Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen
Er was eens een mens die koning was over de gehele wereld. Die wereld was volmaakt geschapen. Er heerste vrede, welvaart en welzijn. Er was geen oorlog; het milieu was vlekkeloos schoon; er heerste harmonie tussen de mens en zijn Schepper en harmonie tussen de mens en de medeschepselen, tussen de mens en de schepping waarover hij baas was. Hij was onderkoning onder God de allerhoogste Koning. Alles was gaaf en mens en dier waren gelukkig. Alles was erop gericht om de Schepper groot te maken. En de Heere verlustigde Zich in Zijn schepping, Zijn koninkrijk. Een ideaal koninkrijk dat de stoutste dromen overtrof. Hoe heerlijk toch! Was alles maar zo gebleven!
De val
Helaas niet. Adam liet zich wijs maken dat hijzelf God zou kunnen worden. Toen heeft hij het koninkrijk waarover hij onderkoning was. verraden aan satan. Sinds die tijd is de aarde bezet gebied van satan. Die is niel uit op opbouw maar op afbraak uit machteloze woede legen zijn Schepper.
De Heere heefl echter Zi jn schepping, Zijn koninkrijk te lief om die in handen van satan te laten (Johannes 3:16). Daarom heeft Hij meteen na de val het herstel van Zijn koninkrijk aangekondigd.
Christus’ komst
Christus zal op de aarde komen om cr Zijn koninkrijk le herstellen. Dit zal plaats vinden in een weg van strijd: bloed en tranen. Daarom is de eerste kerstboodschap gegeven in de vorm van een oorlogsverklaring. Daarom hebben een sprookjessfeer en het romantische idee van vrede aan de ene kant en het kerstgebeuren aan de andere kant niets met elkaar te maken. Hier is geen plaats voor zoete romantiek, engeltjes, kaarsjes cn dennengroen, maar hier is sprake van een strijd op leven en dood.
Door heel het Oude Testament heen zien we tekenen van het herstel van Gods Koninkrijk.
Er zijn onderdanen van dit Koninkrijk. In hun hart is dit Koninkrijk in beginsel hersteld. Dat wordt naar buiten zichtbaar. Het gevolg is een band met hen die salan eveneens de dienst hebben mogen opzeggen. Een ander gevolg is de haat en vijandschap van hen die zich gelukkig wanen in satans ri jk. Denk maar aan Kaïn.
Een ander leken was het volk Israël. Met zijn heilzame wetten was het volk een beeld van Gods Koninkrijk. Kanaan, het land vloeiende
van melk en honing, was een beeld van hel Koninkrijk deihemelen.
Elk wonder, elke genezing, elke opwekking uit de dood wees heen naar de volmaakte toestand in Gods Koninkrijk. Daarnaast werd de Heere het niet moe steeds profeten te sturen die de komst van het Koninkrijk aankondigden en het Koninkrijk beschreven. Maar omdat na de val de onbekeerde mens rusteloos op zoek is naar het verloren Paradijs, dat voor hem bestaat in eer, gemak en genot, heeft hij van het Koninkrijk nooil anders verwacht dan een aardse heilsstaat. Dil verwachtte Israël in de tijd van het Nieuwe Testament.
Waar begint het Koninkrijk?
Wal men niet begreep en niet wilde begrijpen, was dat dit Koninkri jk in jc hart begint. In de uitwendige roeping komt Koning Jezus jc hart voor Zijn dienst opeisen. Hi j biedt aan Zijn Koninkrijk daar op te richten. I lij heeft er het volste recht op. Maar satan heeft zo'n stevige greep op je hart dat er meer nodig is voor ccn overgave aan Hem dan een oppervlakkig 'kiezen voor Jezus'. Het is nodig dat de Heere jc hart met Zijn liefde verovert. Dan wordt in de gang van de bekering een mens pasklaar gemaakt om ccn onderdaan te zijn van dit Koninkrijk. Alles wordl nieuw: het hart, de hemel en de aarde.
Daarop is de boodschap van Johannes de Doper gericht. „Bekeert u. want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen."
De voorloper
Johannes was de voorloper van de Koning. Zijn taak wordt ons beschreven in Jesaja 40. Hij moest de komstvan de Koning aankondigen. Alle maatregelen moesten genomen worden om ervoor tc zorgen dat de Koning ongehinderd kon binnenkomen. De wegen moesten begaanbaar gemaakt worden en alle obstakels weggehaald. Om zijn oproep aan de bevolking kracht bij te zetlen maakte de voorloper wel gebruik van dc zweep. Wee hem die niet tijdig uit dc weg ging.
Met de Heere Jezus kwam het Koninkrijk der hemelen wel in een heel zichtbare vorm op aarde. Toch zou dat Koninkrijk onherkenbaar blijven voor hen die uitsluitend een aards koninkrijk verwachtten dat buiten het harte bleef. Wat was en is nu nodig om het Koninkrijk te zien en le herkennen? Een nieuw hart. Bekering. Besef van zonde en schuld. Een hart dat heil en zaligheid gaal zien in dc Koning en Zijn Koninkrijk. Besef van de vereisten voor een onderdaan van dil Koninkrijk. Besef dat er buiten die Koning geen leven en zaligheid zijn.
Wat is nu het doel van de boodschap van Johannes? Dat er in het hart plaats komt voor de Koning met Zi jn Koninkrijk. Hij doet dat aan ccn kant door het volk de spiegel van Gods Wet voor te houden, cn aan de andere kant het Lam van God aan te wijzen dat de zonde der wereld wegneemt.
In Markus 1:5 neeml Christus deze prediking over. Hij heeft geen andere boodschap dan Johannes omdat er geen andere weg van bekering is. In wezen gaat het om dc proefondervindelijke kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid.
Wat denk jij van dit Koninkrijk?
De Heere Jezus is nog steeds bezig Zijn Koninkrijk op te bouwen. Als I lij terugkomt zal het voltooid zijn. Wij leven nu in de Tweede Advent. Wij mogen nog steeds dezelfde boodschap horen.
Wat doen wij ermee? Verkneuteren we ons nog steeds in het surrogaatkoninkrijkje dal we hebben of hopen te krijgen op deze aarde?
Vergeet hel maar: dil loopt uit op de eeuwige dood. Dan zal de Koning straks ook van ons moeten zeggen: ..Brengt ze hier die niet gewild hebben dat Ik Koning over hen zou zijn en sla ze voor Mijn voelen dood". Dan is er geen redden meer aan.
Nu staat llij nog met uitgestrekte armen le nodigen. Hij wacht om genadig te zijn. Val Hem nog te voet cn smeek Hem om genade. Dal is dc weg om echt kerstfeest le beleven.
Gezegende kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.
Scherpenzeei Iz. den Dekker
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1994
Daniel | 32 Pagina's