„Na de volheid der heidenen zal geheel Israël zalig worden”
Een vraaggesprek met de zendingspredikant ds. G. Kuijt over de heidenen die toegebracht worden in relatie tot de bekering van het volk Israël.
„Hoewel ik met emeritaat ga, is de zendeling in mij nog niet gestorven", aldus ds. G. Kuijt. Hoe kan het ook anders. Ds. Kuijt is vanaf februari 1962 bijna onafgebroken werkzaam geweest in dienst van de Zending van Gereformeerde Gemeenten. Zijn werk droeg vooral een pionierskarakter: „...ik mocht geloven en was er innerlijk van overtuigd dat ik het Evangelie moest gaan brengen aan mensen die het nog nooit hebben gehoord, gegrond op Romeinen 15. welke tekst tot me gesproken heeft: „Niet vvkar Christus verkondigd werd, opdat ik niet zou bouwen op het fundament van een ander."
Het aantal witte vlekken op de wereldkaart waar Gods Woord nog nooit heeft geklonken. is schaars. Ds. Kuijt is van mening dat de volheid der heidenen - naar Romeinen 11:25 - bijna is ingegaan. En dan? ..En alzo zal geheel Israël zalig worden" (Rom. 11:26). Een boeiend en leerzaam gesprek over de volheid der heidenen die ingaan en de plaats van Israël.
Ds. Kuijt en zijn vrouw moeten (voorlopig) een punt zetten achter hun zendingswerk. Ds. Kuijt: „Ik heb geweldig veel rugklachten. De artsen zeiden dat het een grote puinhoop was met mijn rug. Als ik maar iets moet tillen, bijvoorbeeld een diaprojektor. dan voel ik het al. Daarbij zijn er ook huiselijke omstandigheden die hebben bijgedragen tot deze beslissing. Ik had nog graag enige jaren doorgegaan. Maar aan de andere kant ervaar je dat jc ouder wordt. Ik denk dat als wc nog een aantal jaar waren doorgegaan. dat we dan nog moeilijker door de verwerking en aanpassing zouden zijn heengekomen."
Die omschakeling kost veel energie?
Ontzettend. Je moet je gaan verdiepen in het denken van de moderne mens. Denk ook eens aan het wennen aan het verkeer. Daarnaast moet jc je in de jeugd gaan verdiepen. Ook het hele politieke leven is iets waar je weer aan moet wennen. In Canada moeten we bijvoorbeeld een huis
kopen of huren. Je bent helemaal niet meer gewend om je daarmee bezig te houden. Ik denk dat wanneer je te oud van het zendingsveld weggaat, je over een heleboel dingen niet meer heenkomt. Op dit moment zou een gemeente voor mij ook teveel zijn. Ik denk dat we een paar jaar nodig hebben om tot rust te komen.
En als u tol rust bent gekomen?
Kijk, zo'n regeling als emeritus-predikant is een goede regeling, eventueel ook als overgang. Ik weet niet hoe het over een paar jaar zal zijn. Ik hoop wat pastoraal werk te gaan doen in de gemeente van Chilliwack. Daarnaast wil ik ook graag evangelisatiewerk doen. Bovendien hoop ik natuurlijk ook de zending niet te vergeten. Ik zou graag mijn medewerking willen verlenen bij het openen van nieuwe posten bijvoorbeeld. Ik denk aan Okdamor waar ik enkele bezoeken heb gebracht. Ik hoop dus nog wel wat tc doen voor dc zending in de toekomst.
In Romeinen 11 wordt gesproken over een bijzondere plaats voor het volk Israël in relatie rot het ingaan van de volheid der heidenen. Zijn er nog veel volkeren waar nog nooit het Evangelie gebracht is? Ik denk dat er - gelukkig - nog weinig witte plekken zijn. Dc opdracht is om overal Gods Woord le prediken, aan alle kreaturen en volken. En de ganse bewoonde aarde zal het Evangelie gehoord hebben voordat Christus zal wederkomen. Wal dat betreft hebben we volop de gelegenheid gehad om het Evangelie aan die volkeren tc brengen.
Wanneer het getal van gelovigen uit de heidenen bijna vol is. heeft het dan nog zin je a/s jongere aan te melden voor het zendingswerk wanneer je meent door de Heere te zijn geroepen?
Zeker, zeker! Wc zijn er nog niet. Het getal is nog niet vol. Om met een variatie op een uitspraak van Luther tc spreken: Al zou het getal morgen vol zijn, meld je je vandaag dan nog aan. Er zijn nog zoveel taken in het zendingswerk: prediken. evangeliseren, vertaalwerk, doceren. Misschien zijn er ook wel jonge mensen die hetzelfde hebben als wat ik had. namelijk een roeping om nieuwe gebieden in te trekken. Wanneer dat initiatief er is. door de Heere gewerkt, moet daarvoor zeker de gelegenheid worden gegeven.
Maar u denkt dat het moment van de volheid der heidenen die zullen ingaan, dichtbij is?
Dat weet ik natuurlijk niet precies. Je moet altijd voorzichtig zijn met zulk soort uitspraken. Alleen God bakent die perioden precies af. Wat ik wel weet is dat dc Heere al 2000 jaar gegeven heeft waarin Zijn Woord over dc gehele wereld verkondigd kon worden. Bovendien worden gebieden waar het Evangelie nog nooit heeft geklonken hoe langer hoe sneller bereikt. Let daarnaast ook eens op de tekenen der tijden die in de Schrift worden genoemd. Ik ben dan van mening dal we snel naar het moment gaan waarop het getal uit dc heidenen vol zal zijn.
En dan....?
Sla Romeinen 11 maar eens op. God heeft een plan met deze wereld. Daarvan begrijpen wij niet veel en hebben wij ook eerbiddig tc buigen voor Zijn wil, als leem voor een grote Pottenbakker. Toch leeft er bij Paulus een grote vraag in het hart. Hoe kan dat toch? Het volk Israël kreeg het Woord toebctrouwd. Profeten werden gezonden, maar het volk luisterde niet. De Heere Jezus is gekomen, maar ze verwierpen Hem als de Messias. En Paulus zag dat keer op keer: eerst ging het Evangelie naar dc Jood daarna naar dc Griek. Paulus
kan het eigenlijk niet vatten waarom zijn volk de Christus keer op keer verwierp. Maar dan gaat hij het heilgeheim verklaren. Hij gaat deze verborgenheid bekend maken. Hij wil eigenlijk zeggen: „Laat je daarmee ook leren wat God voor de toekomst in petto heeft voor Israël."
De Joden zijn vijanden van het Evangelie. Maar., ., met een bepaald doel. Dat staat in het elfde vers: „Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden'? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid de heidenen geworden om hen tot jaloersheid te verwekken." God zal de heidenen aannemen. En wanneer de volheid der heidenen is ingegaan zal de Heere Zich weer tot Israël keren.
Hoe moeten we het woord 'Israël in dit hoofdstuk zien? Is dat letterlijk het volk Israël of wordt er het geestelijke Israël mee bedoeld?
In hoofdstuk 11 wordt naast Israël nadrukkelijk over de heidenen gesproken. Eerst werkt God vooral onder de Joden, daarna vooral onder de heidenen en tenslotte zal God weer terugkeren naar de Joden. Dus het gaat hier over dc letterlijke betekenis van Israël. Daarnaast spreekt Paulus ook over het geestelijk Israël, dus over de christenen die zowel uit de joden als uit de heidenen voortkomen. Zo bedoelt Paulus het in Romeinen 9. Maar in hoofdstuk 11 gaat het in dc eerste plaats over het letterlijke volk Israël. Wilhelmus a Brakel is ook die mening toegedaan. Volgens hem zijn er veel teksten in dc Bijbel die na de terugkeer uit Babel nog niet vervuld zijn.
Daarnaast vindt hij dat je Israël Israël moet laten en Israël niet moet gaan vergeestelijken. Dat wil natuurlijk evenmin zeggen dat we deze zaken tegenover elkaar mogen zetten. Evenzeer is waar dat Gods kinderen in Israël worden ingelijfd cn de naam van Sions kinderen dragen.
Paulus spreekt in Romeinen 11 ook over het beeld van een olijfboom. Wat wil hij daarmee duidelijk maken?
Paulus vertelt dan dat het volk Israël te vergelijken is met een goede olijfboom. De lakken van die olijfboom zijn de gelovigen. Ongelovigen worden uit de goede olijfboom afgehouwen. Op de plaats van de afgehouwen takken worden takken uit een wilde olijfboom geënt. Met die wilde olijfboom worden de heidenen bedoeld. Dus deze goede olijfboom heeft zowel Joodse als heidense takken. Wij leven in een periode waarin weer veel heidense takken afgehouwen worden. Er is op dit moment sprake van een grote afval.
Maar uit Israël zullen opnieuw takken ingeënt worden. Vandaar dat Paulus schrijft in dc verzen 23 en 24: „Maar ook zij. indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeënt worden: want God is machtig om dezelve weder in te enten. Want indien gij afgehouwen zijt uit de olijfboom die van nature wild was en tegen nature in dc goede olijfboom ingeënt: hoeveel te meer zullen deze. die natuurlijke takken zijn. in hun eigen olijfboom geënt worden? "
Hoe zal dat dan gebeuren?
Dat staat in vers 26: „Gelijk geschreven is: de Verlosser zal uit Sion komen en zal dc goddeloosheden afwenden van Jakob." Israël wacht nog een groot ogenblik. God zal Zijn Geest uitstorten over Jeruzalem. Zij zullen Hem zien die zij doorstoken hebben. Er zal een reiniging plaatsvinden zoals die plaatsvindt in de weg van de bekering. De Heilige Geest zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. De-Heilige Geest zal dan het hart openleggen cn vertellen
alles wat gedaan is. Op die manier gaat de Geest - ook onder Israël - uitdrijven naar Christus die alleen zalig kan maken. Dat betekent tegelijkertijd dat voor ons - heidenen - de deur dicht gaat en voor Israël open. Laten wc dat toch goed tot ons doordringen! Dan zal dc volle attentie op Israël vallen, omdat onze tijd - die 2000 jaar geduurd heeft - voorbij is. Dat betekent niet dat de Heere dan geen heidenen meer zal bekeren. Want ook in deze periode waarin het aksent op dc heidenen valt. worden er uit Israël bekeerd. Maar wanneer de volheid deiheidenen is ingegaan zal geheel Israël zalig worden. Volgens de kanttekenaren worden er niet enige weinigen, maar ccn zeer grote menigte uit Israël zalig. Dus Israël krijgt nog ccn gelegenheid om zich te bekeren.
Leeft dit wel genoeg onder ons?
Ik ben bang van niet. Als wc er meer aandacht aan willen besteden, laten we het dan op deze wijze doen. dat we elkaar opwekken om de tekenen der tijden goed in de gaten te houden. De Heere Jezus zal wederkomen. Daar gaat de wereld uiteindelijk naar toe. De Golfkrisis is geen doel op zichzelf, het werkt alles op Gods Koninkrijk aan. In onze tijd krijgen veel profetieën hun vervulling. Denk eens aan Jeremia 16:15: .Maar: o waarachtig als de Heere leeft. Die de kinderen Israëls heeft opgevoerd uit liet land van het noorden, en uit al de landen waarhenen Hij hen gedreven had! want Ik zal hen wederbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb." Is het toevallig dat Moskou pal ten noorden van Jeruzalem ligt? Op dit moment komen de Joden vanuit de Sowjct-Unic met duizenden tegelijk aan in Israël. Velen hebben Israël afgeschreven, maar dat is een volkomen foute visie. Zc blijven dc beminden om der vaderen wil of zoals Paulus schrijft in Romeinen 11:29: Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk." Het verband waarin de tekst staat, maakt duidelijk dat dit wel in bet bijzonder Israël geldt.
Beïnvloedt dit bijvoorbeeld uw manier van krant lezen?
Ja. in die zin dat al die on twi kkcli ngen sti mu 1 an sen zijn die heenwijzen naar de komst van Christus. Ik kom in veel dingen tekort, maar ik mag toch zeggen dat ik Hem toch iedere dag mag verwachten. De volheid der heidenen kan ieder ogenblik ingaan. Dan zal er iets met Israël gebeuren. Maar hoe en op welke manier weet ik niet. Ook weet ik niet wat daar weer achter ligt. Is het dan eeuwigheid geworden? Of komt cr een duizendjarig vrederijk? Een ding is zeker, dc gemeente van Christus zal met Hem verenigd worden, ook al ligt er 2000 jaar tussen. Het zal worden één lichaam. Met al dat gereken moeten we erg voorzichtig zijn. Daarmee kun je toch dodelijk gerust doorleven. Tot een ieder komt de oproep: Waakt en bidt! Want het moment komt dat het Evangelie des Koninklijks in de gehele wereld gepredikt zal zijn. En dan zal het einde zijn...
Wat zou u tenslotte de jongeren van de Nederlandse gemeenten mee willen geven voor u naar Canada vertrekt?
Ik hoop niet dat er een heleboel Jehu's ijver ontstaat door iedere jongere in dc kraag te pakken om van hem een zendeling te maken. Dat moet volgens een vanuit God gestippelde orde geschieden. Aan dc andere kant zijn onze jongeren in uitwendige zin verbondskinderen, wal niet betekent dat ze hoofd voor hoofd bekeerd zijn, maar wel dat tot een ieder van hen de oproep van de Heere komt: eef Mij uw hart (Spr. 23:14). En ik zou erg graag zien dat dc Heere onder onze jeugd werkt en jongeren roept tot het ambt cn/of tot het zendingswerk.
J. H. Mauritz
W. C. Polinder
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 1991
Daniel | 33 Pagina's