Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dankdag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dankdag

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer het eten op tafel staat, zijn we van jongsaf gewend om eerst te bidden en de Heere te vragen om Zijn zegen. Want aan Zijn zegen is alles gelegen. En als de maaltijd afgelopen is, vouwen we opnieuw onze handen; nu, om de Heere te danken voor alles »at Hij schonk. Wat nu in kleine kring dagelijks aan tafel gebeurt, dat > indt in het grotere verband in de gemeente eenmaal per jaar plaats, zo zou je kunnen zeggen. Aan het begin van het seizoen, in de maand maart, wordt biddag gehouden en aan het einde van het seizoen, als de oogst binnengehaald is, de dankdag.

Overheid en kerk

Uit de Dordtse Kerkorde blijkt dat de overheid zich vroeger nadrukkelijk inliet met het uitschrijven van biden dankdagen, die tevens het karakter hadden van boetedagen. In tijden van oorlog en nood werd het volk opgeroepen zich voor God te verootmoedigen cn op ccn daartoe aangewezen dag zich te stellen onder de verkondiging van het Woord van God.

De prediking was dan afgestemd op de bijzondere omstandigheden, waarin land en volk zich bevonden. Na circa 1800 heeft de overheid zich met deze speciale dagen niet meer bezig gehouden. Het ondernemen van aktiviteiten dienaangaande kwam te liggen bij de kerken en tenslotte is het geheel uitgemond in dc ons bekende bid-en dankdagen. Behalve het gewas wordt meestal ook dc arbeid genoemd.

De dankdag

Wat doe je nu in de kerk op dankdag? Wat is de zin van die dag? Om voor zo'n dag vrij te nemen of te krijgen zal er toch een motivatie moeten zijn? Jc gaat toch niet „zomaar" een dag in de weck naar de kerk? Welnu, ik vermoed, dat het al verhelderend zal werken als je weet. dat danken samenhangt met „denken aan”.

Neem een voorbeeld. Jc hebt een kadootje van iemand gekregen. F.en boek. een horloge, of wat ook. Jc bent cr dankbaar voor. Als je het kado ziet, gaan onwillekeurig je gedachten uit naar degene van wie jc het kreeg. Je denkt aan zo iemand en je dankt. Op de dankdag kijken we terug op de periode die achterligt, 't Is goed om er eens voor tc gaan zitten om je te binnen te brengen wat je in die tijd allemaal gekregen hebt. Je eten. je drinken, je thuis, je werk, de kracht om je werk te doen. Je haalde een diploma, je ging over op school, jc kreeg verkering. Kun jij je zegeningen tellen zonder er één te vergeten? Komt het dan zo precies? Jazeker, tenminste als je bedenkt van Wie je dat alles kreeg, namelijk van God. De hoge. heilige God heeft in al die dingen kennelijk ook aan jou gedacht! En nu dc vraag: denk jij aan Hem? Dank jij God?

Maar. zegt iemand, er waren ook zoveel moeilijke dingen de afgelopen periode. Je haalde jc diploma niet. of je

verkering ging uit. of er kwam rouw in het gezin, waarin God je een plaats gaf. Dat grijpt diep in. Daar kun je het moeilijk mee hebben. Misschien wel zo. dat je zegt: Voor mij hoeft het dit jaar niet. Denken aan God? Dankbaar zijn?

Maar ga cr ook dan voor zitten (in de kerk) en vraag of je eerlijk mag zijn. Eerlijk tegenover God en jezelf. En licht er dan dit ene eens uit, dat God jou Zijn Woord beeft toevertrouwd. Wat heeft Hij een arbeid der liefde aan je hart ten koste gelegd. Wat is dc heerlijkheid van de dienst van Koning Jezus je voor ogen getekend. Wat heeft Hij jc gevraagd je zonden te belijden, wat heeft Hij je gesmeekt tot je behoud, en gebedeld om jc hart. Ja. in dc dienst der verzoening heeft Hij Zijn hart opengelegd, opdat je het horen zou. dat er in Christus genade is te vinden zelfs voor de grootste van de zondaren.

En leg daar nu je leven eens naast. Heb jij dat alles verdiend? Kun je nu zeggen: natuurlijk moest ik tc eten en te drinken hebben, want ik heb zo goed geleefd.

Vanzelfsprekend zat ik in dekerk. zo'n net meisje, zo'n keurige jongen. Of. of gaat je hoofd wat zakken? ! Wie gaf dat alles? God. En aan wie gaf Hij dat? Aan zo iemand als jij bent... Maar wat heb jc Hem veel vergeten. Wat heb je vaak weinig aan Hem gedacht. Waar was de dankbaarheid?

Wat gelukkig dan. dat cr een speciale dankdag is. Nee. niet als een. soort aflaat om het nog weer goed te maken. Maar om te horen: dank God in alles, denk in alles aan God.

Neem er de tijd voor, met name in Gods huis. onder Zijn Woord. Wat een zegen als dc Heilige Geest het wil leren om in jouw schuldbelijdenis Gods genade in Christus nodig te hebben.

Dankdaggaven

Het is de gewoonte om op de dankdag de dankdagkollekte tc houden. En jc weet. die brengt doorgaans heel wat op. duizenden guldens. En je zou zeggen: wat een hartelijke dankbaarheid bij velen. Nu is het niet aan ons een oordeel te geven over iemands gaven. Wie kent het hart dan God alleen.

Toch is hier onderwijs nodig. De Heilige Schrift geeft dat zo indringend in dc rijke geschiedenis van de arme weduwe. Je 1 eest die in Markus 12:41-44. Jezus zit tegenover dc schatkist en Hij ziet hoe de rijken daar veel geld in werpen. Dan komt een arme weduwe en die geeft niet veel: wee penningen, nauwelijks een afronding op de totale opbrengst. Maar ze blijken wel haar ganse leeftocht tc zijn. dus alles wat ze heeft. En hoor dan wat Jezus zegt: ie weduwe heeft veel meer gegeven dan al die rijken. Maar hoe kan Hij dat nu toch zeggen? Wel. omdat het bij het geven niet allereerst gaat om wat er in je hand zit. maar om wat cr in je hart omgaat.

Nee, de Heere Jezus spreekt Zij misnoegen niet uit over die grote giften: daarmee kan heel wat gedaan worden voor de dienst des Heeren. Maar als Hij moet zeggen: welke gift weegt het zwaarst? , dan is hel: die twee penningen van de weduwe. Daaruit spreekt de hartelijke liefde, 'k Zal U al mijn liefde waardig schatten. De Heere Jezus ziet bij die vrouw hel geloof, dat door de liefde werkt. En zonder geloof is hel onmogelijk God te behagen. Want in de tempel, in de kerk. in de dienst des Heeren gaat het ten diepste om het grote offer van het Lam van God. De Zoon van God heeft Zichzelf vernietigd en heeft de gestalte van een dienstknecht aangenomen. De Vader gaf Zijn Zoon in ccn verloren wereld en de Zoon gaf Zichzelf. Hij hield niets over op het kruis, geen moeder, geen kinderen, geen kleed, ja, geen God. Mijn God. mijn God. waarom hebt Gij Mij verlaten?

Wanneer geven we echl met het hart? Daar. als we door het geloof iets hebben mogen zien van dc gevende liefde van God. Daar, als die zondaarsliefde dat God Zijn Zoon gaf, je hart heeft gebroken. Dan, als die gevende liefde van Christus je hart heeft verbrijzeld. Wat ga jc dan schuld belijden, juist ook op dc dankdag. Jc leven een verzondigd leven, een verloren leven. Denken aan God? Hij moetje wegdoen van voor Zijn aangezicht, zo'n ondankbare in jezelf. Maar wal een wonder, dat de Heere Jezus als Borg met ondankbaren in zichzelf alle gerechtigheid heeft willen vervullen. Weel jc wat Paulus dan zegt? Dit: doch Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke Gave.

Dan gaat het voor dc heiligen Gods niet maar om een dankdag, maar om een dankend leven.

Een gezegende dankdag toegewenst.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 1990

Daniel | 32 Pagina's

Dankdag

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 1990

Daniel | 32 Pagina's