leder mens....

Ieder mens heeft een strijd op aarde. Het leven is vol van zorg. moeite en verdriet. Ik denk aan die jongen die zijn meisje kwijtraakte door een verkeersongeluk; ik denk aan die jongelui die maar niet aan de slag kunnen komen in de maatschappij. Ik denk aan die jongens cn meisjes hier in Amsterdam en op andere plaatsen, die hun ellende proberen kwijt te raken door middel van drugs en alkohol. En we kunnen allemaal zonder moeite de lijst nog veel langer maken. Heeft niel de mens een strijd op aarde?

De strijd des geloofs

Maar niet elke strijd is dc goede strijd, is de strijd des geloofs. Paulus schrijft aan Timotheüs in 1 Tim. 6:12: Strijd de goede strijd des geloofs." Hij spreekt dus over dc goede strijd. Die strijd kennen we alleen als we het geloof kennen.

Er zijn mensen die over het geloof spreken alsof het een vanzelfsprekende zaak is dat jc gelooft. „Natuurlijk geloven wij. we gaan ieder zondag naar de kerk, we lezen de Bijbel, we bidden." Maar het is géén vanzelfsprekende zaak dat we het geloof kennen. Nee. het is een wonder, het geloof te leren kennen. Een wonder van Gods genade! Vanuit onszelf kennen we het geloof niet en daarom kennen we ook de strijd des geloofs niet. Door dc zonde zijn we immers in de macht van het ongeloof cn zijn we kinderen des toorns. Hel geioof is ook niet iets dat uit de mens komt, het is een gave van God.

Hoe kom je aan het geloof?

Misschien zijn er hier vanmiddag wel jongelui bij wie het zo leeft: „Gods kinderen zijn zo gelukkig en ik ben zo ongelukkig! Ik mis dat geloof, hoe kom ik er toch aan? " Wat een wonder dan dat het geloof een gave van God is. Immers als we vanuit onszelf zouden moeten geloven dan was het een hopeloze zaak. Het geloof komt van boven en daarom kan het. En wat ook zo'n wonder is: de Heere wil erom gevraagd worden. Doe je mond dan maar wijd open. smeek dan maar om het geloof. Dc Heere geeft zo graag aan bedelaars.

Er was eens een dominee die op catechisatie zei: , .De Heere kan alles." Maar toen was er een meisje dat haar vinger opstak en zei: ..Nee dominee, dat is niet waar. Een ding kan de Heere niet: Hij kan geen bidder laten staan." Zul je 't onthouden als de vraag bij je leeft: „Hoe kom ik aan dat geloof? " Zul je 't onthouden: de Heere laat geen bidder staan. Dat zingen we in Psalm 116: „Onze God ontfermt Zich op het gebed.”

Hij wordt genoemd een hoorder van het gebed. Het is de vraag van het allergrootste belang voor jullie en voor mij: kennen we dat geloof? Misschien zeg je:

„Hoe kan ik dat weten? " Als je dat geloof mag kennen, dan leeft die keus van binnen. Als je dat geloof mag kennen, dan heb je ook je eigen zonden leren kennen.

Dan heb je een droefheid over de zonde leren kennen. En dan heb je ook een droefheid leren kennen omdat je tegen God gezondigd hebt. Tegen een God die je niet meer missen kunt.

Dan heb je geleerd in dc diepe beleving van binnen in je hart. dat je het verdiend hebt. dat je het waard bent dat de Heere nooit meer naar je zal omzien.

Maar als je dat geloof mag leren kennen, dan heb je ook iets geleerd van dat hopen op genade. Net als die tollenaar achter in de tempel. Genade was het enige waar hij nog op hopen kon toen hij zei: „O God, wees mij zondaar genadig!" Ja, dan kun je niet meer rusten buiten de Heere Jezus. Hij is dc Enige Die ons met God verzoenen kan. En dan heb je weleens met een brandend hart in de kerk gezeten als de heerlijkheid van de Heere Jezus voor verloren zondaren werd uitgestald in de prediking.

Dan leefde het in je hart: „Daar, naar Hem. daar strekt zich al mijn lust en al mijn liefde heen." Het geloof leert alles buiten Christus verliezen en leert alleen rusten in Hem. Ken je dat ware geloof? Want dan alleen ken je ook die strijd des geloofs.

Geloof en strijd

Aan het geloof is strijd verbonden. Dat is veraf zo: in Rusland, in China. Dat is ook dichtbij zo; in Nederland. leder kind van God kent dc strijd van het geloof. Gods kinderen hebben het. om zo eens te zeggen, nooit op zak.

Jullie kennen, hoop ik. de Christenrcis van Bunyan wel. Daarin kun je lezen hoe Christen hoven op de heuvel Moeilijkheid in het paleis Lieflijkheid komt. Daar heeft hij het wonderlijk goed. Hij mag genieten van het uitzicht op de Hemelstad. Maar daar wordt hij ook van top tot teen bewapend. Waarom? Omdat direkt na het paleis Lieflijkheid de strijd met Apollion, het vreselijke hellemonster volgt. Een christen moet altijd zijn wapenrusting klaar hebben, zelfs in het paleis Lieflijkheid. En vooral heeft hij nodig het zwaard, dat is Gods Woord. Welk wapen gebruikte de Heere Jezus in de strijd? Het zwaard van Gods Woord. Toen dc duivel in de woestijn Christus bestreed, zei Hij: „Daar staat geschreven”.

De strijd tegen de wereld

Strijd de goede strijd des geloofs, want niet alle strijd is de goede strijd.

Gaat het ons om de naam en de eer van God of strijden we voor onszelf? En dc strijd des geloofs is de strijd tegen een driehoofdige vijand, tegen een driekoppige Apollion. Het is de strijd tegen de wereld, de duivel en ons eigen ik.

Waarom een strijd tegen de wereld? Na de zondeval ligt de wereld in de macht van de zonde. De wereld, dat betekent in dit verband, de godevijandige wereld. Dat is de wereld die je van God zoekt af te trekken, die zo vol met verleidingen is. Gods kinderen zijn niet van die wereld, maar ze staan wel midden in die wereld. Die wereld heeft Christus gehaat.

En ook Gods kinderen krijgen te maken met de haat van de wereld. De wereld ziet

hen alleen maar als spelbrekers.

Strijd tegen de wereld, dichtbij. Ik geloof, jongelui, dat het zich al meer zal toespitsen. Als je 's maandagsmorgens niet mee wilt praten over sportuitslagen, dan krijg je het al moeilijker op je werk. Als je niet op de hoogte bent van allerlei populaire tv-programm a's, dan kom je al meer alleen te staan. Als je ernst wilt maken met Gods Woord, dan worden al meer beroepen ontoegankelijk voor je. Een voorbeeld: aan een verpleegster op een sollicitatiegesprek wordt gevraagd: ..Hoe denk je over abortus provocatus en euthanasie? Kun je daar niet aan meewerken? Akkoord, ieder zijn eigen standpunt." Maar er wordt wel ccn ander benoemd.

Het is een slecht teken, als we ons in de wereld zo thuis voelen.

Strijd tegen de duivel

Strijd de goede strijd des gcloofs. Dat is ook een strijd tegen de duivel. De duivel is dc grote tegenstander van God. Hij doet niet anders dan het werk van God tegenstaan. Waar de christenen worden weggevoerd in overvalwagens, waar ze zuchten in concentratiekampen. daar komt de duivel als een briesende leeuw. Maar hij kan ook komen als een engel des lichts, cn dan is hij het gevaarlijkst. Hij kan zelfs bijbelteksten gebruiken, of beter gezegd, misbruiken. Dat deed hij ook bij Christus in de woestijn. Vroeger zeiden ze wel: ..Als de duivel op klompen komt dan hoor je hem aankomen, maar, o wee, als hij op sokken komt.”

Moet je dat nou letterlijk nemen wat er in de Bijbel staat: een schepping in zes dagen, een ezelin van Bileam die spreekt. Jona in de vis. Kun je dat niet anders opvatten? En kennis van je zonden, bekering, wedergeboorte; kan het niet wat makkelijker? Jongelui, wees op je hoede voor de listen van duivel. Hij probeert het Woord van God krachteloos te maken, hij probeert je naar de ondergang te slepen. En hij vindt zoveel aanknopingspunten in ons eigen hart.

Strijd tegen onszelf

De goede strijd des gcloofs is ook een strijd tegen onszelf. Weet je wat al Gods kinderen leren: de grootste vijand zit van binnen. Dat is ons eigen ik, ons zondige vlees, ons boze hart, dat niet wil buigen onder de Heere. Of heb jc nooit last van die vijandschap, die weerstand van binnen, als je je knieën buigt? Is er nooit die tegenspraak van binnen, als de Heere een andere weg met je gaat dan jc gewild had? Ken je dc strijd niet tegen de boze neiging van jc hart. waardoor je steeds weer naar de zonde wordt getrokken? Toen ze aan een huilend kind van God vroegen: „Waarom huil jc zo? ", zei ze: „Ach, het is zo erg van binnen: aan de ene kant van m'n hart zitten ze te bidden en aan dc andere kant van mijn hart vloeken ze." Begrijp je iets van die strijd tegen die boosheid hier van binnen? Die strijd die zo zwaar kan zijn dat je er innerlijk door verscheurd wordt.

Strijd en overwinning

Strijd de goede strijd des geloofs. Weet je wat nu zo'n wonder is? Aan het geloof is de overwinning verbonden! Dc overwinning! Als we de vijand zien, hoe sterk zc zijn. dan moeten we zeggen: „In ons is geen kracht tegen die grote menigte." En toch overwinnen? Ja! Door dc kracht van Christus. Hij heeft overwonnen! Aan het kruis van Golgotha heeft Hij de wereld overwonnen, heeft Hij de kop van satan vermorzeld, heeft Hij de kracht van de zonde verbroken. Als Overwinnaar is Hij opgestaan uit de dood, is Hij opgevaren ten hemel. En in Hem zullen al die strijders in de strijd van het geloof overwinnen! Ik kan tegen de wereld niet op. Maar wat zegt Christus?

„Ik heb de wereld overwonnen." O. wat is de duivel sterk! Maar wat zegt Christus? „Dc poorten der hel zullen mijn gemeente niet I overweldigen." Ik kan niet • een zonde dc baas. Maar wat lezen we van Christus? „Mij I is gegeven alle macht in de I hemel en op de aarde." En I waar is nu plaats voor dc I kracht van Christus? In onze | zwakheid! ..Zijn kracht wordt ' in onze zwakheid volbracht.”

Zolang ik zelf nog kan. heb ik Hem niet nodig, maar als ik geen kracht meer heb en als ik afgebroken op dc grond lig, dan krijg ik Zijn kracht nodig, dan is er plaats voor Zijn kracht.

Zalig geheim: strijd met gevouwen handen, strijden met het zwaard van Gods Woord. Christen stak het monster Apollion dood met het zwaard. Weet jc waar de duivel, ook vandaag, doodsbang voor is? Voor bedelaars met gevouwen handen. Want wc kunnen alleen staande blijven in de strijd, door dc kracht van boven.

| Aan het geloof is strijd 1 verbonden, maar ook de [ overwinning. Want dan hoor ik dezelfde Paulus aan het I eind van zijn leven tot Timotheüs zeggen: „Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop beëindigd, ik heb het geloof behouden. Voorts is I mij weggelegd de kroon der 1 rechtvaardigheid." Nee. hij I zegt niet: „Ik heb de strijd goed gestreden." Het ging met vallen en opstaan cn met veel struikelen en door veel zwakheden heen. Zoals de lopers in de wedstrijd heeft hij. alleen door Gods kracht cn trouw, het einde van de loopbaan mogen halen. En nu wacht hem de prijs van de I overwinning. Dat is de onverwelkelijke kroon der rechtvaardigheid, dat wil zeggen: het eeuwige leven. Eeuwig God groot maken en nooit meer zondigen. Daar is geen strijd meer. maar een eeuwig deelhebben aan de overwinning en dat alleen door de kracht van Christus. Die strijders komen erachter: niets uit ons maar alles uit Hem!

Ik denk nog een keer aan Christen uit de Christenreis. Aan de kant van de weg van dat smalle pad ziet hij een leeuw. Hij beeft en siddert, hij moet er langs. Je begrijpt dat die leeuw een beeld is van de satan, een beeld van dc strijd. Maar als hij dichterbij komt. ziet hij dat dc leeuw aan dc ketting ligt. Dat is dc boodschap voor die inzichzclf-krachteloze strijders.

De leeuw ligt aan de ketting en de ketting ligt in de doorboorde handen van Christus. Daarom zullen allen die de goede strijd hebben leren kennen, in Christus meer dan overwinnaar zijn. Hoe zwaar de strijd ook mag zijn. hoe het zich ook mag toespitsen in deze ontkerstende samenleving. Dan gaat het goed. eeuwig goed!

Ken je de goede strijd des gcloofs? Ik mag het vrijmoedig zeggen vanmiddag: ..Onder de krijgsbanier van Koning Jezus is nog plaats, ook voor jullie." De krijgsdienst van Jezus is een liefdedienst. Dan geeft Hij ons in de strijd zoveel in ons hart te ervaren van Zijn liefde cn goedertierenheid, dat we niet zouden willen ruilen voor heel de wereld. Als je de goede strijd niet kent. dan gaat het eeuwig mis-Maar als jc de goede strijd mag

kennen, dan gaat het eeuwig goed. Al kom je dan alleen te staan, al moet je dan tegen de stroom op roeien, dan mag je God in Christus overhouden. Dan zul je ervaren dat de overwinning zeker is in Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1989

Daniel | 32 Pagina's

Strijd en overwinning.... dichtbij

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1989

Daniel | 32 Pagina's