Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom verhoort God niet?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarom verhoort God niet?

Over Gods leiding en de onverhoorde gebeden...

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ben jij ook wel eens blij als er een poosje stilte is? Na een drukke, inspannende dag van studeren, werken, praten, diskussiëren... stilte.' Zwijgen kan echt een zegen zijn; niet te hoeven praten: alleen zijn met je gedachten. Hoe anders wordt het als je aan iemand wat vraagt en je krijgt geen antwoord. Stilzwijgend kijkt de ander je aan en je wordt gewoonweg genegeerd. Zo'n zwijgen doet je zeer: meer dan je kunt zeggen. En wat te denken van... het zwijgen Gods'? Voor ons is het veel gewoner dal God spreekt. Iloe vaak lezen we het niet in de Bijbel: 'Toen antwoordde de Heere'; 'en Hij zeide'. De keren zijn niet te tellen als het gaat over Zijn spreken. Een paar keer lees je maar over Zijn zwijgen. En als God zwijgt, is dat omdat Hij het wil! 't Is bepaald geen machteloos zwijgen!

Onze gebeden en een zwijgende hemel

'Ik bid wel, maar God geeft toch niet wat ik Hem vraag. Al zo lang heb ik gebeden en God verhoort maar niet. De Heere zegt Zelf: 'Bidt en u zal gegeven worden', maar daarvan geloof ik niets meer. Dan zou het bij mij toch wel anders gaan? '

Herken je deze woorden in jc leven? Nu, dan ben jc dc enige niet! Door heel de Bijbel heen kom je mensen tegen die worstelen met het probleem van dc onverhoorde gebeden.

Natuurlijk, je hoort in de Psalmen heel vaak, dat God geprezen wordt als de Hoorder van het gebed, maar ook lees jc klachten als: 'O mijn God, ik roep tot U, maar Gij antwoordt niet? Waarom verstoot Gij mijn ziel en verbergt Uw aanschijn voor mij? ' Je proeft verdriet, moedeloosheid, vertwijfeling, opstand zelfs! En alweer: herken je dat? Je bidt om gezondheid, om een vriend of vriendin, om werk. om te mogen weten welke studierichting je moet ingaan, maar alle antwoorden blijven uit. Je kende een tijd. dat je 's morgens cn 's avonds de stilte zocht om de Heere te zoeken in het gebed, maar nu doe je dat niet meer. Je bidt al zo lang om bekering, om geloof, om een leven in de vreze des Heeren, maar je hart blijft koud en onbewogen; de Bijbel spreekt je niet aan en de preken zeggen je niets, 't Is hopeloos: God zwijgt. De hemel lijkt van koper en je voelt je net als de Baiilpriestcrs op de Karmel. En maar roepen en kermen, maar 'er was geen stem cn geen opmerking". God zwijgt en daarom... waarom zou je nog bidden?

In de vorige 'Daniël' werd teruggezien naar het thema van de zomerkampen: "Gods leiding in je leven'. Kernvraag was toen: 'Waarom gaat de Heere in het leven van Zijn kinderen vaak zulke onbegrepen cn moeilijke wegen? ' Tijdens de weken werd meerdere keren ook de vraag gehoord: 'Waarom verhoort de Heere mijn gebed niet? Hoe moet je de verhouding zien tussen Gods leiding in je leven en de onverhoorde gebeden? ' In dit artikel willen we op deze vragen nader ingaan.

Waarom... daarom

Eerlijk moeten we zeggen dat het antwoord op het probleem van de onverhoorde gebeden niet eenvoudig te geven is. Eizullen zeker 'waaroms' blijven. De Bijbel leert ons echter duidelijk, dat we dc oorzaak van die onverhoorde gebeden niet bij God moeten zoeken, maar in de eerste plaats bij onszelf. Wat

durven we de Heere het nictverhoren tc verwijten, maar... zou de oorzaak ook bij ons kunnen liggen? Is ons bidden wel goed? Beantwoordt ons gebed wel aan de eisen, die God er aan stelt? Is onze gebedshouding wel goed? Is mijn gebed meer dan een routinezaak, een aaneenschakeling van dode woorden zonder hart? Is cr geen enkele aandrang, geen ernst? Is het dan te verwonderen, dat ons gebed terugkeert zonder verhoring?

’t Is ook goed om te luisteren naar de woorden van Jakobus: 'Gij bidt en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt'. Dc lezers van de brief van Jakobus wilden God aan hun kant krijgen en met het van God ontvangene hun eigen genot dienen. Wat kan ons gebed daarmee vervuld zijn: we willen alles van God ontvangen, maar Hemzelf kunnen we wel missen, 't Gaat er in mijn gebedsleven dan niet om, dat Gods wil uitgewerkt wordt in mijn leven cn Zijn eer wordt verheerlijkt, maar om... mijn bezit en mijn genot! De Heere noemt dit... kwalijk bidden!

Ons bidden dient ccn zich onderwerpen te zijn aan Gods wil. Je kent vast de woorden van de apostel Johannes wel: 'Dit is de vrijmoedigheid die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil Hij ons verhoort'. Wat een genade als ons bidden een onvoorwaardelijk en restloos overgeven mag zijn aan Gods wil. Nee. dan spannen wc God niet meer voor onze levenskar en proberen we Hem niet langer voor onze plannen te winnen, maar tasten we naar Gods wil bij een geopende Bijbel! Is dat niet een van onze grootste fouten in ons bidden dat wij de Heere willen voorschrijven dat Hij ons verhoren moet en hoe Hij dat moet doen?

Naar Zijn wil

Een logische vraag, die jc stellen kan is: wat is dan bidden naar Gods wil ? In de kerkgeschiedenis lezen we van een bepaalde richting, die de naam heeft gekregen van Quietisme.

Zij vond het de grootste genade om zich willoos over te geven aan dc verborgen wil van God.

Een zekere mevrouw La Mothe-Guyon, een Franse dame uit het laatst van dc zeventiende eeuw. ging daarin zover, dat zij niet meer wilde bidden voor haar zaligheid. Ze wist immers niet wat het meest tot dc ccr van God strekte: haar behoudenis of haar verwerping! Zij bad niel: 'O God, doe toch gelijk Gij gesproken hebt', maar: 'Heere, doe zoals Gij besloten hebt'. Met klem mogen we zeggen, dal zo'n bidden geen grond vindt in de Bijbel! De verborgen dingen zijn voor de Heere. maar de geopenbaarde voor ons! Wat zegt Gods Woord? Wij mogen God bidden om al hetgeen Hij ons geboden heeft te bidden.

Nee, nergens lezen we gebeden als van de Franse dame.

Integendeel, veel bijbelheiligen worstelden met God om het eens le mogen worden met Gods wil. Hoor zelfs de volmaakte Bidder smeken in Gethsémané: 'Mijn Vader, indien het mogelijk is, laai deze drinkbeker van Mij voorbijgaan, doch niet gelijk Ik wil. maar gelijk Gij wilt'.

Bidden naar Gods wil betekent niets anders dan alles vragen aan de Heere. maar in stille overgave aan Gods wil. Dc Heere weet immers het beste wal goed voor ons is? Wij weten dat niet! Hoe vaak vragen wij aan de Heere onredelijke dingen? Onze jongste vraagt wel eens om dingen, die puur gevaarlijk voor hem zijn. Hij krijgt die niet van ons. omdat wc veel van hem houden en weten: zoiets gevaarlijks past niet in jouw handen. Toch... hij wordt er wel boos om!

Inderdaad, wij weten vaak niet eens wat we begeren! En dan is het goed. dat de Heere niet verhoort, want het zou tot onze schade zijn. in plaats van lol ons voordeel! Wal de Heere leren wil? Mijn wegen zijn hoger dan jouw wegen. Ik ben dc alleenwijze God!

Op Zijn tijd en wijze

'k Wil je nog meenemen naar de grens van het land Israël en van

Tv rus. Daar hoor je die Kanancsc \iouu roepen, maar wat werd ze als hel ware ge lol lerd door een zwijgende hemel. De discipelen wilden graag, dat dc Hecrc Jezus haar wegstuurde. En Christus zwijgt! Als hel haar eindelijk luki om Zijn stilz.wij gen ie doorbreken, blijkt dal Zijn spreken nog erger is dan Zi|ii zwijgen! 'Ik ben niet gezonden dan lol de verloren schapen van het huis Israëls'

‘Heere. help mij’, /o roepi zc, maar... Hij zwijgt! Daarna spreekt Hij opnieuw: 'Hel is niet betamelijk hel brood der kinderen te nemen en de hondekens voor te werpen'. En opnieuw zwijgt Hij! Maar weer bidt ze: 'Ja Hecrc. doch ook de hondekens eten van de brokskens die daar vallen van de tafel van hun heren'. En dan lezen we een woord, datje in je Bijbeltje wel mag onderstrepen: Toen! Toen anwoordde Jezus en zeide: 'O vrouw, groot is uw geloof'. Het woordje 'toen' is de sleutel lol het zwijgen van dc Heere Jezus.

Zij had alles geprobeerd, elke poging waargenomen, maar 'haar' geloof bleek onoverwinbaar! Juist het zwijgen van de Heere Jezus had haar geloof naar voren gebracht: een groot geloof. Had de Heere Jezus niet gezwegen, haar geloof was niet tot zo'n hoogte opgeklommen. Was dc Heere Jezus nu wreed loen Hij zweeg? Nee toch? ! Het was enkel wijsheid cn goedheid. Het was genade!

God verhoort niet alleen op Zijn tijd. maar ook op Zijn wijze. Dan verhoort Hij jc gebed door je iets anders te geven dan waarom je vraagt, maar dan geeft Hij niet minder, maar meer. Zo bad Paulus of dc Heere de scherpe doorn in het vlees wilde wegnemen. De Hecrc vervulde die wens cchier niet, maar sprak: 'Mijn genade is u genoeg'. O zeker, dan geeli dc Heere ook genade om het kruis en de doorn le blijven dragen.

Geen onverhoorde gebeden

Goed beschouwd zijn er eigenlijk geen onverhoorde gebeden. Wanneer wij iets bidden naar Zijn wil, verhoort Hij altijd! Mag ik je vragen: is dat door genade het doel van jc gebed geworden: Gods wil, Zijn eer en Zijn Koninkrijk? Daar moet hel ons voor alles om te doen zijn.

Onze wensen cn verlangens moeien daaraan ondergeschikt worden. Juist dat geeft in jouw en mijn leven zo vaak de vijandschap tegen de leiding van de Heere in ons leven. Onze wil, onze naam cn 'ons koninkrijk" staan zo hoog genoteerd. Alleen door genade worden we zoekers van Gods Koninkrijk! Ook dan worden niel alle vragen opgelost. Paulus hield die doorn cn wat zal die vaak scheip gestoken hebben. Er kwam voor hem echter een tijd dat hij God mocht aanbidden cn danken, ook voor dc schijnbaar onverhoorde gebeden. Daarom: Gij hoort hen,

die Uw heil verwachten, O Hoorder der gebeên.

Dies zullen allerlei geslachten Ootmoedig tot U treên.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 1994

Daniel | 32 Pagina's

Waarom verhoort God niet?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 1994

Daniel | 32 Pagina's