'Denken over theocratie':tussen konsolidatie en herijking
Er wordt nagedacht binnen de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP), afgaand op de titel van de nieuwe uitgave van de SGP-jongeren. 'Denken over theocratie". Het boek(je) bevat een onderzoek naar een bijbelse fundering van het theokratische gedachtengoed. van de hand van drs. H. F. Massink, een korte vogelvlucht langs theokratisch handelen van SGP-ers in het verleden van M. Dankcrs. en twee praktijkverhalen van personen, die het koncept van de theokratie handen en voeten moeten geven. I). Kreijkes. wethouder van Rijssen en ing. W. van der Hoeven, oudgemeenteraadslid van Gouda. Theokratie betekent enerzijds dc regering van God over alle dingen, en anderzijds de regering overeenkomstig Gods geboden via mensen. Dus. God regeert de wereld ondanks ons, mensen, en in het ideale geval, dankzij mensen. Wanneer over theokratie wordt gesproken, wordt meestal gedoeld op de tweede betekenis van het begrip. In die betekenis van theokratie zijn Gods geboden normatief voor heel dc samenleving, en is dus niet goed wat de helft plus één vindt, maar dat wat God goed vindt. Dc overheid is dan ook geroepen om de hand aan Gods wetten tc houden. Helaas worden Gods wetten niet altijd gerespekfeerd door een overheid. en wordt God zelden als rechthebbende Schepper erkend. Een christen mag zich hier echter niet bij neerleggen, hij heeft dc overheid aan te spreken op haar taak cn opdracht God te gehoorzamen. Dit gebeurt vanuit het verlangen om Christus in alles te volgen, en zeker niet vanuit een betweterige houding.
Het eerste hoofdstuk, ccn onderzoek naar de bijbelse noties, is in die zin verrassend, dat het na bespreking van ouden nieuwtestamentische vindplaatsen, onder andere afsluit met de konklusie dat theokratie op een niet al te uitzonderlijke manier verbonden mag worden met de sfeer van de overheid.
Te vaak lijkt theokratisch handelen slechts gereserveerd voor SGP-ers. die zich op hun beurt slechts roeren op het gebied van de zondagsrust, het vloekverbod en het ambtsgebed. terwijl alie christenen hebben te bidden voor de overheid, te geloven in Gods regering, en te hopen op het nu ten dele. en straks volmaakte eren van God.
Na een hoofdstuk met enige voorbeelden van SG P-standpunten uit het verleden, op landelijk en gemeentelijk niveau, volgen twee eigentijdse toepassingen van de idee van theokratie. In beide verhalen kun je de worsteling proeven met het dilemma van Gods absolute eis en het relatieve draagvlak van zondige mensen. Bovendien merk je ook dat beider situatie nogal verschillen. 'Gouda' ligt ver van 'Rijssen' af. zodat de een meer een achterhoedegevecht (of een voorhoedegevecht, 't is maar hoe je het bekijkt) heeft tc voeren dan de ander. Beiden 'moeten uitgangspunten van Gods Woord en de hoofdlijnen van Gods Woord transformeren naar de aktuele situatie van vandaag' (Van der Hoeven), en dat lijkt me een zware taak. De konklusie dat theokratisch denken ook nu gepaard dient te gaan met besef van eigen geringheid en de zondigheid van overheden en onderdanen (Massink). lijkt me een terechte. Een christen in de politiek, die iets van zichzelf kent. verwacht het niet van eigen doen en laten, maar verwacht het van de Schepper van hemel en aarde. In dit besef heeft de theokraat de eer van God en het heil van zijn naaste te zoeken, waarbij alles maar ten dele is. totdat Gods Rijk aanbreekt.
Het denken over theokratie. neergelegd in dit boek(je). bewijst dat SGP-ers niet enkel aan de hand van artikel 36 NGB wensen te spreken over politiek, wat wel eens anders is geweest, en dat het denken zich beweegt tussen konsolidatie en herijking van het oude SGPstandpunt. Enerzijds wordt het accent gelegd op het getuigenis en zaken als de zondagsrust, het vloekverbod en de eed. terwijl anderzijds de theokratische roeping breder, geestelijker, wordt gezien dan enkel de politiek, en de bereidheid tot kompromissen en het bedrijven van zakelijke politiek wordt beaccentueerd. Fraai dat beide standpunten een plaats hebben binnen het boek(je). Het gesprek over christenen en politiek mag nooit stoppen. De sekularisatie binnen onze samenleving, en dus dc nood van ons volk. is te groot om deze tegenstelling op de spits te drijven. Het zou ons ervan weerhouden om ook in de politiek 'lichtende lichten' te zijn.
N.a.v. H. F. Massink e.a. Denken over theocratie. Groen, Leiden. 56 pag. ƒ 11, 95 Te bestellen door ƒ11, 95 (+ ƒ2, 70 verzendkosten) over te maken op gironr. 525314 t.n.v. LVSGS/SGP-jongeren te Den Haag.
Gert-Jan Segers
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 juli 1992
Daniel | 32 Pagina's