Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ootmoedig en nederig gebed noodzakelijk voor opwekking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ootmoedig en nederig gebed noodzakelijk voor opwekking

Jongerenbijeenkomst Tweede Paasdag Woerden

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Als het nu zo is dat zo'n liefdeloze rechter de weduwe - hoewel uit eigenliefde - tenslotte rechtdeed. zou de rechtvaardige God. Die door Zijn verkiezende liefde een hand heeft met de weduwe. Zijn bruidskerk dan geen genade schenken als we dag en nacht roepen'.'", vroeg ds. G. J. van Aalst ons in zijn toespraak. Voor de vijfde keer organiseerde dc plaatselijke jeugdvereniging 'Augustinus' in Woerden een paasbijeenkomst voor jongeren. Deze keer over het thema 'Opwekking.... kan dat? '

Tegen zeven uur is de kerk reeds stampvol en nog steeds blijven er jongeren binnenstromen. Tot drie keer ioe wordt verzocht wat in tc schikken en er worden driftig stoelen aangesjouwd. Uiteindelijk blijken er zo'n 1100 jongeren naar dc bijeenkomst gekomen te zijn. Hen enthousiast zwaaiend meisje dat vanaf de galerij beneden bekenden zag lopen en de vele verraste uitroepen in de pauze, als men de zoveelste oudkampgenoot of (oud)klasgenoot tegenkwam, geven aan dat de ontmoeting een belangrijke plaats innam.

Dat dit niet het enige was waarvoor men was samengekomen. bleek wel uit de grote aandacht voor de toespraken en forumbespreking. De heer J. H. Mauritz. die de avond leidde, las met ons Psalm 85 cn in het bijzonder het zevende vers. Hij herinnerde ons aan ds. R. Murray MacCheyne. die 21 jaar out) was loen hij zijn bekende lied 'Hens was ik ccn vreemdeling' dichtte. Hij noemde Psalm 85:7 een gebed om opwekking, die hij zijn gemeente en de jongeren voorhield.

Wat is een opwekking?

De eerste lezing werd gehouden door dc heer L. .1. van Valen. Hij definieerde opwekking als ccn krachtig werk van Gods Geest in de harten van veel mensen in dezelfde tijd. Daarbij treedt dan ook een grote bewogenheid op voor het zieleheil van andere mensen. Hen opwekking treedt vaak op in een tijd van grote ingezonkenheid van het geestelijk leven.

Hebben wij. hebben de Gereformeerde Gemeenten een opwekking nodig? Zeker er zijn gelukkig nog steeds weer die schuchtere mensen, die voor het eerst de dood des Heeren verkondigen aan het Heilig Avondmaal. Wc zijn blij met het verenigingswerk, met jongeren die belijdenis doen, maar op welke gemeente uit Openbaring 2 en 3 lijken wij? Op Efeze. Filadelfia of op die van Laodicea Als we op die laatste lijken, zijn wc misschien wel ijverig, maar is er geen kracht en is opwekking hard nodig.

In de Bijbel, maar ook in dc kerkgeschiedenis, zijn cr veel voorbeelden van opwekkingen. Denk maar aan Hizkra. .losia. Pinksteren cn opwekkingspredikers als Edwards, MacCheyne en Whitefield. Zij geloofden in de beloften van de God van het Oude en Nieuwe Testament cn vanuit die kracht leefden en preekten ze.

100.000 tot bekering

Hoe een opwekking geschiedt, illustreerde Van Valen met het voorbeeld van dc Revival te Ulster in 1859. De gemeente daar was koud en leefde zonder God. In 1857 werden vier jonge mannen krachtdadig bekeerd en begonnen gebedssamenkomsten in ccn schoolgebouw in Kells. Ze hebben maanden gebeden om opwekking en tenslotte kwamen cr in dat gehele gebied wel 100.000 mensen lot bekering. Deze gebeurtenis doortrok het maatschappelijk leven zo. dat de misdaad minder werd en jonge kinderen overtuigd raakten van hun schuld en samen tot God gingen bidden.

Hierna trok Van Valen parallellen naar de situatie nu. Hoewel er nog wel leesbare brieven sevonden worden in de kerk van vandaag, is cr ook veel lege rechtzinnigheid en dode vorm. De zekerheid van het geloof wordt nog sporadisch gevonden. ..Staat Christus wel centraal in jouw leven? ", zo vroeg hij de jongeren.

Ongeloof grootste zonde

Daarom hebben ook wij opwekking nodig. We kunnen zelf geen opwekking bewerkstelligen. Het was steeds dc belijdenis van de opwekkingspredikers dat het God in Zijn soevereiniteit bepaalde waar en wanneer ccn opwekking zou komen. Wel moeten wc God bidden om opwekking in nederigheid, ootmoed en verbrokenheid over onze schuld. Wat nodig is. is geloof, want een van de belangrijkste redenen, waardoor dc Heilige Geest wordl weerstaan is het ongeloof en niet ons materialisme. ..Wij werken God. Die met geopende armen altijd nodigt, steeds weer legen. Als dc Heilige Geest ongeloof vindt, dan kan Hij met eerbied gesproken, geen kracht doen." De middelen lot opwekking zijn in dc eerste plaats het gebed of' God de Geest der gebeden uitstort. In dc prediking moet Christus in Zijn ambtswerk centraal staan. In een tijd van opwekking valt cr nieuw licht over dogma's en belijdenis-

geschriften; tlit worden weer levende waarheden. Het doel van opwekking is niet allereerst dat mensen bekeerd worden, maar de uitbreiding van Gods Koninkrijk en dat Gods eer op alle terreinen van het leven gestalte krijgt. Van Valen besloot zijn lezing met deze woorden:

„Nu zijn er niet alleen nachtpitjes, maar God kan ook nu krachtige predikers geven. De Geest trekt Zich terug vanwege onze zonden en keert alleen terug als we met de vinger naar onszelf gaan wijzen. Dan krijgen niet de dominee en de kerk de schuld van de geesteloosheid, maar wijzelf. Opwekking is mogelijk, want Christus is opgestaan uit de doden. Buig je knieën om te bidden om die kracht van Christus' opstanding. Door die kracht worden door de onmogelijkheid heen zondaren tot bekering gebracht. Zal Hij dan zondaren die ernstig bidden laten staan? "

Altijd bidden

„De kerk van vandaag is ingezonken en ingeslapen. In die kerk zijn twee soorten mensen: oden en slapers, lot deze mensen klinkt ook vandaag de oproep uit Lfcze 5:14 „Ontwaakt gij die slaapt en staat op uit de doden en Christus /al over u lichten", zo begon de tweede spreker, ds. (ï. J. van Aalst, zijn lezing.

Christus geeft in Lu kas 17 en 18 een analyse van de eindtijd, dus van onze tijd. In deze tijd is heel het leven niet meer dan eten. drinken, verkering en huwelijk. Meelopers vallen niet meer op en het leven is volkomen materialistisch en konsumptief. De kern van dat leven is dat God totaal gemist wordt. In deze tijd heeft de 'weduwekerk' maar één wapen en dat is het gebed, zoals blijkt uit de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. Dc enige manier om staande te blijven in zo'n tijd is. dat men altijd bidden moet cn niet vertragen.

In deze eindtijd zal dc bruidsgemeente van Christus er uitzien als een weduwe, in gemis en droefheid over haar Bruidegom. die van haar weggenomen is en nog steeds niet wederkomt. Rechteloos, miskend en onderdruk! als zc is. heeft ze enkel nog maar het gebedswapen.

Zal Hij geloof vinden?

De Heere Jezus stelt na de gelijkenis twee vragen. De eerste vraag: 'Zal God dan geen recht doen? ', wordt direkt beantwoord. Hij zal haastelijk recht doen. Opvallend is dat de vraag of de Zoon des Mensen geloof zal vinden niet beantwoord wordt. ..Deze vraag betekent niet dat er geen kinderen van God meer zullen zijn. Nee. die zullen er zijn tot het eind der dagen. Deze vraag moet een antwoord krijgen in ons leven. Zal Hij het geloof van de weduwe bij jou vinden? ", vroeg ds. Van Aalst ons. De troost die in deze gelijkenis ligt is. dat als de liefdeloze rechter al gehoor geeft. Ciod zeker genade schenkt als wc dag en nacht roepen. De Lankmoedige kan Zich haast niet inhouden om recht te doen aan de uitverkorenen.

„De schuld van het schijnbaar niet horen, ligt niet aan de Hoorder van liet gebed, maar hoe is het niet jouw bidden? Ken je dat geestelijke leven van dc weduwe, dit worstelen bij dagen en bij nachten, dit roepen? ", vroeg ds. Van Aalst ons cn vervolgde: ..Ik daag jullie uit met de vraag: 'Zal Ciod dan geen recht doen? ' Juist omdat het vrije genade is. die niets van ccn mens in aanmerking neemt, kunnen we nog tot die weduwekerk gaan behoren. Tot doden en slapers klinkt het: 'Ontwaak. Christus /al over u lichten'. Len opwekking is noodzakelijk, allereerst persoonlijk en dan zal het er in de kerk ook weer anders uitzien. Zal hij dan geen recht doen? Zie. de Rechter staat aan de deur en Hij zal rechtdoen!"

Forum

Tenslotte werd er een forum gehouden, dal werd voorgezeten door J. H. Mauritz. In dit forum kwam onder andere de vraag aan de orde of gebeds-cn bijbelkringen gestimuleerd moeten worden. Van Valen /.iet mogelijkheden om onder goede ambtelijke leiding deze te houden. Het persoonlijk gebed wordt erdoor verlevendigd, volgens hem. Ds. Van Aalst plaatst hier de kanttekening bij dat het allereerst gaat om de persoonlijke verhouding tot Ciod. De gestalte van de weduwe is noodzakelijk.

Op de vraag of een opwekking voor een tweede keer in ccn land kan optreden, antwoordde ds. Van Aalst dat de geschiedenis leert dat waar Gods Geest eenmaal geweest is. Hij daar niet weerkeert, maar dat de Geest waait waarheen Hij wil. ten andere vraag ging over het verschil in de prediking en daarmee samenhangend de vrucht, tussen de Schotten cn ons. L. J. van Valen zei hierop dat we zc niet tegen elkaar moesten uitspelen, omdat ze eenzelfde wortel hebben. Wat de prediking van de Schotten hun kracht verleende, was de christocentrischc prediking en de grote aandacht voor het werk van de Heilige Geest. Een persoonlijke vraag: „Jc voelt je soms dood. maar je komt niet verder, omdat je het zelf tegenhoudt. Wat dan? ". Ds. Van Aalst antwoordde hierop: ..Precies. omdat je het zelf tegenhoudt! Leg deze nood maar aan dc Heere voor. Wil je bekeerd worden? Je zegt allemaal 'ja'. Wil je breken niet dc zonden? Zeg je dan ook nog hartelijk 'ja"? De Heere heeft het Zelf beloofd, dat Hij op je noodgeschrei grote wonderen kan doen."

Het forum werd besloten met de oproep: „Richt je oog naar boven, al is de nacht nog zo donker, er zijn altijd sterren. Denk maar aan Abraham. Vraag de Heere dan maar om genade, bekering en geloof. De wind blaast en dat is tegenwoordige tijd!"

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 1992

Daniel | 32 Pagina's

Ootmoedig en nederig gebed noodzakelijk voor opwekking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 1992

Daniel | 32 Pagina's