Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerstfeest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerstfeest

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En zij baarde haar eerstgeboren Zoon. Lukas 2:7a

Maria's Zoon was Gods Zoon. Dat is het wonder van het Kerstfeest. Langs een moeilijke weg waren Jozef en Maria in Bethlehem gekomen. En daar gebeurde het wonder: "En zij baarde haar eerstgeboren Zoon." Dat Kind in de kribbe is Immanuël, dat wil zeggen God met ons. In dat Kind worden God en mens met elkaar verzoend. Wat zal het voor Jozef en Maria een wonder zijn geweest, toen ze Hem zagen liggen in de kribbe.

jozef had de boodschap van de engel ontvangen, dat Zijn Naam zou zijn Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. Zou Jozef daar niet aan gedacht hebben? En zou Maria niet gedacht hebben aan alles, wat Gabriël bij de aankondiging van Zijn geboorte van Hem gezegd had? Het kan niet anders, ze hebben zich samen over de Heere verwonderd.

Wat is het wonder van het Kerstfeest groot. Is Kerstfeest voor jou al een wonder geworden? Wat betekent het Kerstfeest voor jou? Een paar vrije dagen? Gezelligheid? Lekker eten en drinken? Voor veel mensen is Kerstfeest een gezelligheidsfeest, een lief en romantisch feest met lichtjes, kaarsjes en dennengroen. Wat is het arm als het Kerstfeest voor ons niet meer betekent. Want waarom is het Kind zo diep gedaald? Waarom heeft Hij de hoge heme verlaten en is Hij neergedaald als Maria's eerstgeboren Zoon in de kribbe van Bethlehem? Hij is zo diep gedaald, omdat wij zo diep gevallen zijn. Wie dat niet beseft, die begrijpt het wonder van het Kerstfeest niet. Dan blijft er een stukje kerstromantiek over, zonder diepte, zonder inhoud.

Wij zijn zo peillos diep gevallen. Wij liggen verzonken en verdronken in de zonde en de ongerechtigheid. Wij zijn door de zonde God kwijtgeraakt. Zo diep is onze verlorenheid, dat er van ons uit nooit meer een weg is tot God. Naar recht moet de Heere ons voor eeuwig verstoten van voor Zijn Aangezicht. Heb je dat al geleerd? Nee, ik bedoel niet, datje dat alles met je verstand weet, maar heb je het al geleerd in het diepst van je hart? Is het al je nood geworden, dat je door de zonde God kwijt bent? Heb je al gezien, dat je jezelf nooit meer verlossen kunt en dat de Heere je naar recht straffen moet vanwege je zonden? Als we dat niet geleerd hebben, bevindelijk geleerd hebben, dan zullen we ook het wonder van het Kerstfeest niet begrijpen. Want die eerstgeboren Zoon van Maria, Die tegelijk Gods Zoon is, is zo diep gedaald, omdat wij zo diep verloren liggen voor God.

Kerstfeest predikt ons het wonder, dat God Zelf vanuit de eeuwigheidsdiepten van Zijn Zelfbewogenheid, een weg van verlossing heeft willen openen. Een weg, waarin het mogelijk is, dat diep gevallen zondaren met God verzoend worden. Die weg van verlossing is het Kind van Bethle-hem. Daarom is Hij zo diep gedaald. En straks zal Hij nog dieper dalen. Dan zal hij bloeden aan het kruis van Golgotha. Eer God de zonde ongestraft liet, heeft Hij die gestraft aan Zijn eigen Zoon. In de menselijke natuur, aangenomen uit de maagd Maria, heeft Jezus voldaan aan Gods heilig recht. Over de kribbe valt daarom de schaduw van het kruis. Als we dat gaan leren, dan valt al onze Kerstromantiek ten enenmale weg.

Maar wat is het dan een wonder, wat we hier lezen: "En zij baarde haar eerstgeboren Zoon." Die Zoon is zo diep gedaald, dat de diepstgevallen zondaar door Hem kan worden opgevangen in de armen van Zijn ontferming. Hij is zo diep gedaald, dat niemand voor Hem te slecht en te goddeloos is. De kribbe staat zo laag, dat degenen, die plat voor God in het stof liggen, er precies bij kunnen. Zou het dan niet voor jou kunnen? O, dan kan het ook voor jou. Vraag, of de Heere je zo Kerstfeest leert vieren. Dan ga je verstaan, dat Paulus uitriep: "Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke Gave." De eerstgeboren Zoon van Maria is de onuitsprekelijke Gave van Gods liefde en genade, van Zijn eeuwige trouw en ontferming. Wat zou je gelukkig zijn als je met de herders leerde buigen bij de kribbe. Er is nog plaats!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1999

Daniel | 36 Pagina's

Kerstfeest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1999

Daniel | 36 Pagina's