Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opwekking, wat is dat eigenlijk?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opwekking, wat is dat eigenlijk?

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Dit hoek heb ik geschreven vanuit een diepe he/.orgdheid over de situatie in de kerk van Nederland. In de eerste plaats hen ik bezorgd omdat wij veel te weinig bezorgd zijn. Ik vrees dat wij vaak menen dat het nog wel meevalt. Het godsdienstige bedrijf draait op volle toeren. We hebben goede predikanten. De kollektezakken zitten vol. In de gereformeerde gezindte valt nog niet te klagen over het aantal kerkgangers. We zijn nette en oppassende mensen. Allerlei reformatorische aktiviteiten onderstrepen de bloei van het kerkelijk leven.

Wat is echter het verschil met een maatschappelijke organisatie?

Zijn wij nog kerk, of bestaat heel onze godsdienst eigenlijk niet uit zoveel meer dan plichten en vormen? Waarin onderscheiden wij ons van de Islam en de Rooms-Katholieke kerk? Gaat er kracht van de kerk uit? Wordt Gods heerlijkheid gezien?

Daarom vrees ik in de tweede plaats dat wij veel dieper vervallen zijn dan we heseffen. Is het verval van buitenaf en van binnenuit niet reeds veel verder doorgedrongen dan we voor waar willen houden?

Is heel ons denken niet gesekulariseerd? Zijn wij niet aan deze wereld gelijk?

Uitgangspunt bij het schrijven van dit hoek was enerzijds dat wij gezondigd hebben en dat schuldbelijdenis nodig is. Maar anderzijds ook dat Gods almacht en genade in deze moderne tijd niet krachteloos geworden zijn. Ook nu kunnen de stromen van de Heilige Geest uitgestort worden tot een nieuwe bloei van de kerk cn tot verheerlijking van Gods grote naam!"

Aan het woord is drs. W. van Vlastuin, Nederlands Hervormd predikant van Wouterswoude. In de tijd voorafgaande aan het predikantschap heeft hij dit boek geschreven. We hebben het dan over zijn boek 'Opwekking'.

Opwekking, wat is het niet?

Naar aanleiding van dit boek, dat zowel binnen de kerken, als in de evangelische kringen aandacht kreeg, willen wc met jullie nadenken over dit begrip opwekking.

Het boek is verdeeld in zes kernhoofdstukken, die weer overzichtelijk zijn onderverdeeld door de schrijver.

De volgende aspekten met betrekking tot opwekking komen aan de orde:

* Het geschenk van opwekking.

* De noodzaak van opwekking.

* De mogelijkheid van opwekking.

* De zekerheid van opwekking.

* De heerlijkheid van opwekking.

* Het gebed om opwekking.

Dat er ccn zekere huiver is om over dit onderwerp te schrijven, heeft de auteur goed beseft. Want in de meeste gevallen zetten wij tussen opwekkingsgroepen en opwekkingsbijeenkomsten een is-gelijk-teken met remonstrantisme. En niet altijd ten onrechte. Veel wat zich vroeger aandiende en nog aandient als opwekking, heeft niets uit te staan met het werk van de Heilige Geest in de harten van zondaren. Het meest elementaire begrip van Gods majesteit en heiligheid ontbreekt helaas maar al te vaak.

We moeten ook niet direkt denken bij het woord 'opwekking' aan allerlei tekenen en wonderen, zoals extatische ervaringen, gebedsgenezing en tongentaai. Ook dat kwam en komt nog veel voor. denk maar aan de hedendaagse pinksterbeweging. Deze verschijnselen kunnen hooguit een bijkomstigheid zijn. maar geen wezenlijk onderdeel.

Wat is opwekking dan?

Ik citeer drs. Van Vlastuin nu letterlijk: ..Opwekking is een ongewone openbaring van de kracht van Gods genade in het verlevendigen van het geloof en de godsvrucht bij Gods kinderen en in het overtuigen en bekeren van zorgeloze zondaren. Opwekking is derhalve geen mensenwerk. maar een krachtig, soeverein eenzijdig en onwederstandelijk werk van Gods Geest.

Pit snijdt al ons mens, 'lijk aklivismc radikaal af Hel gaat niet om een werk van < > n\ maar urn een werk van God Stel wi/ beschikken tner Gods Geest, maar De/e best hikt over mensen l/t/ is de Soevereine l aien uv daarvan steeds doordrongen zijn. De HEERE is ons nietige en bovendien schuldige zondaren niet verplicht. "

Opwekking heeft iets van een algehele bekering.

Tijdens een opwekking worden velen bekeerd.

Wanneer je een vergelijking maakt met de bekering van één persoon, dan is die er terdege, met dit verschil, dat in opwekkingen velen bekeerd worden.

In dc bekering gaat een zondaar zijn nood en ellende recht kennen en voelen.

Wanneer een zondaar de tere liefde cn genade Gods mag smaken, noemt de Schrift dat weieens de tijd van de eerste liefde, 't Is mogelijk, dat die eerste liefde weer wordt verlaten. Tot schade van de ziel. En we mogen dat zeker niet goedpraten. Zo gaat het ook vaak met geestelijke opwekkingen: begin, hoogtepunt en afzwakking.

Geestelijk leven, gewerkt door Gods Geest kan niet verdwijnen, wel wegkwijnen. Al zijn er ook opwekkingen bekend, die jarenlang zijn doorgegaan.

Een belangrijk punt is wel. dat we bij een opwekking letten op het geestelijke. Het mag nooit gaan om uiterlijk vertoon, maar om de inwerking in het hart van goddclozen.

Uiterlijke kenmerken komen altijd op de tweede plaats. Zij kunnen vruchten zijn van het werk in het hart, maar zc vormen niet een wezenlijk bestanddeel van dit werk van God in een opwekking.

Revival

In de Engelise literatuur kennen we voor het woord opwekking: re-vival - herleving. In een kerk. die ooit de naam had. dat ze leefde, maar vervallen en ingezonken is. komt een opwekking, een re-vival, een herleving van geestelijke bloei. Vaak in lijden, wanneer de gruwelijkste zonden, wereldgelijkvormigheid. zedeloosheid, verdeeldheid cn ongeloof hoogtij vierden, gaf God. dwars door alle onmogelijkheden heen het wonder van Zijn genade.

Dat zien we in de bijbelse geschiedenis: bij dc komst van de Heere Jezus, maar ook in dc kerkgeschiedenis:

Jonathan Edwards. Andrew Gray. MacCheyne. John Knox, Spurgeon, Rutherford. om er maar niet meer te noemen.

Zij hebben in geesteloze tijden het Woord Gods gepredikt, of hun eigen leven ervan afhing. Ze waren zo bewogen met de hoorders, die als op de rand van de hel verkeerden. Het wee hing boven hun hoofden, als zij het Evangelie van God niet verkondigden.

Tol tranen toe bewogen waren ze erop uit om vrucht te mogen zien op hun arbeid, al wisten ze dat dit voor honderd procent Gods eigen werk was. Ze konden niet tevreden zijn zonder dat zij zagen, dat dc Hccrc hun bediening zegende. Dat was geen hoogmoed, maar innerlijk verlangen, omdat ze niemand over hadden voor een allesbeslissende eeuwigheid.

Het voornaamste kenmerk van deze opwekkingspredikers is wel, dat deze mannen spreken in Gods kracht, zoals bijvoorbeeld Petrus op de Pinksterdag. Petrus, dat was degene, die zo weinig moed had. dat hij Christus verloochende. Hij bezwijkt voor een dienstmeisje. En toch verkondigt hij zeven weken later het Woord Gods met veel vrijmoedigheid (Hand. 2).

Dat is de vervulling met Gods Geest, die in opwekkingstijden zo duidelijk herkenbaar is.

Spontaan

Van Vlastuin heeft met veel spontaniteit dit doorwrochte werk geschreven. Natuurlijk is er een gevaar, wanneer het spontane overheerst; het kan enigszins de diepgang in de weg staan. Maar mijns inziens heeft dc schrijver door zijn uitgebreide literatuurstudie zijn werk alleszins uitstekend volbracht,

't Es vanzelfsprekend, dat er onderdelen in voorkomen, waarover in bepaalde kringen anders gedacht wordt.

Te denken valt aan de visie op Israël (Rom. 9-11), zijn opvatting over de betekenis van het laatste der dagen. (2 Tim. 3).

Hier kiest hij bewust voor de gematigd-chiliastische opvatting van Wilhelmus a Brakel.

Augustinus, de reformatoren en in hun lijn ds. G. H. Kersten wijzen deze interpretatie af, evenals dr. Kohlbrugge.

Op pag. 137, 140 zet Van Vlastuin uiteen, dat met Israël niet bedoeld kan worden alle uitverkorenen uit Joden en heiden samen.

Hij sluit zich bij diverse oudvaders aan, die een levende verwachting hadden met betrekking tot de bekering van het Jodendom.

En wie zal hier het laatste beslissende woord over zeggen?

De verleiding is groot om nog meer uit het boek zelf tc citeren. Ik wil me daarbij echter beperken tot het laatste hoofdstuk.

Het gebed om opwekking

De schrijver veronderstelt, verwacht, dat bij het lezen van dit boek een opwekking tot gebed om opwekking niet meer nodig is. Van harte kan ik dit onderschrijven. Neem en lees!

Wie werkelijk beseft, dat ieder die onbekeerd sterft, echt naar de hel gaat, die kan niet meer ongeïnteresseerd zijn aangaande een opwekking.

Wie enigermate de nood van de kerk inziet, zal voor de kerk smeken om opwekking. De nood is zo groot, dat een opwekking noodzakelijk is.

Gebed is zeer nodig. Zonder gebed is geen zegen te verwachten. Maar dan moet het gebed wel doortrokken zijn van zelfonderzoek.

Het is uiterst belangrijk, of we zelf wel overgegaan zijn van de dood tot het leven. Zijn wij echt in de staat der genade?

Van Vlastuin pleit ervoor, dat boeken als 'De bijna Christen ontdekt' van Mattheus Mcade en 'Gelijkenis van de tien maagden' van MacCheyne. weer eens op tafel komen, niet om daar te laten liggen, maar om onze winst er mee te doen. In deze boeken wordt het ware geloof geplaatst tegenover alles wat schijn is, dus geen waar geloof.

Wat is bidden dan eigenlijk?

In het gebed erkennen we onze afhankelijkheid van Hem. Bidden houdt in dat wij verklaren zelf onmachtig te zijn. God is de soevereine.

Van Hem alleen kan het komen. Daarom moeten we het ook alleen van Hem verwachten. Er moet een streep door onze eigen werken en pogingen. En de genade en de almacht van de HEERE moet dik onderstreept worden.

Bidden en verhoring

Verschillende teksten worden aangehaald, waar dc Hit Kt rijke beloften verbindt aan het gebed:

'Bidt en ti zal gegeven worden

'Doe uw mond wijd open. en Ik zal hem vervullen.'

'Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.'

Ook het boek Jesaja is vol van deze en dergelijke beloften op het gebed: es. 41:17. 30:18 en 19, 65:24. De voorbeelden zijn vele, maar dit is slechts een illustratie.

Maar het gebed is niet de waarop de HEERF. hoort. grond,

Wij kunnen de HEHRE met onze mooie woorden niet bewegen, maar het voortdurende gebed is wel de weg waarin de HEERF. overvloedig zegen wil schenken. Terwijl wij tegelijkertijd niets voor ons gebed rekenen. Dat is de ware gebedskunst.

Eén ding moeten we echter altijd goed voor ogen houden. God verhoort anders dan wij vaak denken.

Heel anders, dan wij Hem heimelijk voorschrijven....

Als God verhoort gaat het meestal in de weg van onm o gel ijk h eid.

Gebedsverhoringen zijn altijd wonderen.

Gods wegen zijn geheel anders, veel hoger en wijzer dan onze wegen. Hij laat Zich niet narekenen. Misschien moet het eerst nog veel donkerder worden in onze tijd, voordat God krachtig gaat werken. De HEERE is een verrassend God.

Zolang wij het nog kunnen bekijken, werkt de HEERE niet.

Denk aan de geschiedenis van Lazarus. Toen het leek, dat Jezus' woorden niet in vervulling zouden gaan, maakt God Zijn eigen Woord waar. De Heere Jezus had immers gezegd: „Deze ziekte is niet tot de dood." Toen Lazarus al vier dagen in hel graf had gelegen, liet Jezus zien dat Hij dc waarheid had gesproken.

Wat is nodig?

Een algehele bekering. Dat is de enige en echte oplossing voor al de zorgen in onze kerken en maatschappij.

Alleen als de kerk bloeit, zal het de natie welgaan.

De HEERE heeft tot het zaad van Jakob niet gezegd: Zoekt Mij tevergeefs" (Jes. 45:19).

Wie ook teleur mag stellen, dc HEERE stelt nooit teleur.

„Ziet. deze is onze God; we hebben Hem verwacht, en Hij zal ons zalig maken. Deze is de HFERE, wij hebben Hem verwacht, wij zullen ons verheugen en verblijden in Zijn zaligheid" (Jes. 25:9).

Nu is het de dag der zaligheid: Maar Gij HEERE blijft in eeuwigheid, en Uw gedachtenis is van geslacht tot geslacht" (Ps. 102:14 e.v.).

Als het om geestelijke opwekking gaat, dan zal al ons aktivisme cn onze emotionaliteit niet baten. De HEERE ziet het hart aan. „Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden".

Alles uit Hem, door Hem en tot Hem. want Zijn Woord zal nooit ledig tot Hem wederkeren. maar doen wat Hem behaagt.

H.I. Ambacht

B. S. van Groningen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1991

Daniel | 32 Pagina's

Opwekking, wat is dat eigenlijk?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1991

Daniel | 32 Pagina's