Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De liefde vergaat nimmermeer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De liefde vergaat nimmermeer

Regionale vergadering te Groningen op 20 september 1994.

5 minuten leestijd

Na hel welkom leidde ds. Golverdingen hel referaat in. Hij sprak over het hoofdstuk van de liefde.

1 Korinthe 13 wordt vaak het hoofdstuk van de liefde genoemd. Paulus beschrijft in dichterlijke laai de liefde. 1 Korinthe 13 lijkt bijna een gedicht, wanneer wc het vergelijken met dc Psalmen. Toch mogen we dit loflied niet verzelfstandigen. Het mag niet losgemaakt worden van het bijbelse verband waarin het staat.

Het verband waarin het staat, is veelzeggend. In hoofdstuk 12 bespreekt Paulus op indringende wijze de bijzondere gaven van de Heilige Geest. De zogenaamde charismata. In hoofdstuk 14 waarschuwt Paulus tegen overschatting van de gave van het spreken in tongen.

Waar verheffen mensen uit de gemeente van Korinthe zich op? Er zijn mensen in Korinthe die zich verheffen boven andere gemeenteleden op de gaven die zc van de Heere ontvangen hebben.

Daarbij hoorde dc gave om door het geloof wonderen te doen, de gave van de genezing en de gave van dc profclie om woorden Gods te spreken in bijzondere omstandigheden van de kerk van die dagen. Dit omdat de Bijbel in zijn geheel nog niet voltooid was.

Er is een onvruchtbare diskussie in de gemeente van Korinthe. Centraal staat daarin of het spreken in tongen de voornaamste gave van de Heilige Geest is.

Hoe is het spreken in tongen?

Wie in tongen sprak, sprak in bijzondere klanken die de Heilige Geest hen in de mond legde. Hierbij hoorde ook de gave van de vertolking. Die gave was dan weer aan anderen gegeven en deze mensen legden het dan de gemeente uit.

Alles beklemtoont heel sterk dat hel dezelfde God en dezelfde Heilige Geest is die deze gave verleent.

Niemand hoeft ccn ander te verachten die deze gave niet ontvangen heefl. De Heere handelt vrijmachtig, zoals Hij wil. Dat maakt ook duidelijk waarom deze gave nu niet meer voorkomt. Ze horen duidelijk bij de opbouwfase van de gemeente.

De evangelieprediking wordt bevestigd in een barbaars heidendom door bijzondere gaven. Dat deed God in Zijn vrijmacht. Dat houdt niet in dat Hij het vandaag niet zou kunnen verstrekken. De gewone weg die de Heere houdt, is dat Hij Zijn gemeente bouwt door Woord en Geest.

Met ontvangen gaven dienen

Paulus roept de gemeente als leden van hetzelfde lichaam op om elkaar te dienen met de ontvangen gaven. In dit licht moeten zc hel zien. Wie eenzijdig hel spreken in tongen verheerlijkt, dwaalt.

Men moet ook letten op de verscheidenheid. De Heere stelde toch ook apostelen en leraren! Hij wekl de gemeente op te staan naar de beste gaven. De gaven die het meest dienstbaar zijn aan de opbouw van dc gemeente des Heeren. Paulus plaatst de gave van het spreken in tongen achteraan.

Een uitnemender weg

Hij wijst in het vorige hoofdstuk een weg die uitnemender is cn nadert het hoogtepunt van zijn onderwijs in 1 Korinthe 13.

Hij wijst een allesovertreffende weg die het kind des Heeren hel best kan gaan cn dat is de liefde. Het is een onbekende liefde.

Hij gebruikt hier het woord agapc dat de wereld van die dagen nauwelijks gebruikte. Daar sprak men over eros. Daar verstond men onder de verlangende liefde die op zichzelf gericht was.

Hel kenmerkt zich door een ik-bctrokkenheid. Het mist alle zelfverloochening die natuurlijke liefde ook met zich meebrengt. Het is niet anders dan een koestering van zijn hartstochten.

Met het woord agapè vertolkte de eerste christengemeente het wonder van de van God ontvangen liefde.

Liefde die zichzelf verloochent

De van God ontvangen liefde zoekt zichzelf niet, maar geeft alles op en offert alles op voor onwaardige cn schuldige vijanden. Hel is ccn liefde die zich richt op degene die zelf niets kunnen wedcr-geven.

Deze Jiefde is het kernwoord van hel hcJe hoofdstuk 13. Het is de liefde van de Vader, de Zoon cn dc Heilige Geest.

Het gaat in deze liefde niet om de mogeli jkheid die in u of mij aanwezig zou zijn. Het gaat niet om een goede persoonlijkheidsvorming. De geestelijke nood van ons mensen ligt veel dieper dan het kwijnen of opbloeien van dc natuurlijke liefde.

In plaats van de liefde tot God zijn wij met zondige eigenliefde bezet.

Onze kwaal...

De kwaal is dat wij mensen in hoogmoed alle dagen de liefde van ons hart aan God onthouden. Als de liefde tol God ontbreekt in onze belijdenis van de orthodoxie cn onze plichtsbetrachtingen, dan ontbreekt ons alles.

Alleen als we als de verloren zoon tot onszelf komen, zien we de onverbeterlijkheid van ons menselijke bestaan. Hoe groot is hel wonder dat de liefde van Christus zich openbaart in Gods Woord voor ik-gerichte zondaren. Daar spreekt Paulus over in Romeinen 5:5: En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door dc Heilige Geest, Die ons is gegeven". Ten diepste beschrijft de apostel de liefde die uil God is en die door Hem weer in zondaarsharten wordt hersteld.

Deze liefde is een radikale nieuwe gezindheid. Deze liefde is wezenlijk voor iedere christen. De apostel laat in 1 Korinthe 13 de vruchten van het leven in Christus schitteren. Want ons bestaan is getypeerd door haat. Maar in Christus'" liefde is de fontein van liefde weer geopend voor mensen die uit zichzelf geen greintje liefde lot God voortbrengen. We worden begerig gemaakt naar het heilgeheim om zalig gemaakt le worden uit vrije genade.

Na deze inleiding wordt er gezongen Psalm 27 vers 3.

Och, mocht ik in die heilige gebouwen, De vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog, Zijn lieflijkheid en schonen dienst aanschouwen! Hier weidt mijn ziel met een verwond'rend oog. Want God zal mij, opdat Hij mij beschutt'. In ramp en nood versteken in Zijn hut; Mij bergen in 't verborgen van Zijn tent. En op een rots verhogen uit d' ellend'.

Daarna volgde het referaat wat u D.V. in "Daniël' nummer 21 verder kunt iezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1994

Daniel | 32 Pagina's

De liefde vergaat nimmermeer

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1994

Daniel | 32 Pagina's