Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Omgaan met tegenslagen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omgaan met tegenslagen

9 minuten leestijd

Ieder van ons heeft in het dagelijkse leven te maken met tegenslagen, kleine en grote.

Kleine tegenslagen, bijvoorbeeld een lekke hand, een slecht cijfer voor een proefwerk. Snel ga je voor jezelf na wat de gevolgen er van zijn: hoeveel tijd kost me dit? , wat sta ik nu gemiddeld? Grotere tegenslagen, bijvoorbeeld blijven zitten, zakken voor een eksamen, een baan niet krijgen die je zo graag had willen hebben. En wat te denken van tegenslagen waarmee leven en dood gemoeid zijn! Denk eens aan /.iekte, handicap, een ongeluk, het overlijden van iemand die je lief en dierbaar is.

Bijbelse voorbeelden

In dc Bijbel kunnen we veel voorbeelden vinden van mensen die ook tc maken hadden met tegenslagen. We kiezen twee mensen daaruit. Twee koningen die in vergelijkbare omstandigheden heel verschillend reageerden op een ernstige tegenslag. Twee koningen, die allebei te horen kregen dal ze sterven zouden.

Ahazia

Een jonge man was hij nog. Ahazia de zoon van Achab. Hij was z"n vader nog maar net opgevolgd als koning van het tienstammenrijk toen hem een ongeluk overkwam. Wc lezen in 2 Koningen 1:2 ..En Ahazia viel door een tralie in zijn opperzaal, die te Samaria was. en werd krank." Hoe reageerde hij hierop? We lezen verder in het hoofdstuk dat hij boden zond naar Baal-Zebub, om aan deze heidense god te vragen of hij van zijn ziekte genezen zou. Al snel staan de boden weer voor hem. Met een boodschap van Elia de Tisbict voor hem. Ahazia. Die boodschap luidt als volgt: .Zo zegt de HEERE: s het omdat er geen God in Israël is. dat gij zendt, om BaiiJ-Zebub. de god van Ekron. te vragen? Daarom zult gij van dat bed. waarop gij geklommen zijt. niet afkomen, maar gij zult den dood sterven." Wat een boodschap voor deze jonge koning!

Wat zal hij nu doen? Om genade smeken? Zich verootmoedigen voor de Heere? Niets van dat alles. Hij stuurt een hoofdman met vijftig soldaten op Elia af....

Hizkia

Hizkia was een man in de kracht van het leven toen hij ziek werd. De profeet Jesaja kwam tot hem en bracht hem de boodschap van God dat hij sterven zou: .Zo zegt de HI-KRK: eef bevel aan uw huis, want gij zult sterven en niet leven" (zie 2 Kon. 20:2 Kron. 32: e.s. 38). Wal was de reaklie van Hizkia? We lezen: oen keerde Hizkia zijn aangezicht om naar dc wand. en bad tot dc Heere. en hij zcide: .Och HLERC. gedenk toch dat ik voor Uw aangezicht in waarheid en met een volkomen hart gewandeld en wat goed in Uwe ogen is gedaan heb." En Hizkia weende gans zeer (Jes. 38:2, 3).

Verschil

Wat een verschil tussen deze twee koningen! De één is het beeld van de mens zonder God. die God niet nodig heeft en een eigen gekozen weg bewandelt. Een mens die. als hij het Woord van God hoort, zich verhardt. De ander is een kind van God. die als hij zijn doodsbericht hoort, de eenzaamheid opzoekt en kermt: HEERE. ik word onderdrukt. wees Gij mijn Borg (Jes. 38:14). Iemand die mag zeggen dat de HEERE zijn ziel liefelijk omhelsd heeft en dat Hij zijn zonden achter Zijn rug geworpen heeft (Jes. 38:17).'

Waarom?

Wanneer ons tegenslagen overkomen. overheerst vaak het waarom. Waarom overkomt nu juist mij dit? Dit vragen is niemand vreemd. Ook Gods kinderen worstelen vaak met die vraag. Denk maar aan Asat' in Psalm 73. Onbegrijpelijk was het voor hem om te zien hoe de goddelozen voorspoed hadden en hij zelf gekweld werd. Totdat hij in Gods heiligdommen mocht ingaan en op het einde van de goddelozen merkte (vers 17). Toen liet de Heere hem zien wat een verschil er is tussen het einde van de goddelozen cn het einde dat voor hem, Asaf. bereid was. Ook leerde Asaf dat hij met al zijn waaroms verkeerd bezig was geweest, hij leerde zichzelf zien als een grool beest (vers 22). Ook de discipelen stelden zo'n waaromvraag. Die man daar aan de kant van dc weg. waarom is hij nu eigenlijk blind? Rabbi, vragen ze. wie heeft er gezondigd. deze of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden? (Joh.

9:2). Hel antwoord van de Hccrc is opmerkelijk: och deze heeft gezondigd, noch zijn ouders; maar dil is geschied opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden (vers 3). Denk je eens in: ngetwijfeld hebben jaren geleden die ouders zich afgevraagd waarom nu juist hun kind blind geboren was. ongetwijfeld heeft ook dat kind zelf bij het groter worden zich afgevraagd waarom nu juist hij het licht in de ogen moest missen. en nu. nu hij een man geworden is. blijkt waarom nu juist hem dit was overkomen: mdat de Heere zijn eeuwig welzijn op het oog had! Wc moeten oppassen met overal het waarom van te willen weten. Guido de Bres zegt ervan in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 13: n aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuslijk (-nieuwsgierig) onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan: aar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods. die ons verborgen zijn: ns tevreden houdende, dat wij leerjongeren van Christus zijn. om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen (= grenzen) te overtreden.

Troost

Voor een Christen mag het tot troost zijn dat God alles bestuurt. Asaf mocht zeggen: ij zult mij leiden door Uw raad (Ps. 73:24). In Romeinen 8:28 lezen we: n wij weten dat degenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk degenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn. (De kanttekenaren merken bij deze tekst op. dat met 'alle dingen" bedoeld worden alle zwarigheden en verdrukkingen die Gods kinderen overkomen). Terwijl een wereldling denkt dat alles, dus ook tegenslagen, hem toevallig overkomen. dat hij overgeleverd is aan het noodlot, mag een Christen weten dat loof cn gras. regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen. niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen (Heid. Cat.. zondag 10).

Bedoeling

Welke bedoeling heeft de Heere wanneer Hij mensen konfronteert met tegenslagen? - Iemand kan een tegenslag overkomen ter beproeving van zijn staat. Is hij een oprecht Christen of een huichelaar? Wie zal niet denken aan Job? De duivel dacht dat Job God vreesde omdat hij veel voorspoed had („is het om niet. dat Job God vreest? ". Job 1:9). Maar ook in tegenspoed bleek dat Job de Heere vreesde (..zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet ontvangen? ". Job 2:10). - Iemand kan een tegenslag overkomen als bestraffing van de zonde. Denk aan Gchazi die melaats werd als straf op zijn hebzucht. Denk aan David van wiens huis het zwaard niet meer zou wijken als gevolg van zijn zonde met Bathseba. - Iemand kan een tegenslag overkomen om hem tot inkeer te brengen, zodat hij met de verloren zoon gaat uitroepen: Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: ader, ik heb gezondigd tegen dc Hemel en voor U". Ook Psalm 119 spreekt ervan: Het is mij goed. dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde" (vers 71). - Gods kinderen overkomen tegenslagen tot oefening van hun geloof. In 1 Petrus 1:7 lezen we: Opdat dc beproeving uws geloofs. die veel kostelijker is dan van het goud. hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof. en eer. en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus". Ook in Hebreen 12 wordt hierover veel gezegd. Zo lezen we in de verzen 5 en 6: Mijn zoon. acht niet klein de kastijding des Heeren. en bezwijkt niet als gij van Hem bestraft wordt: ant die de Hccrc liefheeft, kastijdt Hij. cn llij geselt een icgelijkcn zoon die Hij aanneemt." En in vers 11 lezen we: En alle kastijding. als die tegenwoordig is. schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn: och daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen die door haar geoefend zijn." Dan kan het zelfs zo zijn dat een kind van God om kastijding bidt! (Jer. 10:24: Kastijdt mij. HEI.RI: doch met male: iet in Uwen toorn, opdat Gij mij niet teniet maakt").

Omgaan met tegenslagen

Wanneer ons tegenslagen overkomen. wat kan ons dat in verwarring brengen, moedeloos maken of zelfs opstandig. We weten er geen raad mee. Of leggen ons er maar in doffe berusting bij neer. Dc tegenslagen komen in ccn ander licht te staan wanneer we gaan bedenken dat het de Heere is Die ze over ons brengt. Of Hij werkt ze Zelf. of ze geschieden onder Zijn toelating. In ieder geval. God bestuurt ook de tegenslagen! Het past ons te bedenken dat tegenspoed ons overkomt, niet omdat we mensen zijn. maar omdat wc zondaren zijn! Zo kan niemand zeggen dat hem of haar ten onrechte een tegenslag overkomt. Iemand die zichzelf zo heeft leren kennen, zal het Jercmia nazeggen: Het zijn de goedertierenheden des HEEREN. dat wij niet vernield zijn" (Klaagl. 3:22). Nodig is hel om ons te onderwerpen onder de hand Gods. Toen Samuël F.li vertelde dat de Heere de ongerechtigheden van hel huis van F.li zou bezoeken, zei Eli: Hij is de Heere; Hij doe wat goed is in Zijn ogen!" (1 Sam. 3:18). In Psalm 3'9:10lezen we: Ik ben verstomd, ik zal mijn mond niel opendoen, want Gij hebt het gedaan." F.n Job riep uit: De HEERE heeft gegeven, en de HLLRL heeft genomen: e Naam des HEEREN zij geloofd!" (Job 1:21). Om dil te kunnen zeggen is goddelijke genade nodig!

En jij?

Mag jij hier iels van kennen, of is hel bij jou zoals bij de inwoners van Jeruzalem, waarvan Jercmia zegl: Gij hebt hen geslagen, maar zij hebben geen pijn gevoeld; Gij hebt hen verteerd. maar zij hebben geweigerd lucht aan le nemen; zij hebben hun aangezichten harder gemaakt dan een steenrots, zij hebben geweigerd zich le bekeren" (Jer. 5:3)? Is hel bij jou nog zo. buig dan je knieën en smeek de Heere of Hij jou van een bastaard een zoon (Hcbr. 12:8). van een Ahazia een Hizkia wil maken.

..Zo waarachtig als Ik leef. spreekt de Heere HEERE. ZO Ik lust heb in de dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust. dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert it. bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls? " (Ezech. 33:11).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 1992

Daniel | 32 Pagina's

Omgaan met tegenslagen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 1992

Daniel | 32 Pagina's