Ruth
In de „Daniël-special" in nummer 3 van 1988 is speciaal aandacht gegeven aan het boek „Hooglied". Ds. Rietdijk heeft toen behalve de plaats en betekenis van dit boek ook enkele kernzaken ten aanzien van de Bijbel, als de kanon, de wijze van uitleg en allegorie en typologie behandeld. Heb je die Daniël nog, zoek die Special even op en lees deze punten nog eens door, want veel ervan is van wezenlijk belang en komt ook nu weer ter sprake. De uitleg van het Hooglied bleek niet zo makkelijk te zijn. Dit is bij het boek „Ruth", dat nu aan de orde is, heel wat eenvoudiger. Het is ook veel meer bekend. Hoe vaak hebben wij de geschiedenis van Boaz en Ruth al niet horen vertellen. Wij kennen allemaal de eenvoudige woorden waarmee Ruth haar keus voor de Heere en Zijn dienst verwoordt: „....uw volk is mijn volk en uw God mijn God”.
Hoe bekend die uitspraak is. blijkt onder andere uit de volgende anekdote. Eind 1940 zag dc situatie voor Groot-Brittannic etsomber uit. Het stond praktisch alleen tegenover de overmacht van Duitsland met zijn bondgenoten. Churchill. de befaamde eerste minister, hoopte dat Amerika de helpende hand zou bieden. Dat leek de enige mogelijkheid om de ongelijke strijd te winnen. Op verzoek zond Roosevelt. dc toenmalige president van de Verenigde Staten, zijn speciale afgezant. Harry Hopkins. naar Groot-Brittannic om de situatie te peilen en hem daarna van advies te dienen. Eind januari 1941 had Hopkins zijn missie vervuld en werd in hel Station Hotel tc Glasgow een afscheidsdiner gehouden, waarbij uiteraard ook Churchill aanwezig was. Iedereen was vol spanning: wat zou Hopkins Roosevelt adviseren? Op een gegeven moment ging Hopkins staan. Hij keerde zich naar Churchull en zei: „lk vermoed dat u graag zou willen weten wat ik president Roosevelt bij mijn thuiskomst zal zeggen. Wel. ik zal een vers citeren uit hel Bock der Waarheid: „Waar gij zult heengaan, zal ik ook heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten: uw volk is mijn volk. en uw God mijn God.”
Churchill was in tranen. Hij wist wat het betekende. Het was net of er een reddingsboei werd uitgeworpen.
Dit verhaal tekent de situatie van toen heel scherp cn het laat ons tegelijkertijd zien hoe in die tijd vooraanstaande politici naar elkaar toe uit de Bijbel konden citeren. Je kunt je misschien wel voorstellen, dat iedere keer als ik Ruths uitspraak lees of hoor. ik meteen ook denk aan dit voorval. In ieder geval, de woorden zijn overbekend.
De plaats in de kanon
Onze volgorde van dc bijbelboeken is ontleend aan de Septuagint, de Griekse vertaling van het Oude Testament: erst de historische boeken, daarna de dichterlijke en tenslotte de profetische boeken. Ruth volgt dan op Richtercn. Maar in de Hebreeuwse Bijbel is de volgorde principieel anders: erst de vijfhoeken van Mozes, daarna de Profeten - waar ook de historische boeken onder vallen, want die zijn ook niet anders dan profetie: erkondiging van Gods woorden en daden in het verleden, heden en in dc toekomst - cn tenslotte de Geschriften. (Zo kenden de Heere Jezus en Zijn discipelen het Oude Testament, Luk. 24:27, 44). In dit laatste deel horen thuis de dichterlijke boeken cn Esther, Daniël. Ezra. Nehemia. de Kronieken en ook Ruth.
Een van de onderdelen van de Geschriften wordt gevormd door de „feestrollen", namelijk Hooglied, Ruth, Klaagliederen, Prediker en Esther. Zij heten feestrollen, omdat per feest één ervan werd gelezen. Hoogliedbijvoorbeeld op het Pascha. Ruth op het Pinksterfeest. De oorspronkelijke plaats in de kanon is dus niet toevallig. Het boek Ruth is geen aanhangsel van Richteren. maar een geheel zelfstandig bock, over één bepaalde familie. De naam van het boek is de naam van de hoofdpersoon: Ruth. De geschiedenis is heel subjektief en persoonlijk gebeurd. Het Hooglied cn Ruth zijn de enige oudtestamentische bijbelboeken waaruit in het Nieuwe Testament niet wordt geciteerd.
Wat het ontstaan van de kanon betreft, wil ik nog eens herhalen wat door ds. Rietdijk is beklemtoond: de kerk heeft nooit de boeken van dc Bijbel heilig verklaard en zo een kanon gevormd, maar dc kerk heeft ze voor heilig en kanoniek ontvangen. Lees Ned. Gel. Bel. artikel 5. (Een nuttig boek over afsluiting en gezag van dc Bijbel: J. van Bruggen. Wie maakte de Bijbel? ).
Tijd en schrijver
De schrijver is onbekend. Uit het boek zelf wordt duidelijk dat het geschreven is in de tijd na Davids regering, er wordt namelijk over David gesproken, 4:17. De geschiedenis zelf vindt plaats aan het einde van dc richterentijd. Het is dus nog niet de periode na dc richtercn. waarin „een iegelijk deed wat recht was in zijn ogen". Richt. 21:25. Het geboortejaar van Obed. de zoon van Boaz en Ruth, 4:17. schat men aan het einde van dc twaalfde eeuw voor Chr.. en het geboortejaar van David is waarschijnlijk uiterlijk 1040 voor Chr.
Doel en betekenis
Allereerst is cr het algemene doel. wat voor alle bijbelboeken geldt: Die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is "van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering. tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; opdat dc mens Gods volmaakt zij", 2 Tim. 3:15-17. De Heere heeft Zijn Woord op laten schrijven „door een zonderlinge zorg. die Hij voor ons en onze zaligheid draagt", Ned. Gel. Bel. artikel 3. De Heere heeft Zijn Woord gegeven om ons te redden van de welverdiende straf. Daarbij heeft Hij ieder van ons op het oog. ook jou cn mij. Zo moeten wij de Bijbel bezien, lezen en aanvaarden! Dan begrijpen wij de dichter: Ontdek mijn ogen. dat ik aanschouwe dc wonderen van Uw wet" (is hier: w Woord). Psalm 119:18.
Daarnaast heeft elk bijbelboek zijn eigen aparte doel. Bij het boek Ruth wordt de aandacht gevestigd op Gods voorzienigheid. „De Heere maakt arm en maakt rijk. Hij verheft dc geringe uit het stof', zoals Hanna zingt, 1 Sam. 2:7-8; Ps. 113:7-9. „Bij geval" komt Ruth op dc akker van Boaz. Vooral wordt zichtbaar Gods onbegrijpelijke genade: en heidense vrouw wordt in Israël ingelijfd. Lang voor ook aan de heidenen de vergeving der zonden verkondigd wordt (Hand. 11:18). is Ruth daar al een voorbode en een type van. Zij heeft bovendien een aandeel in de vormgeving van het door God verkoren koningshuis van David. En daarmee houdt het niet op.
Want hot doelt vooral op Christus! Boaz. de tweede hoofdpersoon uit deze geschiedenis, is een type van Christus. Alles in het Oude Testament, ook in het boek Ruth. ook lossing en leviraatshuwclijk. wijst in feite op Christus en moet aan Zijn komst en werk dienstbaar zijn. Het boek Ruth is door de Heilige Geest geïnspireerd om tot bekering tc brengen cn het geloof te versterken. Laat daarom bij het lezen en bestuderen ervan ons gebed zijn: ..Zo doe Hij ook aan mij”.
Vorm en indeling
Iedereen is het erover eens: het is een bijzonder fijnzinnig geschrift, zeer levendig, veel dialoog, met ccn mooie opbouw. Elk hoofdstuk geeft ccn hoofdtafereel cn daarna een neven tafereel. Dan wordt de indeling als volgt:
1:1-6: nleiding 1:7-18: erste tafereel: aomi en haar schoondochters
1:19-22: evenstuk: aomi's aankomst te Bcthlehem
2:1-17: weede tafereel: uth op de akker van Boaz
2:18-23: evenstuk: e eerste lichtstraal, ook voor Naomi
3:1-15: erde tafereel: uth gaat naar Boaz
3:16-18: evenstuk: uths gesprek met Naomi
4:1-12: ierde tafereel: c rechtshandeling
4:13-17: even.sluk: en zoon voor Naomi
4:18-22: esluit
Uitleg
De uitleg van Ruth is betrekkelijk eenvoudig. He! is ccn aansprekende geschiedenis van een Israëlitisch gezin, dat in verband met hongersnood uit Beth-Ichetn trekt naar het buurland Moab. Wij laten even in het midden of Elimelech daar goed aan deed. Eén ding is zeker, dc Heere gebruikt het om een heidense vrouw tot bekering te brengen, en haar op te nemen in de geslachtslinie van de Hecrc Jezus! Bi j hef doel zagen wij al waar het vooral om moet gaan bij de uitleg: Gods voorzienigheid. Gods genade aan zondaren en vooral om DE LOSSER, de Zaligmaker van zondaren. de Heere Jezus Christus. Groot van vermogen. vol oniferming en zorg voor de Zijnen, de liefdevolle Bruidegom voor Zijn bruid. Zijn gemeente, door Hem gekocht, niet met geld. maar met Zijn bloed.
Bij de uitleg kunnen wij gebruik maken van allegorese of lypologie. De begrippen zijn bij het
behandeld, maar omdat niet ieder dat nog bij de hand heeft, willen wij het nog even noemen. Naast de verklaring en toelichting van de verhaalde geschiedenis op zich. is ook ccn allegorische en een typologische uitleg mogelijk. In het eerste geval ziet men het vertelde vooral als beeldspraak waarbij elk onderdeel een geestelijke betekenis krijgt. Dit is een gevaarlijke weg, omdat dan dc fantasie dreigt te heersen over de Schrift cn men bovendien dc Schrift kan laten zeggen, wat men er zelf eerst heeft ingelegd.
Bij een typologische uitleg ziet men ccn bepaalde persoon als type voor ccn gehele groep, zoals Ruth bijvoorbeeld voor de heidenen. die later toegebracht worden, of voor al Gods kinderen die tot de onberouwelijkc keus komen. Of zoals Boaz type van Christus, dat wil zeggen hij laat in zijn leven en werk. vooral als losser, iets zien van Christus cn Zijn werk. Zo is Mozes dit in zijn voorbede voor Isracl cn Jozua als hij het volk Isracl Kanaan binnenleidt. Bij deze wijze van uitleg dreigt minder het gevaar van eigen inleg en eigen uitleg, omdat men bij elke bijbel heilige, die een type van Christus is, weet en merkt: de betrokkene is mens, met zonden en gebreken. Hij laat maar iets zien. slechts bepaalde trekken, van Christus en Zijn volmaakt werk.
Veel in dit boek wordt bepaald door twee oudtestamentische gebruiken, namelijk lossing en lcviraatshuwclijk. Wat lossing betreft, 2:20, de bijbelse gegevens vinden wij in Leviticus 25:23v. Als een deel van zijn grondbezit had moeten verkopen, dan behoorde een nabestaande dit voor hem terug te kopen. Omdat de naaste bloedverwant dit om een of andere reden niet kon. deed Boaz dit voor Naomi. Dc instelling van het lcviraatsof zwagcrhuwelijk. Deuleronomium 25:5-10. hield in dat als een getrouwde man stierf, zonder kinderen na te laten, dat dan de eerste van zijn ongehuwde broers met zijn weduwe moest trouwen. Het eerste kind uit dat huwelijk kwam dan op naam te staan van dc overledene. Zo werd zijn naam en geslacht behoed voor uitsterven. Naomi duidt cr op. 1:12-13 en denkt later meteen aan Boaz, 3:3. Beide verplichtingen vallen hier samen. In 4:1-12 wordt ons een levendig relaas gegeven van de uitwerking ervan. Dit is typerend voor heel dc geschiedenis. Je ziet het gebeuren, je maakt het als het ware persoonlijk mee.
Er zijn duidelijke overeenkomsten met het bock Job. Misschien niet op het eerste gezicht, maar de volgende overeenkomsten tussen Job cn Naomi zijn mijns inziens toch onmiskenbaar.
1. Beiden worden van rijk arm, beiden worden beroofd van kinderen.
2. Als dc rampen treffen zijn beiden, korter of langer, vol bitterheid cn verwijt tegen dc Heere. Job. 6:4. Naomi: n dc Almachtige mij kwaad aangedaan heeft", 1:20-21.
3. Beiden doen een beroep op ccn/dc losser. Job. 19:25-27. Naomi. 3:2-4. Beiden worden daarin niet teleurgesteld!
Enkeie opvallende gedeelten
Het is uiteraard in dit bestek niet mogelijk samen het boek Ruth door te nemen. Daarom willen wij een paar sprekende gedeelten er even uitlichten.
Hoofdstuk 1
1. Elimelech gaat in verband met de hongersnood met zijn gezin naar Moab. Als Israëlieten zijn zij daar kennelijk welkom. Mocht hij emigreren? Positief is dat hij dit doet uit zorg voor zijn gezin. Negatief is dat hij naar ccn heidens land trekt, en het beloofde land, door de Hccrc gegeven, verlaat; hij zit nog niet echt aan de grond (1:21); hij doet God oneer aan en ontmoedigt zijn broeders. Als zij allen zijn voorbeeld zouden volgen, zou Israël ontvolkt raken. Hij brengt zijn gezin in een verkeerde, heidense omgeving. Zijn kinderen zijn heilig, zij behoren dc Heere toe. Tenslotte, gedwongen afwezigheid van Gods instellingen is een beproeving, maar als het eigen keuze is, is het zonde. Wat de hongersnood betreft, die is niet zomaar een ramp. het is voor Israël een bijzonder oordeel. Deuteronomium 11:13-17.
2. De gezinsleden dragen zoals in Israël gebruikelijk, sprekende namen. Elimelech: mijn God is koning. Naomi: liefelijkheid. Machlon: ziekelijk. Chiljon: kwijnend.
4. De zoons trouwen met Moabitische meisjes. De Kanttekeningen zeggen: zij waren bekeerde meisjes, anders had dit niet gemogen. Anderzijds, het
was misschien wel naar cle letter van de wet - volgens Deuteronomium 7:3v. was alleen ccn huwelijk met Kanaanietische vrouwen verboden - maar het was niet naar dc geest van de wet.
7. De terugreis was geen lange tocht, slechts ongeveer 75 kilometer.
16-17. De onvergetelijke belijdenis van Ruth, die uitloopt op: „uw God mijn God", bekrachtigd met een eed!
Ruth staat hier model voor de resolute bekeerling tot God en Zijn dienst. Iemand die het oprecht meent, schrikt niet icrug voor een krachtige belijdenis (M. Henry). Ruth is door middel van de gesprekken met Naomi tot bekering gekomen. Bekering: dc totale omkeer van een mens van de dienst van satan naar dc dienst van God. Hij komt met waarachtig berouw tot God cn ontvangt vergeving van zijn zonden. Zijn wil wordt geheel veranderd, hij gaat willen wat God wil. Dc bekering van een zondaar is een eenzijdig Goclswerk - gelukkig maar. want anders was het uitzichtloos voor ons allemaal - maar de Heere gebruikt daar mensen voor. Opdat mensen tot het geloof worden gebracht laat Hij Zijn Woord van genade door zondige mensen verkondigen. Dordtse Leerregels. I. 3. Lees het maar na. Naomi heeft haar persoonlijke getuigenis kennelijk bekrachtigd door een oprechte, vrome levenswandel. Dit is altijd een grote zegen, èn voor de omgeving èn voor de betrokkene zelf. Hoe komt het dat Ruth de goede keus doet en dat wij dit van Orpa niet lezen? Als wij het Evangelie in ongeloof afwijzen, is dat onze eigen schuld. Als wij het in geloof aanvaarden, is dat enkel en alleen door Gods genade. Dan komen wij tot verwondering over Gods verkiezende liefde in Christus.
Sinds het begin van de 19e eeuw wil men bij opwekkingsbewegingen en zo dc prediking nog wel eens besluiten met een oproep om nu voor Jezus te kiezen. Dan wordt in een emotioneel geladen sfeer de suggestie gewekt dat door nu te kiezen en een daad tc stellen, men zijn zaligheid vastlegt cn zo behouden is. Over een hartelijk berouw van tegen de Heere gezondigd tc hebben, een wezenlijk element in de bekering, wordt niet of nauwelijks gesproken. Bekering schijnt zo geen hartezaak. maar ccn uiterlijke zaak te worden. Men moet hel zelf ter plekke doen. alles hangt af van de eigen beslissing. Dc Heilige Geest wordt het werk als het ware uit de hand genomen, terwijl wij bijvoorbeeld uit Johannes 3 en 16 heel goed
weten dat dit juist Zijn werk is.
Laten wij echter om het misbruik een goed gebruik van de keus niet afwijzen of achterwege laten. Waar dc Heilige Geest werkt, komt het tot een onberouwelijke keus, die de zondaar dan van ganser harte vrijwillig doet! De bekeerden op dc Pinksterdag nemen het woord gaarne aan. Handelingen 2:41. Op dc vraag van Filippus belijdt de Moorman spontaan zijn geloof in Christus. Handelingen 8:37. Hellenbroek zegt het in zijn vragenboekje zo mooi: .De zondaar neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich aan Hem over ten eigendom", les XI, vraag 11.
20-21. Naomi is nog niet met haar lot verzoend en zij ziel helemaal over het hoofd wat de Heere haar in Ruth heeft gegeven. Ondanks het goede wat door Gods genade van haar tc zeggen valt. blijft zij van zichzelf helaas zondaar.
Hoofdstuk 2
1. Boaz: in hem is kracht. ..Hij is geweldig van vermogen": hij heeft veel grondbezit. Zoals gezegd is Boaz in deze geschiedenis ccn type van Christus. Een type. maar niet vergelijkbaar! Want Christus is oneindig in kracht en vermogen. Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Let zo op dc andere aspekten, waarin Boaz' goede eigenschappen cn daden naar voren komen. Vermenigvuldig dan deze met oneindig om jezelf zo de heerlijkheid van Christus als Profeet. Priester cn Koning tot je bemoediging enigszins voor tc stellen. Dit geldt of je de Heere vreest of nog niet vreest. Bedenk erbij: het al of niet losser zijn van Boaz. hoe belangrijk ook. is voor Ruth toch geen kwestie van leven of dood. Maar dat is het ten aanzien van Christus wel! Daar geldt: eeuwig behouden of eeuwig verloren.
2. „Aren oplezen". Wij kennen dit niet meer. het zou achter dc combine aan ook moeilijk gaan. Wel kunnen wij het ons toch nog wel enigszins voorstellen. Het maaien van het koren gebeurde met dc sikkel. Daarna werd een bos gemaaide korenhalmen gebundeld tot ccn schoof of garf. 15. Het was allemaal handwerk en allicht vielen cr hier cn daar wat halmen af. Die mochten arme mensen dan voor zichzelf oprapen. Je begrijpt, zoiets doe jc alleen als het echt nodig is. Het klinkt nu misschien ongelooflijk, maar heel wat Nederlanders hebben dit in 1944 ook gedaan. Je wilde wel en was blij als het kon! Ruth komt naar voren als ccn ijverig iemand. Ze pakt aan en werkt stug door. 7.
5. „Wiens is deze jonge vrouw? " Ruth valt kennelijk op. Hoe. waarom? Omdat zij geen Israëlitische is of omdat zij een knappe verschijning is? Is hier mede sprake van liefde op het eerste gezicht? Daar is niets op tegen, zo werkt dat vaak. nietwaar? Maar het moet wel kunnen cn mogen. Hier heeft de eerste ontmoeting duidelijk tot echte liefde geleid.
10. „Waarom heb ik genade gevonden in uw ogen. dat gij mij kent. daar ik een vreemde ben? " Een eerlijke uiting van dankbare verwondering, vanuit een besef van eigen nederige positie. Op zoiets had zij niet gerekend. Ieder, die door de Heilige Geest tot bekering en geloof wordt gebracht, zal een soortgelijke reaktie kennen. Alleen, bij Ruth was het verwondering over de vriendelijke houding van een medemens. In dc waarachtige bekering gaat het over genade en ontferming die dc almachtige God bewijst aan een schuldig zondaar, die niets anders gedaan heefl dan Hem kwetsen met zijn zonden, vooral met dc zonde van ongeloof'. En dan dc ontdekking dat die God in gunst aan jc denkt!
12. „Onder Wiens vleugelen gij gekomen zijt". Wat wordt hier mooi weergegeven wat de Heere is voor een ieder, die tot Hem vlucht cn bij Hem schuilt! Een steeds weerkerend thema in de Psalmen. Daar ben jc veilig, daar alleen.
Hoofdstuk 3
1. Naomi neemt het initiatief. Natuurlijk gaat het haar ook om het vinden van een losser, zodat zij het erfdeel van haar man weer terugkrijgt. maar toch vooral om „rust" voor Ruth. Zo ook 1:9. Het is helaas niet altijd het geval, maar een goed huwelijk betekent ccn plaats van rust. 2-4. Ruth moet zich helemaal voorbereiden op een persoonlijke ontmoeting met Boaz. „Sla zijn voetdeksel op en leg u". Heel symbolisch.
Onder één deken: ik maak aanspraak om uw vrouw tc zijn. Aan uw voeten: ik ben het niet waard. Het lijkt bedenkelijk wat Naomi hier voorstelt en het is niet als voorbeeld beschreven. Wel moeten wij elke gedachte aan iets oneerbaars afwijzen. Dat blijkt uit het slot van 4 cn zeker uit het verloop. 5-15. Duidelijk is
dat Boaz en Ruth zich bewust zijn hoe precair hun positie is. Zij weten dat zij niets verkeerds doen, maar willen toch ook de schijn vermijden. 14. Wij moeten waken voor een goed geweten èn een goede naam.
18. „Zit stil. mijn dochter. want die man zal niet rusten, tenzij dat hij heden deze zaak zal voleind hebben." Als Ruth zich al geen zorgen behoeft te maken, omdat Naomi haar verzekert dat Boaz de zaak zou regelen, dan behoeft een Christen zich in het geheel geen zorgen te maken. Want de Heere Zelf heeft beloofd voor hem te zorgen. „Zijt vergenoegd met het tegenwoordige. want Hij heeft gezegd: k zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten". Hebreen 13:5. Maar een kind van God heeft zo vaak tc kampen met ongeloof. Vandaar opwekkingen als „Wentel uw weg op de Heere, en vertrouw op Hem: ij zal het maken: ...”, Psalm 37:5-6.
Hoofdstuk 4
1-4. Zoals beloofd. 3:13. gaat Boaz de volgende morgen meteen aan het werk. Hij gaat naar de poort, de plaats waar men bijeen kwam om de maatschappelijke problemen te regelen. Net komt ook dc eerst aangewezen losser langs. Tien mannen worden tot getuigen genomen en het overleg begint. Dc eerste losser blijkt bereid te zijn om het losserschap te aanvaarden.
4. Dan komt Boaz echter met het tweede punt: de losser zal ook met Ruth moeten trouwen, 5! Dat blijkt een onoverkomelijk bezwaar te zijn. Mogelijk omdat dc betrokkene al getrouwd is. Boaz is daar ! kennelijk niel rouwig om. Van harte aanvaardt hij de verplichtingen van het losserschap. 9. en het leviraatshuwelijk, 10. Ter plekke wordt het door alle aanwezigen bekrachtigd. Zij wensen het bruidspaar Gods rijke zegen toe, 11. Mooi zo'n wens als eerste reaktie. In het huwelijk cn daarbuiten hangt ook alles af van de zegen des Heeren.
„De Heere make deze vrouw (....) als Rachel en als Lea": Hij geve haar veel kinderen, zodat het huis van Israël uitgebreid en voortgezet zal worden. „Handel kloekelijk" betekent vooral dat Boaz veel macht en rijkdom mag verkrijgen. Een beetje moeilijk, zo'n materialistische wens. Bovendien laat de Heere ons weten dat rijkdom zijn eigen verleiding en verzoeking meebrengt. Toch is rijkdom op zich een zegen. Dat geldt voor al Gods gaven, die Hij ons schenkt. Vul voor jezelf maar in wat de Heere je gegeven heeft. De vraag is altijd weer: ben ik mij bewust het ontvangen te hebben, waar doet het me en wal doe ik ermee.
12. „Uw huis zij als het huis van Perez". De Bethlehemieten stammen af van Perez. Het verband en de betekenis is dus meteen duidelijk. De toevoeging in de Bijbel „die Thamar aan Juda baarde" wil ons herinneren aan de stuitende geschiedenis in Genesis 38. Tegelijk zijn wij hier als het ware bij de kern van het boek. Daarvoor verwijs ik naar 18-21. de geslachtslinie van Obed, dc zoon van Boaz en Ruth. (Obed hoort eigenlijk op naam van Machlon te staan). In Mattheüs 1:3-6 vinden wij dit stukje weer terug, als onderdeel van het geslachtsregister van de Heere Jezus. De Zoon van God, de Zaligmaker der wereld, wilde uit zondige mensen geboren worden, uit Joden cn heidenen, om zo onzer een te worden. Hij is in alle opzichten IMMANUEL, GOD MET ONS. Hij heeft zich Zijn menselijke afkomst niet geschaamd.
Literatuur
Als steeds de Kanttekeningen op de Statenvertaling.
Van de beschikbare kommentaren warm aanbevolen:
Matth. Henry.
J. D. Barth: Het boek Ruth. 21 overdenkingen.
C. J. Goslinga: Richteren-Ruth (Serie Korte Verklaring).
W. Kats: Wegwijs in Ruth.
H. P. Kohlbruggc: Het boek Ruth.
* D. van Maanen: Het boek Ruth.
* J. van Sliedregt: Door Moab naar Bethieliem.
* W. de Wit: Het bock Ruth. 30 bijbellezingen.
* slechts antiquarisch verkrijgbaar.
Dat is voor ons onverklaarbaar. maar hel behoort i ons wel te bemoedigen. Er is 1 een Zaligmaker, een Hogepriester. Die medelijden kan hebben met onze zwakheden. „Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot dc troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd". Hebreen 4:15-16.
13-14. Uit het huwelijk wordt een zoon geboren. Of de buurvrouwen hebben meegeleefd al die tijd! Zij zijn blij voor Naomi. Maar het eerste wat zij zeggen is: „Geloofd zij de Heere". Zo hoort het. Hij moet gedankt en geloofd worden, voor al
Zijn zegeningen. Dat wordt ons ook opgedragen. Het is het eerste waaraan wij denken moeten als de Heere ons Zijn goede gaven schenkt. Wij zijn er wat traag mee. dergelijke betuigingen liggen ons niet zo. Wij vinden het vaak ook wat oppervlakkig en plichtmatig. Dat zou kunnen.
Maar zou dat ook niet kunnen gelden voor veel van onze eigen godsdienstige uitingen? Bovendien: het verkeerde gebruik heft het goede gebruik niet op. Wij weten dc opdracht:
„Dankt God in alles". Neem alleen maar Psalm 103. Het begint met: Loof de Heere mijn ziel. en al wat binnen in mij is. Zijn heilige Naam" en het eindigt er mee: Loofde Heere mijn ziel!' Kan dat zo maar. van harte oprecht de Heere loven? Helaas niet. Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Maar de oprechte verlangt er naar. Dat is ccn kenmerk van geestelijk leven. Dan wordt de Heere gesmeekt: Heere. open mijn lippen, zo zal mijn mond Uw lofverkondigen". Psalm 51:17. „Laat mijn mond vervuld worden niet Uw lof. de ganse dag met Uw heerlijkheid". Psalm 71:8. „Laat mijn ziel leven, en zij zal U loven". Psalm 119:175. Kijk de kontekst cr maar goed op aan. De lof heeft een reden, het is niet zo maar. Het komt voort uit een besef van schuld cn vergeving. Het is het beginsel van de eeuwige vreugde.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 september 1990
Daniel | 32 Pagina's