Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods oordeel over Israëls zonde (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods oordeel over Israëls zonde (1)

Bijbelstudie over Hosea 13:1-5

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lees ook Dcut. 32:1-18!

Hosea is de profeet van Gods liefde. Hoe vaak heeft hij Israëls zonden al bestraft. Telkens wees hij echter ook op Gods genade. Dit zien we ook in het dertiende hoofdstuk, waarin het gaat over Gods oordeel over Israëls zonde. Zware straffen worden aangekondigd. Donkere wolken van oordeel hangen over het volk. En toch zijn er opeens een paar plaatsen waar het zwarte wolkendek breekt om een lichtstraal van Gods liefde door te laten. Israël is wel gestorven (vs. 1), maar de Heere belooft: Ik zal ze vrijmaken van de dood (vs. 14). Waarom? Wel, hierom: Ik ben toch de Heere, uw God (vs. 4)! Laten we in dat genadelicht deze oordeelsdreigingen in hoofdstuk 13 lezen. Hopenlijk herken je er veel in uit je eigen leven.

De ijdelheid van Efraïms afgoderij (vs. 1-3)

De profeet begint zijn aanklacht met een herinnering uit het verleden, namelijk de leidende posilic. die dc stam Efraïm eertijds heeft ingenomen in het volksleven van Israël. Hfraïm boezemde de andere stammen ontzag in. Men beefde voor hem. De zegen van Jakob. waarin Jozef de 'vorst van zijn broeders' wordt genoemd, is overgegaan op Efraïm. De leidende positie van Efraïm kwam zo duidelijk aan de dag in de figuur van Jozua. en in dc stad Sichem als toonaangevend centrum van hel

stammenverbond. en niet te vergeten ook in het heiligdom Ic Silo. Kn wat heeft Efraïm nu gedaan? In plaats van goede leiding te geven op basis van Gods Woord is Efraïm hel volk voorgegaan in de kalvercndicnst en tenslotte de Baiildiensl. Dat laatste begon al bij de grenzen van Kanaan en in de tijd van de Richteren. Hel woekerde voort door de geschiedenis van Israël heen. soms openlijk zoals in dc dagen van Achab. soms bedekt onder het mom van dc dienst van JEHOVA.

Efraïm dacht in die vruchtbaarhcidskultus van Baal grotere levenskracht te vinden, maar in plaats daarvan heefl het zich door dc baalsdienst prijsgegeven aan dc dood. Efraïm is afgevallen van de Heere. en afval van God is hetzelfde als dc dood. dc geestelijke dood. En die werkt door in het volksleven. Beroofd van alle innerlijke kracht worden ze overweldigd door de vijand (Assyrië).

Jongelui, afgoderij brengt de dood en de dienst van de levende God geeft het leven!

In vers 3 kondigt de Heere aan dat Hij door een snelle cn radikale vernietiging een eind zal maken aan deze afgoderij.

De profeet bezigt daarvoor vier beelden, die allen iets aanduiden dat snel cn spoorloos verdwijnt: de ochtendnevel en dc dauw. die in ccn ommezien verdwijnen: het kaf dat wegstuift van de dorsvloer: en dc rook. die bij die oosterse huizen moest ontsnappen door hel venster, omdat deze geen schoorstenen hadden. 7.o zal Israël in een ogenblik (via de ballingschap) verdwijnen onder dc volkeren.

Ik ben toch de Heere, uw God! (vs. 4-5)

: Midden in die stiaiaankondigini! maakt (> od ah het waie een korte oiulcihicking om noi; dtiidcl'|kci dan in dc vorige ver zen tc laten zien hoe erg eigenlijk UraeK zonde is

Natuurlijk, alle heidenvolken dienen hun afgoden, maar zij weten niet beter. Israël weet wel beter. ..Ik ben toch de Hccrc. uw God." Of nu een vreemd iemand je negeert, of je eigen kind. dat maakt nogal een verschil. God heeft in bewarende liefde voor Zijn volk gezorgd. Hij heeft alles voor ze gedaan. En Israël deed net of God niet bestond. Xe dienden niet 'hun trouwe zorgende Vader', maar dc 'vreemde goden', die niets voor ze gedaan hebben. Wie heeft u uit Egypteland opgevoerd? Hebben dc afgoden dat soms

gedaan? Wie heeft met u zijn verbond opgericht? Wie droeg en spaarde u? Voel jc hier in dit spreken van God niet dc diepe smart van dc versmade liefde? Waarom toch. o Isracl? Heb Ik u niet geholpen cn bewaard? Wie ben Ik niet voor u geweest? Welnu, wat doen die kalveren cn die Baalsbecldcn dan hier? Hebben zij u geholpen? Waarom erkent u dan niet Mij alleen? Er is geen Heiland dan Ik! Dat zal Isracl toch moeten toegeven als zc eerlijk zijn. Bij dc Hccrc alleen is heil en verlossing uil Egypte. Staat God sinds dc uitlochl niet zelfs bij de heidenen bekend als die God. die Zijn volk verlost heeft door grote wonderen cn tekenen? Hoeveel tc meer moet Israël Hem dan als zodanig erkennen! Voel je aan hoe dc Hccrc hier tegenover de ontrouw van Israël Zijn eigen trouw stelt, die Hij bewezen heeft in Isracls geschiedenis? En tegenover het hcil-zocken bij dc afgoden proklamecrt God dat Hij dc enige Redder is. Hij herinnert hier aan het begin van de wetgeving. Hij is de God van het verbond. En Hij heeft niet alleen Zijn volk verlost, maar Hij heeft ook zo trouw voor hen gezorgd. In vers 5 wijst de Heere op de woestijntijd. Daar heeft Hij hen gekend en verzorgd. Anders waren ze jammerlijk in de woestijn omgekomen. Met dat woordje 'kennen' wijst de profeet op Gods verkiezende liefde voor Israël. Ze zijn de gekenden des

Heeren. Het hart van God ging naar hen uit. Hij kende hen in liefde. Hij nam Israël aan tot Zijn vrouw (Hij sloot het genadeverhond). En zo heeft Hij Zijn vrouw ook liefdevol verzorgd (de bruidstijd). Nee. ze leden geen gebrek. Was er honger. Hij gaf manna. Hadden zc dorst. Hij deed water uit de steenrots vloeien. Waren er vijanden. Hij streed voor hen. Wat een wonderen heeft God gedaan in de woestijn. Hij leidde hen door dc wolkkolom overdag cn de vuurkolom des nachts. Zo heeft Hij met geen andere volken gedaan. Dan is het toch geen wonder als dc Heere zegt dat ze Hem alleen behoorden te kennen en lief te hebben. Dat had Israëls antwoord op Gods goedheid moeten zijn. En was dat ook zo'.' Nee. dat lezen we in vers 6. Maar eerst hier nog even de toepassing voor jullie.

Ken jij de Heere?

Is dat niet de belangrijkste vraag in ons leven? De Heere heeft Zich toch ook in ons leven geopenbaard! We zijn geboren binnen het genadeverhond. We dragen het verbondsteken van de Heilige Doop. Hoe vaak heeft de Heere al niet tegen ons gezegd: ..Er is geen Heiland dan Ik!" Hoe trouw zorgde Hij voor ons. Dan is Hij het toch ook waard dat we Hem (er)kennen en dienen! Vandaar die vraag: ken jij de Heere al? ..Ja", zeg jc misschien. ..natuurlijk weet ik dat God bestaat en dat Hij voor me zorgt." Goed. maar dat 'kennen' gaat veel dieper dan alleen maar een verstandelijke kennis. Het gaat om hartekennis. omgangskennis, ervaringskennis, of zoals we dat onder ons wel noemen: bevindelijke kennis. En wat is dat nu? Wat betekent dat in jouw leven, als je de Heere kent? Hoe beleef je dat? Wel. daar is een ontmoeten van de Heere. In het Woord. In de kerk onder dc preek, in het luisteren naar een meditatie, in het lezen van je Bijbel. Daarin komt dc Heere naar je toe. Daarin wordt getekend hoe heilig Hij is en hoe heerlijk. F.n als de Heilige Geest daarin meekomt (want dat is nodig) dan ga je beven voor die heilige God. Maar in datzelfde Woord wordt ook geschilderd hoe genadig en barmhartig de Heere is. Hoe lankmoedig Hij is. wantje leeft nog! Wat krijg je dan belang bij het Woord. Wat komt er een droefheid over je zonden. Je hele leven begint door dat Woord tc veranderen. Popmuziek gaat de prullebak in. Makc-up ook! Een bepaald soort kleding ook. Bepaalde vrienden worden vaarwel gezegd. Je Bijbeltje wordt belangrijk. Je gaat rekening houden met God. Soms drupt er een traan van ontroering op een nodigendetekst uit Jezus' mond. Je blinde ogen gaan open. Niet alleen voor je schuld, maar ook voor de dierbaarheid van Christus. Het Woord vindt weerklank in jc hart. Je gaat steeds dieper buigen voor God. Je erkent je schuld, die Hem lot straf bewoog. Bi j jouw vandaan is er geen weg meer tol God.

Zo ervaar je dat echt: verloren o God. verloren. O. God. als ik U toch ecuwig moet missen. Dat kan ik niet en dat wil ik niet. Je durft cn kan niel meer gaan slapen zonder het aangezicht van de Heere gezocht te hebben in gebed. Soms trekt de wereld weer en je laat je verleiden, maar je hebt er geen vrede op. Je kunt niet meer terug naar het leven van vroeger. Onweerstaanbaar word je getrokken uit de duisternis tot Gods licht in Christus.

Er is geen Heiland dan Ik

Zie jc wel. er is toch een weg lot God. Wat een wonder als daar je ogen voor geopend worden. Voor die Heiland. Wat krijg je daar een Borg nodig, waar jij gebukt gaal onder je zonden en moet ervaren dal je schuld bij de Heere iedere dag groter wordt. Wat groot, als de Heere Jezus Zich aan je wil openbaren als de enige Heiland. Nee. wat je ook doet of laat. je komt er niet dichter door bij God. Je kunt je schuld niel betalen. Maar nu komt de Heere Jezus in Zijn Woord zo naar je loe. dat Hij precies bij jou past. Zo'n rijke Christus, die dc zonden der wereld gedragen heeft, past precies bij jouw armoede cn verlorenheid. Deze Zaligmaker krijg je nodig, dat voel jc. dat besef je. dat geloof jc. Je krijgt ccn Borg nodig. En iedere keer als Hij naar je

tockoml in het Woord, stroomt er blijdschap en verlangen door je heen. Wat zou je Hem graag kennen en bezitten. Wat zou je graag weten of Hij ook jou wil aannemen en zalig maken. Wat zou je graag in Hem geloven. Maar.... jonge vrienden, zou de eerste kennis van Hem er dan al niet zijn? Als ccn jongen een meisje leert kennen, zijn er ook eerst enkele ontmoetingen. De ogen vinden elkaar. Er groeil een band. En die band wordt sterker na elke ontmoeting. Zeker, ze zijn eikaars eigendom nog niet. maar zc kennen elkaar toch inmiddels wel een beetje. Welnu, zo is dat ook met de kennis van de Heiland. Als Zijn gestalte je vanuit het Woord dierbaar geworden is. is dat al een eerstbeginnende kennis van Hem. Al is het dat je Hem mist en naar Hem verlangt. Jc hebt Hem ontmoet en begeert Hem beter en dieper le leren kennen. De Heere wil juist deze eerste kennisneming van de Middelaar verdiepen door hel werk van Zijn Heilige Geest, zodat je mag leren dat Hij niet alleen zondaren zalig maakt, maar dat Hij ook jou wil zaligmaken. Zodat je langzaam maar zeker het leven in jezelf mag verliezen om het in Hem te vinden. Die de Goede Herder is en Zijn leven gesteld heeft voor Zijn schapen. Dat is een lange weg van voortgaande kennis van jezelf en van Christus. Daar komt een kind van God nooit in uitgeleerd. Het belangrijkste is echter: Wie Hem kent. gaat met Hem om. En wie zo met Hem omgaat, zegt van harte: ..Ja. Heere. er is geen Heiland behalve U!""

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 januari 1991

Daniel | 32 Pagina's

Gods oordeel over Israëls zonde (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 januari 1991

Daniel | 32 Pagina's