Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat zegt de Bijbel over hemel en hel?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat zegt de Bijbel over hemel en hel?

8 minuten leestijd

Velen geloven niet in hemel of hel. Zij zeggen: „Dood is dood." Tiii< h Toch it is li dit i f meer maar een ann wensen umncnn dan H< tn een aan stellig c tal li ri geloven. nolnvon Diep I )i(> n in het nat hart van de mens is een stem die hem waarschuwt, een stem die zegt: „Bij de dood is het niet af." Naar die stem wil hij niet luisteren. Waar die innerlijke stem van de mens voor waarschuwt, vinden we in de Bijbel omschreven.

We lezen onder andere in Handelingen 17 vers 31: ..Daarom dat Hij een dag gesteld heefl op welken Hij de aardbodem rcchtvaardiglijk zal oordelen, door een Man Welke Hij daartoe verordineerd heeft."

En in Romeinen 14 vers 10 cn 11: „Want wij zullen allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden, want daar is geschreven: Ik leef. zegt de Heere, voor Mij zal alle knie zich buigen en alle tong zal God belijden."

Hemel en hel zijn werkelijkheid

Er zijn mensen die wel in een hemel geloven, maar niet in een hel. „De hemel", zeggen zij. „die is er en daar zullen tenslotte alle mensen komen." Maar de hel. nee, zij kunnen niet geloven dat God. Die Zijn Zoon zond als Zaligmaker in deze wereld, mensen naar de hel laat gaan. ..Dit", zeggen zij. „is nooit te verenigen met de liefde van God." De hel is volgens hen alleen maar een bedreiging en meer niet. Mensen daarop aan te spreken, heeft geen nut: het is alleen maar bangmaken voor God en dat heeft totaal geen zin.

Maar wat zegt God ons in Zijn Woord over hemel en hel?

In de eerste plaats, dat beide werkelijkheid zijn en dat wij over ccn kleine tijd in een van beiden zullen zijn. In Job 30 vers 23 lezen we: „Want ik weet, dat Gij mij ter dood brengen zult, en tot het huis der samenkomst aller levenden." En in Mattheüs 25 vers 32 34; Rn VQOr H g m zullcn 32-34: „En voor Hem zullcn al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt. En Hij zal dc schapen tot Zijn rechterhand zetten, maar de bokken tot Zijn linkerhand. Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechterhand zijn: Komt. gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van dc grondlegging der wereld." En in vers 41: „Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij. gij vervloekten, in het eeuwige vuur. hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is." En in Lukas 16 vers 22 en 23 lezen we: „En het geschiedde dat de bedelaar stierf en van de engelen gedragen werd in dc schoot van Abraham. En de rijke stierf ook en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn. zag hij Abraham van verre en

Lazarus in zijn schoot." Zo spreekt dc Bijbel heel duidelijk over hemel en hel.

De hemel: een wonder

Toch is dit wonderlijk. Als wc zien op de mens, dan zou dc Heere alleen van de hel kunnen spreken. Door de val in Adam zijn we schuldig tot het eeuwige straflijden in de hel. Voordat de mens zondigde, sprak God: ..Ten dage. als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven", dat wil zeggen: Gij zult stervende stervende zijn. Dat is de hel: sterven zonder einde.

Vervolgens is de mens door zijn val in Adam in zonden ontvangen en geboren. Daardoor geheel onrein voor God en maakt hij dagelijks zijn schuld nog groter. Daarop ziende kan God alleen spreken over dc hel voor dc mens. Toch spreekt God niet alleen over de hel. maar ook over de hemel voor de mens.

De oorzaak daarvan ligt niet in de mens maar in God alleen. God heeft gedachten van vrede gekoesterd. Daarin is God zover gegaan, dat Hij Zijn Zoon tot een Verlosser, een Zaligmaker van zondaren heeft verkoren. En de Zoon heeft de menselijke natuur in de volheid des tijds aangenomen. "Waartoe? Om de helse angsten en smarten naar lichaam en ziel in plaats van mensen te lijden. Dit heeft Christus gedaan bijzonder op het einde van Zijn leven hier op aarde. In de hot van Gethsémané. Daar werd Zijn zweet grote droppelen bloed. En op het vloekhout des kruises toen Hij aan het einde van de drie-urige duisternis riep: ..Mijn God. Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten? ".

Daarom kan God niet alleen spreken over hel. maar ook over de hemel voor gevallen en verloren zondaren. Wat is de hemel? Zoals we de verschrikkingen van dc hel nooit onder woorden kunnen brengen, zo kunnen we ook de heerlijkheid van de hemel niet uitspreken. De apostel Paulus zegt in 1 Korinthe 2 vers 9: ..Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft die. die Hem liefhebben."

Wat kunnen wc dan wel zeggen van de hemel? In de eerste plaats zal daar geen zonde zijn. De mens zal ook nooit tot zonde verzocht worden. De mens zal geheel van de zonde bevrijd zijn. ook de gevolgen van de zonde zullen daar niet meer gevonden worden. We lezen in Openbaring 21 vers 4: „De dood zal niet meer zijn. noch rouw. noch moeite, noch gekrijt zal meer zijn."

Vervolgens zullen Gods kinderen geheel hersteld zijn naar het beeld van God. Niemand zal daar meer klagen of wenen over zijn verdorven natuur. De apostel Johannes zegt in 1 Johannes 3 vers 2: „Het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn. wij Hem zullen gelijk wezen." Het oneindige goed dat God heeft weggelegd degenen die Hem vrezen, zullen zij genieten. God. dc oneindige Fontein van alle leven, geluk en zaligheid zal hun God zijn. En Christus, het Lam. Dat voor hen geslacht is. zal hen tot die oneindige Fontein leiden. Hier ontvingen zij de voorsmaken van de eeuwige heerlijkheid, maar daar ontvangen zij de volle oogst. Het begeren naar meer veroorzaakte op aarde pijn van het gemis. Maar daar zal de begeerte naar meer alleen blijdschap en vreugde geven. Omdat God Zichzelf te meer aan hen zal geven. Zo zal God alles zijn in allen.

Helse angsten en smarten

De hel daartegenover is de allerdiepste vernedering. Het is het ondergaan van de helse angsten cn smarten. Hoe diep is die vernedering, hoe zwaar zijn die angsten en smarten. We zien dit in het lijden van Christus. Zijn bloedzweten in Gethsémané en Zijn verlatenzijn aan het kruis op Golgotha tonen ons het lijden van de verdoemden in de hel. Met wie zal de mens dit ondergaan? Hij zal dit

ondergaan in het gezelschap van de duivelen. Hoelang duurt dit? Eeuwig! Als de mens daar een miljoen jaren is. dan staat hij nog aan het begin. Zo lezen we in Openbaring 14 vers 11: ..En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid."

Naar die plaats zal Christus als Rechter alle goddelozen verwijzen. Hij, Wiens ogen zijn als een vlam vuurs en Wiens stem is als een stem van vele wateren. Hij zal tot hen zeggen: „Ga weg van Mij in het eeuwige vuur dal voor u en voor de duivel en zijn engelen bereid is."

Och of ge heden bekendet....

Nu roept de Heere je door het heilig Evangelie. Waartoe? Om tot Hem te komen, om van dit oordeel verlost te worden. Zoals Hij stond voor Jeruzalem, zeggende: „Och of ge heden bekendet wat tot uw vrede is dienende", zo staat Hij voor jou.

Als je op al die roepstemmen geen acht zult geven en niet tot Hem zult komen, dan zal Hij straks tot jc zeggen: „Ga weg van Mij." Voor altijd zul jc dan van God gescheiden worden. Nooit zul je meer iets van Gods goedheid ervaren. Groter verlies kan een mens nooit overkomen. Wat is dat verschrikkelijk: door God verworpen te worden: in de buitenste duisternis weg te zinken. Waar nooit een lichtpuntje van hoop jc zal bereiken.

Daarbij te weten dat Gods kinderen in de eeuwige gelukzaligheid zijn en dit zelf versmaad te hebben. Wat zal dit jc lijden verzwaren. Jc zult het nooit meer over kunnen doen. Altijd zul je tot jezelf moeten zeggen: „Dat heb ik gezocht, dat heb ik gewild."

Ga niet verder in je onbekeerlijkheid. Beef voor de gedachte straks eeuwig door God verworpen tc zullen worden. Nu wordt de hemel nog voor je geopend. Nu roept de Heere jc loc zoals we lezen in Malthetis 22 vers 4 ..Alle dingen zijn gereed, komt tot de bruiloft " Maar straks is de hemel vooi ecu wig gesloten

Ziende op dc straf der zonde. ; hoe verschrikkelijk zijn dan de /ouden Bedenk dit voor het te laat is. Hoe erg als jc voor dc zonde en wereld kiest en C hristus veracht. Stel je bekering niet uit. want de tijd is kort

Waarheen moet de wetenschap van de schrikkelijkheid van de zonde en dat je tijd kort is. je dan brengen? Naar Christus cn Zijn gerechtigheid. Alles in cn buiten je wat je probeert tegen te houden om daarheen te vluchten, moet jc door Gods genade overwinnen. De Heere zegt in Matlheüs 18 vers 8 en 9: „Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in tc gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden. En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in tc gaan. dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden."

Vergelijk, o mens: zet aan de ene zijde van de weegschaal alle genot van de wereld en aan de andere zijde het gewicht van dc eeuwigheid. En de wereld zal geen gewicht in die weegschaal kunnen leggen. Christus zegt in Matlheüs 16 vers 26: „Want wat baat het een mens zo hij dc gehele wereld gewint en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal ccn mens geven, tot lossing van zijn ziel? " O zondaar, vliedt de toekomende toorn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 februari 1991

Daniel | 36 Pagina's

Wat zegt de Bijbel over hemel en hel?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 februari 1991

Daniel | 36 Pagina's