Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Strijd tegen de zonde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Strijd tegen de zonde

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Soms lijkt het er op dat deze wereld één groot slagveld aan het worden is. In elk werelddeel zijn er brandhaarden te vinden. Wat wordt er door oorlogsgeweld veel onder de bevolking geleden. De krant toont ons schokkende foto's en journalisten vertellen ons welk gruweldaden er bedreven worden. En omdat deze zaken zo veelvuldig plaatsvinden, is het gevaar niet denkbeeldig dat we er aan gewend raken. We lezen de verhalen, zien de foto's en gaan daarna weer over tot de orde van de dag. Om ons geweten wat te sussen zeggen we: „Je kuilt je ook niet alles aantrekken, want dan heb je geen leven meer". Maar dan vergeten we wel een belangrijke zaak! Hoe komt al die strijd in deze wereld? Wat is toch de oorzaak van al deze ellende?

De oorzaak van alle ellende

Naast de vele oorlogen in de wereld en dc strijd om het bestaan vanwege de armoede, is er ook in elk mensenhart een strijd. In ons hart is de vrede niet meer. Er leeft boosheid cn vijandschap in ons hart. Tegen wie? Tegen God cn onze naaste! Tegen de Heere Die ons nawandelt met Zijn Woord, ons goed doet en zegt: „Wendt u toch naar mij toe en wordt behouden". Er is haat cn vijandschap in ons hart tegen een God Die ons behoud zoekt!

Maar ook boosheid en vijandschap legen onze naaste, die God naast ons stelde, opdat we samen tot eer van onze Schepper zouden leven. Hoe is dat toch mogelijk? Hoe komt het toch dat we zulke ellendige schepselen geworden zijn?

Heeft God ons dan zo boos en verkeerd geschapen? Hoe komt toch al die ellende in de wereld? Dat kruis, die teleurstellingen, dat verdriet? Weet jij het antwoord? Ben jij met die vragen bezig? Het is vanwege onze zonden! Misschien vind jc dit antwoord te goedkoop. Dan ben je niet dc enige.

Door alle eeuwen heen zijn er mensen geweest die met dit vraagstuk bezig zijn geweest. De vraag hoe het mogelijk is dat mensen eikaar zoveel verdriet en moeite kunnen aandoen. Er zijn ook allerlei oplossingen aangedragen. Sommigen vonden dat de wereld verbeterd moest worden door onderwijs of goede voorbeelden. Anderen vonden

dal bepaalde supermachten het evenwicht in de wereld moesten bewaren en voor vrede moesten zorgen. Maar alle oplossingen zijn tot mislukken gedoemd, als we niet afdalen naar dc diepe oorzaak van dit alles. Op de bodem aller vragen, ligt der wereld zondeschuld. In ons hart leeft de zonde en daardoor haten we God en de naaste. Daardoor zi jn onze gedachten met onreine zaken vervuld, onze werken op onszelf gericht en onze woorden zo vaak kwetsend, ja dodend voor de ander.

Wat is zonde?

Weet jij al wat zonde is?

Vanuit de dogmatiek kunnen we een hele verhandeling over de zonde geven. Waar ze vandaan komt. Welke betekenissen de verschillende woorden hebben, die het begrip zonde aanduiden. Maar het gaat om dc belangrijke vraag in jouw cn mijn leven of we hel karakter van de zonde hebben leren kennen. Ten diepste is zonde: trouwbreuk aan God. Ze berooft God van Zijn eer. Het Hebreeuwse woord 'chata', dal met 'zondigen' vertaald wordt, komt wel 233 maal in de Bijbel voor cn wijst op 'het missen van een doel'.

Ik las ergens: , .De zondaar wil God niet God laten zijn, maar wil hem van Zijn plaats verdringen.". Heb jij door genade al jouw naam ingevuld bij het woord zondaar? Heb je al erg gekregen in het godonterende karakter van de zonde? Dat is nodig om ook op de rechte wijze legen de zonde te strijden.

Bij oorlog hoort een vijand, een tegenstander. Is de zonde al jc vijand geworden, omdat jc gezien hebt at de zonde is?

De strijders

Moei je bekeerd zi jn om legen de zonde te kunnen stri jden? Of geeft de Bi jbel een vrijbrief om te zondigen aan onbekeerden? Wie dat denkt, maakt een ernstige vergissing. Op vele plaatsen kunnen we lezen hoe de Schrift alle mensen, bekeerden of onbekeerden, opwekt om de zonden te verlaten en dc Heere lief te hebben.

Lees vooral de Spreuken maar! Ook in het doopformulier lezen we dat dc doopouders door de doop vermaand en verplicht worden lot een nieuwe gehoorzaamheid. Er wordt gesproken over de Heere van ganser harte lief te hebben, de wereld te verzaken, onze oude natuur te doden en in een nieuw godzalig leven te wandelen.

Nee, strijd tegen dc zonde is niet alleen een opdracht voor bekeerden, maar ook voor onbekeerden. De Heere heeft recht op Zijn schepsel.

De mens, jij en ik, wij staan verantwoordelijk, en „deze verantwoordelijkheid is groter naarmate God bemoeienissen met hem maakt. In het bijzonder wordt dc verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus cn de verbondsweldaden in het

Evangelie" (een van de uitspraken van onze Generale Synode, gehouden in 1931).

De vijand leren kennen

Maar hoe moet het dan als we opgeroepen worden tot strijden cn eigenlijk de vijand niet kennen? Anders gezegd, hoe moet ik iets of iemand bestrijden, waarmee en met wie ik eigenlijk op voet van vriendschap sta? Immers, voor hel onbekeerde hart is de zonde geen vijand. maar bondgenoot. Wellicht vind je deze uitspraak te kras.

Je hebt misschien echt wel het gevoel tegen zonden tc strijden. Je leeft toch niet zo als de wereld. Je gaal op zondag niet naar hel strand of voetbalveld, maar naar de kerk.

In je verkeringstijd probeer je op een bijbelse wijze met elkaar om te gaan. Op de vereniging sta jc bekend als een serieus en aktief lid. In je kleding komt duidelijk een bepaalde keus openbaar.

En dat zijn op zich genomen allemaal prijzenswaardige dingen. Het doet me verdriet als ik zie dat bij een aantal jongeren dc scheiding tussen kerk en wereld in levensstijl en kleding zo vervaagt. Ik weet hoe jongens en meisjes soms moeilijke keuzes maken en alleen komen le staan omdat ze willen leven overeenkomstig hun opvoeding.

Mijden en strijden

Maar... hoe verheugend dit alles ook is: het mijden van de zonde is niet hetzelfde als de geestelijke strijd tegen de zonde. Dc geestelijke strijd tegen dc zonde komt voort uit het nieuwe levensbegin-

sel, dat de Heere in liet hart legt. Dat miste de rijke jongeling, dat miste Jehu, dat miste Judas.

Strijd tegen de zonde heeft als wortel de liefde! Liefde tot God, gewerkt door de Heilige Geest. Om te strijden tegen de zonde is nodig het karakter van de zonde te leren kennen cn wat ze dc Heere aandoet. Dan wordt er smart, innerlijk verdriet in ons hart geboren, maar ook een innerlijke afkeer van de zonde. Dan wordt de zonde onze vijand. De catechismus noemt de zonde: doodsvijand. Het betekent dat wc gaan zien dat de zonde de dood werkt. Dc dood in zijn diepe betekenis: het gescheiden zijn van Gods gunst en gemeenschap. Dan gaan wc ook zien hoe machtig cn sterk de zonde is. Die strijder verliest het telkens van de zonde.

Christus' overwinning op de zonde

Wat een wonder als zulk ccn strijder dan horen mag van Hem Die met dc zonde en satan de strijd heeft aangebonden. Hel was wel een zware strijd. Het kostte Zijn leven. Maar Hij overwon.

Op Golgotha's kruisheuvel klonk het: „Het is volbracht". En nu is ten diepste alleen in Hem de stri jd tegen dc zonde te voeren. Paulus roept ervan uit: „Godc zij dank, die ons dc overwinning geeft door Jezus Christus".

Jongelui, als de Heere onze ogen opent voor het karakter van de zonde, ontbrandt er een strijd in ons binnenste tegen de zonde. Maar nooit zullen we de zonde meer verfoeien cn haten, dan wanneer wij gebracht worden op Golgotha en het oog gcrichl wordt op dc stervende liefde van dc Zaligmaker. Hij, Die Zelf nooit zonde heeft gedaan, maar lot zonde werd, om verloren zondaren, die de zonde tot vriend hebben ervan te verlossen.

En daarom: zonden mijden is plicht, maar dc Heere make je lot een geestelijke strijder. O, dan wordt de bede in het hart geboren: „Och, dat dc zonde in mij dood was".

Plaats aan Christus' voeten

Ben je al zo'n strijder en moetje toch elke keer weer verliezen?

Dan kan ik je maar één goede raad geven en dat is deze nood te brengen aan Christus' voeten. Aan Zijn voeten is plaats voor machteloze, ja zelfs voor onwillige strijders!

Daar verstaan we de bede uit de catechismus hel best: „Zo wil ons toch slaande houden en sterken door de kracht des Heiligen Geestes, opdat wij in deze geestelijke strijd niet onderliggen, maar alti jd sterke tegenstand doen, totdat wij eindelijk len enenmale de overhand behouden".

Hardinxveid-Giessendam ds. B. van der Heiden

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1994

Daniel | 32 Pagina's

Strijd tegen de zonde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1994

Daniel | 32 Pagina's