Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twijfel aan het opstandingsgeloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twijfel aan het opstandingsgeloof

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is de Heere Jezus wel echt opgestaan? Twijfel jij wel eens aan het opstandingsgeloof? Zeker, vanwege onze rechtzinnigheid zullen we deze vragen nooit in de diskussie met anderen aan de orde stellen. Natuurlijk geloven wij in de opstanding van Christus en de opstanding der doden. We verzetten ons met hand en tand tegen alle onrechtzinnigheid van vroeger en nu. Bij het lezen van de visies van Kuitert en Ter Schegget komen we in het geweer. Wij geloven immers in de historiciteit van de opstanding. Stel je voor! Ja, maar diep in je hart leeft misschien toch die onuitgesproken vraag: zou het echt waar zijn? Wie heeft dat nooit eens? Al gauw roep je jezelf tot de orde. Natuurlijk is Christus echt opgestaan.' Het staat toch in de Bijbel. Stel je voor!

Een schokkende vraag

Ja, stel je het eens even voor dat het hcilsfeit van Pasen niet waar zou zijn. Mag ik jou eens vragen: zou er in dc kern van je leven iets veranderen als cr geen opstanding der doden was aan het eind der ti jden en als Christus niet was opgestaan? Hoe zou je leven er uit zien als het nooit Pasen geworden was? Zou je daar veel aan missen, of zou het voor je leven, zoals je dat nu leidt, niet zoveel verschil maken? Dat is een schokkende vraag en tegelijkertijd een heilzame vraag.

Een mens kan theoretisch ergens van overtuigd zijn. zonder dat het hem raakt tot in het diepst van zijn wezen. Pasen kan ook gaan behoren tot dc vanzelfsprekendheden van het christendom. Natuurlijk geloof je in de opstanding, maar stel eens dal het niet waar zou zijn, je leven zou cr niet ingrijpend door veranderen.

De wereld zou niet voor je vergaan. Je zou gewoon doorleven. Je leven staat of valt er niet mee. Jonge vrienden, als het zo bij jullie ligt, laat je dan eens wakker schudden door het hartstochtelijk pleidooi van Paulus over de opstanding in 1 Korinthe 15. Hij is bewogen met 'sommige' gemeenteleden van Korinthe, die de opstanding ontkennen.

Dwalingen in de gemeente van Korinthe

Paulus koppelt de opstanding deidoden rechtstreeks vast aan de opstanding van Christus (vers 12 cn 13). Hij gaat uitleggen dat met dc feitelijkheid van de opstanding van Christus heel het christelijk geloof en de christelijke hoop staat of valt. Als dc opstanding niet waar is, houden we niets meer over. De apostel doet alle moeite om dc konsekwenties van dc loochening van dc opstanding te laten zien. Hij tekent hoe alle schakels in de heilsketen rondom dc opstanding aan elkaar vast zitten. Als er geen opstanding is, is Christus niet opgewekt, dc prediking is i jdcl, het geloof is ijdel, dc apostelen zi jn valse getuigen, de zonden zijn niet vergeven en de ontslapen gelovigen zi jn verloren. Zo houd je dus niets meer over. Die ontkenning van de opstanding der doden bad tc maken met dc leefwereld van de gemeente van Korinthe in de Griekse beschaving van toen. De Grieken hadden geweldige moeite mei het lichamelijke en het stoffelijke. Ze vonden het lichaam eigenlijk maar minderwaardig, een orgaan van lagere orde, een oorzaak van veel lijden en ongemak. Het lichaam was maar de tijdelijke woonplaats van de onsterfelijke ziel. En zoals een vogeltje zit opgesloten in een kooi, zo zit de ziel gevangen in de kerker van het lichaam. Maar het gaat om de ziel. Verlossing is dan de bevrijding van de ziel uit de gevangenis van het lichaam. Zo kun je opstijgen tot het schonere, hogere cn goddelijke leven. Dat was hun ideaal. Zo kenden dc Grieken dus geen andere verwachting dan het eeuwige voortbestaan van dc ziel na de dood. En nu waren er mensen in de gemeente van Korinthe, die de boodschap van het christendom aanpasten aan dat Griekse filosofische denken. Ze wilden niet

meer welen van een werkelijk lichamelijke opstanding. Dat pasten zc ook toe op Christus. Zijn lichaam kon niet opgestaan zijn. Dat was uitgesloten. Ilij is geestelijk in het midden van Zijn discipelen. Hij leeft voort in hun herinnering. Je ziel hoe gemakkelijk het denken in een bepaalde kuituur dc inhoud van het christelijk geloot' kan beïnvloeden en tot dwaling brengen. Zo is het uiteindelijk ook gegaan met de vrijzinnige theologie, die de opstanding loochent.

De ellendigste van alle mensen

Wat doet Paulus nu als hij over deze dwaling van de Korinthiërs hoort? Hij zegt hartstochtelijk 'nee'. Als er geen opstanding der doden is aan het eind der tijden, is Christus ook niet opgestaan in het midden der tijden (vers 13). Alle schakels zitten aan elkaar vast. Het hoofdbezwaar legen de ontkenning van de opstanding der doden is dat Christus dan niet is opgewekt. Maar daaruit vloeien nog heel wat andere konsekwenties: e apostolische prediking wordt zinloos, het christelijk geloof is zonder wezenlijke inhoud, de mens is nog steeds gevangen in zijn zonden en de geliefde ontslapenen zijn verloren. Lees het maar na in 1 Korinthe 15 : 13-18. Als je die ene hoeksteen uit het gebouw van God loswrikt, stort het hele gebouw in elkaar. In vers 19 vat Paulus de konklusie zo samen: Indien wij alleen in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen'. Dan is alles tevergeefs. Als er geen levende Christus is, als er alleen maar een Christus voor dit leven is, kan Hij niet volkomen uitkomst geven bij het naderen van de dood. Dan sta je nog alleen. Dan loopt het allemaal uit op de dood en dood is dood. Punt uit. Het graf heeft het laatste woord. Dan zijn we de ellendigste van alle mensen. Alles is tevergeefs: et geloof, de hoop. het leven.

Zo blijkt de lichamelijke opstanding op grond van de opstanding van Christus een van de kernpunten van het christelijk geloof te zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, maar het wordt opgewekt in heerlijkheid (vers 42). Leeft dat verlangen ook in jouw hart? Is dat dc inhoud van je hoop? Of leef je nog zonder hoop? Zeg niet: we zullen wel zien. Leef niet alsof dit leven het één-en-het-al is en alsof er geen eindoordeel en jongste dag is. Al ben je nog zo geslaagd in dit leven. Wat betekent dat in het perspektief van Jezus' komst? Wie alleen in dit leven op Christus hoopt, is de ellendigste van alle mensen.

Valse getuigen en een ijdele hoop

Is de Heere Jezus wel echt opgestaan? Proef je welke vreselijke konsekwenties het heeft als de opstanding niet waar zou zijn? Als Christus niet is opgestaan, is de apostolische prediking ijdel, het geloof is ijdel en de apostelen zijn dan valse getuigen. Zie je wel dat met het geloof in de opstanding van Christus alles op hel spel slaat? Dan wordt de evangelieboodschap beroofd van zijn waarde en inhoud: de boodschap van de verlossing van de schepping en de verzoening met God. Dat is allemaal gebaseerd op kruis en opstanding. Stel je voor dat dat allemaal een leugen zou zijn.

En als de apostelen valse getuigen zouden zijn. valt daarmee ook de betrouwbaarheid van God Zelf. Want Hij heeft opgedragen die boodschap van kruis en opstanding tc verkondigen. Dan is God een leugenaar. Wie kun je dan nog wel vertrouwen? Paulus trekt nog een konsekwentie van die dwaalleer. Als zij gelijk zouden hebben, zou hun geloof tevergeefs zijn en 'zijn zc nog in hun zonden' (vers 17). Denk je dat eens in. Als Pasen geen werkelijkheid is, is de zondeval het eindpunt. Dan heerst de zonde en de dood nog. Dan is heel die boodschap van verzoening en vrede met God en de overwinning op de dood waardeloos. Dan is het offer van Christus niet door de Vader aanvaard en de schuldbrief van Gods kinderen niet verscheurd. Zie je wat je mist als je niet gelooft dat Christus echt is opgestaan? Dan is er geen verlossing van de zonde. Dan is het evangelie niet waar en God en een leu

genaar. Het uitzicht over dood en graf heen is dan maar een droom. En dat geldt dan ook voor allen, die in Christus ontslapen zijn (vers 18).

Men hoopte dal ze behouden waren, maar zij zijn verloren. Abel cn Abraham en Stefanus en je godvrezende moeder of je opa, die zo vaak getuigde van de hoop die in hem was. Dat is dan allemaal maar zinsbegoocheling geweest. Dan is het niet waar geweest toen ze hun betraande ogen ophieven tot die dierbare Heere Jezus, Die vrede voor hen verwierf en hen herstelde in de gunst cn gemeenschap met God. Dan zijn ze nog in staat van beschuldiging, onder het oordeel van de dood en de eeuwige straf.

Maar weetje, dat geldt niet alleen voor die 'sommigen' in Korinthe. dat geldt ook voor jou, als je nog zonder Jezus leeft in je zonden. Vind je dat niet schokkend? 'Kan ik daar nog uit', zeg je misschien, 'uil die dodencel van zonde, schuld en eeuwig oordeel? ' Jazeker, want Christus is wèl echt opgestaan en de doden worden wel opgewekt en hel geloof is niet ijdel cn de apostelen zijn geen valse getuigen en die in Christus ontslapen zijn. zijn niet verloren, want Christus is opgewekt!

Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden

Als een trompetstoot komt het eruit bij Paulus (vers 20). Maar nu! Paulus wikkelt zich los uit al die naargeestige konsekwenlies. Het is wel goed om er even over na te denken wal het betekenen zou als Christus niet echt was opgestaan, maar daar moet je toch niet te lang bij stil blijven staan. Dat moet jij ook niet doen! Twijfel niet aan datgene, dat zo duidelijk in de Bijbel staat cn daarom onder ons volkomen zekerheid heeft. Het is de satan die deze twijfel zaait om je van God af te trekken. Bedenk bi j alles wat anders verloopt dan volgens de natuurwetten het geval zou zijn, dat die wetten door de Heere Zelf in de schepping zijn gelegd en dat ze alleen werken door Zijn kracht. God had het ook anders kunnen doen en TTij doet dat ook. Wie kan immers dc maagdelijke geboorte van Christus verklaren? Zo is het ook met de opstanding van Christus uit de dood. Met ons aardse verstand kunnen we ons daar toch geen voorstelling van maken, maar God zegt het in Zijn Woord. De opstanding is een feit, een heilsfeit.

Onze logica loopt hier vast. maar we mogen het geloven op gezag van de Heilige Geest, Die niet alleen het Woord onfeilbaar heeft geïnspireerd, maar Die ook in onze harten wil getuigen dat het echt waar is (Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 5). Jongelui, je kunt beter de Geest laten werken in je hart om het Woord te bevestigen en toe te passen, dan de satan, die er alleen maar op uit is om twijfel te zaaien met betrekking tot de almacht en de genade van God. Dal werk van de Geest is heel belangrijk. En als de Heere door Zijn Geest een geestelijk dode zondaar levend maakt, is dat geen kleiner wonder dan dat God Zijn Zoon uit de doden opwekt. Juist door dat laatste (wedergeboorte) is het mogelijk om te geloven dal de Heere Jezus echt uit de dood is opgestaan, ook al kun je dat met je verstand niel begrijpen.

Maar nu. Christus is opgewekt uit de doden. Kom mee. zegt Paulus, weg uit die ellendige diepte van hel 'indien niet' uit vers 19. Hij leeft! 'Maar nu de Heer' is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan. Een leven door Zijn dood bereid, een leven tot in eeuwigheid'.

Ken jij het eeuwige leven?

Het antwoord op de vraag of jij het eeuwige leven kent, is voor jou net zo belangrijk als het antwoord op dc vraag of de Heere Jezus wel echt is opgestaan. Pasen betekent voor jou als je de Heere nog niet kent. dat je nog tol bekering kunt komen. Christus is opgewekt. God de Vader nam genoegen met Zijn offer aan het kruis. Er is verzoening. Er is hoop. Jezus leeft en Hij maakt nog steeds geestelijk dode zondaren levend. Heb je nog nooit gezien dat je zonder Hem de ellendigste van alle mensen bent? Als je dat ziet, wordt het een worsteling in je leven om met God verzoend te worden. Christus wordt jc dierbaar, maar je armen blijken tc kort te zijn om het heil, dat Hi j door Zijn kruis en opstanding verworven heeft, aan te nemen. Maar nu, Christus is opgestaan! Hij heeft ook Zijn Geest verworven. En die getuigt in de harten van verloren zondaren dat er ook voor hen vergeving is. Dc levende Christus wil in Zijn Woord naar hen toe komen en lot hun ziel spreken van vrede: Ziet hier ben Ik, Ik ben uw heil alleen'. En de Geest getuigt in hun hart dat het echt voor hen is. Christus spreekt met macht, want Hij is de Paaskoning. Als dat in je leven gebeuren mag. kun je niet anders meer dan in Hem geloven. Wat is dal groot, om Hem te mogen kennen door het geloof. Dan zal ook de kracht van Christus vernieuwend doorwerken in je leven. Al Gods kinderen mogen door de kracht van Christus' opstanding vruchten dragen. Dan mag een zondaar opstaan uit de werken des doods om in 'nieuwigheid des levens te wandelen' (Romeinen 6 : 4). Dat nieuwe leven, dat begint bij de wedergeboorte en zich voortzet in de heiligmaking, strekt zich echter ook uit naar dc heerlijkmaking. Op de morgen der verrijzenis zal de bazuin klinken en de graven zullen opengaan. Daar hoefje niet aan te twijfelen, want Christus is de Eersteling geworden van degenen, die ontslapen zijn (vers 20). Dat belooft een rijke oogst. Zal dat voor jou ook een zalige opstanding zijn? Als je dat belijden mag, heeft je leven zin en mag ook jc dagelijks werk staan in de glans van de eeuwigheid. In dat perspeklief is hel zinvol om te studeren, te trouwen, kinderen te krijgen, zieken te verplegen, kortom: etrouw te zijn in je aardse roeping. Dat hangt allemaal samen met die vraag waar ik mee begon: s de Heere Jezus wel echt opgestaan? Voor wie 'nee' zegt, is alles ijdel. Maar wie dit met zijn hele hart geloven mag. ook met betrekking tot zichzelf, die mag leven in de hoop op het eeuwige leven. 'Een leven door Zijn dood bereid, een leven tot in eeuwigheid'.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1994

Daniel | 32 Pagina's

Twijfel aan het opstandingsgeloof

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1994

Daniel | 32 Pagina's