Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De reiniging door Christus' bloed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De reiniging door Christus' bloed

Over de noodzaak van de reiniging van de zonde

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze weken mogen we het lijden van de Heere Jezus herden-Daarbij staat centraal de noodzaak van het lijden van de /< en Zaligmaker. Maar ook de rijke betekenis die het heeft en de zegen die er uit voortvloeit. Van die zegen spreekt de apostel Johannes als hij schrijft: En het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon reinigt ons van alle zonden". Daarvan lezen we ook in Hebreen 1:3 „Nadat Hij de reinigmaking onzer zonden door Zichzelf teweeggebracht heeft".

Onze zonden maken ons onrein. Het beeld van de melaatsheid wordt vaak gebruikt om de ernst ervan aan te geven. Melaatsheid tast het hele lichaam aan. Het zit niet alleen aan de buitenkant, waardoor het melaats-zijn zichtbaar is. Het vreet ook door naar binnen. Het tast de organen aan en heeft zo de dood tot gevolg.

Reiniging is nodig

De doop wijst ons de onreinheid van onze zielen aan. Die onreinheid valt niet weg te redeneren, die moet afgewassen worden. En dat kan alleen door het bloed van Christus.

De doop vermaant ons er goede acht op te geven, dat geen onreine in het Koninkrijk Gods zal komen. De doop waarschuwt ons om toch niet te denken, dat de Heere onze onreinheid straks wel door de vingers zal zien. Een onreine mocht niet in de aardse tempel komen. Zo kan een onreine ook niet in het hemels heiligdom binnengaan. Wij kunnen dus het Koninkrijk Gods niet ingaan, als we niet van onze zonden gereinigd worden.

Het wassen van de kleding als symbool

Zo heeft de Heere onder Israël deze twee zaken steeds voor ogen gesteld: de onreinheid van ons allen door de zonde én de noodzaak en mogelijkheid van de afwassing van de zonde. Zo lezen we in Exodus 19 dat de Heere Mozes beveelt het volk op te dragen zijn kleren te wassen en bereid te zijn tegen de derde dag. Want op die dag zal de Heere voor de ogen van het volk afkomen op de berg Sinaï. Dus Israël staat onrein voor God en kan in zijn onreinheid voor God niet bestaan. Het moet gewassen worden. Het wassen van de kleding wijst symbolisch aan de noodzakelijkheid van het geestelijk gewassen worden door het bloed van het Lam Gods, Dat komen zou.

Daarom lezen we ook in het boek Openbaring van allen, die voor de troon zijn: „Zij hebben hun lange klederen gewassen en wit gemaakt in het bloed van het Lam".

Heenwijzing naar het bloed van Christus

Ook het wasvat in de voorhof van de tabernakel wijst op de noodzaak van de reiniging van de dienstdoende priesters. Talloze voorbeelden zijn aan te wijzen waarbij water of het bloed van offerdieren gebruikt werden om de reiniging en heiliging van personen en voorwerpen af te beelden. Terwijl dan duidelijk is dat deze reinigende kracht niet in het water zelf of in het bloed van de dieren gelegen was. Maar ze hadden hun betekenis doordat ze heenwezen naar Christus' bloed. Want in Hem heeft deze dienst van de ceremoniën haar vervulling gevonden en had ze haar betekenis.

De profeten spraken over de reiniging

Ook de profeten spreken telkens over besprenging met het water. Zo lezen we: „Ik, de Heere, zal rein water op u sprengen en gij zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen". Van de Knecht des Heeren zegt Jesaja, dat Hij vele heidenen (door Zijn bloed) zal besprengen. Zo verkondigt de Heere door Zijn profeten onder het beeld van de besprenging: de reiniging van alle zonden en ongerechtigheden door Hem Zelf.

Tenslotte zegt de Heere Jezus Zelf tot Zijn discipelen van wie Hij de voeten wast: „Indien Ik u niet was, hebt gij geen deel met Mij".

Het werk van de Drie-enige God

God schiep ons geheel rein en heilig. Maar door de zonde zijn we allen verontreinigd. Wij allen zijn als een onreine en al onze gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed. Daarom kan de heilige God ons in Zijn gemeenschap niet dulden. Maar nu laat de Heere ons in Zijn Woord verkondigen en door de doop afbeel-

den dat er bij Hem vandaan een middel gegeven is tot reiniging van zonden en het kwaad, dat ons aankleeft. Want die reiniging is geen ethische kwaliteit, die wij kunnen verdienen of ons eigen maken. Maar die ligt in Gods hand en is door de Heere jezus verworven. En de toedeling ervan heeft plaats door het werk van de Heilige Geest, Die het Woord ervoor gebruikt. Paulus schrijft ervan:

„Die Zichzelf voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid en Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken" (Titus 2:14). Hier zien we hoe dit werk door de drieenige God gestalte krijgt. Het welbehagen van God wordt erin volvoerd.

Een grote schare van gekochten en verlosten zal ervan getuigen. Eeuwig zal Hem daarvoor de lof toegebracht worden.

Laatje zonden afwassen

We mogen hier spreken van het wonder van Gods liefde en ontferming. De heilige God strekt Zijn handen nog uit naar onreine zondaren. Hij heeft een behagen in het komen van geestelijk melaatsen tot Hem om zich te laten wassen in de fontein van Christus' bloed. Wat geeft dat een grote verantwoordelijkheid voor een ieder van ons. Hoe zullen we ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? Wat zijn we dan dwaas als we steeds maar weer proberen God tevreden te stellen met wat wij denken te kunnen bereiken met deze pogingen ons leven te beteren en zo heiliger en beter te worden. Laat je zonden afwassen, zegt Gods Woord. Er is immers een geopende fontein tegen de zonde en tegen de onreinheid.

En niet alleen door het Woord maar ook in het sacrament van de doop worden we vermaand de reiniging van onze zonden in Christus' bloed te zoeken. Vóór wij enig besef van zonde en schuld hebben, wijst ons de doop al op het offer en het bloed van Christus. De Heere is de eerste. Hij wil Zich van het begin af als Eerste verheerlijken. En tot aan het laatste toe de Eerste zijn. Hij komt tot ons met het offer en het enige middel tot afwassing van onze zonden, voordat wij weten, dat wij zondaars zijn. Hij toont er mee dat het niet Zijn lust is, dat wij in onze zonden sterven, maar dat wij worden gewassen met het bloed en de Geest van Christus.

Het bloed en de Geest van Christus horen bij elkaar

Deze twee: het bloed en de Geest van Christus behoren bij elkaar.

Weliswaar spreekt Gods Woord op meerdere plaatsen van de reiniging van de zonden door het bloed van Christus alleen. Maar evenzeer worden we erop gewezen, dat de reiniging van de zonde mede het werk is van de Heilige Geest, als de Geest van Christus. Door Zijn voldoening voor de zonden verwierf Christus tevens de inwoning van de Heilige Geest in het hart van de Zijnen, waardoor de ware levensvernieuwing gestalte krijgt. Het is de Heilige Geest die het bloed van Christus aan ons verheerlijkt in de afwassing der zonden. Zowel de rechtvaardiging als de heiligmaking zijn vrucht van het lijden en sterven van Christus. In Hem is dan ook alles wat tot vergeving van onze zonden en vernieuwing van ons leven nodig is. Want de reiniging door Christus' bloed houdt enerzijds in: het wegnemen van de schuld der zonde en het vernieuwen naar Gods beeld. Dus rechtvaardiging en heiliging.

Kohlbrugge

Kohlbrugge schrijft dan ook:

„Daarom geliefden, zoek het niet in uw werken, maar vlucht naar

Golgotha, zoals u bent en beken het vrij uit: ik heb de eeuwige dood verdiend door mijn zondige aard zowel als door mijn daadwerkelijke zonden. Ik heb mijn gehele leven lang alles bedorven en bederf nog voortdurend wat God de Heere goed gemaakt heeft. Het is dus mijn rechtvaardig vonnis dat ik sterven moet en dat mijn bloed uitgestort wordt voor 's Heeren aangezicht. Ik kan

niet één goed werk tot stand brengen. Daarom kon God niets anders aannemen tegen de zonde, dan dat éne bloed der verzoening, dat betere dingen spreekt dan dat van Abel.

Ook waar u door zonde en schuld terneergebogen, van verre staat, op de borst slaande, u zelf moet veroordelen in stof en as, het blijft gelden: het bloed van jezus Christus, de Zoon van God reinigt van alle zonden. Dit bloed heeft een blijvende, eeuwig geldende waarde. Het is op Gods bevel vergoten. En het is een voldongen feit dat dit door God de Heere gehandhaafd wordt in de gemeente in de verkondiging van Zijn Woord. Dat bloed alleen doet het en dat is genoeg. Het is het bloed van Hem, Die Zijn volk zalig maakt van hun zonden. En verder: Het is een bad der reiniging, een eeuwig waterbad, dat voortdurend rein maakt van alle zonden wanneer daar de toevlucht toe wordt genomen. Wie het nu in zijn onreinheid niet langer kan uithouden, hem zal de Heilige Geest zeker nergens anders heendrijven, dan naar dit waterbad om hierin reiniging en heiliging te vinden. Wie zich laat afhouden van deze enige heilsfontein, zal in zijn onreinheid omkomen." Aldus Kohlbrugge.

Alléén het bloed van Christus

Reiniging is niet éénmaal nodig, maar een voortdurende behoefte in het leven des geloofs. Het ontdekkende werk van de Heilige Geest wekt er steeds behoefte aan op. En dan wordt ervaren dat berouw over de zonde en zondesmart niet van de zonde kunnen reinigen. Al heeft het wel plaats langs die weg. Ervaren wordt: het bloed van Jezus Christus alléén reinigt van alle zonden.

Het is mede een eigenschap van het zaligmakend geloof de noodzaak en kracht ervan te kennen en te benodigen. In Handelingen lezen we:

„Gereinigd hebbend hun harten door het geloof". Want door het geloof wordt de zonde in het rechte licht gezien. Maar door het geloof leren we ook vluchten tot God in Christus om vergeving van zonden en vernieuwing van ons leven te verkrijgen. Het geloof verlangt ook in Christus te blijven en vruchten te dragen tot eer van God. Zo zegt een zeker dichter:

O, dat ik waar ik ging of stond, Ik mij dicht bij jezus vond.

Het geloof vernieuwt de wil. Die wordt erdoor gereinigd van de verkeerde neigingen en vijandschap tegen de Heere. Dit geloof wordt ook gesterkt door het Woord van God als het, door de kracht van de Heilige Geest aanvaardt, dat 'ons vanwege het enig slachtoffer van Christus aan het kruis volbracht, vergeving van zonden en het eeuwige leven uit genade wordt geschonken' (Catechismus).

De sacramenten

Deze belofte van het evangelie wordt bekrachtigd door de sacramenten. Zo wil de Heere de doop doen verstaan tot troost van het aangevochten gemoed, dat zucht onder de kracht van de verdorvenheid van het vlees. Dan wordt verstaan dat Christus' toezegging in de doop bewaarheid en verzegeld wordt:

„Dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap Zijns doods en Zijner wederopstanding inlijvend, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend worden".

Hebben we zó onze doop reeds leren verstaan?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1997

Daniel | 32 Pagina's

De reiniging door Christus' bloed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1997

Daniel | 32 Pagina's