Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus en de Sadduceeën

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus en de Sadduceeën

7 minuten leestijd

Lezen: arkus 12 : 18 - 27 Het is ook haast niet te geloven. En toch: et is waar. Want God zegt het ons in Zijn Woord. De opstanding der doden bedoel ik. Als je er eens bij nadenkt: l die mensen die nu leven en die geleefd hebben, zullen eens uit hun graven opstaan. Het is niet te begrijpen. Maar het gaat in de dingen van het Koninkrijk Gocls ook niet om begrijpen. Het komt op geloven aan. Wij verdwalen zeker als we te rade gaart bij ons verstand of bij wat de mens vanuit techniek en wetenschap zegt. Wij verdwalen ook zeker als we ons oor te luister leggen bij theologen die de dingen zo willen zeggen dat ze voor de moderne mens aannemelijk zijn. Wij verdwalen echter zeker niet wanneer we weten (door het geloof) van het Woord Gods en van de kracht Gods.

We treffen dc Heere Jezus aan in de laatste weck, dc weck die uitloopt op Goede Vrijdag. Die week is begonnen met de intocht in Jeruzalem (Markus 11 : I - 11). 's Maandags heeft Hij de tempel gereinigd. Op dinsdag vinden allerlei twistgesprekken plaats. Met (afgevaardigden van) het sanhedrin (Markus 11 : 27, 28), met dc Herodianen (12 : 13 e.v.), met dc schriftgeleerden (Markus 12 : 28, 35) en ook met dc Sadduceeën. Op dat laatste gesprek willen wij in deze bijbelstudie nader ingaan.

Sadduceeën

De sadduccccn zeggen dat cr geen opstanding is, noch engel, noch geest (Handelingen 23 : 8). Het waren mensen met 'vrijzinnige' opvattingen. Mensen met dit soort opvattingen kwamen vooral in de bovenlagen van de bevolking voor. Velen uit het sanhedrin, zeer velen uit de overpriesters waren Sadduceeën. Men was 'liberaal' van opvattingen en stond een beschaafde en hoogstaande levenswijze voor.

Ze erkenden alleen maar de vijf boeken van Mozes als gezaghebbende Openbaring.

Dit type mensen, die op hun eigen wijze 'rondom de Bijbel' leven, is cr door alle tijden heen blijkbaar geweest. Vandaag zijn er velen die min of meer zulke opvattingen hebben: naar eigen inzicht en willekeur bi j (ccn deel van) de Bijbel leven. Zulke mensen kom je niet alleen onder randkerkelijken en moderne christenen tegen, maar misschien ook wel onder ons. Denk nu eens niet meteen aan die of gene, maar kijk je eigen leven en opvattingen eens na. Eerlijk bij het hele Woord van God en bij dat Woord alleen.

Een strikvraag

Naar aanleiding van wat te lezen is in Deuteronomium 25 : 5 - 10 komen de Sadduceeën met hun vraag tot de Heere Jezus. Het gaat daar over broers die samen op een erfdeel wonen. De oudste trouwt en sterft kinderloos. Dan is de volgende (die kennelijk nog ongehuwd is) verplicht met de Weduwe ie trouwen. Door miu del van een voorbeeld, afgeleid van dit gedeelte uil Deuteronomium 25. willen zc de Hccrc Je/lis tol de erkenning dwingen dat de leer omtrent de opstanding der doden niet klopt.

Geen diskussie maar uitleg

Dc Heere Je/us gaal met de/e sadducecen geen diskussie aan. Hij gaal het voorbeeld niet uilpluizen, ook niet over een ondergeschikt punt redetwisten of de opstanding op een voor het menselijke verstand bevredigende manier voorstellen. Nee. Hij gaat meteen naar de kern. Hij belijdt de opstanding en zegt dat zij zeer dwalen omdat zij de Schriften noch de kracht Gods weten.

De kracht Gods

Eerst gaat de Heere Jezus hen vanuit de kracht Gods laten zien hoe het zal zijn in de opstanding. Dan zullen de aardse verhoudingen niet meer gelden. Het karakter van het hiernamaals zal anders zijn. Daar zal men niet sterven, niet geboren worden en ook niet trouwen. Men zal (ongeveer) als engelen zijn. Dc Sadduceeën dwalen hierin dat zij Mozes' regels omtrent het hiemumaals willen toepassen op het hiernamaals. Maar daar gelden geen huwelijks-en voortplantingsregels.

De Heere Jezus laat zien dat de Sadduceeën met hun schijnbaar verstandige opvattingen bekrompen zijn. Ze denken te beperkt, te gering van God en van Zijn kracht. Een God Die niet almachtig en vrijmachtig is, wat is dat voor een God? Dat is niet dc God van Abram en van Mozes. Want zij kenden God wel als dc Almachtige (Genesis 17 : 1 cn Exodus 6 : 2). Dc Sadduceeën dwalen niet in een stukje van de leer (de opstanding), maar zij dwalen zeer. Zij hangen helemaal een dwaalleer aan. Zij miskennen Gods kracht (en Zijn Woord). En daarmee is hun leer een dwaalleer.

Schriftbewijs

Vervolgens gaat de Heere Jezus uit dc Schriften bewijzen dat er

een opstanding der doden is. Daarbij verwijst Hi j naar een van de boeken die ook de Sadduceeën erkenden. Hij neemt als uitgangspunt de geschiedenis uil Exodus 3 < :6).

De Sadduceeën meenden dat uit de boeken van Mozes de opstanding der doden niet af te leiden zou zijn. Maar nu laat de Heere Jezus zien dat de HEERE Zich aan Mozes openbaarde als de God van Abram. Izak cn Jakob. Maar God is geen God der doden. God is. cn openbaart Zich, als de God der levenden. Dus leefden Abram. Izak en Jakob op dat moment. De Sadduceeën ontkenden. volgens Josefus zelfs het voortbestaan der ziel. Maar hier laai de Heere Jezus hen zien dat Abram, Izak cn Jakob (naar dc ziel) leefden op het moment dal God Zich aan Mozes openbaarde.

De Heere is niel maar voor een tijdje Abrams God geweest, maar Hij is voor eeuwig Abrams God. Ook nu is Hij de getrouwe God des verbonds voor Abram. Want Abram is voor ecuwig in de hemel bij zijn God.

Overtuigend voor de Joden

Voor de Joden is dit (Schrift)bewij s overtuigend geweest. Ten eerste in dc manier waarop de Heere Jezus Exodus 3 : 6 citeerde en exegetiscerde. Ook is voor hen duidelijk en overtuigend geweest dat bij een nu (in de hemel) levende ziel, te Zijner tijd (in de opstanding) ccn levend lichaam zal horen. Bij Mattheus (22 : 33 en 34) lezen we dat de scharen, maar ook de farizeeërs onder dc indruk waren van deze uitleg. Er staal zelfs dat de farizeeërs gehoord hadden dat Hij de Sadduceeën de mond gestopt had. Letterlijk staat er dat Hij hen gemuilkorfd had. Dc Sadduceeën waren door Jezus' exegese dus tot zwijgen gebracht.

Boodschap voor ons

De Sadduceeën dwaalden zeer. Want ze geloofden hel Woord Gods en de kracht Gods niet. Hoe staat het met ons geloof in deze'? Geloven wij dat er een opstanding is? Ja natuurlijk, zegt iemand. Reken je er ook mee? Want er is tweeërlei opstanding: en opstanding tot het leven en een opstanding tot de verdoemenis (Johannes 5 : 27 - 29). Waar zullen wij straks bij horen? Leef aan deze vraag eens niet zomaar voorbij.

"De ure komt en is nu wanneer dc doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven'. Doden: daar worden hier mee bedoeld mensen als jij en ik van nature. Mensen die geestelijk dood zijn door de zonden. Wij kunnen dodelijk gerust slapen door in de dingen van deze tijd op te gaan en Gods Woord feitelijk negeren. (Dat deden eigenlijk de Sadduceeën). Wc kunnen de dingen van Gods Woord ernstig nemen en heel serieus leven en intussen niet begrijpen dat wij ook blind zijn. (Zo was het met de farizeeërs). Wij moeten levend gemaakt worden, tot opstanding komen uit onze doodslaap der zonde. Want anders komen we in de eeuwige dood lerecht. Maar gelukkig, nu werkt de Heere zulke wonderen nog naar Zijn verkiezend welbehagen. Dat gebeurt alleen door de (genade-) kracht Gods. Dal gebeurt alleen door het Woord Gods. Want 'die de stern van de Zoon van God horen zullen leven'.

Ongeloof en ‘ongeloof’

Ongeloof neemt niet het hele Woord van God emslig en neemt ook niet de kracht van God ernstig. Ongeloof dal de Waarheid ontkent, is ten diepste vijandig. Want als de Waarheid waar is, moet het leven veranderd en slaat men schuldig.

Er is ook een ander 'on'-geloof. Dat is het 'ongeloof' dat het niel geloven kan. Zou dat voor mij kunnen? Want

toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt, toen werd in mijn ziele de vreze gewekt, toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed; daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.

Dan wordt er geworsteld: zou voor iemand die zo onmachtig is, die zo zondig en zo onwaardig is, als ik ben. er nog genade mogelijk zijn? Iemand, die zichzelf zo heeft leren kennen, zegt: kon ik dat maar geloven? Hoor die vader zeggen: 'Ik geloof Heere; kom mijn ongelovigheid (zwakgelovigheid) te hulp'. Zelfs om te kunnen geloven, zijn de kracht en het Woord van God nodig. Is dat jouw ervaring? Houd dan moed, wanl nooddruftigen zal Hij helpen. De echte bidder is behoeftig en onwaardig. Maar die krijgt door de Heilige Geest ook wel eens hoop vanwege de genadekracht Gods. Wanl daartoe is de Heere Jezus gekomen om zondaren te zoeken cn te zaligen. Daarvan spreekt het Woord zo rijk. Zo zijn er die weten van de kracht van God en van het Woord van God. Jij ook?

Voor hen is er de opstanding tot eeuwige heerlijkheid.

Capelle aan den IJssel ds. P. Mulder

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 1994

Daniel | 32 Pagina's

Jezus en de Sadduceeën

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 1994

Daniel | 32 Pagina's