Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Studeren in de Bijbel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studeren in de Bijbel

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze week las ik een voor mij niet onbekend oud gezegde. Het luidt alsvolgt: „Wie zegt bekeerd te zijn en lui is in zijn dagelijks beroep, mag wel eens naarstig onderzoek doen of hij niet zichzelf heeft bekeerd".Samen met een andere uitdrukking, die velen van jullie vast wel eens gehoord zullen hebben: „W ie niet studeert is niet bekeerd", wil ik deze uitspraak als uitgangspunt nemen voor dit artikel.

Onderzoekt de Schriften

Moet dat zo nodig, studeren in de Bijbel? 'k Heb al genoeg te doen op school, op m'n werk. thuis. Lezen aan tafel vind ik meer dan genoeg. Trouwens, al zou ik elke dag uren in de Bijbel studeren, daarmee ben ik nog niet bekeerd. In zekere zin heb je daar gelijk in. maar wat is jouw bedoeling met deze uitspraak? 't Is zinloos, ik schiet er toch niets mee op?

Als dat de reden is van niet te studeren in de Bijbel, dan wil ik je toch proberen tot andere gedachten te brengen. Want het onderzoeken van God.s Woord is niet een zaak. die aan onze beleefdheid wordt overgelaten, maar 't is een rechtstreekse opdracht en aansporing van de Koning der Kerk. Lees maar wat HIJ zegl in Johannes 3:39:

„Onderzoekt de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te liehben. en die zijn het. die van Mij getuigen!”

Christus spreekt hier tot mensen, die vertrouwd waren met het Woord van God. Van jongsaf opgevoed in de wet en dc profeten. En toch.... zij verwierpen Christus en in Hem ook de Vader. Zie vers 37: ..Gij hebt noch Zijn stem ooit gehoord, noch Zijn gedaante gezien.”

En hoe is dat bij jou? Met Gods Woord opgegroeid, vertrouwd geraakt en toch nog nooit Zijn .stem gehoord of Zijn gedaante gezien?

Bedenk dat neutraliteit niet bestaat.

Wie niet voor Mij is. die is tegen Mij! Ernstige waarheid!

Schatgraven

Wanneer de Heere Jezus ons aanspoort om Zijn Woord te onderzoeken, dan gaat het niet om een oppervlakkige of vluchtige kennismaking, maar je moet er in graven tot je die verborgen Schat gevonden hebt. Christus Zelf is die verborgen Schat. Hij. Die jou oproept om die Schat te zoeken, is Zelf de EERSTE. Die zoekt. Daarom kon Jeremia zeggen: ..Ik ben gevonden. van degenen, die naar MIJ niet zochten”.

Probeer het geheim van zalig worden niet te beredeneren. Blinden in zichzelf gaan Gods Woord lezen en wat gebeurd er door de Heilige Geest? Dat onderzoek, dal lezen, dat studeren in de Bijbel wordt gezegend. Dan is het geen moeten, maar een mogen, zelfs nog meer: een hartelijk verlangen om steeds meer uit dat Woord te mogen leren. Zijn Woord kan mij. ofschoon ik alles mis. door Zijne smaak en hart en zinnen strelen.

Wat lees je?

Vind je het moeilijk om zinvol om te gaan met Gods Woord?

Weel je niet waar je moet beginnen?

Misschien kun je het bijbelrooster uit Daniël gebruiken, of een goed dagboek voor jongeren.

Een andere mogelijkheid is om gedurende een bepaalde tijd een bijbelboek in z'n geheel uit te lezen.

Je kunt ook aan de hand van de konkordantie een aantal bijbelse kernwoorden opzoeken en die in de kontekst lezen, bijvoorbeeld zonde, gerechtigheid, genade, bekering. geloof, wedergeboorte. Toch gaf het je op den duur een onbevredigend gevoel. Hoe kun jc het studeren in de Bijbel nu het best aanpakken? Vooraf wil ik zeggen, dat het slechts suggesties zijn cn dat iedereen toch zelf uit moet maken, wat hij/zij zinvol vindt. Waak er voor om steeds maar te lezen, waar dc Bijbel openvalt. Vaak vergeet je dan wat je gelezen hebt. Een goede methode is het lezen van een bijbelboek in z'n geheel. Dat behoeft elke dag niet een al te groot gedeelte te zijn.

Belangrijk is om vooraf iets te weten zien te komen over het te lezen bijbelboek. Dat kan vanuit de Statenvertaling met kanttekeningen of uit een verantwoord handboek bij de Bijbel.

Naast de informatie per bijbelboek tref je in de kanttekeningen ook verklarende passages aan. die jou weer helpen de Bijbel beter te verstaan.

Een dagboekje of een bijbelrooster zijn goed. maar vooral het lezen van een dagboekje kan het gevaar opleveren, dat je alleen met de uitleg bezig bent. Alle hulpmiddelen, hoe goed ook. zullen uiteindelijk nooit de plaats van de Bijbel mogen innemen, sterker nog: ze moeten een gids zijn naar Gods Woord zelf. Om met zegen cn vrucht voor je persoonlijk geestelijk leven de Bijbel te lezen, moet je regelmatig in de Bijbel studeren. Onmisbaar hierbij is dc bede om verlichting van ons duistere verstand door de werking van Gods Geest.

Studeren en mediteren (= stille tijd)

Prof. dr. W. van 't Spijker schrijft in ..Omgang met de Bijbel": ..We zouden ook kunnen stellen, dat we mediterend moeten lezen. Dat betekent, dat we dc gelezen schriftgedeelten moeten overwegen. Onze vaderen kenden twee soorten meditatie; één waarbij ze tot zichzelf inkeerden en zichzelf onderzochten. en één waarbij nagepeinsd werd over wat God in Zijn Woord had gezegd. In die meditatie overweegt de gelovige het gelezen woord cn daarbij klinkt tegelijkertijd de vraag: wat zegt dit Woord voor mij. in mijn omstandigheden?

Dan gaat het Woord schijnen over ons leven, over ons denken, over onze woorden en onze handelingen. Mochten we dan door genade zijn als een Maria, die al deze dingen bewaarde, overleggende die in haar hart. Maria heeft het Woord Gods omtrent Christus niet zomaar ontvangen. Maar ze heeft het als een grote schat mogen ontvangen. Ze is ermee bezig geweest. Zc heeft het overdacht. Zc heeft het vergeleken met wat ze eerder had gehoord. In wezen heeft ze haar leven dus in het overdenken van dat Woord gebracht, onder de heerschappij van dat Woord. Zo kwam er een stille tijd. waarbij het toch niet stil was. omdat het Woord ging spreken."

Hoe lees je?

Ik ga nog even terug naar de tekst uit Johannes 5:39. Daar staan in mijn bijbeltje een aantal letters boven. Een c cn een d. Onderaan de perikoop worden tekstverwijzingen gegeven. Bij e: es. 34:16; Luk. 16:29; Hand. 17:11: ij d: eut. 18:18; Luk. 24:27; Joh. 1:46.

Om enigszins de tekst juist te verstaan, is het goed om die gedeelten te lezen. In Jesaja 34:16 staat bijvoorbeeld Zoekt in het boek des HEERF.N en leest. Dat geeft een nadere aanduiding van de tekst uit Joh. 5. De kanttekeningen kunnen je verder op weg helpen, want zij geven weer verklaringen, die hier de tekst verduidelijken. Bij d. stond Lukas 24:27. De Heere Jezus is hier in gesprek met de Emmaüsgangers. Hij laat zien. dat de profeten reeds van Hem hebben gesproken cn wijst op de vervulling van deze profetie en laat dc eenheid tussen Oude en Nieuwe Testament zien. Vind je de verklaringen uit de kanttekeningen te summier dan kun je een goede bijbelverklaring nemen zoals Matthew Henry, Dachsel. Calvijn of de Korte Verklaring.

Ik geef jullie door wat Calvijnbij Joh. 5:39 zegt: Hij berispt dit. dat de Joden meenden, dat de Schrift ook hun het leven gaf terwijl zij vreemd waren aan de echte zin. ja terwijl zij het licht des levens dat daarin vervat is. uitblusten. Hoe toch zal de wet zonder Christus het leven aanbrengen, waar Hij alleen haar levend maakt? ”

Zo gaat Gods Woord leven, zo krijgt het waarde, dan neem je er vanzelf ook de tijd voor, want wat je onmisbaar acht. daar zul je al het andere voor laten staan. De studie op zichzelf maakt niet zalig, maar in de weg van onderzoekend bidden cn biddend onderzoeken wil de HEERH Zich wegschenken. Daarom heeft dit studeren in de Bijbel een doel. Ik vond het in 2 Tim. 3:15: ns wijs maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is”...

Doel van bijbelstudie

Dan is dc Bijbel geen handboek voor allerlei wetenschappen. geen rekenboek om allerlei profetieën na te speuren en zelf te verklaren, maar een geloofsboek, getuigenis van God. opdat wij door het geloof in Jezus Christus het leven hebben in Zijn naam. De Schrilt getun'i van de Heere Jezus, op iedere blad/i|. Ook larizcecrs cn schriftgeleerden deden veel a.in bijbelonderzoek. maar zc zochten liet Icu'" i't hun bijbelstudie Clt onderzoek < < p zichzelf maar tot Hem wilden ze niet komen Daarom bijbelstudie. hijheilezen, bijbelonderzoek moet leiden tot het zoeken van Christus

Hoe nodig is het dan de werking v.m de Heilige Geest m ie roepen. Die gekomen is om Christus te verheerlijken! Weet je waar dal werk van de Heilige Geest mee begint? Neem maar eens voor je Joh. 16. Drie zaken leert de Geest aan een zondaar: overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Wat moet je met Christus doen zonder deze overtuiging? De Geest werkt door middel van het Woord. Dan wordt het verduisterde verstand verlicht. Jc ziet dan je eigen duisternis, je zonde, maar op Zijn tijd zal Hij ook dc ogen openen voor Christus, van Wie geschreven staat: ..Hoon Hem!”.

Tot slot wil ik je meegeven wat Calvijn schrijft over het onderzoeken van Gods Woord: „ Voorts. gelijk ons bevolen wordt Christus in de Schriften te onderzoeken, zo zegt Hij ons ook in deze plaats, dat onze inspanning niet ijdel zal zijn. want de Vader getuigt daarin op zulk een wijze van Zijn Zoon. dat Hij Hem ons ontwijfelbaar open baan.”

Zoekt de HEERE. terwijl Hij te vinden is. roept Hem aan terwijl Hij nabij is. Nabij u is het Woord. Laat geen ogenblik verloren gaan om met ernst, liefde en ijver Hem te zoeken. Het is Zijn opdracht cn Hij laat niet varen het werk Zijner handen. Dan word je niet zalig omdat jij zo goed gezocht hebt. maar omdat de HEERE de Eerste was. Die naar jou zocht. En als vrucht daarvan mocht jij zoeken cn ook.... vinden? ! Want Wie Mij vindt, vindt het leven en trekt een welgevallen van dc HEERE!

H.I. Ambacht

B. S. van Groningen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 oktober 1990

Daniel | 32 Pagina's

Studeren in de Bijbel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 oktober 1990

Daniel | 32 Pagina's