Liefde, sterker dan de dood
Waarom moest Jezus sterven?
Het moet in de oorlog geweest zijn dat het gebeurde. De Duitsers wilden een vergeldingsaktie uitvoeren. Een aantal mannen werd op een rij gezet. De Duitse kommandant ging aftellen: iedere vijfde zou voor het vuurpeleton geplaatst worden. Er stond een oude man in de rij; naast hem een jonge jongen. Deze jongen zou precies 'geraakt' worden. De oude man zag dat aankomen en wisselde van plaats. Hij gaf zich over om gedood te worden en redde het leven van die jongen.
Waarom moest Jezus et erven?
‘Nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor de goede zal mogelijk ook iemand bestaan te sterven. Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is als wij nog zondaars waren' (Romeinen 5:7 en 8). Over deze liefde van God en van Zijn Zoon willen wij in dit artikel nadenken.
Sterven in de plaats van de Zijnen
Waarom moest de Heere Jezus sterven? Hij had toch geen zonde gedaan?
Inderdaad. Hij kon zeggen: 'Wie van u overtuigt Mij van zonde? ' En iedereen, ook de vijandige Joden, moest zwijgen.
Waarom moest Hij dan sterven? Hij had de schuld van al de Zijnen op Zich genomen en moest daarom in hun plaats sterven.
Waren Abram en Saraï, David en Bathseba, Timotheüs en Paulus, Maria en Petrus dan mensen die de dood verdiend hadden? Ja, want 'de gehele wereld is verdoemelijk voor God' (Romeinen 3:19). Dat kunnen we nog wel geloven van David en Bathseba vanwege hun overspel.
Ook nog wel van Paulus die de gemeente vervolgde, zelfs eventueel van Petrus omdat hij zijn Meester verloochende. Maar van Abram en Saraï, Timotheüs en Maria? En van jou en mij?
De bezoldiging der zonde is de dood
‘Vervloekt is een ieder die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen'
(Galaten 3:10). Wie tegen God en Zijn geboden zondigt, komt onder Zijn heilige toorn. De overtreder maakt zich Gods tijdelijke en eeuwige straffen waardig.
Geloof jij dat? Met je hart? Voel jij de grootheid van je kwaad? Degenen die door schuldbesef getroffen en verslagen zijn, beven voor dit Woord. De Heilige Geest leert aan hen die tot God bekeerd worden uit de Wet de zonde kennen. Dan leren we dat onze zonden Gods gram schap oproepen. 'Er is niets geheels in mijn vlees vanwege Uw gramschap; er is geen vrede in mijn beenderen vanwege mijn zonde'. Zo gaan we wel met David (Psalm 38:4 en 19) onze ellende als schuld voor God belijden: Want ik maak U mijn ongerechtigheden bekend, ik ben bekommerd vanwege mijn zonde'.
In Adam hebben allen gezondigd
Maar Daniël dan, van wie ik geen enkele zonde in de Bijbel weet te vinden, en het jonggestorven kind van David en Bathseba?
Alle kinderen worden in zonde ontvangen en in ongerechtigheid gebo
ren (Psalm 51:7). Dat komt omdat wij allemaal van Adam afkomstig zijn. En de Heere had van tevoren tegen Adam gezegd: Ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven'. Zo 'is door één mens de zonde in de wereld ingekomen en door de zonde de dood; en alzo Is de dood tot alle mensen doorgegaan' (Romeinen 5:12).
De Zoon gaf Zich vrijwillig
Maar nu heeft God de zonden van al degenen die 'Hij in Christus had uitverkoren, vóór de grondlegging der wereld' op Zijn eigen Zoon gelegd. Er was geen andere mogelijkheid om de schuld te verzoenen, 'want het is onmogelijk dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneme'. 'Toen sprak Hij: ie, Ik kom om Uw wil te doen, o God' (Hebreën 10:4 en 9).
Hier zien we de onuitsprekelijke liefde van de Zoon. Hij gaf Zich vrijwillig. Zo 'was de straf die ons de vrede aanbrengt op Hem, en is door Zijn striemen ons genezing geworden' (jesaja 53). Zie Hem gestriemd worden met valse kinnebakslagen en met heidense geselslagen. Maar overdenk vooral hoe Hij nog dieper en zwaarder gestriemd werd door te drinken de beker van Gods toorn in de hof van Gethsemané. Toen worstelde Hij, kruipend in het stof, vanwege het onmetelijk zware zielelijden. Hij bad: 'Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker van Mij voorbijgaan'. Maar hoor eens hoe ook hier Zijn vrijwillige overgave uitblinkt: 'Maar niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt'.
Zo gehoorzaam wilde Hij zijn uit liefde tot Zijn Vader. Om Zijn Naam te eren en Zijn deugden te verheerlijken, om Zijn wil te doen. 'Hij heeft de gestalte van een dienstknecht aangenomen en heeft Zichzelf vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot de dood, ja de dood des kruises' (Filippenzen 2:7 en 8). Aan het kruis doorworstelde Hij immers het van God verlaten zijn. Daar leed Hij helse angsten en droeg Hij de straf des doods voor al de Zijnen. 'Ik voor u daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven'.
Onbeschrijfelijk wonder van deze piaatsbekleding. Wat een liefde voor zulke diepgevallen zondaren. Om voor hen een plaats van vrede in de gemeenschap met God te verwerven.
De Vader gaf Zijn Zoon
Hier overdenken we niet alleen de liefde van de Zoon, maar ook de grote liefde van de Vader. Hij wilde Zijn Zoon geven tot een slachtoffer voor de zonde. 'De HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen'. Dat heeft de HEERE, de eeuwige God des verbonds Zelf gedaan. Onze ongerechtigheden heeft Hij op Hem gelegd. 'Toen deze (prijs der zonde, deze voldoening aan Gods recht, deze losprijs voor de uitverkorenen) geëist werd, toen werd Hij verdrukt',
Johannes kan het wonder niet op: Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden, opdat wij zouden leven door Hem' (1 johannes 4:9 en 10). Wie zou dat doen, wat God deed? Zijn eigen Zoon geven en dat voor vijanden? Onbegrijpelijke zondaarsliefde. Inderdaad: Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke Gave'.
Onder de prediking van deze liefde
Deze onuitsprekelijk grote liefde van God wordt ons gepredikt. Het evangelie van de gekruisigde Christus door Wie er vergeving der zonden is, zelfs voor de grootste der zondaren, wordt indringend aan ons hart gelegd. De Heere jezus spreekt daarover in johannes 3 : 14 - 16. Hij wijst op Mozes, die in de woestijn onder het volk dat door de vurige slangen bedreigd en gebeten werd, de koperen slang verhoogde. De gebetene die niet op die slang zag, moest sterven. Maar wie wel op die slang zag, werd genezen. Zo moet in de prediking ook Christus verhoogd worden: Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe'.
Wij allemaal zijn zondaren uit Adams geslacht. Wij zijn allen vanwege
onze zonden ten dode opgeschreven. Geloof je dat? Verontrust je dat? En nu laat de Heere ons in de prediking toeroepen, nee; het staat er nog sterker: ij laat ons 'bidden van Christus' wege: aat u met God verzoenen' (2 Korinthe 5:20). Wat een liefdevolle boodschap.
Geen ander slachtoffer voor de zonde
En wat doen wij met deze boodschap? Van onszelf uit zijn wij net als de Joden. Wij nemen deze boodschap niet ernstig. 'Zijn wij dan ook blind? ' Ben ik dan ook op de verkeerde weg? Wij willen niet dat Hij het absoluut voor het zeggen heeft in ons hart en leven. Wij willen niet onder Zijn wet buigen en onze schuld en doodstaat erkennen. Wij denken dat wij het zelf nog wel redden met onze ijver en liefde, met ons nette leven of met onze welgemeende godsdienst. En, wij willen niet dat deze Koning over ons zij.
Maar bedenk toch dat 'zo wij willens zondigen, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonde' (Hebreën 10 : 26 en 29). Wie het bloed van Christus onrein acht, zal eenmaal door een verschrikkelijke wraak getroffen worden.
Bedenk dan wat tot je vrede dient. Erken toch je ongerechtigheid. En smeek toch: 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn'.
Hij heeft eerst liefgehad
Gelukkig gaat het welbehagen van God door de hand van Christus voort. Dat houdt geen mens tegen; ook de duivel niet.
Johannes wist daarvan: Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad' (1 johannes 4:10). Het gaat van de Heere uit. Anders werd nooit iemand met God verzoend. Petrus, maar ook Johannes en Nathanaël, ze hebben zich allen geërgerd toen Jezus over Zijn sterven ging spreken. Misschien denk jij wel: Dat was niet goed en eigenlijk ook dom van deze discipelen. En ze waren toch kinderen van God? ' Dat waren ze inderdaad. Maar ze hadden geen oog ervoor dat de Christus moest sterven. Juist om hen van het oordeel en van de straf des doods te bevrijden. Zou het niet gekomen zijn doordat ze niet echt en diep inzagen dat Gods gerechtigheid genoegdoening eiste en dat zij daarom onder de straf des doods lagen? Het was in hun leven ook niet met Golgotha begonnen. (Daar moet je maar op letten, ook in je eigen leven.) Eerst treffen we hen aan onder de wetsprediking van |ohannes de Doper. En daar werden hun ogen voor Jezus geopend en werden ze tot jezus geleid. En pas veel later hebben ze de grote en diepe heilgeheimen van Goede Vrijdag en Pasen door het geloof leren verstaan. Toen Jezus opgestaan was en hun verstand opende en voor hen de Schriften verklaarde.
Verwondering over zulk een liefde
Hij heeft eerst liefgehad. Daarom, en daarom alleen, hebben de Zijnen Hem lief. 'Wat een wonder dat U om hebt willen zien naar een dode hond als ik ben'.
God, Die alles werkt om Zijns Zelfs wil, heeft de Zijnen van eeuwigheid liefgehad. En jezus heeft hen liefgehad tot het einde (johannes 13:1). Zijn liefde was en is sterker dan de dood.
Capelle aan den IJssel
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 maart 1995
Daniel | 32 Pagina's