Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het leren kennen van Christus - hoe gaat dat?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het leren kennen van Christus - hoe gaat dat?

Als zondaar komen tot Christus

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij hebben allen van onze Koningin gehoord. Maar wie van ons kent haar? Van een foto kennen we haar allemaal wel uiteraard. Maar wie heeft haar wel eens ontmoet, tegen wie van ons heeft zij wel eens persoonlijk gesproken? En zou er onder ons iemand zijn die wel eens met haar in haar huiskamer gezeten heeft? Dan heb je haar persoonlijk leren kennen! Het leren kennen van Christus is een heel groot iets. Wat is het immers een wonder dat er voor verloren Adamskinderen weer een weg ter zaligheid bekend gemaakt is. Wij hebben allemaal van Christus gehoord. Uit de Bijbel, door de prediking. Maar kennen wij Hem ook persoonlijk door het geloof? Hoe gaat dat als je Hem leert kennen? Daarover wil ik met jullie nadenken.

Wij worden allemaal in zonden ontvangen en geboren, zegt het doopformulier, en kunnen niet in het rijk van God komen tenzij wij van nieuws geboren worden. Deze nieuwe geboorte is het werk van de Heilige Geest. Dan wordt een dode zondaar levend gemaakt door de inwendige roeping door Woord en Geest. Dit is het begin van het geestelijke leven.

Algemene werkingen

Zijn er toeleidende wegen tot de wedergeboorte? We kunnen zeggen dat er algemene voorbereidingen zijn. Wij verkeren onder het Woord; dat is een bijzondere zorg van de Heere. Soms hebben we indrukken in ons hart, hebben we een gevoel van de zonde en dat God onze zonden straffen zal. We zijn dan onrustig en bidden meer en ernstiger tot de Heere dan anders.

We moeten goed onderscheiden dat er algemene overtuigingen zijn. Soms gaan deze weer over. Soms ook gaan ze vooraf aan de zaligmakende werkzaamheden die met de wedergeboorte samenhangen.

Zaligmakende werkingen

Wanneer iemand wedergeboren wordt, komt er een hartelijke droefheid over de zonde naar God. Dan krijgen we een heimwee in ons hart naar de Heere, omdat we Hem missen en niet missen kunnen. We zouden Hem graag echt willen kennen en daarom gaan we Hem zoeken in Zijn Woord en in het gebed. Er komt liefde in het hart tot de Heere, tegen Wie we zo zwaar en vaak gezondigd hebben. Er komt een buigen voor de Heere, want we leren dat we tegen Hem gezondigd hebben en het niet waardig zijn dat Hij nog ooit naar ons omziet. Dan gaan we echt beseffen dat we met God in rekening staan. We gaan ons schamen voor Hem, terwijl we Hem toch niet missen kunnen.

Bijbelse voorbeelden

Laat ik enkele bijbelse voorbeelden noemen waaruit het begin van het geestelijke leven duidelijk naar voren komt. Lydia, "welker hart de Heere geopend heeft dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd" (Handelingen 16 : 14). De Heilige Geest opent haar hart (vaak de

inwendige roeping genoemd); dan gaat ze op het Woord achtgeven. Toen koning Manasse tot bekering kwam, "bad hij het aangezicht van de Heere zijn God ernstig aan en vernederde zich zeer voor het aangezicht van de God van zijn vaderen" (2 Kronieken 33 : 12). En toen het wonder van het nieuwe leven door de Heere gewerkt werd in het hart van de zestienjarige koning Josia "begon hij de God van zijn vader David te zoeken" (2 Kronieken 34 : 3).

God open baarde Zijn Zoon in Paulus

Saulus van Tarsen (Handelingen 9) wordt door Christus stilgezet op zijn zondeweg. Hij valt van het paard van hoogmoed en komt in het stof van verootmoediging terecht. Nu blijkt dat hij, de beroepstheoloog, de Heere eigenlijk helemaal niet kent. Hij gaat vragen: WiezijtGij, Heere? " Ook gaat deze farizeeër, die het altijd allemaal zo goed wist, vragen: wat wilt U dat ik doen zal? ". Voor het eerst van zijn leven gaat hij nu bidden op een manier dat God bet bidden noemt. Na drie donkere dagen wordt aan hem door Annanias het evangelie verkondigd. Zo gaat God Zijn Zoon in hem openbaren (Galaten 1 : 15 en 1 6). Zo leert hij Christus kennen.

Geloof in de wedergeboorte geplant

Als God een mens opzoekt, vindt Hij hem in zijn zonde. Hij doet hem wedergeboren worden en plant door Woord en Geest het geloof in het hart. Er komen dan allerlei vruchten van het nieuwe leven. Dat komt omdat we in de wedergeboorte uit de verdorven wortel, Adam, worden uitgesneden en in de ware wijnstok Christus worden ingeplant. Nu is het nodig dat dit jonge plantje, het geloof, tot groei, tot wasdom komt. Daartoe gaat de Heilige Geest dit kleine geloof tot geloofsdaden brengen door het Woord.

Kennis van Christus nodig

Er kan liefde tot de Heere, tot Zijn Woord en tot Zijn dienst zijn, zonder dat er sprake is van bewuste kennis van Christus. Wij krijgen in het begin van het nieuwe leven met God te doen omdat we tegen Hem gezondigd hebben. Maar waar de Heilige Geest zaligmakend werkt, werkt Hij altijd naar Christus toe. Vroeger of later komt zo iemand dan tot de geloofskennis van Christus. En hierin is alleen de rustgrond voor onze ziel.

Er wordt plaatsgemaakt voor Christus

Met name in de evangeliën lezen we voorbeelden hoe de Heilige Geest naar Christus toewerkt. Zo lezen we in johannes 4 hoe de Samaritaanse vrouw tot de geloofskennis van de Heere Jezus komt. Ze hoort van Hem dat Hij levend water geven kan. Voor dit geestelijk onderwijs heeft ze eerst geen aandacht. Maar als ze door Hem op haar zonde wordt gewezen, wordt het anders. Dan gaat ze belijden een Profeet nodig te hebben die leert over bidden en andere belangrijke dingen. Nadat de Heere Jezus zo behoefte bij haar gewekt heeft en er plaats voor gemaakt heeft, gaat Hij Zich zelf bekend maken: "Ik ben het, Die met u spreekt". Dan blijkt ook het andere onderwijs (door de verborgen werkingen van de Heilige Geest) vrucht te hebben gedragen. "Hij heeft mij alles gezegd (zondekennis) wat ik gedaan heb; is deze niet de Christus? ”

Als een boetvaardige om Jezus verlegen worden

Een ander duidelijk voorbeeld is de moordenaar aan het kruis. Hij erkent het oordeel waardig te zijn. Het is de Heilige Geest geweest Die hem daaraan ontdekt heeft. Zo is hij God gaan vrezen. Hij is ervan overtuigd geworden dat hij als schuldige zondaar het oordeel verdiend heeft. Maar ook dat hij een Redder van de eeuwige straf nodig heeft en dat de Heere Jezus dat is. Dan gaat hij schuldverslagen tot Hem bidden.

Zo zien we ook de zondares (Lukas 7) boetvaardig en verslagen van hart tot de Heere Jezus komen. We horen een ontwaakte zondaar als de stokbewaarder om zaligheid, om redding, roepen.

Een mens leert de nood van de ziel kennen. En wat men dan ook probeert, men komt er achter dat men

zichzelf niet redden kan. Ook anderen kunnen geen hulp bieden. Toch dringt de nood. Dan blijft er maar één weg over: de Rechter om genade bidden. Als men dan van de Heere jezus hoort, leert men (door de Heilige Geest) verstaan dat Hij alleen redden kan. En zo gaat men door het geloof tot Hem om redding roepen.

De wet een tuchtmeester tot Christus

Hoe komt men zijn geestelijke nood te weten? Hoe komt het zover dat je deze als zielenood gaat gevoelen? Uit de wet is de kennis van de zonde. Daarom is de prediking van de wet zo nodig. De Heilige Geest gebruikt de wet om van zonde te overtuigen en de eisen van Gods recht in het hart af te drukken. En zo is de wet een tuchtmeester tot Christus. De Heilige Geest gebruikt de wet om ons te doen ontdekken wie we zijn: een zondaar, van wie God Zijn beeld terug eist. Want Hij heeft ons immers goed geschapen? Maar wij kunnen zelf niet aan de wet voldoen; wij staan tegen al de geboden schuldig. Als we dat gaan ontdekken, leren we ons daarover schamen voor God en gaan we onszelf mishagen en verfoeien voor Zijn aangezicht.

Jezus kwam om zondaren te zaligen

Wij allen hebben het ons waardig gemaakt dat God nooit meer naar ons omziet. Toch heeft Hij Zijn Zoon gezonden opdat door Hem zondaren zalig zouden worden. Het is een groot wonder wanneer wij door het geloof deze Zaligmaker mogen leren kennen. De Heilige Geest werkt het geloof en doet Christus kennen. Want "de natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des Geestes Gods zijn". De joden zeiden tegen de Heere jezus: Zijn wij dan ook blind? " Ze ergerden zich en keerden zich in boosheid af. Maar de Heere jezus hield hen voor schuldig omdat zij tot Hem niet wilden komen. Dat geldt ook ons. Ook wij zijn schuldig als wij tot Christus niet komen, want Hij nodigt zelfs de einden der aarde om tot Hem te komen en behouden te worden. Daarom mogen we wel bidden of de Heere Zijn Heilige Geest wil zenden en ons wil onderwijzen. Weet je hoe de Heere dat werkt? "Gij slechten, hoelang zult gij de slechtigheid beminnen? Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloedig uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken" (Spreuken 1 : 22 en 23).

Zonder ellendekennis geen troost

Sommigen willen graag rijk van jezus (horen) spreken, maar van hun zonden weten ze niet. Die zijn hen nooit tot een smart en last geworden. Over ontdekking aan zonde en schuld horen ze liever niet, dat vinden ze somber gedoe. Maar zou dat wel waarheid zijn? Hij die Jezus kennen mag door het geloof, zal toch ook weten waar Hij hem gevonden heeft. We zullen weten uit hoe grote dood en nood Hij ons verlost heeft. Wie zijn zonden en ellende niet recht grondig kent, zal ook de troost waar zondag 1 van onze Catechismus over spreekt niet werkelijk kennen.

Alleen verlorenheid benadrukken redt ons niet

Anderen benadrukken vooral de zondigheid en verlorenheid van de mens. Zij wijzen er op dat de mens van nature een vijand is van genade en dat er helemaal geen plaats is voor Jezus. En dat is ook zeker waar, maar als we niet meer hebben dan dat we kunnen praten over zonde en ellende dan zijn we nog straatarm. En was het nu maar echte, levende armoe, dan zou deze ons door de Geest der gebeden tot de Heere uitdrijven.

Kennis van onze ellende

Een ontdekte zondaar kan het bij zijn zonden niet uithouden. Hij gaat met de zonde breken en krijgt er droefheid over dat hij steeds weer tegen zo'n goede God zondigt. Maar nu komt er een tijd dat hij het met zijn levensverbeteringen en zondebelijdenissen niet meer uit kan houden. De last van de zonde, en vooral van de schuld die de zonde teweegbrengt, gaat te zeer drukken. Want hij wordt steeds meer gewaar dat hij vanwege zijn zonde en schuld geen gemeenschap en vrede met God heeft. Zo is er toename in de kennis van onszelf en van onze zonde, en van wie en hoe God is.

Een groot wonder is het als we in onze zielenood bemoedigd worden vanuit het Woord. Als we onder de prediking mogen merken dat de Heere van ons afweet in onze zielevragen. Bijzonder rijk is het wanneer we eens echt mogen horen van de enige Naam ter zaligheid. De Heilige Geest geeft ons dan door het geloof houvast aan het Woord; in ons hart krijgen we ruimte en leven. Als deze weg voor ons ontsloten wordt, mogen we geloven dat we zalig kunnen worden.

Trekkingen van de Vader

Maar wanneer de zondenood werkelijk blijft drukken, hebben we aan een bemoediging en verruiming niet genoeg. Dan moeten we door het geloof Christus leren kennen als Zaligmaker voor onze zonden. Het wordt nodig dat we Hem met een volledig geloofsvertrouwen leren eigenen. Nu zegt de Heere jezus

Zelf: "Niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader hem trekke". Daar komen we achter, juist als steeds meer de nood van onze ziel werkelijkheid wordt. Wij zijn zo blind, dat de Heere er echt Zelf aan te pas moet komen om Zijn Zoon ons te openbaren.

God wil ongehoorzaamheid niet ongestraft laten

Wij hebben steeds de Heere nodig. Want leren dat wij onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, is een hele les. Het is alleen de Heilige Geest die ons dit leren kan; anders geloven we het niet echt met ons hart. En als de Heilige Geest ons steeds dieper onze zondigheid laat zien, kunnen we ons verzetten tegen deze waarheid. Maar de Geest overtuigt en dan gaan we met berouw erkennen wie we zijn voor God: enkel zondaar.

Een andere les is het te leren dat God zulke ongehoorzaamheid niet ongestraft wil laten. Wij zoeken altijd aan ons vonnis te ontkomen, maar als de Heilige Geest ons inwint, worden we het met God eens. Dan leren we voor God buigen en Hem gelijk geven als Hij ook mij zou wegwerpen want Hij is rechtvaardig.

Plaats voorde Middelaar

Onze Catechismus gaat in de zondagen 2 tot en met 6 steeds dieper in op onze ellende. Wanneer de Heilige Geest Gods kinderen gaat leiden tot de rijke geloofskennis van Christus, zoals zondag 7 daarvan spreekt, dan leert Hij hen persoonlijk de ontdekkende lessen die in de voorgaande zondagen staan. Deze lijn en lessen van de Catechismus zijn heel wezenlijk. Een geheel rechteloze zondaar erkent zijn strafwaardigheid van harte voor God. Zo wordt er plaats gemaakt voor de Middelaar in Wie alleen zaligheid is en vrede met God.

Jezus leren kennen als Zaligmaker

En als de Heere dan door Woord en Geest Zijn Zoon aan ons wil openbaren, leren we Hem kennen als Zaligmaker van zondaren, als Redder van verlorenen. Dan mogen we door het geloof onszelf met al onze zonden aan Hem toevertrouwen. Wanneer we zo als een vermoeide en beladene door het geloof tot Hem komen, mogen we de rust in de ziel ervaren die er is in Hem. Tot onze grote verwondering en tot verootmoediging. Door het geloof tot Christus gaan en gebruik van Hem maken, hebben Gods kinderen steeds weer nodig. Daartoe is telkens de bediening van Geest en Woord nodig. Want ze zijn en blijven zondaren die van genade moeten en mogen leven.

Hoe armer de zondaar, hoe rijker Christus

Christus wordt gekend alleen door het geloof. De Heilige Geest gaat dit geloof werkzaam maken om met de nood van de ziel tot de Heere jezus te vluchten. Daartoe wordt de nood op ons hart gebonden en laat Hij vanuit het Woord Christus heerlijken gewillig als Zaligmaker prediken. Zo trekt de Vader en zo leidt de Heilige Geest die twee als het ware naar elkaar toe: de arme zondaar en de rijke Christus. Hoe meer wij nu zondaar zijn, en hoe meer onze zondelast ons drukt en uitdrijft naar Hem, hoe meer wij Christus nodig krijgen. Als Hij dan gepredikt wordt, zien we schoonheid in Hem en gaat ons hart naar Hem uit. Hoe armer wij zijn, hoe rijker Hij voor ons wordt.

Trap en mate in het geloofsleven

Er zijn verschillende standen in het geloofsleven. Alles wordt niet op één dag geleerd. Er zijn ervan Gods kinderen die van verre staan als het gaat over de geloofskennis van Christus en vooral als het gaat over de persoonlijke toeeigening van Zijn Persoon en arbeid. Er zijn anderen die meer verzekerd zijn van hun aandeel aan Christus en die met bewuste geloofskennis mogen weten dat ze het eigendom van Christus zijn. Maar al Gods kinderen krijgen Hem lief en leren dat alle geestelijke leven, ook ootmoed en gebed, berouw en liefde uit Hem komt.

Daarom krijgen ze, als het goed is, Hem steeds meer nodig. Rijk is het als we met onze armoede op jezus mogen steunen en bij Hem mogen schuilen voortijd en eeuwigheid. Door het geloof in Christus hebben al de Zijnen vrede met God. Deze vrede te mogen smaken, gaat alle verstand te boven.

Tenslotte

In dit artikel heb ik geprobeerd iets te schrijven over hoe een verloren zondaar komt tot de Zaligmaker. Ik hoop dat er onder onze jongeren zijn die zich er iets in herkennen. Zeker als je jong bent, kun je beschroomd zijn om het hardop te zeggen. Vooral ook als er bepaalde uitdrukkingen gebruikt worden die voor jou zulke grote zaken weergeven. Daar komt nog bij datje meestal de weg pas achteraf kunt overzien en onder woorden brengen. Het is ook niet het belangrijkste hóe het gezegd wordt, het gaat er om dat het belééfd wordt. Leg de vragen van je hart maar aan de Heere voor en vraag veel om het onderwijs van Zijn Geest en Woord.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1996

Daniel | 32 Pagina's

Het leren kennen van Christus - hoe gaat dat?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1996

Daniel | 32 Pagina's