Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De moederbelofte - ook  een belofte aan de duivel?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De moederbelofte - ook een belofte aan de duivel?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een jongen stelt een vraag naar aanleiding van het laatste deel van Genesis 3:15 "...Datzelve zal u de kop vermorzelen en gij zult Het de verzenen vermorzelen ". Het is hem opgevallen dat er bijna niet over dit laatste deel gepreekt wordt. "Wordt hier een belofte aan de duivel gegeven? Aan de duivel kan toch geen belofte gegeven worden, omdat hij verdoemd is geworden? " Zijn leraar odsdienst zei dat het tweede deel van deze tekst geen belofte is maar een profetie. "Maar is er verschil tusen een belofte en'een profetie? "

et gaat hier over de moederbelofte. oederbelofte genoemd, omdat dit de erste belofte is die in de Bijbel staat en mdat die eigenlijk de moeder is van lle andere beloften.

eze woorden zijn door de Heere uitesproken kort na de zondeval.. Ze taan in het verband dat de Heere Zijn loek uitspreekt over de slang die zich oor de duivel liet misbruiken. De vloek erd over de slang uitgesproken in lichamelijke zin, maar in diepere, geeselijke zin over de duivel die immers igenlijk Eva en Adam met bedrog had erleid.

In het teken van de strijd

Het is goed erop te letten dat deze eerte belofte helemaal staat in het teken an strijd. Zo begint de tekst immers et: "Ik zal vijandschap zetten...". Wij ensen zijn van nature verbonden met e duivel. Er is een krachtige daad van od nodig om ons uit deze boze acht te bevrijden en vijandschap te etten tussen duivel en mens. Dan gaan e pas zien in welk een ellende wij verkeren door onze band aan zonde en duivel. Tegelijk gaan wij dan ook de zonde en de duivel haten. We worden dan verbonden met de Heere in liefde en er komt vriendschap tussen de Heere en de mens.

Heel de moederbelofte staat in het teken van strijd. Strijd in het persoonlijke leven, die begint als de Heere in ons leven de bekering begint te werken. Strijd ook tussen de beloofde Zoon en de slang, de duivel. Deze strijd is meteen ook door de Heere verwoord in de moederbelofte. De Zoon zal de duivel de kop vermorzelen; dat is'dodelijk. Maar de duivel zal de Zoon de verzenen vermorzelen. Deze uitdrukking geeft de ernst en de mate van deze strijd weer. Als onze verzenen, onze hielen, vermorzeld zijn, kunnen we niet veel kracht zetten met onze voeten. Dan kunnen we ook niet op gang komen om hard te lopen.

De Kerk maakt vaak een zwakke indruk

De strijd tussen vrouwenzaad en slangenzaad is er (geweest), heel de wereldgeschiedenis door. Bovendien lijkt het vaak zo dat de partij van het vrouwenzaad zwak is. De Kerk lijkt vaak de zwakste parij; of verzwakt vaak na een korte bloeiperiode. Na de pinksterdag komt al snel de strijd voor de dag. Na de eerste periode van de kerkhervorming komt al spoedig verval, innerlijke strijd en verzwakking.

De eindstrijd komt rjog en is toch ook reeds gestreden. Christus heeft reeds de overwinning behaald, maar zal deze bij de jongste dag pas volledig effectueren. Dan zal openlijk blijken dat satans kop is vermorzeld; dat is dodelijk. En daarom zal het dan met zijn venijnig tegenstrijd-leveren geheel gebeurd zijn.

De strijd mag niet onderbelicht blijven

In preken krijgt de hoofdinhoud van de moederbelofte de meeste aandacht. En die hoofdinhoud is het grote wonder dat de Heere Zijn Zoon als het vrouwenzaad belooft en deze belofte ook vervult. Het laatste deel van deze tekst wordt misschien wel eens te weinig belicht. Wanneer dit tweede deel bijna helemaal geen aandacht krijgt, is dat beslist onjuist. De strijd is er wel terdege; we zien het rondom ons. Gods kinderen weten er bij ondervinding van. Wanneer deze strijd onderbelicht blijft, is er het gevaar dat er een verkeerd, optimistisch, haast juichend beeld van de gelovigen en van de Kerk getekend wordt. Dat kan oppervlakkigheid in de hand werken en ook teleurstelling over hoe de werkelijkheid is.

Geen belofte, maar profetie

Het lijkt mij inderdaad het beste te zeggen dat hier aan de duivel een profetie uitgesproken wordt. Het is een voorzegging, waarbij de strijd en satans aandeel daarin voorzegd worden. Een belofte heeft voor ons eigenlijk de klank in zich dat iets goeds toegezegd wordt. Het is duidelijk dat dit in het laatste deel van Genesis 3:15 niet aan de orde is.

Taalkundig liggen belofte en profetie dicht bij elkaar. Beide woorden drukken uit dat er iets wordt voorzegd dat in de toekomst door de Heere gedaan zal worden. Hij zal iets geven of iets doen plaatsvinden. Het eerste (iets geven) noemen we gewoonlijk een belofte; het tweede (iets doen plaats vinden) noemen we een profetie. Het is duidelijk dat het hier gaat om het laatste, een profetie dus.

De duivel wordt slechts toegestaan veel tegenstrijd te zullen en mogen leveren. Letten we op het geheel der Schrift dan klinkt het 'wee' over degene die tegen de Heere en Zijn Gezalfde strijdt. Zo valt ook satan onder het wee van de vloek Gods.

Uiteindelijk blijft gelukkig overeind de hoofdzaak van de moederbelofte: de Heere Zelf zorgt voor de komst van Zijn Zoon en Diens Rijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 maart 1998

Daniel | 32 Pagina's

De moederbelofte - ook  een belofte aan de duivel?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 maart 1998

Daniel | 32 Pagina's