Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gedenk aan uw Schepper

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gedenk aan uw Schepper

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap eer dat de kwade dagen komen en de jaren naderen van dewelke gij zeggen zult: k heb geen lust in dezelve. (Prediker 12:1)

Geliefde jeugd der gemeenten, in Prediker 12:1 zegt de wijze Salomo iets wat we ter harte moeten nemen. Hij is koning over Israël. Hij was jong toen hem dat grote werk op de schouders werd gelegd.

Het boek Prediker is een rijpe vrucht van een lang, onderzoekend leven. Het is eigenlijk een afscheid, een nalatenschap. En dan ziet hij op de jeugd van Israël, de toekomst. Uit wie de kerk moet worden gebouwd. In het voorgaande hoofdstuk heeft hij gesproken van het komen voor het gericht. We moeten immers allen geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus. Het eerste woord van onze tekst is het voegwoord 'en'. Salomo gaat door met waarschuwen en vermanen in liefde, in heilige bewogenheid. O zeker, er is ook in zijn leven een tijd van verval aan te wijzen. Wie had kunnen denken dat deze koning, zo begenadigd en bevoorrecht, afgodstempels zou gaan bezoeken? Maar het is geschied. In dat opzicht is hij geen Daniël, over wie in de Bijbel niet over zonde gesproken wordt. Wat een onderscheid is er onder Gods knechten en kinderen. Al moetje wel bedenken, jongens en meisjes, dat ook Daniël de zonde kende. Weet je waar? In zijn hart. Maar het is een groot verschil of je er aan ontdekt wordt of er in leeft.

Wat is nu Salomo's boodschap aan de jeugd, ook voor vandaag? Zijn boodschap is om te gedenken aan onze Schepper. In de grondtaal staat het in het meervoud: cheppers. Vader, Zoon en Heilige Geest. Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld en naar Onze gelijkenis. Gedenk daar aan: an het beeld Gods. je weet het van catechisatie wat dat is: ennis, gerechtigheid en heiligheid. Waar je aan moet denken? Ten eerste dat we het beeld hadden, ten tweede dat we het kwijt zijn en ten derde hoe we het terug kunnen ontvangen. De Heere eist het van ons alsof we het nog hadden. Leer gedenken dat we het kwijt zijn door de zonde, maar gedenk er ook steeds aan, dat het in de wedergeboorte terug ontvangen wordt. Hoe? God leert je door de ontdekking van de Heilige Geest wat het zeggen wil dat beeld Gods te missen. Dan kun je het niet langer vinden in de dingen van de wereld, maar ga je de Heere zoeken. Dan ga je gedenken: ragen en onderzoeken. En nu staat er in jesaja 45:19 „Ik heb tot het zaad van Jacob niet gezegd: oekt Mij tevergeefs".

Dus: ragen en zoeken, want dat beeld Gods, daar gaat het om. Soms zul je denken dat alles tevergeefs is, dat je het nooit zult vinden. En dan lees ik in 2 Korinthe 4:4 dat Christus het Beeld Gods genoemd wordt. Ook lezen we ergens dat Hij zegt: En zie, meer dan Salomo is hier". Welnu, Hij lere het je om zo te gedenken. Het kan alleen door Hem en om Hem. Hij lere je de weg die je gaan moet. Hoe vele dagen vergeten Gods kinderen de Heere, zie dat zelfs bij Salomo. Maar we lezen ook in Genesis 8:1 „En God gedacht aan Noach..." Het ware gedenken heeft zijn oorzaak in God en heeft altijd weer de vrucht van een zich vernederen voor de Heere, maar ook een zich opnieuw aan Hem en Zijn dienst verbinden in oprechtheid des harten. Weten jullie wat Gods kinderen al meer gaan vragen? Heere, mag ik nog eens een goede gedachte van U krijgen.

Zullen jullie dat gedenken nu niet uitstellen? Lees verder wat het leven uiteindelijk wordt als je ouder worden mag. O, die afbraak van de mens, dat houdt wat in. Zo is het niet geweest in de staat der rechtheid. Maar nu, geliefde jongens en meisjes, oudere jeugd, die dat gedenken hier in beginsel leren, zullen straks als ze aan het einde van alles zijn gekomen, hun strijd bekroond zien. je moet naast dit hoofdstuk eens leggen wat de apostel Paulus schrijft in 2 Korinthe 5:1. De Heere make je daar jaloers op. Zul je daar om vragen? Laat het maar niet na, Hij wekt je daar Zelf toe op door Zijn heilig Woord en zovele roepstemmen om ons heen. Het wordt eeuwigheid. En bedenk het, het valt zo mee voor dezulken die nergens meer op durven rekenen dan op de dood, want dat hebben we verdiend. Maar nu is God voor schuldigen genadig in Christus jezus, Zijn Zoon. Zie eens naar de verloren zoon: oe goed is God.

Want goedertieren is de Heer'; Zijn goedheid eindigt nimmermeer; Zijn trouw en waarheid houdt haar kracht

Tot in het laatste nageslacht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1996

Daniel | 36 Pagina's

Gedenk aan uw Schepper

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1996

Daniel | 36 Pagina's