Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dagen van Noach

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dagen van Noach

Eerste bondsdagtoespraak

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nog zeven maanden en dan... Nog ongeveer tweehonderd dagen en dan... Dan zijn we in het jaar 2000. Dan ligt er een nieuw millennium voor ons. Zouden de computers het nog doen op de eerste dag van de 21e eeuw? Zou ik dan verkering hebben? Zou ik dan een nieuwe baan hebben? Zou ik dan mijn rijbewijs hebben gehaald? Er zijn nogal wat vragen voor straks. De kranten staan er vol over. We praten erover. Onze gedachten staan geen ogenblik stil. Allemaal zijn we bezig met de toekomst. \Ne zijn bezig met de komende dagen.

Al eeuwen lang denken de mensen na over de toekomst. Ongeveer 2, 2 miljoen dagen zijn er sedert de zondeval verstreken. Opmerkelijk dat de Bijbel ook spreekt over dagen. De Heere jezus spreekt over de dagen van Noach; de dagen van Lot (Mattheüs 24:37-38; Lukas 1 7:26-27). We lezen over de dagen vanouds en de dagen van verdrukking. In Psalm 90:12 lezen we: Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen." De dagen betekent in de Bijbel de tijd. De tijd van Noach. De tijd van Lot. Laten we eens nadenken over de tijd van Noach.

De tijd van Noach

De tijd van Noach, nu ongeveer 4500 jaar geleden, is een verschrikkelijk zondige tijd. In de Bijbel lezen we: De boosheid des mensen was menigvuldig op aarde"(Genesis 6:5). De aarde was verdorven voor Gods aangezicht (Genesis 6:11). Er is sprake van geweld, liederlijkheid, zedeloosheid, criminaliteit. Een zekere Lamech beroemt zichzelf erop dat hij een man doodsloeg om een wond en een jongen om een buil (Genesis 4:23). Het geweld wordt verheerlijkt. Moord en doodslag zijn aan de orde van de dag. Bijna overal wordt met God en Zijn geboden gespot. Slechts een enkeling rekent nog met God en Zijn dienst. De massa kan best leven zonder God. De dagen van Noach vormen een samenleving zonder God.

Huiveringwekkend

De tijd van Noach lijkt zonder meer op onze tijd. Wat kunnen we een verloedering waarnemen in de wereld. Onlangs werden in Amerika schoolkinderen doodgeschoten. Een paar weken geleden werd Marianne Vaatstra op een verschrikkelijke manier vermoord. In Kosovo worden mensen doodgemaakt en vele duizenden zijn van huis en haard verdreven. Wij leven in een zondige tijd. Elke dag kunnen we er uitvoerig over lezen in de krant. Huiveringwekkend.

Wat zegt de Heere Jezus?

De Heere jezus spreekt ook over deze zondige tijden. Hij spreekt over de dagen van Lot en over de dagen van Noach. En wijst Hij dan op de gruwelijke daden van Lamech? Wijst Hij op het liederlijke gedrag van de inwoners van Sodom? Daar is natuurlijk alle reden toe. Het huiveringwekkende (moord en doodslag), het liederlijke (ontucht, het praktiseren van homoseksualiteit) en het bandeloze wordt in de Bijbel krachtig veroordeeld. Uiteraard gaat ook de Zaligmaker tijdens Zijn omwandeling op aarde daar niet aan voorbij. De Heere Jezus zegt tegen een overspelige vrouw: Ga heen, en zondig niet meer" (Johannes 8:11).

Een tijd zonder God

Toch heeft de verwijzing van de Heere jezus naar de dagen van

Noach een opmerkelijk karakter. De Heere Jezus zegt: zij aten en dronken; zij namen ten huwelijk; zij kochten en verkochten; zij plantten en bouwden. De Heiland weidt niet uit over de brute zonden van de wereld! Hij noemt heel gewone zaken: eten, drinken, trouwen, werken. In de tijd van Noach leefden de mensen alleen voor deze dingen. De Heere Jezus wijst niet naar de grove en brute daad-zonden van die tijd. Hij wijst geest op de van de tijd van Noach. Hij wijst op de oorzaak van alle zonden: het was een tijd zonder God. Het was een samenleving van het hier en nu. Het is een wereld van brood en spelen. De Geest is geweken...

Genieten van het leven

Het materialisme voerde de boventoon. Men leefde voor de tijdelijke dingen. De eeuwigheid was men kwijtgeraakt. Aan de rijke moederbelofte (Genesis 3:15) werd nauwelijks gedacht. Er was vermenging tussen de kerk en de wereld. Het leven met de Heere stond niet in hoog aanzien. Echte kinderen van God waren uitzonderlijk. In gedrag en in aantal! God en Zijn boodschap waren verdwenen uit de samenleving. Er waren in de tijd van Noach gruwelijke zonden. Dat is zeker. Maar die gruwelijke zonden hebben een oorzaak. Het is de gedachte dat we zonder God ook wel kunnen leven. Het is deze geest die de Heere jezus aanwijst in de dagen van Noach. Genieten van het leven, leven voor het hier en nu, lauwheid, materialisme dat waren de grote zonden van toen.

Onze wereld

Hoe is het in 1 999? Zeker, in de wereld om ons heen staat alles op zijn kop. Goed is tegenwoordig kwaad. Kwaad is goed. Bijna dagelijks kun je dat lezen in de krant, je kunt het ook zien bij de mensen in de straat waar je woont. Het huwelijk is ouderwets. Ongehuwd samenwonen neemt hand over hand toe. Een normaal gezinsleven is uitzonderlijk en niet emancipatiegericht. Een gezinsleven waarbij alles als los zand aan elkaar hangt is de norm.

Man en vrouw moeten toch betaald werk kunnen verrichten. Zo ligt dat in de wereld. De reclame bij een bushokje vertelt ons dat we "veiligmoeten-vrijen". Wat twintig jaar geleden nog zedeloos was, is nu min of meer gewoon. Bovendien spot de reclame tegenwoordig soms met de heiligste zaken. Bijbelwoorden worden gebruikt om goederen aan de man te brengen. De wereld deinst nergens voor terug. Het is verschrikkelijk hoe de satan invloed heeft door de voetbal, de popmuziek, het uitgaansleven, de media, het geweld. Het is onvoorstelbaar hoeveel jonge en oudere mensen totaal in de macht van de satan zijn geraakt. Duizenden verspillen hun tijd met het kijken naar de televisie, bezoeken van houseparty's en coffeeshops, bedrinken zich regelmatig, zijn gek van voetballen. De wereld kent dagen van Noach. Dagen waarbij het kwade goed heet! Dagen waarbij de zonde wordt ingedronken als water.

En jij?

En jij? Maar hoe ligt dat nu bij ons? Wij komen niet op het voetbalveld? Wij bezoeken geen disco? We gaan niet dansen? We komen niet in een (refo)café? We komen niet de bioscoop? Op zich is het goed dat we daar niet komen. Maar daarmee alleen is de geest van de dagen van Noach niet buiten gesloten. De Heere Jezus zegt: eten, drinken, trouwen en werken. Alleen maar leven voor de dingen van de tijd. Dat is de geest van de dagen van Noach. Ook keurige kerkelijke jonge mensen kunnen helemaal met die geest van de tijd besmet zijn. Dan leven we alleen voor de computer, het rijbewijs, het geld, een baan, verkering, tentamens. Dan leven we zonder God. Dan is er ten diepste geen gebed. De Bijbel blijft dan dicht. In de kerk luisteren we amper. Het Woord en de dienst van God is bijzaak geworden. Het is opgeschoven naar de zondag. Het blijft beperkt tot twee keer anderhalf uur per week. We zijn gedoopt, maar we staan buiten. We weten van de hel, maar we hebben rust. We horen van de hemel, maar hebben nooit een echt verlangen.

Het evangelie wordt gepreekt, maar we kennen geen blijdschap. De wet wordt voorgehouden en er is geen schrik. Dood voor de dood. Koud en oppervlakkig rijgen zich de dagen aaneen. Dat zijn de dagen van Noach in de kerk. Dat is de tijd van oppervlakkigheid en lauwheid. Het is net als bij de gemeente van Sardis: Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood" (Openbaring 3:1). Het lijkt zo op de gemeente van Laodicea: Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet" (Openbaring 3:15). Verdrietige dagen. Moeilijke dagen. "Och dat Gij de hemelen scheurdet; dat Gij nederkwaamt" (Jesaja 64:1).

Noach wandelde met God

En toch... Noach wandelde met God (Genesis 6:9). Zomaar een klein zinnetje in de Bijbel. Temidden van alle goddeloosheid dient Noach de Heere. De aarde was verdorven voor Gods aangezicht (Genesis 6:11). Noach onderhield Gods inzettingen. Bij Noach was sprake van een waar gebedsleven. Noach heeft gezucht onder de geest van zijn tijd. Noach is de prediker der gerechtigheid. Hij heeft in woord en daad de boodschap van Gods Woord gebracht. Noach vond genade in de ogen des Heeren. Noach leefde door het geloof (Hebreën 11:8). Ook in die zondige tijd van de eerste wereld heeft God een kerk op aarde. Een teken van hoop! Ook in de donkere dagen van Elia waren er nog zevenduizend die de knie voor Baal niet gebogen hadden. In de goddeloze stad Korinthe had de Heere veel volk! Ook vandaag zijn er jonge en oude mensen die de Heere oprecht vrezen. Altijd zal een Kerk zijn op aarde! Ben jij al een levend lidmaat van die Kerk!

Oordelen

De tijd van Noach is een tijd van Gods oordelen. God is heilig en rechtvaardig. Hij haat en straft alle zonden. In Genesis 6:1 3 zegt God: Het einde van alle vlees is voor Mijn aangezicht gekomen." Op een aangrijpende wijze heeft God Zijn oordelen voltrokken aan de eerste wereld. Al wat bestond is vergaan in

het water van de zondvloed: kinderen, bejaarden, gehandicapten, jonge mannen, meisjes, vaders, moeders. Wij kunnen ons bijna niet voorstellen hoe erg de zondvloed geweest is. Het is echter wel gebeurd! Er zijn toen mensen geweest die met de wanhoop in de ogen op de toppen van de bergen hebben gestaan. Verdronken. Koeien hebben geloeid. Verdronken. Kleine kinderen hebben gehuild. Verdronken. Gebrekkige oude mensen die niet lopen konden. Verdronken. Verstandelijk gehandicapten. Verdronken. Ontzettende realiteit. God haat en straft de zonde. Nooit zal Hij een zonde ongestraft laten. De dagen van Noach prediken ons ook de oordelen van God die zeker komen zullen. Het oordeel over Sodom. Het oordeel over Kapernaüm. Het oordeel over Sardis. Het oordeel over nette, maar onbekeerde kerkmensen. Het oordeel over keurige jongens en meisjes maar zonder Christus. Het oordeel over ons leven. De zondvloed wijst op de rampzaligheid. Het wijst op een eeuwigheid zonder God. Eeuwig buiten; eeuwig te laat! Onze God is een verterend vuur.

Gods liefde en rechtvaardigheid

God is liefde. Die indringende waarheid staat in de Bijbel. De liefde van God komt echter niet in mindering op de rechtvaardigheid van God. God is genadig en rechtvaardig. God heeft Zichzelf lief. Hij stapt er niet overheen dat zonderen breken met Hem en leven zonder Hem. Daarom hebben de oordelen van God de duizenden van de eerste wereld getroffen. Het is tot waarschuwing opgeschreven. Het moet ook vandaag in herinnering worden gebracht. In onze Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt Guido de Brés: "En daarom is de gedachtenis van dit Oordeel met recht schrikkelijk en vervaarlijk voor de bozen en goddelozen ... zij zullen onsterfelijk worden, doch in zulke voege, om gepijnigd te worden, in het eeuwige vuur, hetwelk de duivel en zijn engelen bereid is (NGB. art. 37). De dagen van Noach zijn de dagen van zonde en oordeel. Het is een boodschap voor nu. Vlied de toekomende toorn !

Dagen van genade

Maar... de dagen van Noach zijn ook de dagen van Gods genade. "Maar Noach vond genade in de ogen des HEEREN" (Genesis 6:8). Dwars door de zonde en het oordeel komt God met een boodschap tot Noach. Noach krijgt, de opdracht om een ark te bouwen. De tijd van Noach is ook ark van Noach. de tijd van de Door de ark zal Noach worden gered uit het komende oordeel. Paulus zegt daarvan in de Hebreën 11:7: Door het geloof heeft Noach door Goddelijke aanspraak vermaande zijnde ... de ark toebereid tot behoudenis van zijn huisgezin." De ark is het middel geweest waardoor Noach en zijn gezin behouden werden uit het oordeel van de zondvloed. Wat een belangrijke boodschap komt er tot ons in deze ark.

Christus is de Ark

De ark van Noach is een heenwijzing naar Christus. De Heere jezus is de Ark der behoudenis. grote Het behoud voor zondaren wordt in het Oude Testament onder allerlei beelden voorgesteld. Lot mocht vluchten naar Zoar. David ontkwam in de Schuilplaats des Allerhoogsten. wijst op de Steenrots. Paulus De Ark, Zoar, de Schuilplaats, de Steenrots zijn aanwijzingen van het behoud in Christus. In de ark was Noach veilig. Buiten de ark zijn mensen en dieren verdronken. Hoe duidelijk en heerlijk komt de Persoon en het werk van de Heere Jezus Christus naar voren in de ark. De ark is het tastbare bewijs van het reddende Evangelie van Gods genade!

De enige wijkplaats

enige De ark van Noach is de wijkplaats tegen de vloed. De mensen in de dagen van Noach hebben heil gezocht op de bergen. Tevergeefs. Ze hebben misschien wel boven op de ark gezeten. Tevergeefs. Alleen in de ark is Noach en zijn gezin veilig. De Heere Jezus is de enige Redder. Hij is de enige Middelaar. "Niemand komt tot de Vader dan door Mij". De islam kan geen zondaar redden. De Koran is een boek vol leugenleer. De Joden kunnen zonder Christus niet gered worden. De wet van Mozes kan geen zondaar behouden. Er is maar één Zaligmaker. Zonder het geloof in Christus is een mens voor eeuwig verloren. Op de jongste dag, de dag dat Christus wederkomt, is er maar een middel dat redt van de dood. Alleen het bloed van Christus reinigt van alle zonden. Zonder dat bloed kun je niet leven. Zonder dat bloed kun je niet sterven.

Een veilige wijkplaats

veilige De ark van Noach is een wijkplaats tegen de vloed. Ongetwijfeld hebben de winden, het water en de storm tegen de ark van Noach aangebeukt. We lezen in Genesis 7:11 dat "alle fonteinen des groten afgronds opengebroken zijn."

Meters hoge golven hebben tegen de ark aangebeukt. Wellicht heeft ook Noach soms gevreesd. Desondanks is de ark blijven drijven. God Zelf heeft over de ark gewaakt. Noach was veilig. Dat lezen we duidelijk in Genesis 7:16: En de HEERE sloot achter hem toe." De ark is een voorbeeld van Christus. Christus is de grote Ark. In Hem is een zondaar veilig tegen de dood. In Hem is een ziel buiten de macht van de satan. In

Hem is een goddeloze zondaar rechtvaardig voor God. In Hem is het Leven. In Hem kon Paulus sterven. Nergens is een schuldig en verloren mens veilig. Alleen in Christus is de dood overwonnen, de satan verslagen, de schuld betaald. In Christus is heil. Buiten Christus is er schuld, dood en oordeel.

Een geschikte wijkplaats

Een geschikte wijkplaats De ark van Noach is een geschikte wijkplaats tegen de vloed. Vele dagen (ongeveer vierhonderd) heeft Noach in de ark doorgebracht. Zijn gezin en de dieren moesten uiteraard ook eten en drinken. Ik lees niet in de Bijbel dat ze al die dagen gebrek hebben gehad. Ik lees ook niet dat Noach voor een jaar voedsel heeft meegenomen, in de ark heeft God Noach onderhouden. In de woestijn heeft God Zijn volk Israël onderhouden. Het heeft Noach in de ark aan niets ontbroken. In de ark is geen gebrek. Noach ontving alles wat hij nodig had. In Christus is ook geen tekort. Heb je schuld? Bij Hem is vergeving. Ben je dwaas? Bij Hem is wijsheid. Heb je geestelijke honger? Bij Hem is voedsel! Ben je hard en onverschillig? Bij Hem is kracht! In Christus is macht om doden levend te maken. Vecht je tegen de zonde. Ben je een verliezer? Christus heeft zonde, dood, hel en satan overwonnen. Zijn Geest vernieuwt en reinigt. Hij schenkt de ware vrijheid en heerlijkheid aan al Zijn kinderen.

De deur staat nog open

De ark van Noach heeft een deur. Noach is de prediker der gerechtigheid (2 Petrus 2:5). Honderdtwintig jaar lang heeft Noach op die deur gewezen. Hij heeft mensen gewezen op het komende oordeel. Hij heeft ook gesproken over de ingang in de ark. Helaas, de mensen hebben niet geluisterd. Toch was er een deur. Er is een ingang in het Koninkrijk van God. De Heere Jezus zegt: K ben de Deur! Eenmaal is de genadetijd voorbij. In de dag des oordeels gaat de genadedeur dicht. Vandaag echter staat de deur nog open. Wend u naar Mij; wordt behouden want Ik ben God en niemand meer. De Fontein is geopend voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem.

Christus is de Ark. De dagen van Noach zijn zondige dagen. Het zijn de dagen van het oordeel. Het is ook de dag van redding. Zoek toch de Heere en leef! Nog zeven maanden en dan... Nog tweehonderd dagen en dan... Wie zegt ons eigenlijk dat er nog zoveel dagen komen! Heden zegt de Bijbel. "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u de ure komt en is nu dat de doden zullen horen de Stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven." (johannes 5:35).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juni 1999

Daniel | 32 Pagina's

De dagen van Noach

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juni 1999

Daniel | 32 Pagina's