Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VERSTA HE OOK... KERN WOORDEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VERSTA HE OOK... KERN WOORDEN

Belijden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit kernwoord komt in de Bijbel in verschillende betekenissen voor. Daarom is het goed om samen eens na te gaan wat het Oude en Nieuwe Testament ervan zeggen. Een blik in de Concordantie van Trommius of op je computerscherm toont vele vindplaatsen.

Het hebreeuwse woord hitwaddah betekent vooral een schuldbelijden. Een mens, die met oprecht berouw komt voor Gods aangezicht om zijn zonden en ongerechtigheden voor te leggen met een verbrijzeld hart en een verslagen geest. „Het zal dan geschieden als hij aan een van die schuldig is, dat hij belijden zal, waarin hij gezondigd heeft" (Leviticus 5:5).

Indrukwekkende voorbeelden van schuldbelijden vinden we in de boeken van het Oude Testament. Zowel persoonlijk, als namens het hele volk. Lees maar eens aandacht het smeekgebed van Daniël (hoofdstuk 9). „Ik bad tot de HEERE, mijn God en deed belijdenis en zeide: Och Heere, Gij grote en verschrikkelijke God, Die het verbond en de weldadigheid houdt dien die Hem liefhebben en Zijn geboden houden". Laten we niet vergeten de vele belijdenissen van zonden en de smeekbeden om vergeving in het boek van de Psalmen.

Diezelfde betekenis zien we ook als we het Nieuwe Testament openslaan!

Van Johannes de Doper lees je: En al het Joodse land ging tot hem uit en die van Jeruzalem; en werden allen van hem gedoopt in de rivier de Jordaan, belijdende (homologein) hun zonden" (Markus 1:5). Van groot belang is het wondere Evangeliewoord van die andere johannes! „Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van alle ongerechtigheid" (1 Johannes 1:9).

Dit kernwoord roept ons allen nog toe: Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent (belijd) en laat (!) zal barmhartigheid verkrijgen" (Spreuken 28:13).

Ken jij die plaats? , , 'k Bekend' o HEER' aan U oprecht mijn zonden; 'k verborg geen kwaad, dat in mij werd gevonden; maar ik beleed, na ernstig overleg, mijn boze daan...". Zie je uit naar dat wonder: Gij naamt die gunstig weg?

Belijden komt ook voor in de betekenis van loven en prijzen.

De Naam des HEEREN danken voor Zijn grote daden. Duidelijke voorbeelden vinden we in de Psalmen: „Opdat mijn ziel Uw Naam belij' en U geheiligd zij”.

Of met de dichter van Psalm 67: „De volken zullen U belijden, o God, U loven al te zaam”.

Maar in het Nieuwe Testament komen we belijden vooral tegen in de zin van: in het openbaar voor iemand of iets uitkomen! „En Simon Petrus antwoordende en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods”.

Het zaligmakend geloof gewerkt door de Heilige Geest in het hart, komt openbaar in een belijden. Met woord en daad!

„Namelijk indien gij met uw mond zult belijden de Heere Jezus... want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met de mond belijdt men ter zaligheid” (Romeinen 10:10).

Dagelijks geroepen tot belijden.

Openbaar in het leven van iedere dag! In een anti-christelijke samenle-• ving!

„Een iegelijk dan die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is" (Mattheüs 10:32).

Waarachtig belijden grijtp diept in, in je leven. Belijden kan ook vandaag tot martelaarschap leiden. Dat kan nooit in eigen kracht!

Het griekse werkwoord homologein betekent ook hetzelfde zeggen. Zo krijgt het de betekenis van: toestemmen. Instemmen met wat ons vóórgezegd is! Samenstemmen met anderen. De belijdenis van de Kerk. Hoe staat het met belijden in jouw leven?

Ook dat is een belijdenis doen: als je openlijk kiest voor een leven in de zonde en de wereld! Als je breekt met de kerk waar je opgroeide! Als je in het openbaar er voor uitkomt dat God en Zijn dienst je onverschillig laten! Als je weigert te buigen voor het Woord van de levende God!

Denk er eens ernstig over na, want de toekomst des Heeren genaakt. Dan zul je wel buigen. „En alle tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid Gods des Vaders" (Filippensen 2:10-11).

Een bijbels kernwoord: belijden! Drie betekenissen: * schuldbelijden; * in het openbaar uitkomen met woord en daad; * de Heere loven en prijzen. Weet je waar ze alle drie alleen te leren zijn?

Op de leerschool van de Heilige Geest! Samen met de jonge Timotheüs: „Strijd de goede strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen. Ik beveel u voor God, Die alle dingen levend maatk en voor Christus Jezus, Die onder Pontius Pilatus de goede belijdenis betuigd heeft".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 november 1996

Daniel | 32 Pagina's

VERSTA HE OOK... KERN WOORDEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 november 1996

Daniel | 32 Pagina's