Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aäron of Korach?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aäron of Korach?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen: umeri 16:1-35 Soms hebben andere mensen een geweldige invloed op ons. Ze slepen ons als het ware mee. Dat kan bijna letterlijk zo zijn: e moet ook eens meegaan daar naar toe. (Dat kan variëren van 'naar een bepaald TY-programma kijken' tot het meegaan naar een andere kerk). Dat kan ook meer figuurlijk zijn. Iemand heeft zoveel uitstraling dat je zijn leefpatroon, zijn denkwereld, zelfs bijna zijn woordgebruik gaat overnemen. Zulke voortrekkers - waar brengen ze ons? Wat doen zij voor ons als het erop aankomt?

Beide Levieten

De vorige keer hebben we ook nagedacht over het oproer van Korach. Dathan en Abiram. We zagen toen dat er eigenlijk sprake is van tweeërlei opstand. Je zou kunnen zeggen dat Dathan en Abiram. beiden uit de stam van Ruben afkomstig, het leiderschap van Mozes in staatkundig opzicht betwisten. Daar door heen tekent zich ook af de afgunst van Korach tegenover Aaron. Over de laatste tegenstelling (Korach - Aaron) willen we deze keer nog wat verder nadenken.

Korach kwam. net als Aaron, uit de stam van Levi. Hij was dus al duidelijk bevoorrecht boven de mensen uit de andere stammen. Want de Levieten waren voorbestemd voor het werk rondom de tabernakel. Zij mochten werk doen rondom dc dienst des Heeren.

Net zo geschikt

Helaas is Korach daarmee niet tevreden. Hij wil het priesterambt en ziet geen redenen waarom Aaron dat wel mag bedienen en hij niet. Ligt hier niet de wortel van het kwaad? Korach ziet niet in waarom een ander meer geschikt zou zijn dan hijzelf. En misschien zou hij in menselijk opzicht ook wel net zo bekwaam of nog wel bekwamer geweest zijn dan Aaron. Maar daar gaat het niet om. Ten diepste gaat Korach voorbij aan de eigenlijke reden waarom Aaron 'meer geschikt' is voor dit werk: diens bijzondere goddelijke roeping tot het priesterambt (Leviticus 8). En daarmee is de opstand van Korach ten diepste niet een opstand tegen Aaron. Het is pure rebellie tegen God. Daarom wordt hij ook zo kennelijk gestraft.

Bijzondere heiligheid

Korach schijnt een duidelijke, goddelijke roeping niet nodig te vinden. Hij beseft best dat het over heilige dingen gaat (vers 3). En hij weet ook dat het volk heilig (dat betekent: afgezonderd) is. Maar hij maakt geen onderscheid tussen de algemene heiligheid en een bijzondere heiligheid (afzondering. roeping) die voor het priesterambt nodig is. Vanuit de algemene heiligheid vindt hij zichzelf net zo goed geheiligd als Aaron dat is.

Toch had de Heere duidelijk .-Viron cn zijn zonen al-: eezoiulerd (geheiligd) en laien : zalven om het priesterkerk le gaan doen (Leviticus X). Dat wist heel de vergadering. Die bijzondere aanstelling erkent Korach kennelijk niel. Zo'n duidelijke aanwijzing door Ciod acht hij (voor zichzelf) ook niel nodig. Veeleer heell bij hem de gedachte de overhand wat meent Aaron wel van zichzelf?

Brutaal met het heilige

We merken bij Korach ook niets van een heilige huiver om het heilig werk te gaan verrichten. Zou hij niet meer weten dat Nadab en Abihu gedood werden toen zij in de tabernakel dienden? Want zij brachten vreemd vuur voor het aangezicht des Heeren.

Bij Korach komen we daarentegen zelfs een zekere vrijpostigheid tegen. Hij wil nog wel naar Mozes luisteren, terwijl Dathan en Abiram dat niet meer doen (vers 12). We zouden dat als ccn vorm van gehoorzaamheid kunnen zien: of lijkt het meer op onbeschroomde brutaliteit? We lezen niet dat hij en de zijnen er ook maar enigszins voor vrezen de wierookvaten te nemen. Wat kan een mens in het verkeerde verharden en verblinden. Hij zal wel gemeend hebben dat God aan zijn kant stond. Verschrikkelijke waanwijsheid en hoogmoed.

Ootmoed of hoogmoed

Iemand daarentegen die door God geroepen wordt tot een bijzonder werk in Zijn dienst, werpt zichzelf niet op. Hij hoeft ook zichzelf niet te verdedigen. Zo neemt de Heere het hier dan ook op voor Mozes en Aaron.

Ook is het een opvallend kenmerk van het door God geroepen worden dat men afhankelijk wordt van de Heere. Hij moet wijsheid geven en bekwaamheid, van Hem alleen kunnen moed en kracht komen. Van die worsteling dat het voor hem zo onmogelijk is om dit werk te gaan doen. merken we niets bij Korach.

Van het vragen om Gods leiding en hulp evenmin. Bij Mozes. Salomo en Jeremia was dat heel anders. En ook Aaron. hoewel we van zijn worstelingen niet lezen, werd er steeds door de Heere door middel van Mozes in onderwezen hoe hij dit heilige dienstwerk moest verrichten. Want iemand die door de Heere tot bijzonder werk in Zijn Koninkrijk geroepen wordt, leert zichzelf onbekwaam vinden. Mozes belijdt dat zo duidelijk (Exodus 3:11): .Wie ben ik. dat ik tot Farao zou gaan".

Leider tot de dood

Korach werkt samen met Dathan cn Abiram. Ook doen tweehonderdenvijftig mannen, blijkbaar Levieten, mee (vers 5-7 en 35). We weten hoe hun opstand afliep. Ze moeten reukwerk in hun wierookvaten doen. Maar het is ten dode. Met hun eigenmachtige godsdienstige verrichtingen kunnen ze voor God niet bestaan. De straf is verschrikkelijk: ze sterven door het vuur Gods. Korach was hun leider. Met hem nemen ze hun wierookvaten op. Maar met hun leider kunnen ze niet voor God bestaan. Ook niet met hun wierookvaten vol eigenzinnige godsdienst. Want bij de Heere is alleen aangenaam datgene dat Hijzelf beveelt en dat Hijzelf werkt. We zien dat bij Aaron.

Leider op de knieën

Aaron is ook leider, maar heel anders. Als de Heere dreigt het volk te zullen verdelgen (vers 21), denkt Aiiron niet aan zichzelf (want de Heere zou hem en Mozes behouden), maar aan het volk. En dan gaat de leider voor het volk op dc knieën (vers 22). Hij is voorbidder voor het volk. Hier is Aaron een type. een voorbeeld van Christus. Christus is immers de grote Voorbidder bij de Vader voor Zijn volk.

Het gebed van (Mozes en) Aiiron wordt door God verhoord en God straft niet het gehele volk. Gelukkig volk dat zo'n voorbidder heeft. Gelukkige Kerk die zo'n Voorbidder kent.

Twee voortrekkers

Twee voorbeelden zien we voor ons. De een sluit aan bij het menselijk denken. Waarom zou Aiiron heiliger zijn dan andere Levieten'? Waarom zouden wij j dat werk niet mogen doen? Zulke vragen komen ook van buiten naar ons toe: komen ook van binnen in ons hart op. Waarom zou ik dat niet mogen doen, is dat nu echt zo verkeerd? Je leraar ofje moeder zeggen wel dat je daaraan niet mee moet doen. maar zou dat nu echt zo slecht zijn? Is het trouwens wel konsekwent, want als ik dat niet mag, waarom doen ze dan ! zelf wel...

Deze stemmen klinken volop. Dc vorst der duisternis doet die horen. Soms spottend, soms vleiend. En ons hart staat er voor open. Soms eerst met vrees en later gemakkelijker. Maar van nature luisteren wij allemaal en altijd toch weer naar die verkeerde voortrekker. We zien bij Korach en zijn volgelingen waar het eindigt. In het eeuwig verderf.

Gelukkig wie het voorbeeld volgt van iemand die de Heere vreest. Zo'n vader of vriendin zal toch ook nog wel eens voor je bidden. Zeker als het moeilijk wordt. En waartoe een leven in de vreze des Heeren leidt, merken we ook in deze geschiedenis. Aarons gebed werd verhoord en het volk werd gespaard.

God leert Hem gehoorzamen

Aaron had deze houding niet van zichzelf. Dat was het gevolg van Gods genade in zijn leven. Er is het wonder van een nieuwe geboorte nodig willen wij aan Gods kant terecht komen. Anders blijven we altijd, verfijnd of grof. voor onszelf opkomen en tegen God strijden. Maar als Gods Geest ons gaat regeren en Godskennis cn zelfkennis gaat leren, gaan we het met God eens worden. Dan gaan wc in beginsel denken zoals Hij ons dat in Zijn Woord voorhoudt.

Dan gaan we door de Heilige Geest ook leren ccn Voorbidder nodig te hebben. Want dan gaat die Geest ons leren dat wij vol zonde en schuld zijn en nooit voor God kunnen bestaan. Maar voor veroordeelde zondaren is er een Voorbidder. Door God Zelf gegeven. Dat gaat de Heilige Geest ook leren. Vraag maar om dat onderwijs. Dan komen we de Korachsnatuur bij onszelf wel tegen. Maar zo zullen we vanwege onze verdorven, zelfzuchtige natuur ook onszelf leren mishagen. En dan is het ook de Heilige Geest die zelfverloochening gaat leren. Zo kunnen we ook nog wel eens voorbidder voor een ander worden. Of heel voorzichtig: proberen voor een ander te bidden. Of misschien nog beter: vragen of wc voor een ander mogen bidden.

Capelle aan den IJssel

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1993

Daniel | 32 Pagina's

Aäron of Korach?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1993

Daniel | 32 Pagina's