Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het ambt aller gelovigen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het ambt aller gelovigen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Koninkrijk van God is een heel bijzonder koninkrijk. Het onderscheidt zich in vele opzichten van alle aardse staten cn koninkrijken. Dit eeuwigdurende Koninkrijk van vrede en gerechtigheid heeft namelijk niet alleen een almachtige en hemelse Koning, maar het heeft ook bijzondere onderdanen. Want elke onderdaan van dit Koninkrijk, of hij nu jong is of oud, of man of vrouw, bekleedt een ere-ambt: 'het ambt aller gelovigen'. Ambteloze burgers komen in dit Rijk niet voor.

In deze bijdrage willen wij de betekenis van de uitdrukking "het ambt aller gelovigen' nagaan. Aan de hand van artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis bespreken wc eerst de engere betekenis (plicht) van het begrip.

Daarna komt aan de hand van 1 Petrus 2:9 en Zondag 12 van de Heidelberger Catechismus de ruimere betekenis aan de orde: et ambt als voorrecht en roeping.

De plicht van alle gelovigen

De uitdrukking 'het ambt aller gelovigen' is ontleend aan artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Met wordt daar gebezigd in de zin van 'plicht van alle gelovigen'. Het artikel stelt, dat een ieder schuldig (verplicht) is om zich bij de ware kerk te voegen en zich daarmee te vereniging,

'onderhoudende de enigheid dei-Kerk. zich onderwerpend aan haar onderwijzing en tucht, de huls huigend onder het juk van Christus en dienend de opbouwing der broederen, naaide gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten eenszelfden lichaams. En opdat dit te beter zou kunnen worden onderhouden, zo is het ambt aller gelovigen, volgens het Woord Gods. zich a f te scheiden van degenen, die niet van de Kerk zijn. en zich te voegen tot deze vergadering (namelijk van de ware Kerk), hetzij op wat plaats dat God ze gesteld heeft'.

De gelovigen hebben dus niet alleen de plicht om bij de ware kerk te blijven, maar ook om zich te onderwerpen aan de kerkelijke ambten, en om de broeders en zusters te dienen, lot opbouw van het lichaam van Christus. De plicht om bij de ware

kerk te blijven en zich aan haar lucht en onderwijzing le onderwerpen, geldt overigens niet alleen de ware gelovigen, maar alle mensen. Lees maar mee aan het begin van artikel 28: 'Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering (namelijk de Kerk) is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is. dat niemand, van wat slaat of kwaliteit hij zij. zich behoort op zichzelf te houden....'. Niemand komt hier dus onder uit. leder mens. of hij 1111 bekeerd of onbekeerd is. heeft de plicht om zich aan le sluiten bij dc ware kerk.

Kerkmijding en kerkverlating worden hier dus zonder meer veroordeeld. Laten we altijd bedenken, dat wie de kerk verlaat, ook de Heere en Zijn genade de rug toekeert. Wie zo handelt, begeeft zich op een hellend vlak.

Het voorrecht van alle gelovigen

De uitdrukking 'het ambt aller gelovigen' wordt onder ons ook vaak in ruimere betekenis gebruikt. De nadruk ligt dan op het voorrecht dat onlosmakelijk verbonden is met dit ambt. dat de gelovigen in de wedergeboorte ontvangen. Het betekeniselement van 'plicht' of 'roeping' hoort daar wel wezenlijk bij, maar het staat niet op de voorgrond.

De apostel Petrus brengi het voorrecht van het ambt aller gelovigen treffend tol uitdrukking. als hij schrijft aan de verstrooide vreemdelingen in Klein-Aziƫ: Maar gij zijl een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk. een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen. Die tt uil de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht' (1 Pelr. 2:9). Het voorrecht van de ware gelovigen bestaat volgens dc tekst daarin, dal ze door God apart gezet ('uitverkoren' en 'heilig') zijn om Hem te dienen als koningen, priesters en profeten. Ze mogen Gods barmhartigheid, liefde en trouw bekend maken, maar ook Zijn gerechtigheid en wijsheid profetisch verkondigen.

Geen prestatie, maar gratie

In deze tekst wordt de Naam van de Heere Jezus niet genoemd, maar toch is dit vers vol van Christus. Want hel geheim van het ambt aller gelovigen ligt niet in die gelovigen zelf. maar in de grote Ambtsdrager Jezus Christus. Want alleen omdat Hij als Profeet. Priester en als Koning de wil van God volmaakt heeft gehoorzaamd, kunnen opstandelingen weer tot kinderen en knechten van God worden aangenomen, en zo het ambt aller gelovigen ontvangen.

Hel ontvangen van het ambt aller gelovigen is dus geen prestatie van onze kant. maar gratie van Gods kant. En dat, vanwege het bittere lijden en sterven van de Heere Jezus Christus. Door Zijn dood en opstanding kunnen zondaren weer met God verzoend worden, en wordt het beeld Gods door de Heilige Geest in hen hersteld. Door genade mogen 7.e. ondanks blijvende zonden en gebreken, gaan lijken op de Heere Jezus Christus. In Hem en door Hem mag het ambt van alle gelovigen in dit leven in beginsel gestalte krijgen, en eenmaal in de eeuwige heerlijkheid volkomen lot ontplooiing komen.

Gelijkvormig aan Christus

Wat houdt het ambt aller gelovigen nu konkreet in'.' Vraag en antwoord 32 van de Heidelberger Catechismus geeft daar een duidelijk

antwoord op. Op de vraag: 'Waarom wordl gij een Christen genaamd'.'' worden de volgende kenmerken genoemd: 'Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus, en alzo Zijn zalving deelachtig ben. opdat ik Zijn Naam belijde I-profetisch ambt), en mijzelf tot een levend dankoffer Hem qffere (-priesterlijk ambt), en met een vrij en goed geweten in dit leven legen de zonde en de duivel strijde, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere (= koninklijk ambt).'

Hieruil blijkt, dat de ware gelovigen gaan lijken op Christus. De drie ambten van Christus (zie vraag en antwoord 31) worden als het ware gestempeld op het leven van de christenen. In navolging van. en in gemeenschap met Christus mogen ze profetisch getuigen, priesterlijk dienen, en koninklijk strijden en overwinnen. Deze genadegaven worden door de Heilige Geest uit Christus genomen en aan dc gelovigen uitgedeeld. Ze behoeven het ambt aller gelovigen niet in eigen kracht te vervullen, maar mogen hel in het geloof cn in biddend opzien in alles van de Heere alleen verwachten.

Toch onderscheid!

Toch zal er altijd een fu nda men teel on dersch ei d blijven tussen het ambt van alle gelovigen en het ambt van Christus. Het ambt van Christus heelt namelijk verlossende waarde, wat het ambt aller gelovigen juist niet heeft. Christenen kunnen hun naasten niet verlossen of tot bekering brengen, al wil de Heere hen wel gebruiken als brengers van Goede Tijding en als wegwijzers. Hel ambt aller gelovigen slaat echter uitsluitend in het teken van de levensheiliging en de dankzegging. Het bewerkt geen genade, maar het veronderstelt genade, en is daarop gebaseerd.

Neem en lees!

Er zou veel meer tc zeggen zijn over hel ambt aller gelovigen. Niet alleen vanuil de belijdenisgeschriften, maar ook vanuit het Woord van God. Lees bijvoorbeeld de eerste algemene brief van de apostel Petrus eens rustig door. Wat een rijke lessen staan daar in. juist ook in verband met het funktioneren van het ambt aller gelovigen in het leven van alle dag. En denk eens aan dc geschiedenis van dc voetwassing uil Johannes 13. Wat een beschamende les: de Meester wast de voeten van Zijn leerlingen, en geeft hun de opdracht om Hem daar in na te volgen: 'Indien dan Ik. de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb. zo zijt ook gij schuldig (verplicht), elkanders voelen ie wassen' (vers 14). Dienen, jezelf verloochenen: dat is de grondhouding van het ambt aller gelovigen. Dienen wij zo God en onze naaste? Wie daar door genade iets van mag kennen, bekleedt een ambt dat hoger is dan dat van president of koningin, en dat nog nooit aan iemand is ontnomen.

Hei-en Bocicop

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1992

Daniel | 32 Pagina's

Het ambt aller gelovigen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1992

Daniel | 32 Pagina's