Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Erfzonde.... kan ik het helpen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Erfzonde.... kan ik het helpen?

8 minuten leestijd

„Wat heb ik te maken met iemand die 6000 jaar geleden van een appel gegeten heeft? Dat kan ik toch niet helpen? En nu moet ik er voor boeten. Dat vind ik niet eerlijk." Deze en soortgelijke uitdrukkingen hoor je weieens. En al durf je het misschien niet hardop te zeggen, zoiets zal in jouw hart ook weleens opgekomen zijn. In mijn hart tenminste wel; laten we er maar eerlijk over zijn. Ook al is er in je hart het oprechte verlangen om een kind van God te worden en je leven in de dienst van de Heere te besteden, dan nog kan deze gedachte in je hart leven. Dc Heere doet wel geen onrecht, maar toch.... (zucht). „Ik kom er niet uit."

Laten we er in dit artikel eens rustig over proberen na te denken. Misschien maakt het iets helderder. Laten we dan samen eens teruggaan naar het Paradijs. Wat is daar gebeurd?

Naar Zijn beeld

De Heere had Adam geschapen. Naar Zijn beeld. Dat hield onder andere in dat Adams hart volkomen rein was. tot 's Heeren dienst en lof bereid. Dat laatste waren ook alle andere schepselen. Maar die waren het onbewust.

De mens was echter het pronkjuweel van Gods schepping, de kroon op Gods werk. Hij stond boven al Gods schepselen, ook hoven de engelen. Was het nu verkeerd van de Heere dat Hij vond dat dit ook moest blijken? Alle schepselen dienden dc Heere omdat zij niet anders konden. De mens zou moeten bewijzen de Heere te dienen omdat Hij niet anders wilde.

Daarvoor had de Heere met Adam een verbond gemaakt. In het kerkelijk spraakgebruik noemen we dit verbond het verbond der werken. Dc mens zou vrijwillig de Heere absoluut gehoorzamen; als beloning zou hij het eeuwige leven ontvangen. Tussen alle bomen in het Paradijs had de Heere een boom geplaatst die voor deze gehoorzaamheidstocts gebruikt zou worden: de boom der kennis, des goeds en des kwaads. Die boom op zich was goed. net als alle andere schepselen van de Heere.

Adam had de gelegenheid om zijn absolute gehoorzaamheid tc bewijzen door van die boom af tc blijven. Hij mocht er niet van eten. enkel en alleen omdat de Heere het verboden had. Dc Heere had Adam zo geschapen dat hij dat gebod makkelijk kon houden. Hij had de vruchten ook niet nodig want er stonden genoeg andere bomen waarvan hij vrij gebruik kon maken. Bovendien was er dc boom des levens. Het eten van die boom versterkte Adam in het geloof aan Gods belofte van het eeuwige leven en in het voornemen om gehoorzaam te blijven. We weten niet of Adam en zijn vrouw daarvan gebruik gemaakt hebben.

Dit gebod zou maar tijdelijk gelden. Daarom noemen we dit gebod tot gehoorzaamheid een proefgebod. Na verloop van tijd (hoelang weten we niet) zou dat gebod opgeheven worden.

In dit verbond vertegenwoordigde Adam al zijn nakomelingen, dus ook ons. Zou Adam gehoorzaam zijn dan zouden al zijn nakomelingen het eeuwige leven ontvangen. Zou Adam vallen dan zou hij daardoor de hele mensheid in het ongeluk storten.

Nu een vraag. Eerlijk zijn: had de Heere het recht om de/.e boom mei hel proefgebod te geven of niet? Adam was Zijn schepsel. Hij had dc vruchten van de boom niet nodig; er waren genoeg andere. Voor Adam was dit echt geen moeilijke opdracht.

Adams ongehoorzaamheid

Helaas heeft Adam zich door zijn vrouw laten verleiden om te eten van de verboden vrucht. Tegen beier weten in. zonder dat iemand, wie dan ook. heeft kunnen dwingen. Satan kon hem het lokaas wel voorhouden, maar hem niet dwingen om ervan tc eten. Dal was eigen vrije keus. Dat de Heere van eeuwigheid besloten had. en dus ook wist. dat Adam zou vallen, had er ook niets mee tc maken, want dat wist Adam niet.

Deze daad van ongehoorzaamheid was verschrikkelijk. Laten we nu niet denken: ..Het eten van zo'n appel was maar een kleine zonde". Kleine zonden bestaan niet. We zouden van kleine zonden kunnen spreken als er een kleine God was. Maar God is groot.

De gevolgen waren en zijn ook verschrikkelijk: Adam en zijn vrouw werden onmiddellijk onbekeerd. Dat blijkt uil het feil dat ze van God wegvluchtten en een ander de schuld gaven. Zc zijn. zij het na lange tijd. gestorven.

Voor ons is het gevolg van deze daad dal wij geboren zijn met erfzonde. Dal houdt twee dingen in: erfschuld en erfsmet.

Erfschuld

Zodra een klein mensje er is, heeft hij al een zonde op zijn boekje staan: het eten van de verboden vrucht. Al zou hij anders geen zonde doen. dan is dat voor God toch al genoeg om hem naar de hel te sturen. Is dat eerlijk? Eigenlijk is dit een heel overbodige vraag omdat alles wat God doet rechtvaardig en eerlijk is. Laat dat in ieder geval vaststaan! Maar afgezien hiervan: we hebben toch gezien dat er niets oneerlijks

was in de regeling die de Heere met Adam maakte? Als Adam niet gezondigd had. hadden wij toch ook geen aanmerkingen gemaakt.

Bovendien hoorde ik een ouderling eens ccn aansprekend beeld gebruiken. F.r is een gezin bestaande uit ouders en kinderen. Dit gezin doet maar inkopen en maakt schulden. Er wordt een kind geboren in dat gezin. Vanaf de geboorte deelt dat kind in de schulden van dat gezin, hoewel het zelf daadwerkelijk geen schulden gemaakt heeft. Bij het opgroeien gaat dat kind vrolijk mee schulden maken. Heeft dat kind dan recht van spreken als het na de dood van de ouders protesteert tegen de schuldenlast? Nee toch? Nu. wij hebben bij de erfschukl al een enorme schuld opgebouwd met onze dadelijke zonden. De zondeval was een daad van opstand tegen God. Elke zonde die wij doen is ook zo'n daad.

Daarmee laten we zien dat we het met Adam eens zijn. We maken daarmee moedwillig en vrijwillig Adams daad dc onze. Daar wijst de Heere een mens op als Hij hem bekeert. Alle uitvluchten vallen dan weg. Dan hebben we gelijk een antwoord op de vraag: ..Kan ik het helpen? ".

Heb jc nu nog aanmerkingen? Bewaar die dan maar voor dc oordeelsdag en kijk dan of er nog overblijven.

Erfsmet

Ds. Hellenbroek noemt die: de inklevende verdorvenheid die zich over de gehele mens verspreidt. Hoe komt die besmetting? Wel. bij de konceptie of ontvangenis schept de Heere dc ziel van de mens. precies zoals Hij Adam en Eva heeft geschapen: rein en versierd met Gods Beeld. Onmiddellijk daarop voert de Heere een deel van hel vonnis uit dat in het Paradijs is uitgesproken. Hij haalt Zijn beeld weg. Daarmee valt een groot stuk bescherming weg en het kind erft het kwaad als dat van zijn ouders. Alle zonden zijn in de kiem aanwezig. Een pasgeboren baby is dus niet zo onschuldig als het lijkt. Het zondevuil is volop aanwezig. Als dit in de eerste vraag bij de bediening van de heilige doop aan de ouders gezegd wordt, zeggen de ouders dan ook 'ja' op deze vraag. Bij het opgroeien zal dat weldra blijken. Als nu een kind kort na de geboorte heel driftig doet. of een andere zonde, wordt er vaak gezegd: ..Nou. het kwaad zit er al vroeg in". Deze uitdrukking is niet juist. Beter zou zijn geweest: ..Het kwaad komt er al vroeg uit". Het kwaad had er immers van meet aan al ingezeten.

Redding mogelijk

Wij hebben nu vastgesteld dat we door Adams schuld en eigen schuld in dc grootste ellende geboren worden en van nature in de grootste ellende blijven.

Moeten we het nu hierbij laten? Zeker niet. want dan zouden wij zijn als een patiënt bij wie een dodelijke ziekte gekonstateerd is. De dokter deelt hem dat mee en verder.... Niets.

Wij hoeven hier niet bij te blijven zitten en onszelf tc beklagen. Overigens zijn we niel alleen beklagenswaardig, maar ook aanklagcnswaardig. Wij kunnen niet de schuld op Adam, de duivel of... God werpen en dan gerust doorleven onder het motto: „We zullen wel zien". Zo doen helaas velen. Nee. er is een mogelijkheid om uit al die ellende gered te worden. God de Vader heeft Zijn eigen Zoon zonder erfzonde laten geboren worden. Hij is vrij van alle erfzonde en dadelijke zonden.

Hij is naar de hel gegaan om de straf te dragen. Wij kunnen door Hem gered worden.

Dat mogen wij elke zondag nog in dc kerk horen. Met uitgebreide armen staat Hij voor ons in dc prediking van het Woord (Jes. 65:2). Het doopwater op ons voorhoofd vertelt ons dat wij door onze zonden waard zijn om verloren te gaan. maar dat het bloed van Jezus Christus.

Gods Zoon reinigt van alle zonden. Om dus ccn oplossing voor het probleem te vinden, moeten wc bij dc Heere Jezus zijn. Hij kan het verhelpen. Hoe moeten we dat dan doen: naar Jezus gaan'? Niet zoals een oppervlakkige godsdienst ons dat voorhoudt maar je knieën eerbiedig buigen cn zeggen:

„Heere Jezus, ik kan van mijzelf nooit meer bij U komen en ik hoor in de kerk. dat ik ook niet wil. Wilt U dan in mijn hart komen. U bent de Enige. Die mij kan helpen". Als Hij komt. brengt Hij alles mee: oprecht berouw en schuldgevoel, geloof, vergeving van alle zonden, cn een sterk verlangen om voor de Heere te leven. Bedenk echter ook dat wie de Heere ernstig zoekt wel de zonde zal proberen tc laten. Dc Hccrc echt zoeken en rustig doorzondigen kan echt niet.

De Heere Jezus zegt Zelf: „Indien Ik niet gekomen ware en tot hen gesproken had. zij hadden geen zonde, maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde."

Wat betekent de erfzonde nu voor ons? Schuld cn nood.

Blijven we die ontkennen, dan blijven we van God vandaan vluchten tot we reddeloos verloren gaan. Niet alleen om de erfzonde en de zonden die wc doen. Maar meest nog om ons ongeloof. Maar zolang we leven, is er redding mogelijk. Zo gij Gods stem dan heden hoort verhardt u niet. maar laat u leiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1993

Daniel | 32 Pagina's

Erfzonde.... kan ik het helpen?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1993

Daniel | 32 Pagina's