Wat is heiligmaking ?
Heiligmaking is geen werk van mensen, die van zichzelf goed zijn. of nog een vrije wil en vermogen ten goede hebben, zoals Tallozen willen, vanuil een humanistische, optimistische of remonstrantse mensbeschouwing. Ook geen gevolg van ingestane gerechtigheid bij de doop, zoals Rome leert, waardoor de mens bekwaam zou zijn om goede werken te doen. die verdienstelijk zijn. om daardoor rechtvaardig voor God te worden, zó tot zaligheid te komen.
De heiligmaking is een genadewerk van God. een weldaad uit het Verbond der genade. God doet aan zondaren wel. niet om hun verdienste, enkel om Christus' wil. in Wien Hij naar Zijn welbehagen tot de zaligheid verkoor. en door Wie die zaligheid verworven is. 1 Kor. 1:3() ..Die ons geworden is wijsheid van God. en rechtvaardigheid, cn heiligmaking, en verlossing". Gaven, die tot het beeld Gods behoren, waarnaar wij geschapen zijn.
De heiligmaking is dus een herstelling of vernieuwing naar hel beeld Gods. Wel gepaard met de rechtvaardigmaking, doch niet voorafgaand. maar volgend. Christus heeft dc zonde verzoend voor allen, die Hij kocht met Zijn bloed. Dus niet voor alle mensen, maar voor degenen die Hem van de Vader gegeven waren, om hen daardoor weer in de rechte verhouding tot God te herstellen. Als zij nog goddeloos zijn, ziet God hen in dc tijd des welbehagens aan in Zijn Zoon. om hen deel te geven aan Christus" gerechtigheid cn weer tot het leven in Zijn gemeenschap terug te brengen.
Heilige Geest
In Christus verkrijgen zondaren alzo een recht op dc zaligheid. Nu gaat God hen ook dadelijk tot de zaligheid brengen door de Heilige Geest. Wiens zaligende werking mede voor hen is verworven. Daartoe zendt God dc Geest Zijns Zoons uit in de harten van hen. die als Adamskind dood door de zonden en misdaden zijn. om tot een nieuw geestelijk leven te wekken. Hel is een opwekken uit de staat van ongeloof, waarin Adam verviel en wij allen van nature leven. Daarom wordt Hij ook de Geest des geloofs genoemd. Want de rechtvaardige zal uit het geloof léven. De heiligmaking vangt aan in die wedergeboorte, waarin het begin der zaligheid ligl.
Zoals alle nieuwgeboren leven is ook dit in het begin klein en zwak. Het moet gevoed, versterkl. tol wasdom, volkomenheid komen. Het is gewekt door het Woord, als het zaad der wedergeboorte, cn dil is ook het voedsel: c redelijke onvervalste melk voor de pasgeborenen (1 Pelr. 2:2), en vaste spijs voor de geoefenden (Hebr. 5:12). Daarbij gevoegd de heilige sakramenten.
De rechtvaardigmaking is een weldaad, die in dil leven volmaakt geschiedt. De schuld is verzoend en de vergeving totaal. Maar de heiligmaking blijft ten dele. geschiedt trapsgewijs. Er is een toename, een opklimming. een gedurige werkzaamheid om de zonde tcboven te komen, geheel rein voor God te leven. Dit is ook het doel van God: feze 1:4 ..Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem. voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk voor Hem zijn in de liefde".
God is liefde
Het nieuwe leven, uit God geboren, is dus een liefdeleven. Dit kan ook niet anders, want God is liefde! Gods kinderen zijn uit de liefde Gods voortgekomen, geopenbaard in Zijn Zoon. daardoor getrokken. Joh. 3:16 en Jer. 31:3.
Die onweerstaanbare trekking heeft gevolgen. Zijn Gods kinderen in de rechtvaardigmaking en heiligmaking lijdelijk (zij worden dil gemaakt om Christus' wil. Die het recht Gods vervulde en Zich voor de Zijnen heiligde. Joh. 17:19), het nieuwe leven is een werkzaam. akticf leven. Ziet God hen in Christus zonder vlek en rimpel, alsof zij nooit zonde hadden gedaan, zij zien zichzelf, bij het licht van Woord en Geesl als geheel melaats.
Door de liefde is er de droefheid naar God cn over de zonde, die Godonterend en allesverwoestend, scheiding brengend is. Zij begeren zich te reinigen van alle
besmetting des vleses en des geestes. zonder zonde voor God te leven, omdat Hij het waardig is. Zulkcn kunnen geen antinomiaan zijn: ..laat ons de zonde doen. opdat de genade te meerder worde". Ook niet wettisch bezig zijn in werkheiligheid, als dc Farizeën, om cr iets mee te worden.
Integendeel, dc inleving van de overblijvende kracht van dc verdorvenheid maakt nederig en diep afhankelijk, drijft uit om hulp. Want al is de wil. die voor de levendmaking verkeerd was. door Gods genade goed geworden, werkzaam om de zonde te doden, het wordt met droefheid ingeleefd daartoe in zichzelf geen vermogen te hebben. „Als ik het goede wil doen. ligt het kwade mij bij". Paulus' beleving in Rom. 7:21.
Gebedsleven
Is het begin der heiligmaking dus uit God. ook dc voortzetting. De Heere Jezus heeft het gezegd: „Zonder Mij kunt gij niets doen." De heiligmaking is niet in allen even groot. Bij de cén wordt zij meer zichtbaar dan bij dc ander. De oorzaken kunnen verschillend zijn. Over het algemeen geeft weinig gebedsleven een slordige wandel. Daartegenover ccn diep afhankelijk leven tere vreze des Heeren. Zij is ook aan aanwas en afnemen in dezelfde persoon onderworpen. Zie dit bij David. die als de man naar Gods hart veelal dicht bij de Heere leefde, maar soms ook ccn diepe val maakte.
Worsteling
Steeds is het een worsteling van het vlees (de benaming voor de oude mens, uit Adam geboren) tegen de geest (de nieuwe mens, uit God geboren). In Zondag 33 van ' dc Heidelbergse Catechismus wordt dit ccn afsterven cn opstanding genoemd. In de bekering, een andere benaming voor heiligmaking. Een worsteling om tot de hoogste trap te geraken, de volkomen heiligheid, die in dit leven niet bereikt wordt.
In het houden van Gods geboden hebben zelfs dc allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn. maar ccn klein beginsel dezer gehoorzaamheid. Doch alzo. dat zij met ccn ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven. Gelijk zij ook de Heere gedurig bidden om dagelijks daarin toe te nemen. Zondag 44 H.C.
Wèl is de heiligmaking in dit leven volmaakt in de delen. De gehéle mens is cr in betrokken. Vanuit het vernieuwde hart. waaruit dc uitgangen des levens zijn. worden oog. oor. tong. hand. voet enzovoort in beginsel werkzaam in ontvluchten en tegenstaan van de zonde en tot reiniging en vernieuwing, om tot Gods eer goede vruchten voort te brengen. Is er enerzijds de droefheid, niet te kunnen leven zoals de Heere het waardig is. anderzijds vinden Gods kinderen hun vreugde in 's Heeren dienst. Met David stemmen zij in: „Hoe liefheb ik Uw wet, zij is mijn betrachting dc ganse dag." Met de bede: „Och. of wij Uw geboön volbrachten, gun door het geloof in Christus krachten, om die te doen uit dankbaarheid."
Dankbaarheidsleven
Het nieuwe leven is een dankbaarheidsleven. Om daarin toe te nemen, is nodig alles weg te doen uit het leven, dat de heiligmaking belemmert en alle middelen te gebruiken wat deze bevordert. Ook dit in afhankelijkheid van Christus' Geest. Hij brengt bij Hem. Die ren bloede roe streed om de zonde weg te doen. Bij Hem is kracht om in de zwakheid dc Zijnen bij te staan. Alleen in Zijn gemeenschap en door de hulp van Zijn Geest is cr een staande blijven in de geestelijke strijd, een volharden ten einde toe. Zodat zij tot dc voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken. Hier méér en méér vernieuwd en Jezus gelijkvormig worden en hiernamaals volmaakt God dienen in de hemel.
De heiligmaking, jonge vrienden, is alzo het genadewerk van God Drieenig. waardoor Hij degenen, die Hij uit het schuldig en verdorven mensengeslacht om Christus' wil tot Zijn kinderen aanneemt, door Zijn Heilige Geest maakt tot nieuwe mensen, die hun vreugde vinden in Zijn dienst en naar Zijn geboden gaan leven.
Bedenk: onder heiligmaking zal niemand de Heere zien. Hebr.l2:14. Willen wij dus in de eeuwige zaligheid bij God leven, dan kunnen wij in dit leven geen vreemdeling van dc heiligmaking blijven. De heiligheid is ook de huize Gods sierlijk. Psalm 93:5. Beide zijn een aansporing er naar tc staan, haar tc zoeken in de weg der middelen, woord en gebed. Opdat het mag worden:
Uit al de schar van i grote wereldrond Is nooit die vreugd in mijn gemoed gerezen. Die 'k steeds in Uw getuigenissen vond. Door mij betracht en and'ren aangeprezen.
Enkhuizen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1991
Daniel | 36 Pagina's