Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gebruik van de genademiddelen en de sleur van het dagelijks leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gebruik van de genademiddelen en de sleur van het dagelijks leven

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kleine kinderen eten niet alles wat hen voorgezet wordt. Sommige dingen eten ze graag, andere dingen helemaal niet. Toch zullen de ouders proberen hun kinderen alles te laten eten. Het spreekwoord 'eten wat de pot schaft' spreekt voor zich. Ook het voedsel dat cds minder lekker wordt ervaren, moet toch worden opgegeten. Dat is voor de kinderen niet altijd fijn, maar daar hebben ze later bij het ouder worden wel plezier van. Bovendien is het zo dat eten wat ze aanvankelijk niet lekker vinden, later toch uitstekend kan smaken. Smaken kunnen nu eenmaal veranderen.

Dil beeld dringt zich op bij het schrijven over het gebruik van de genademiddelen en de sleur van het dagelijkse leven. Onze smaak voor dc dingen van Gods Koninkrijk is grondig bedorven en het leven van alle dag is vaak zo bezet dat we amper tijd hebben voor de dingen van de eeuwigheid.

Tegen heug cn meug zijn we er misschien nog weieens mee bezig, maar echt wégen doen de vragen van de eeuwigheid niet. Dat kan ook niet. want dc natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Gccstes

Gods zijn. want ze zijn hem dwaasheid (1 Korinthe 2:14). Toch is dc mens door de zondeval geen stok cn blok geworden. Hij blijft verantwoordelijk. De verantwoordelijkheid gaat ook over het gebruik van dc genademiddelen. De vraag is hoe dc sleurvan-alle-daa doorbroken kan

worden voor de dingen die tol het eeuwige leven behoren.

Sleur

In de Bergrede spreekt de Heere Jezus over de dagelijkse sleur. De Heere noemt het 'schatten vergaderen op deze aarde' (Mattheüs 6:19). Het bestaal uit het dienen van de Mammon, hel zoeken van rijkdom, het leven voor hel hier-en-nu. Ook het overbezorgd zijn voor de dingen van het dagelijkse leven, zoals eten, drinken en kleding rekent de Heere hieronder. Een dergelijke levenswandel wordt door de Heere 'heidens' genoemd (Mattheüs 6:32). De Heere vermaant ertoe om iets anders te zoeken. „Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden" (Mattheüs 6:33). Op vele andere plaatsen in de Bijbel vinden we dergelijke oproepen. Hoe vaak lezen we bij de profeten niet de oproep tol bekering en wederkeer naar God. Het volk wordt opgeroepen om tc luisteren naar en ie gehoorzamen aan het getuigenis van God. Jesaja zegt: Tot de wet en tot de getuigenis!" (Jesaja 8:20). De Ilccrc Jezus zegt tegen de Joden: Onderzoekt dc Schriften... die zijn hel, die van Mij getuigen" (Johannes 5:39). Alle mensen worden opgeroepen om de genademiddelen te gebruiken. Het doorbréken van de sleur van alle dag is dus een bijbelse eis.

Genademiddelen

De Heere heeft van eeuwigheid bepaald wie er zalig worden. Die gedachte maakt veel mensen erg zorgeloos. Alles i.s immers reeds van te voren bepaald?

Gods besluit is echter nooit een vri jbrief om te zondigen en om zorgeloos te zijn! De Heere heeft ook bepaald hoe Zi jn verkiezend welbehagen zal worden uitgevoerd. Dat doet God door middel van Zijn Woord en Geest. Het Woord is het genademiddel bi j uitnemendheid. Paulus schrijft: .Zo is dan het geloof uit het gehoor, cn hel gehoor door het Woord Gods" (Romeinen 10:17). Hoewel een mens van zichzelf' geen betrekking heeft op het Woord, roept God hem toch op om zich aan dat Woord te onderwerpen en om onder het beslag van dat Woord tc leven. Hoe maak ik nu ti jd en ruimte voor iets waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb? Dal is dc vraag bij het gebruik van de genademiddelen. Het is de worsteling van de ouders met hun kinderen, in het hierboven weergegeven voorbeeld. Het is een worsteling met onszelf.

Gewoon dòen

Soms wordt er heel diepzinnig gesproken over hel lezen van de Bijbel. De onmacht van de mens om Gods Woord te verstaan wordt breed uitgemeten. Dit funktioneert clan als argument om de Bi jbel maar niet te lezen.

Er zijn ook mensen die praten alsof ze elke dag hele boeken van dc Bijbel met vrucht en blijdschap lezen. Van een worsteling om het verstaan van de Bijbel is echter weinig tc bespeuren.

Laten we echter beginnen met dagelijks daadwerkelijk een gedeelte uit de Bijbel te lezen. Je moet de wil en de moed hebben om de sleur van alle dag te doorbreken. Daniël bad driemaal op een dag. Daar zullen ook tijden bi j geweest zijn dat hel meer gewoonte clan behoefte was. Niettemin, hij deed het.

Is een mens dan niet onwillig en onmachtig? Dat is hij zeker, maar hij blijft altijd mens. Een mens is met redelijkheid en zedelijkheid begaafd, dat wil zeggen dat God hem het verstand gegeven heeft. Ds. A. Hellenbroek vraagt in zijn bekende vragenboekje: „Zijn dan alle geboden, bedreigingen en beloften van God niet vergeefs? Neen, dat zijn middelen, waardoor God de mens als een redelijk schepsel wil bewerken tol zijn plicht".

Regelmaat

In het gewone dagelijkse leven is een vakman iemand die zijn vak verstaat. Om een vak onder de knie te krijgen, moet worden geoefend. De oefening moet met grote regelmaat plaatsvinden. De 'hap-snap-methode' leidt nergens loe.

Het gebruik van de genademiddelen vereist regelmaat. De apostel Paulus zegt tegen Timothcüs: .Oefen uzelven tot godzaligheid" (1 Timotheüs 4:7). Verder zegt Paulus:

„Houd aan in het lezen" van de Bijbel (1 Timotheiis 4:13). Probeer elke dag persoonlijk een gedeelte uil dc Bijbel te lezen, bijvoorbeeld voordatje gaat slapen. Zet tegenover de sleur van het dagelijkse leven

dc regelmaat van het lezen in het Woord.

Belangstelling

Onbekend maakt onbemind. Dit spreekwoord geldt voor de tijdelijke dingen. Hel geldt ook voor hel lezen van dc Bijbel. Onbekendheid met de achtergrond van ccn bijbelboek maakt hel lezen ervan soms lol een vermoeiende bezigheid.

De statenvertalers hebben bij elk bijbelboek een inleiding cn bij veel bijbelversen kanttekeningen geschreven. De inleidingen en de kanttekeningen geven achtergronden en samenhangen weer in de Bijbel. Probeer de Bijbel steeds te lezen met de kanttekeningen. Door op deze manier le lezen, krijg je meer begrip van de inhoud. Begrip is een belangrijke stimulans lol overdenking. Begrip doet tevens een behoefte naar meer ontstaan. Het stimuleert tol verder lezen.

Gebed

De Bijbel is een boek met ccn duidelijke inhoud. Het is ook een boek met een zeer rijke inhoud. Toch ervaren we dat wellicht anders. Het bijbellezen kost ons veel inspanning en is daarom niet aantrekkelijk.

Dat ligl niet aan de Bijbel, maar aan ons boze en ongeestelijke hart, en ons verduisterde verstand.

In het gebed mogen we dit bekend maken aan God. Hel gebruik van de genademiddelen moet daarom ook alti jd biddend gebeuren. Buig jc knieën voordat je persoonlijk dc Bijbel op je kamer lcesi. Vraag of de Heere Zijn Geest wil schenken, opdat je versland verlicht en jc hart geopend zou worden voor Zi jn getuigenis.

Het wonder

De Heere bindt ons aan de genademiddelen. Door middel van Woord en Geest bekccrl dc Heere Zijn kinderen. De roeping om de middelen te gebruiken is dus een goddelijke eis. Een eis waarloe geboorte op hel erf van het verbond verplicht. De sleur van het dagelijkse leven is geen argument om de middelen maar niet te gebruiken. Toch mogen we aan het gebruik van de middelen geen verkeerde konklusies verbinden. De middelen vormen de weg waarin God zijn genade verheerlijkt. Het is niet de reden waarom God het doet. God is aan jou en mij niets verplicht. Wat wordt het echler een wonder als de Heere toch door Zijn Woord tot ons spreekt. Dan gaan wc iels verstaan van de kamerling die op zi jn wagen las in het Woord van God. Dan gaan we David verstaan:

Iloe zoet zijn mij Uw redenen geweest! Geen honig kon 't gehemelt' beier smaken; Alleen door Uw bevelen krijgt mijn geest Verstand van God en Goddelijke zaken; Dies heb ik al de leugenpaan gevreesd. En zal bedrog en slinkse wegen wraken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 januari 1994

Daniel | 32 Pagina's

Het gebruik van de genademiddelen en de sleur van het dagelijks leven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 januari 1994

Daniel | 32 Pagina's