Openbaring
Als wijlen ds. E. van Meer in zijn boek 'De Alpha en de Omega' een begin maakt met de uitlegging van wat wij plegen te noemen 'De Openbaring van Johannes'. schrijft hij in de inleiding onder meer: .Slechts één ding moet mij nog van het lian: ij hebben ons onderwonden een diepzinnig gedeelte der Heilige Schrift ter overdenking op te slaan. Calvijn heeft verklaringen van alle boeken van het Oude en Nieuwe Testament nagelaten, doch een toelichting op de Openbaring ontbreekt; en Durham beleed, dat hij eerst na langt' aarzeling en voorbereiding de vrijmoedigheid had gekregen zijn beschouwingen over de visioenen van Patmos het licht te doen zien. Hoe zeer hebben gij en ik dan ook de leiding, de onderrichting van de Geest nodig, opdat wij onze eigen mening niet toedoen tot de woorden van dit boek. noch ook door betweterij iets afdoen van Gods heilige profetie (Openb. 22:18-19)".
Als wijlen ds. E. van Meer in zijn boek 'De Alpha en de Omega' een begin maakt met de uitlegging van wat wij plegen te noemen 'De Openbaring van Johannes'. schrijft hij in de inleiding onder meer: .Slechts één ding moet mij nog van het lian: ij hebben ons onderwonden een diepzinnig gedeelte der Heilige Schrift ter overdenking op te slaan. Calvijn heeft verklaringen van alle boeken van het Oude en Nieuwe Testament nagelaten, doch een toelichting op de Openbaring ontbreekt; en Durham beleed, dat hij eerst na langt' aarzeling en voorbereiding de vrijmoedigheid had gekregen zijn beschouwingen over de visioenen van Patmos het licht te doen zien. Hoe zeer hebben gij en ik dan ook de leiding, de onderrichting van de Geest nodig, opdat wij onze eigen mening niet toedoen tot de woorden van dit boek. noch ook door betweterij iets afdoen van Gods heilige profetie (Openb. 22:18-19)”.
Deze gezindheid mag ook de onze wel zijn nu wc samen in deze 'Daniël-special' willen stilstaan bij dit laatste bijbelboek. En dat zeker als we bedenken hoe in de loop van de eeuwen heel wat ketters cn sekte-geesten zich op de Openbaring beroepen en in haar steun menen te vinden voor hun vaak fantastische theorieën.
1. De oorsprong van de Openbaring
Zoals in oude tijden een monumentale poort de toegang vormde tot een grote stad. zo vinden we in het begin van het eerste hoofdstuk van de Openbaring de poort waardoor we dit bijzondere boek binnen moeten gaan. De beide eerste verzen vormen eigenlijk de sleutel tot dit boek.
El De eigenlijke naam
Zoals gezegd staat dit bijbelboek bekend onder dc naam: dc Openbaring van Johannes, maar uit het eerste vers is al duidelijk dat we hier niet te doen hebben met gedachten of beschouwingen van Johannes zelf. Het is de Openbaring van Jezus Christus. Wat dat betekent, zullen we in het vervolg zien.
1.2 Apocalypsis
Het woord 'openbaring' is in de griekse taal 'apocalypsis', hetgeen letterlijk betekent: ontsluiering, ontdekking, wegnemen van een deksel.
openmaken wat verborgen is. Het wijst dus op een handeling waardoor iets wat verborgen was. zichtbaar wordt. God neemt het deksel weg van hetgeen dc toekomst voor hel menselijk oog verborgen houdt, natuurlijk voorzover dit Hem behaagt. Toch is hier niet alleen sprake van profetie. Openbaring betekent veel meer. We hebben hier niet alleen tc doen met de bekendmaking van hetgeen er gebeuren zal. maar vooral met dc ontvouwing van het einde van de geschiedenis, de ontknoping van alle dingen.
We horen in dit boek van dc eindtijd, van Christus' komst in heerlijkheid, van het oordeel over dc goddelozen en de gelukzaligheid van de uitverkorenen: maar we horen ook van de vijandschap die de kerk in dc loop van de eeuwen moet verduren. De openbaring van Jezus Christus.
Het woordje 'van' moet op tweeërlei manier verstaan worden. Het is de Openbaring die van Jezus Christus afkomstig is, maar het is ook de Openbaring die Hij van Zichzelf geeft. Hij openbaart, maar Hij is het ook Zelf Die geopenbaard wordt in Zijn heerlijke verschijning, in Zijn glorieuze voortgang cn Zijn triomfantelijke wederkomst. Kort gezegd: Jezus Christus is Zelf de Auteur en de Inhoud van dit boek.
Tenslotte dient voor een recht verstaan van de Openbaring nog opgemerkt tc worden dat de vorm van dit bijbelboek sterke overeenkomst vertoont niet dc joods-apocalyptische literatuurvorm.
Deze bijzondere literaire stijlvorm vinden we bijvoorbeeld ook terug in Ezechiël 40-48: Zacharia 9-14 en in het bijzonder in Daniël 7-12. In het Jodendom van de tijd na de oudtestamentische Godsopenbaring is. in nabootsing van genoemde bijbelboeken, deze literatuurvorm verder uitgebouwd, bijvoorbeeld in apokriefe boeken als Henoch. Baruch. dc hemelvaart van Mozes. en andere.
1.3 De diepste oorsprong
Wat de oorsprong van de Openbaring betreft moeten we echter nog verder teruggaan. Er staat immers: ..De openbaring van Jezus Chrislus. die God Hem gegeven heeft”.
De openbaring is natuurlijk niet aan Hem gegeven als de eeuwige Zoon die eenswezens met de Vader en dus ook alwetend is. Niet naar Zijn goddelijke natuur, maar naar Zijn menselijke natuur, waarin Hij afhankelijk en onderworpen en zelfs in de diepste vernedering was. De openbaring wordt aan Hem gegeven als Middelaar van Zijn volk. Dit is in overeenstemming met hetgeen Hij onder andere Zelf gezegd heeft: Maar van die dag en die ure weet niemand, noch de engelen die in de hemel zijn. noch de Zoon, dan de Wider" (Mark. 13:32).
Met Zijn verhoging is dit echter anders geworden. Hij heeft plaats genomen aan dc rechterhand van Zijn Vader om over alles te regeren. En hier zien wij dat Hij ook de volle openbaring van Gods Raad ontvangen heeft. Voor het oog van de Middelaar : ontvouwt God de Vader dc volheid van Zijn eeuwige Raad.
Wat dc kerk dus in de Openbaring ontvangen heeft, komt voort uil het hart van God de Vader. En wat is dal tot troost temidden van alle onzekerheden, ook van deze tijd. dat God Zelf door de Middelaar alle dingen leidt naar Zijn Raad. Door doorboorde handen, vanuit een hart vol ontferming, van lippen die druppen van de rijkste genade, is de Openbaring tol Gods kerk gekomen.
2. De schrijver van de Openbaring
Door middel van een engel hecfl de verhoogde Christus Zijn Openbaring aan Zijn discipel gegeven. Het is kenmerkend dat de schrijver. Johannes. zijn naam viermaal herhaalt (1:1. 4. 9:22:8). Hierin verschilt Openbaring opvallend van het Evangelie van Johannes en zijn drie brieven, want daar wordt zijn naam verzwegen.
Johannes noemt zichzelf nergens 'apostel', en op grond daarvan is soms in twijfel getrokken of de schrijver van dc Openbaring wel werkelijk de apostel Johannes is. Ook wordt wel aangevoerd dat in het Evangelie grammatikaalgocd Grieks gebruikt wordt, terwijl dat niet het geval is in de Openbaring.
Het getuigenis van de vroege kerk is echter overweldigend sterk. Bijna unaniem zijn de oude kerkvaders van mening dat dc apostel Johannes de schrijver is. Ook het argument dat hel Grieks van de Openbaring van een ander gehalte is dan dat van hel Evangelie vervalt, wanneer we bedenken dat Johannes als eenzame banneling op Patmos geen sekretaris tot zijn beschikking gehad heeft, zoals hij dat waarschijnlijk wel bij het schrijven van zijn andere boeken had.
Juist het feit dat de schrijver zich eenvoudig bekend maakt als 'Johannes'. zonder verdere aanduiding, wijst ook op een heel bekende en gezaghebbende figuur, die geen verdere "getuigschriften" nodig heeft.
3. De canoniciteit van de Openbaring
De Openbaring is één van de nieuwtestamentische geschriften die reeds in de tweede eeuw als 'gezaghebbend' aanvaard werden. Pas in dc derde eeuw worden bij de canoniciteit enkele vraagtekens gezet, en dat voornamelijk op apologetische (= verdedigende) gronden.
Het opkomende chiliasme beriep zich namelijk sterk op Openbaring 20, en in plaats van een degelijk exegetisch antwoord te bieden, kozen sommige kerkelijke leiders de weg van de minste weerstand en plaatsten vraagtekens bij de canoniciteit van de Openbaring. Tegen het einde van de derde eeuw was die strijd echter weer voorbij, en wordt de canoniciteit van het laatste bijbelboek algemeen erkend.
4. Het doel van de Openbaring
Het doel van de Openbaring vinden we in de woorden van het eerste vers: , .Om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten”.
Zwaargeladen woorden! Zijn dienstknechten. Dit boek is dus niet voor alle mensen bedoeld. Niet voor de ongelovigen en goddelozen. Zij kunnen het lezen, maar het zal hun geen nuttigheid doen. Zij kunnen het ook niet verstaan. Het is voor hen, zoals trouwens ook Jezus Christus Zelf, een rots der ergernis en een steen des aanstoots. Ten diepste is dit boek dan ook niet voor hun ogen en oren bedoeld.
Daarom moet ons dit dringen tot de vraag: „Ben ik een dienstknecht van Jezus Christus? " Want aan hen is dit boek gegeven.
Zijn dienstknechten. Dit zijn zij. die hun leven gesteld hebben in dienst van hun Koning: zij. voor wie de wil van God het enige richtsnoer voor hun leven is.
De Openbaring is dus niet geschreven voor naam-christenen, om in dagen van mooi weer te kijken hoeveel voordeel je. maatschappelijk of kerkelijk, uit dc naam 'christen' kunt trekken. Zij is tot vertroosting en bemoediging geschreven voor hen. die door goddelijke genade als een 'slaaf de Koning toebehoren cn Hem dienen.
4.1 Eerste doel: de troost van de Christus-regering
Aan deze dienstknechten nu moet getoond worden de dingen, die haast geschieden moeten. Op dit laatste woorden 'moeten' dient de klemtoon te vallen. Het is een goddelijk moeten, waardoor dc dingen die in Gods Raad besloten zijn, uitgevoerd cn voleindigd worden. Dit is door niets en niemand tegen te houden.
En nu zien we wat het eerste doel van de Openbaring is. Temidden van alle druk en benauwdheid, cn in het licht van alles wat getoond wordt, ontvangt Gods volk de zekerheid: de Heere regeert: dc wereldgeschiedenis en de kerkgeschiedenis ontwikkelen volgens Gods Raad en zijn geen willekeurige samenloop
van omstandigheden. En de ontknoping van alle dingen zal uitlopen op dc volslagen nederlaag van Gods vijanden cn dc glorierijke verheerlijking van Christus en Zijn Kerk.
4.2 Tweede doel: om Gods Kerk wakende te houden
De dingen die geschieden moeten, moeten ook 'haastig' geschieden. Naar menselijke maatstaven is het einde misschien nog ver. maar volgens goddelijke maatstaf zal het haastig geschieden.
Dit kan betekenen met spoed, en het kan ook betekenen binnen een kort tijdsbestek. Beide betekenissen kunnen aanvaard worden, want we zien dat de dingen meer en meer voortspoeden naar het einde; cn waar één dag bij dc Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als één dag. kan dc voleinding ook spoedig aanbreken. In vers 3 wordt die gedachte benadrukt door te zeggen: dc tijd is nabij.
Het tweede doel van de Openbaring is dan ook ongetwijfeld om Gods volk wakende tc houden. De bruidskerk moet de lampen brandende houden, wachtend op dc Bruidegom.
We weten hoe Gods kinderen, direkt na dc hemelvaart van Christus, geleefd hebben in de intense verwachting van de wederkomst.
En nu'? Ook Gods kinderen geven vaak alle aandacht aan de behartiging van de stoffelijke cn tijdelijke belangen. En als we nog aan de geestelijke denken, dan zijn we dikwijls alleen bekommerd over de zaligheid van onze eigen ziel. Maar de overweldigende betekenis van de komst van Christus en Zijn Koninkrijk, waarmee de eer van God ten nauwste verbonden is. is veelal uit onze belangensfeer vervaagd. Zou dat misschien ook ccn van de oorzaken kunnen zijn dat onder jonge mensen die de Heere mogen vrezen, toch zo weinig bereidheid gevonden wordt om daadwerkelijk uit te gaan in dienst van dc zending? De zendingsgeschiedenis leert ons. hoe het juist lelkens de wetenschap van de nabijheid van de Dag des Heeren geweest is. die dc Kerk het sterkst tot missionaire aktiviteit heeft aangespoord. De vloedgolf van het Evangelie in de eerste eeuwen was mede daardoor mogelijk, omdat de eerste Kerk zo sterk leefde in de verwachting van de nabije komst des Heeren.
Dc Openbaring laat ons de dingen weer in het rechte perspekticf zien. Christus heeft vanuit de hemel getoond hetgeen haast moet geschieden. Dat zou ons leven moeten beheersen. Niet in een "overspannen" toekomstverwachting. maar wel in de wetenschap dat dc dingen die haast geschieden moeten, voortkomen uit de eeuwige Raad van God. en deze Raad is nauw verweven met de lotgevallen van dc bruidskerk op aarde.
5. De inhoud van de Openbaring
Dc Openbaring kan niet losgemaakt worden van de rcsl van Gods Woord, maar de rest van Gods Woord is zonder de Openbaring ook onvolkomen. In dit laatste bijbelboek spreekt het hele Woord van God als het ware mee. Wc horen daarin weer het lied van Mozes en de juichtoon van verschillende Psalmen. De profeten komen weer aan het woord en de schaduwdienst van Israël komt steeds naar voren, maar alles is gckoncentreerd op de Christus Gods.
5.1 Christus en Zijn heerlijkheid
Het gaat in de Openbaring dus ten diepste om de Christus en Zijn komende heerlijkheid. Weliswaar zijn er veel dingen die geschieden moeten, dit alles is aan Johannes getoond, maar al deze dingen zijn niet los te maken van de komst van Jezus Christus. Deze gebeurtenissen zijn als het ware de wagen waarop Hij rijdt, het zijn de tekenen waarmee Hij verschijnt. Daarin openbaart
Hij Zijn macht cn heerlijkheid. Zijn genade en Zijn oordelen, totdat Hij Zeifin al Zijn glorie Zijn verschijning zal maken in Zijn onverderfelijk Koninkrijk.
Opvallend is dat in de Openbaring het woord 'kruis' ontbreekt. Steeds wordt Hij getekend als Overwinnaar en Veroveraar. Hij overwint de dood. de draak, het beest, de valse profeet, de mensen die het beest aanbidden. Hij is uitgegaan overwinnende, en opdat Hij overwonne (6:2). En als Hij Overwinnaar is. dan ook Zijn volk. Zijn dienstknechten, zij die Hij door Zijn genade tot Zijn Koninkrijk geroepen heeft. Is het kleed van Zijn volk vuil en besmeurd? Zij mogen het wassen in het bloed van het Lam. Zijn zij in dc grote verdrukking? Zij komen er uit. Worden zij gedood? Zij worden weer opgewekt.
Worden zij vervolgd door de draak en het beest en de valse profeet? Aan het einde zien we hen als overwinnaars staan op de berg Sion. De Naam van het Lam en Zijn Vader is op hun voorhoofden geschreven.
Schijnt het of hun gebeden niet verhoord worden? De oordelen die op de aarde gezonden worden, zijn het antwoord van God daarop. Alles stuwt voort naar de dag van eeuwige verlossing en overwinning. Christus moet voor eeuwig als Koning heersen en Zijn dienstknechten samen met Hem. Dc Openbaring zegt ons. dat door de vergankelijke dingen heen eenmaal zich aan onze ogen vertonen zal. datgene wat eeuwig vast staat: de grootheid en de heerlijkheid van Hem Die op de troon zit. en van Jezus Christus, de getrouwe Getuige.
Indien dat waar is - en het is waar - dan is er maar één ding belangrijk: ..Ontwaakt. gij. die slaapt, en staat op uit de doden: en Christus zal over u lichten”.
5.2 De indeling van de Openbaring
De Openbaring bestaat hoofdzakelijk uit een aantal visioenen, vaak in reeksen van zeven, eindigende met het visioen van het nieuwe Jeruzalem, dat uit dc hemel neerdaalt. De verhoogde Christus toont, wat er gebeuren zal tussen de twee woorden 'Het is volbracht' en 'Het is geschied'.
In grote lijnen kan van de Openbaring het volgende overzicht gegeven worden: Aanhef, en roeping van Johannes tot schrijven hfdst. 1
Brieven van de verhoogde Christus aan dc zeven gemeenten hfdst. 2-3
Het gezicht van de troon van God hfdst. 4
De zeven zegels geopend door het Lam hfdst. 5:1-8:5 De zeven bazuinen hfdst. 8:6-11:19 hfdst. 17-19
De vijanden van de kerk. namelijk dc draak en de twee beesten hfdst. 12-14 De zeven schalen met de toorn van God hfdst. 15-16 De ondergang van Babel en van de twee beesten hfdst.8:6-11-19
Het duizendjarig rijk. en het laatste oordeel hfdst. 20 De nieuwe aarde hfdst. 21-22:5 Afsluiting hfdst. 22:6-21
6. De verklaring van de Openbaring
De Openbaring is waarschijnlijk het geschrift in het Nieuwe Testament dat in de loop van de eeuwen het meest misbruikt is, en waarop de meeste dwalingen en geloofsspekulaties met ccn schijn van rccht gegrond zijn.
Het zou tc ver voeren om binnen het bestek van dit artikel een opsomming te geven van allerlei verkeerde en/of eenzijdige verklaringen van de Openbaring zoals die in de loop van de eeuwen hebben plaatsgevonden, maar een duidelijk voorbeeld daarvan is toch wel dc methode die een aantal jaren geleden ook door Hal Lindscy gehanteerd is. Voor Lindsey met zijn zogenaamde 'aktualistischc exegese' heeft de Openbaring weinig geheimen meer. Bij deze (wan)vorm van exegese worden de verschijnselen van dc tijd waarin men leeft waargenomen, en men zegt dan: ..Zie je wel. het staat in de Bijbel”.
De 'verklaringen' die gegeven worden, lijken bijzonder mooi en boeiend voor dc tijd waarin we leven, maar ze verliezen hun waarde zodra de (tijdsomstandigheden veranderen. Zeer terecht is dan ook als 'tegenhanger' van de boeken van Hal Lindscy een boek verschenen met de veelzeggende titel 'Dc Bijbel is geen puzzelboek'.
Vanwege zijn bijzondere aard levert de Openbaring natuurlijk menig 'verklarings-probleem" op, en wie niet bereid is om. biddend om de verlichting van de Heilige Geest, eerst heel goed naar het betreffende schriftgedeelte zelf te luisteren en daarin de wegwijzer voor de juiste verklaring te vinden, vervalt bijna zeker tot een eenzijdige of valse verklaring. Grondregel voor een juiste verklaring van de Heilige Schrift is en blijft: 'Sacra Scriptura sui ipsius interpres' (de Heilige Schrift is zijn eigen verklaarder).
6.1 Getallen en symbolen in de Openbaring
In de Openbaring hebben zeer veel dingen een symbolische betekenis. Dit blijkt onder andere uit:
A. Getallen
3 = gclal Gods 4 = getal van de aarde en de schepping 6 = getal van dc hoogste krachtsinspanning van de mens 7 = getal van dc Goddelijke volheid 10 = getal van de volledigheid 12 = getal van de heilsdaden van God in de kerk of de wereld 40 = getal van dc Goddelijke straf of beproeving 1000 - getal van een lange periode of veel personen
Uit dit overzicht wordt bijvoorbeeld verstaanbaar dat het getal van 144.000 verzegelden in de hoofdstukken 7 en 14 niet vermeld wordt om ons te laten weten hoevéél verlosten er precies zijn, maar om aan te geven dat Gods kinderen een grote schare vormen, zowel voortkomend uit Israël als het heidendom (12x12x1000).
B. Kleuren wit = vrede, reinheid rood = bloed, oorlog, onheil zwart = hongersnood, ellende vaal = dood
C. Gestalten het Lam = Christus ouderlingen = vertegenwoordigers Oude en Nieuwe Testament beest uit de zee = antichristelijke eenheidsstaat beest uit dc aarde = valse profetie palmtak = overwinning hoorn = kracht, macht draak = oude slang, duivel
D. Plaatsen Armageddon = plaats van de eindstrijd Babyion = koncentratie van goddeloze macht Jeruzalem = het Koninkrijk van Christus of de Kerk des Heeren.
7. De Overwinnaar en Zijn ruiterij
(Bijbelstudie over Openb. 6:1-8)
In het visioen van hoofdstuk 5 heeft Johannes aanschouwd, dat aan Christus het Boek met de zeven zegels werd gegeven, omdat Hij het recht had en tegelijk de macht bezat, om de zegels open te breken, en aldus de dingen die plaats vinden tussen hemelvaart en wederkomst op gang te brengen.
Met de verbreking van de zegels zullen zich voor het oog van Johannes verbijsterende dingen afspelen. De dingen die nu gaan plaatsvinden zijn echter niet alleen meer hemelse, maar ook aardse werkelijkheden. Het zijn dingen die de mensen in de loop van de eeuwen in de geschiedenisboeken zullcn opschrijven.
Ook moeten we in gedachten houden dat Johannes die dingen niet ziet in een nauwkeurige chronologische volgorde. Nee. wat bij de verbreking van de zegels gebeurt, zal zich herhalen, nu hier en clan daar.
Verder moeten we er aan denken dat de voltrekking van de oordelen door het Lam voor dc wereld vergelding en uiteindelijke verwoesting inhouden, terwijl diezelfde oordelen voor Gods volk een heiligende en louterende vrucht hebben. Tenslotte: ees bij de bestudering van dit schriftgedeelte ook Zacharta 6:1-8. Bij de opening van de eerste vier zegels komen achtereenvolgens vier ruiters tevoorschijn, die op een wit, ccn rood, een zwart en een vaal paard zitten. Het is alsof in het geweldige stadion van de wereld op het geroep van de dieren, vier paarden, de één na de ander wegspringen, om in de arena naar de eindstreep voort te snellen.
Maar we hebben hier niet te doen met een sportbijeenkomst. Dc paarden zijn geen gewone rijpaarden, maar oorlogspaarden die in volle vaart over de wereld stormen. Er is echter een groot verschil in het optreden van het eerste paard met zijn Ruiter en de volgende drie paarden met hun ruiters. Het optreden van de laatste drie is alleen verwoestend, terwijl dat niet het geval is met het eerste, het witte paard. Om dat verschil nog duidelijker te laten uitkomen, willen we eerst stilstaan bij de laatste drie paarden.
In het tweede, het rode paard. herkennen wc onmiddellijk de verschrikkingen van de oorlog. „Die daarop zat. werd macht gegeven de vrede te nemen van de aarde, en dat zij elkander zouden doden; en hem werd een groot zwaard gegeven" (4). Oorlogen en geruchten van oorlogen horen bij dc naderende eindtijd. Maar oorlogen zijn er toch altijd al geweest? Zeker, maar élke oorlog was en is en zal een teken zijn van het toekomende einde, van de menselijke onmacht om hier op aarde een rijk van vrede te bouwen.
Bovendien zal de oorlog zich tot in de verste hoeken van de aarde uitbreiden en in intensiteit toenemen. De macht, die de nietige mens in handen heeft gekregen, wordt meer en meer huiveringwekkend. Denk maar aan de wijze van oorlogvoering in de Golfoorlog.
Er is echter één ding wat hier vertroostend is. Er staat dat aan de ruiter op het rode paard de macht cn het zwaard gegéven is. Door wie?
In het licht van de vorige hoofdstukken kan het antwoord niet anders zijn dan: God heeft hem dit gegeven. God is ook bij de oorlogen betrokken. Nee. Hij is er niet de oorzaak van. Integendeel,
Hij is de God. Die de oorlogen doet ophouden, de boog verbreekt en de spies aan twee slaat (Ps. 46:10). Het is dc mens die onder aanvuring van satan en gedreven door zijn eigen emoties van hoogmoed en machtswellust oorlogen ontketent. En God, Die zoveel eeuwen met Zijn hand van ontferming de mens van zelfvernietiging weerhouden heeft, zal die hand uiteindelijk terugtrekken. Er komt een einde aan Zijn lankmoedigheid.
Bij de opening van hel derde zegel ziet Johannes een ruiter op een zwart paard, beeld van de honger. In zijn handen heeft hij een weegschaal, beeld van rantsoenering. Dit wordt bevestigd door de stem uit het midden van de vier dieren: ..Een maatje tarwe voor een penning, en drie maatjes gerst voor een penning; en beschadig de olie cn de wijn niet" (6). Voor ccn penning, het dagloon van de toenmalige arbeider, kan maar cén maatje tarwe gekocht worden, dat wil zeggen hij zal alleen z'n eigen brood kunnen verdienen - maar wat zal er van zijn vrouw cn kinderen worden? Gerstebrood met veel minder voedingswaarde? Maar ook dan zal hij alleen zelf en zijn vrouw en één kind kunnen leven - voor zijn dagloon krijgt hij drie maatjes gerst. Het is alles eigenlijk niet vreemd. Achter het rode paard van de oorlog volgt altijd het zwarte paard van de honger. Terwijl wij onze overvloedige maaltijden gebruiken. sterven cr elders in de wereld velen van honger, tn temidden van de grootste armoede zullen er altijd de enkelen zijn die zich niets behoeven tc ontzeggen, terwijl de grote massa krepeert van ellende.
Ekonomen breken zich het hoofd over de prijzen van goederen. Maar hier leren we dat dc prijslijsten in de hemel gemaakt worden - de belangrijkste oorzaak van voedselschaarste is de aankondiging vanaf dc iroon in het midden van de vier dieren. God maakt Zijn hand open en verzadigt alles wat leeft, maar als Hij Zijn hand toesluit, en het zwarte paard over dc aarde stormt, is daar nameloze ellende, uitgeteerde kinderen en lege winkels. Is hel dan ccn wonder dat Johannes bij de opening van het vierde zegel een vaal paard ziet met de dood zelf als ruiter? Deze ruiter krijgt macht om met zijn sikkel een kwart van de ganse mensheid weg te maaien (7). Ook dit kan ons nu niet meer bevreemden. Het rode paard van dc oorlog en het zwarte paard van dc honger roepen als vanzelf het vale paard van de dood op. Wie denkt hier niet aan de pest. de cholera, de tuberculose, die in vroeger en later eeuwen vele duizenden naar het graf sleepten? En ondanks de geweldige ontwikkelingen van de medische wetenschap is het gevaar niet af te wenden. Vandaag waarl hel 'vigsspook' over de aarde rond. en wie houdt de ruiter op hel vale paard tegen?
Maar ook hier zien wc dat dc ruiter met zijn gevolg de macht gegéven wordt. Ook dit paard wordt vanuit de hemel bestuurd. Er is er Eén. Die sterker is dan de drie paarden met hun demonische ruiters. Trouwens, het visioen laat ons zien dat zij slechts een tweede plaats innemen. Zij rijden als dienaren achter Hem. Die machtiger is dan zij. Johannes heeft namelijk bij de opening van het eerste zegel al een wit paard met Ruiter gezien (2). Alles wat van deze Ruiter gezegd wordt, wijst erop dat Hij een
Overwinnaar is. Het paard is immers wit? De kleur van de overwinning. Verder heeft deze Ruiter een boog in Zijn hand. Hij is dus bezig om in een heilige oorlog met Zijn pijlen Zijn tegenstanders aan Zich te onderwerpen. Zijn doel is echter niet om hen tc doden, maar om hen te behouden, om hen aan Zich tc onderwerpen. Want Hij moet als Koning heersen. Daarom draagt Hij een kroon
en gaat Hij uit als Overwinnaar en om te overwinnen. Zo heeft ook de dichter in het Oude Testament Hem al gezien (Ps. 45:4-6).
We begrijpen dat de Ruiter op het witte paard niemand anders is dan de Heere Jezus Christus en in het bijzonder Zijn Evangelie dat Hij over dc gehele wereld doet uitgaan. Hij heeft dc grootste vijand van de mens overwonnen, namelijk de dood en het graf - het vale paard - en ook de teugels van het rode cn zwarte paard heeft Hij uiteindelijk in handen. Deze Ruiter gaat ook vandaag door dc wereld als Overwinnaar en om te overwinnen. Dc pijlen die Hij afschiet, zijn niet om te doden, maar om tc wonden. Zoals Paulus, op weg naar Damaskus. Gewond, door het Woord van God. Geraakt door een pijl van het Evangelie. Hij richt Zijn pijlen van ver af en van dichtbij. Via dc prediking of via de catechisatie. Via ccn verenigingsavond of via een gesprek met één van Gods kinderen. Deze Ruiter op het witte paard wil ook overwinnen in ons leven, de kracht van de zonde en van de vijandschap tegen God en Zijn Woord verbreken. Zijn wij al geraakt door één van Zijn pijlen? Ach. geraakt zijn we eigenlijk allemaal, de één in z'n geweten, de ander in z'n gevoel, maar niet in hel hart. En zovelcn rukken dadelijk de pijlen weer uit. Druk hier mee. druk daar mee. en we proberen om aan de klem van het Woord te ontkomen. Of is de Heere ons te sterk geworden? Zo was het met Johannes. Wat een troost voor hem. die in zijn jonge jaren - hoe oud was hij toen; 18. 19 jaar misschien? - door zo'n pijl in zijn hart werd getroffen.
Wat ccn troost, ook voor Gods kerk vandaag, dat Johannes éérst deze Ruiter zag. Hij gaat voorop, cn de rampen die de aarde treffen. zijn Zijn knechten. De berijders van de andere paarden rijden als dienaren achter dc zegevierende Christus.
8. Literatuur
Prof. dr. J. H. Bavinck. 'En voort wentelen de eeuwen' Prof. dr. S, Grcydanus, 'Korte verklaring der Heilige Schrift' Drs. J. J. de Heer. in 'Tekst voor tekst' Kanttekeningen bij de Statenvertaling Hal Lindscy, 'Op weg naar een nieuwe wereld' Ds. E. van Meer, 'De Alpha en de Omega' Ds. A. Moerkerken. in 'Onder welk teken? ' Dr. J. C. de Moor, 'De hemel geopend' Ds. J. S. van der Net. "De zeven engelen' Ds. A. Ringnalda. 'Het Koningschap van Christus'.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 1991
Daniel | 32 Pagina's