Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wie was John Charles Ryle?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wie was John Charles Ryle?

(1816-1900)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ryle was een bisschop; niet in de Roomskatholickc Kerk, maar een protestantse bisschop. We worden hier gekonfronteerd met het eigen karakter van de Reformatie in Engeland. Binnen de Engelse staatskerk, de Anglicaanse Kerk met haar roomse liturgie, was de prediking van vrije genade wel schaars, maar J. C. Ryle was beslist niet de enige, die het gereformeerde geluid in woord en geschrift liet horen. Hij wordt gerekend tot de vertegenwoordigers van de zogenaamde 'Evangelical Party' in de kerk.

Evangelical Party

Het overgrote deel van de Evangelical Party was in de leer gematigd calvinistisch, terwijl een kleine minderheid duidelijk sympatieën had in arminiaanse richting. Een enkeling kunnen we typeren als hypercalvinist: een calvinist die niet weten wil van de oproep tot geloof en bekering aan onbekeerde zondaren.

Het woord 'evangelical' heeft in Engeland een andere gevoelswaarde dan bij ons. In de zeventiende eeuw waren 'calvinist' en 'evangelical' vrijwel identiek. Pas in de achttiende eeuw werden er meestal dc volgelingen van John Wesley mee bedoeld. De vertegenwoordigers van de 'Evangelical Party' legden sterk de nadruk op dc leer van de rechtvaardiging door het geloof en op de eeuwige verkiezing tot zaligheid. Ze wilden rechtstreeks in de lijn staan met Engelse reformatoren als Cranner. Latimer. Bradford en Hooper. Zij onderscheidden zich duidelijk van andere stromingen binnen de Anglicaanse Kerk.

John Charles Ryle

De bekendste negentiendceeuwse vertegenwoordiger van de E.P. is J. C Ryle. Geboren op 10 mei 1816 in Macclesfield (Cheshire), niet zo ver van Liverpool. als zoon van een bankier en landeigenaar, groeide hij op in een omgeving van weelde en voorspoed, zonder zorgen. In oktober 1834 werd hij toegelaten en in geschreven in het beroemde 'Christ College'.

Het godsdienstige speelde geen grote rol in zijn leven. Hij schreef later dat hij van zijn zevende tot zijn eenentwintigste jaar geen Bijbel las en niet bad. Hoewel er op zijn leven weinig viel aan te merken, had hij geen besef van zijn schuld en nood en leefde hij oppervlakkig en zorgeloos als het ging om de eeuwige dingen. Dit ging in het laatste jaar van z'n Studie veranderen. In zijn 'Zelfportret' (geschreven voor kinderen) schreef hij dat er vanaf dc zomer tot aan het kerstfeest van het jaar 1837 geleidelijk aan een verandering tc bespeuren viel. Twee zaken speelden daarbij een rol: en prediking op een zondagavond, waarvan hij de tekst niet meer wist, maar waar zijn ziel gegrepen werd door de genade Gods. Ryle maakt ten tweede melding van het feit. dat God tot zijn hart sprak door een woord uit Efeze 2:8: .Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof: n dat niet uit u. het is Gods gave".

Zijn theologisch kader

Zelden sprak hij openlijk over deze verandering en wanneer hij het toch deed, was het om zijn kinderen jaloers te maken en dat ze dezelfde genade mochten bezitten. Hij wees ze dan op z'n eigen zondigheid en volkomen gepastheid van de Heere Jezus Christus vanwege Zijn offer, plaatsvervangend cn tussentredend om Zaligmaker voor zondaren te zijn. Ook zweeg hij niet over de noodzaak van de wedergeboorte. de heiligheid van het leven (het kenmerk van een ware christen), de noodzaak om uit deze zondige wereld getrokken tc worden en zich af tc keren van alle ijdele gewoonten, ijdel vermaak en een leven in de zonde.

Daarbij ging hij uit van het volstrekte gezag van de Heilige Schrift als enige regel voor geloof en leven en de absolute noodzaak van het dagelijks gebed, het lezen van de Schrift en van de omgang met God.

In Gods dienst

In Gods dienst Na zijn studie was hij blij. dat hij Oxford kon verlaten. Wat nu? Het lag voor de hand. dat hij in dc zaak van zijn vader kwam. Natuurlijk verdiepte hij zich in het bankwezen en zo deed hij de nodige ervaring op.

Over zijn 'geestelijke' verandering was men thuis verre van enthousiast. Totdat in 1841 zijn vader in één slag heel zijn rijkdom kwijtraakte en totaal geruïneerd was. Een sombere

toekomst wachtte, ook voor Ryle. Dit gebeuren was aanleiding voor Ryle om geestelijke te worden. Onverwacht kreeg hij een beroep naar een kleine plaats (Fawley-Hampshire). dat hij aannam. Zo trachtte hij over zijn teleurstelling heen te komen.

Eerlijk schrijft hij later, dat hij nooit geestelijke had geworden (menselijk gesproken althans) wanneer hij niet aan lager wal was geraakt.

En zo erkende hij, dat de alleen wijze God wel middelen heeft om Zijn dienstknechten op hun plaats te brengen.

Nog steeds achtervolgde armoede hem. Daarom verwisselde hij van standplaats en kwam te Winchester en daarna te Helmingham (Suffolk). Daar bleef hij tot 1861 en tot 1880 diende hij de gemeente van Stradbroke.

Stradbroke

Al spoedig werd hij een leidinggevend figuur in de kring, waar men pal stond voor de bijbelse beginselen. Veel spreekbeurten, het vervaardigen van publikaties. het schrijven van kommentaren op bijbelboeken. biografische schetsen en het produceren van tientallen traktaten vulden zijn dagtaak.

Op eenvoudige wijze wist hij de waarheden van het Evangelie te ontvouwen en na aan het hart van de mensen te leggen. Middellijkerwijs is dit voor velen tot zegen geweest.

Zijn huwelijksleven gaf hem niet veel vreugde: na een huwelijk van drie jaar bleef hij met een dochtertje van nog geen twaalf maanden als weduwnaar achter. Hij hertrouwde in 1850, maar binnen tien jaar overleed ook deze vrouw. Vijf kinderen tussen de twee en veertien jaar hadden zijn zorg en hulp hard nodig.

In 1861 trouwde hij voor de derde keer. nu met Henrietta Legh Clowes. Hij was toen nog in Stradbroke en zelf vermeldde hij, dat dit zijn meest gelukkige, zegenrijke en ook meest 'vruchtbare' periode in zijn leven is geweest.

De boodschap die Ryle bracht

Op z'n best is Ryle in het verklaren en toepassen van het Evangelie. Duidelijk verhief hij zijn stem als men het gezag en de waarheid van Gods Woord aantastte. In dienst van zijn grote Meester was hij rusteloos bezig met hel behoud van zielen. Er is geen groter armoede, dan de armoede van een onbekeerde ziel. Intens droevig kon hij zijn, wanneer mensen zich niet bekommerden om de onsterfelijkheid van hun ziel. Uw ziel te verliezen, zo zei hij. is niet zo moeilijk. Je behoeft alleen maar met de stroom mee te gaan. Wijd is de poort, die tot het verderf leidt.

Enkele boeken van J. C. Ryle

* Een heilzame nodiging tot het levende water

* De plichten der ouders

* Bent u gelukkig?

* Het hart van het christelijk geloof

* Hebt u zekerheid?

* Wie Hem vroeg zoekt

* De opperzaal

* Een nieuw hart

* Uitleggende gedachten bij het Evangelie naar Johannes

* J. C. Ryle door P. Toon en M. Smout (biografie)

Hij bood het heil aan. aan ieder die het Evangelie hoorde.

Het is zelfs voor de grootste der zondaren.

Soms is hij hierin zo radikaal, dat het lijkt of hij de grens van de gereformeerde opvatting over de verzoening overschrijdt.

Enigszins onderbelicht is ook de opwas in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus, de trappen van het geloof en de voortgang van de pelgrim op de weg naar Sion.

Dit mag ons echter niet weerhouden om de geschriften van Ryle te lezen, integendeel, je zou jezelf veel onthouden, wanneer je niet de moeite neemt ze te lezen en te onderzoeken. Sterk appelerend en op een indringende wijze spreekt hij in zijn geschriften de lezers aan: „Bent u wedergeboren? Denk er goed om! Geen zaligheid zonder nieuwe geboorte! Waar zijn uw zonden? Uw zonden zijn of wel bij uzelf, niet vergeven, ongereinigd. onverminderd niet weggewassen - en zij brengen u elke dag dichter bij de hel! Of anders zijn uw zonden op Christus, weggenomen, vergeven, uitgedelgd en afgewassen door het dierbare bloed van Christus."

Bisschop te Liverpool

Op vierenzestigjarige leeftijd, wanneer anderen denken om het wat rustiger aan te gaan doen, kreeg hij nog een benoeming tot bisschop van de havenstad Liverpool. Als een zaak van gehoorzaamheid en plicht nam hij deze benoeming aan en werd zo de eerste Anglicaanse bisschop van deze havenstad.

Zijn intredetekst had als thema: „Uw Woord is de Waarheid!".

Veel organisatorisch werk wachtte hem nog. maar met veel elan en ijver heeft hij zich van zijn taak gekweten, niet in het minst om meer kerken te laten bouwen, zodat in deze miljoenenstad aan meerderen het Evangelie kon worden verkondigd.

Ook moesten er meer geestelijken bijkomen om de schapen zonder herder te weiden. Hoewel hij gehoopt had in het harnas te mogen sterven, trad hij op 1 maart 1900 terug als bisschop. In een afscheidsbrief schreef hij op nederige toon over zijn zwakheden en gebreken, maar dat hij als vierenzestigjarige nog voor zo'n immense taak stond, mag niet onvermeld blijven. „Ik heb geprobeerd mijn plicht tegenover God en mensen te volbrengen. Bewaar eenheid en vrede onder elkaar."

Hij stierf op zondag 10 juni 1900 en werd in Liverpool begraven. Twee teksten sieren zijn grafsteen: Want uit genade zijl gij zalig geworden, door het gelooj" (Efeze 2:8). deze tekst herinnert aan het begin van zijn pelgrimsreis met de Heere Jezus Christus, terwijl de andere tekst het einde van zijn leven benadrukt: .Ik heb goede strijd gestreden, ik heb de loop beëindigd, ik heb het geloof behouden" (2 Tim. 4:7). de

H.I. Ambacht

B. S. van Groningen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1993

Daniel | 32 Pagina's

Wie was John Charles Ryle?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1993

Daniel | 32 Pagina's