Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het moordenaarshol

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het moordenaarshol

Het zesde gebod (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik heb eens horen zeggen: „Er zijn meer doodslagers buiten de gevangenis, dan in de gevangenis."

Daar moet je eens over nadenken. Meer doodslagers op vrije voeten dan binnen de muren van de gevangenis. Ja. dat is waar. al klinkt het misschien vreemd in je oren. Jij en ik, wij builen de gevangenis zijn niet beter dan de moordenaars in de gevangenis. Misschien zijn onze daden beter, maar onze woorden, gedachten, zijn die beter? Is ons hart beter?

Graafwerk

Wat wij in alle eerlijkheid eens moeten gaan doen, is nu niet langer naar onze buitenkant kijken, maar we moeten eens zoeken naar wal er in ons hart, onder de oppervlakte van ons leven zit. Eerlijk gezegd houden wij niet zo van dat kritische onderzoeken van onszelf, We zijn liever kritisch voor een ander.

Dat wordt anders als de Heere met Zijn Geest in je leven koint, dan gaat er graafwerk plaatsvinden. De Heilige Geest gebruikt de Wet. ook het zesde gebod, als een spa en een houweel om te laten zien wat er onder die misschien redelijk schone buitenkant van ons leventje zit. Dacht je vroeger misschien dat je geen boodschap had aan dit zesde gebod, want dat scheen toch alleen maar van het doodslaan. als daad, te spreken, wat ga je er dan anders over denken.

Dc wortel van de doodslag wordt blootgelegd. De Heere laat je zien dat nijd. haat, toorn, wraakgierigheid e.d. ccn doodslag is.

Heb jij zo al leren kijken naar het moordenaarshol van je hart?

Vredespaleis

Het zesde gebod laat niet alleen horen wat wc niet zullen doen. maar laat ook horen wat we wel zullen doen.

Ons hart mag geen moordenaarshol zijn waarin allerlei moordgedachten wonen. Wat wil de Heere dan dat het zijn zal? De Heere wil dat jou en mijn hart een vredespaleis zal zijn. Dus geen nijd maar geduld, geen haat maar vrede, geen toorn maar zachtmoedigheid, geen wraakgierigheid maar barmhartigheid.

Slaan ze je op de wang. geef ze dan de andere wang. Word je gevloekt, geef dan je zegen. Doen zc je geweld aan. bid voor dezulken.

Ja. zo heeft de Heere Jezus dit gebod nageleefd. Zelfs in het zwaarste lijden op het kruis van Golgotha, bad Hij voor Zijn vijanden: „Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen". Alleen omdat de Heere Jezus dit gebod met heel Zijn hart. met heel Zijn leven heeft gehouden kan het moordenaarshol van ons zondaarshart weer beginnen een vredespaleis tc zijn.

Gods kinderen worden in beginsel navolgers van Christus. Doortrokken met Zijn liefde gaan ze beginnen hun naaste lief te hebben en geduld, vrede, zachtmoedigheid. barmhartigheid en vriendelijkheid aan dc naaste bewijzen. Toen Stefanus opkeek naar de hemel en hij daar de Heere Jezus zag. Die hem zo uitnemend lief had gehad, toen kon Stefanus voor zijn vijanden bidden. Ziende op dc Heere Jezus kon hij. terwijl de stenen op hem regenden, zijn vijanden liefhebben. Wat een genade is dat!

In Gods Woord lezen we dat dit een kenmerk van het ware christen-zijn is. We lezen in 1 Johannes 4:20 „Indien iemand zegt: k heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet lief heeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben. Dien hij niet gezien heeft? "

Vrijstad

Onder het volk van Israël waren er de zogenaamde vrijsteden. Daar kon een nietmoedwillige doodslager heen vluchten om aan de bloedwreker te ontkomen. De wegen naar die vrijsteden moesten goed onderhouden worden, en onderweg moesten er duidelijke richtingaanwijzers staan die de weg naar de vrijstad wezen.

Ook onder ons is er nog een Vrijstad, namelijk de Heere Jezus. Hij is de Vrijstad voor doodslagers, voor overtreders van het zesde gebod.

Hij is dc Vrijstad voor zondaren die het met smart gezien hebben, mijn hart is een moordenaarshol en het moet een vredespaleis zijn. Hij is de vrijstad voor schuldigen, ook voor tieners, die allerlei dwaze, zondige gevoelens hebben. Het Evangelie wijst je Hem nog aan. Haast je en spoed jc om wille van jc leven. Wee ons. als de dood ons vindt buiten de Vrijstad. Kom tot de Vrijstad, nog is het tijd, nog staat de poort van Gods genade open.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1993

Daniel | 32 Pagina's

Het moordenaarshol

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1993

Daniel | 32 Pagina's