Moeders in de Bijbel
Verslag van de regionale vergadering te Leiderdorp op 18 mei j.l.
Moeders in de Bijbel Verslag van de regionale vergadering te Leiderdorp op 18 mei j.l.
Wanneer de plaatselijke predikant, ds. R. Boogaard allen welkom heeft geheten, zingen we Psalm 113 vers 3 en 4. Prediker 10 vers 1-10 wordt voorgelezen en daarna gaat dominee ons voor in gebed.
In zijn openingswoord wijst hi j ons op de omgekeerde wereld, naar aanleiding van vers 5-7. Wat komen we in gezinnen, waar kinderen hun ouders de wel voorschrijven, die omgekeerde wereld dikwijls tegen. Dat gebeurde ook vroeger wel. Een heel duidelijk voorbeeld vinden we in de geschiedenis van de hogepriester Eli. Ook de Prediker is er in zijn dagen mee gekonfronteerd. Het komt nogal eens voor in hogere kringen, zegt hij in vers 5. In de volgende verzen ontmoeten we dwazen die verhoogd worden tegenover mensen die op hogere posten zouden kunnen zitten, maar z.ij zijn vernederd. 'Slaven heb ik gezien, zittend te paard, met trotse blik ziende naar rijken. En die rijken heb ik gezien, gaande als knechten of slaven op de aarde', zegt de Prediker. Is dat niet de omgekeerde wereld?
Ds. Boogaard verklaart dat het een oordeel kan zijn als overheden met verblindheid geslagen worden. Niel het belang van land en volk wordt gediend, maar eigen of partijbelangen staan op de voorgrond. Van nature zijn wij allen - door eigen schuld - dienstknechten en dienstmaagden van de zonde. Van nature zitten we allen hoog te paard. Maar toch zijn er die uit God geboren zijn en bij de wereld niet in tel zijn; ze worden gehaat, bespot en achteruit gezet. Nadat er nog verschillende voorbeelden vanuit Gods Woord en de praktijk naar voren zijn gebracht, besluit Ds. Boogaard deze ernstige en leerzame meditatie met Psalm 2 vers 7 en geeft daarna het woord aan de spreker, De heer J.H. Koppelaar uit Middelharnis. Deze spreekt voor ons over: moeders in de Bijbel.
Moeders in de Bijbel
Wat is een moeder? Een moeder is iemand aan wie de Heere het behaagd heeft één of meerdere kinderen te schenken. Op verscheidene plaatsen in Gods Woord wordt gesproken over 'moeder'. Op één na, namelijk bij koning Achaz, wordt bij al de koningen de naam van de moeder vermeld. Dat heeft een betekenis, want in Gods Woord staat niets te weinig, maar ook niets teveel. De opvoeding van de kinderen was in dc hoofdzaak aan de moeder toevertrouwd. De moeder van koning Ahazia - dochter van koningin Izébel - was er de schuld van, dat de koning van de Heere afviel. Nadrukkelijk staat hel ons in Gods Woord vermeld.
Gods Kerk wordt zelfs bij een moederfiguur vergeleken. namelijk in Openbaring 12. En de profeet Jesaja spreekt er ook van, ten aanzien van Gods liefde tot Zijn volk. De moederliefde is onbaatzuchtig: zij stelt zich in dc plaats van haar kind(eren). die de Heere haar heeft toevertrouwd. Waar wij onze kinderen mee omringen, is dikwijls eigenliefde. Maar de ere Gods? Eenmaal is de belofte bij de doop afgelegd om onze kinderen op te voeden in de vreze des Heeren. Wat doet u als moeder, of als grootmoeder nu ten opzichte van uw kinderen, kleinkinderen'?
Moederliefde!
Enkele voorbeelden uit de Bijbel noemen wij u, waarin de moederliefde tol uitdrukking komt.
Maria, de moeder van de Heere Jezus. Een schoon getuigenis is van haar gegeven door de engel Gabriël. namelijk begenadigde onder de vrouwen. Zij mocht genade in beoefening hebben. Ze mocht de boodschap van de engel die zo onnatuurlijk overkwam, geloven cn aanvaarden. Zij heeft ervan getuigd: 'Mijn Zaligmaker!' Hel werd bevestigd in haar leven en een wolk van getuigen was om haar heen. En Maria bewaarde en overlegde al die woorden in haar hart. Twaalf jaar later mist Maria haar kind. Op de weg van Jeruzalem naar Nazareth is zij haar kind (maar niet haar Zaligmaker!) kwijl. Als zij Hem in de tempel gevonden heeft, krijgt zij van dc Heere Jezus als antwoord: 'Wist gij niet dat Ik moest zijn in de dingen Mijns (hemelsen) Vaders? ' Een ander voorbeeld, nu uit het Oude Testament is
Hanna, die geen kinderen heeft. Peninna krijgt wel kinderen en spreekt in hoogmoed tergende woorden tot Hanna. Zij klaagt haar nood en smart bij haar man Elkana. Die probeert haar te troosten met op zichzelf te wijzen. Hij zegt: 'Ben ik u niet beter dan tien zonen? ' Ieder jaar gaat het gezin op om in Silo de Heere dankoffers te brengen. Peninna is trots op haar kinderen, maar Elkana geeft aan Hanna een aanzienlijk deel boven alle anderen. Hij wil het gemis met een cadeautje afkopen. Zo moet Hanna met haar onbegrepen nood het leven door. In Silo komt de nood op het
hoogst en zij stort haar hart uit voor het aangezicht des Heeren. Ken nog diepere weg moet ze nu gaan. Door Eli wordt ze als dronken aangezien. Maar dan komt God. Eli heeft haar in de Naam des Heeren gezegend, dc situatie is ongewijzigd cn toch mag I Janna met rust in haar hart naar huis toe.
Samuël werd geboren en Hanna heeft de Heere een belofte gedaan. Heeft u wel eens een belofte gedaan, moeders? Wat is er van die belofte terecht gekomen? Hanna lost haar belofte in. ondanks de zeer jonge leeftijd van Samuël, de lippengodsdienst in Silo en de spottende priesterzonen. Hanna heeft veel knieënwerk voor haar kind. Ieder jaar brengt zij het priesterkleed, gemaakt met gevouwen handen cn bedrupt met tranen. Wal ccn moederliefde!
In hel Nieuwe Testament vinden we in Lystre een gezin. De man is een Griek, een heiden, dc vrouw is Eunice, een voorname Jodin en hun zoon is de bekende Timotheüs. Onbegrijpelijk dat deze vrome Jodin een gemengd huwelijk aangaat! Misschien heeft ze wel gedacht: 'Dat komt straks allemaal wel terecht'. Maar Timotheüs mocht na zijn geboorte niet besneden worden van haar man. Dan zal Eunice. die het ongeveinsde geloof bezat. Timotheüs van kindsbeen af onderwijzen uit Gods Woord. Moeders, zijn uw kinderen wel gedoopt, en praat u met uw kinderen ook over de Heere? Eunice sprak over de wonderdaden Gods. Moederliefde, moederliefde!
De heer Koppelaar wijst op Zippora. die meer eigenliefde dan moederliefde toont. Zij had haar kinderen niet voor de Heere over. Andere voorbeelden van moeder-en/of eigenliefde zien we in Eva, Sara, Rebekka. Lea en Rachel met hun eigen beschrijvingen.
Kinderloosheid
Er zijn vrouwen, die geen kinderen gekregen hebben. Vallen die buiten dit geheel? In de Bijbel wordt een vrouw genoemd, namelijk Debora die geen kinderen had, maar wel een moeder in Israël was. Vrouwen zonder kinderen, bent u ook ccn moeder in Israël? Wat is uw verlangen geweest? Eigenliefde of liefde tot God ? Voor u ligt cr ook een taak om moeder te zijn in de gemeente des Heeren. Hoeveel kinderen leven daar niet. die u hebt te verzorgen en op te dragen aan cle genadetroon om te smeken of de Heere ze wil trekken uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Dat is toch ook de taak van moeder! Niet belast met de aardse zorgen van het moederschap zouden juist de kinderloze vrouwen de gemeente Gods tot uitbreiding kunnen brengen. Wat brengen wij - ieder persoonlijk - van die geweldige taak in de praktijk weinig terecht. In dc heiligmaking des levens, (Kik in ons moederschap, is voor ons allen een taak weggelegd. Eigen vlees moet gekruisigd worden om Gods wil te leren betrachten, opdat God de eer in alles zal krijgen, aldus de heer Koppelaar.
In de pauze drinken we koffie in het verenigingsgebouw. De uitgaven van het Lektuurfonds en de lepeltjes worden verkocht. Na dc pauze leest mevrouw M. van de Bergh-Jacobs op gevoelvolle wijze het gedicht: 'Het hoogste doel' van mevrouw Chr. de Priester-de Visser voor.
Een drietal vragen worden door de heer Koppelaar beantwoord en daarna maakt Ds. Boogaard de kollekte voor de Vakantieweken voor Gehandicapten bekend, die het mooie bedrag van ƒ 573.45 opbracht. Na de sluiting verlaten we precies om tien uur het kerkgebouw en we mogen terugzien op een leerzame avond in Leiderdorp.
W. A. Both-van ’t Geloof
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1994
Daniel | 32 Pagina's