Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Paradijsbloem is bevlekt met zonde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Paradijsbloem is bevlekt met zonde

Ds. W. Silfhout over het zevende gebod

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Het huwelijk is een scheppingsinzetting. Ondanks de zondeval heeft de Heere ons dat nog gelaten. De gevolgen van de val zijn in het bijzonder te zien op het terrein van het huwelijksleven. Toch blijft het huwelijk een schone bloem die we mogen zien als door Cod ons gegeven. Ook in onze tijd schikt de Heere elke man als met Zijn hand zijn eigen vrouw toe, om zo elkaar tot een hand en voet te mogen zijn in de dingen voor de tijd en de eeuwigheid. "

We spraken met dominee Silfhout uit Hendrik Ido Ambacht over het zevende gebod. Cod verbiedt alle onkuise daden, gebaren, woorden, gedachten, lusten en wat de mens daartoe trekken kan. Wie durft er te zeggen dat hij onschuldig is?

Dominee, u hebt verschillende keren over het onderwerp 'Gij zult niet echtbreken' gepreekt. Kunt uy^t^P« len hoe u het aanpakt en concreët^ maakt?

De behandeling van het zevende . : gebod is bepaald niet gemakkelijk. Je moet er voor oppassen dat je niet over de hoofden heen preekt. Daarom probeer ik de mensen concreet aan te spreken op de dingen var); elke dag, zowel binnen als buiten het huwelijk. Dan hoef je niet platvloers te zijn, maar je kunt wel duidelijk zijn. Dat is de Bijbel ook als het gaat over dit onderwerp. Vooral de onverbreekbaarheid van de huwelijksrelatie moet in de preek centraal staan. Verder stel ik aan de orde dat de Heere het aardse huwelijk ® gebruikt tot volvoering van Zijl raad met deze wereld, want binnen de bedding van het huwelijk wordt het menselijk geslacht gebouwd er}' daaruit verzamelt de Heere Zijn Bruidskerk. Het is dan ook geen wonder — - . dat de duivel juist in onze tijd het breekijzer in huwelijk en gezin probeert te zetten.

Kuisheid en echtbreuk zijn sleutelwoorden in dit gebod. Kunt u deze begrippen toelichten? over het lichaam als een tempel van de Heilige Geest. Het lichaam moet zuiver en rein gehouden worden. Het moet zodanig verzorgd worden dat God erdoor gediend wordt. Dat is kuisheid. Dan geeft men zich niet over aan wellust en losbandigheid, maar wordt het geslachtsverkeer binnen het huwelijk op een eerbare wijze beleefd, ik denk dat de catechismus daar op doelt.

Het andere trefwoord is echtbreuk. "Pmgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet." Vanuit dat beginsel moeten we er over spreken en zo moet het ook in de preek doorklinken. God heeft man en vrouw samengebracht in een huwelijk. Daarom mag de mens niet op onwettige, onbijbelse gronden tot ontbinding van een huwelijk overgaan.

Het is voor niemand een geheim dat het aantal echtscheidingen toeneemt. Ook 'onder ons' komt het voor. Kunt u enkele oorzaken noemen en iets zeggen over het verschil tussen Gods wet en de Nederlandse wet? De belangrijkste oorzaak is dat alles tegenwoordig in het seksuele getrokken wordt. Daardoor gaat de goede basis voor het huwelijk steeds meer ontbreken. Waar gaat het in het huwelijksleverKpm? Om liefde en . trouw. Dat is véél meer dan je seksueel tot-Iemand .aanqetrokken voelen. Liefde verloochent zichzelf, heeft alles voor de ander over en blijft ook trouw aan de ander.

Verruimde opvattingen over zedelijkheid en huwelijk trekken niet alleen diepe sporen in de samenleving, maar laten ootfonze gezinnen niet onberoerd. We worden meegezogen door de geest van de tijd en zijn ons steeds minder bewust van de diepere wortels van het huwelijk, zoals de Heere dat heeft bedoeld. In de pastorale praktijk zie je een toename van het aantal huwelijksproblemen en helaas ook van echtscheidingen. We leven in het laatste van de dagen, waarin de liefde van velen zal verkouden. De mens wordt meer en meer een liefhebber van zichzelf. Gods Woord leert ons dat ontbinding van het huwelijk alleen maar mag als er sprake is van overspel. Een tweede bijbelse echtscheidingsgrond vinden we in 1 Korinthe 7:15, de religionis causa. Het gaat hier om haat vanwege het geloof. Professor Van Bruggen verwoordt het als volgt: We moeten hier denken aan

Het zevende gebod Gij zult niet echtbreken

de gevallen waarin een ongelovige weigert om een huwelijk met een christen voort te zetten: de gelovige wordt voor de keus gesteld om het geloof de deur uit te zetten of zelf de deur uit te gaan... Christenen verlaten hun echtgenoten niet, maar zullen het soms wel te dragen krijgen, dat deze hen verlaten." De gelovige is dan niet verplicht de band van het huwelijk verder in stand te houden of ongetrouwd te blijven. Laten we ons blijvend beperken tot dat wat de Heere duidelijk in Zijn Woord zegt, en niet proberen de zaak steeds verder op te rekken. Dat opent de deur tot een ruimere echtscheidingspraktijk en dan komen we langzamerhand terecht bij het criterium dat in de Nederlandse wet wordt gehanteerd: duurzame ontwrichting. De rechter heeft de bevoegdheid elk huwelijk dat duurzaam ontwricht is te ontbinden, op verzoek van één of beide echtgenoten, 't Gaat allemaal heel erg gemakkelijk. In de praktijk blijken de verzoeningspogingen, waartoe de rechter verplicht is, ook weinig voor te stellen. Laat dit duidelijk zijn: onze Nederlandse wet maakt scheiding mogelijk voor wie scheiden wil. Maar al spreekt een aardse rechter een scheiding uit, dan betekent dat nog niet dat voor de Rechter van hemel en aarde zo'n huwelijk ontbonden is.

Hoe wordt in onze tijd nog meer tegen dit gebod gezondigd? Kunt u iets zeggen over de hedendaagse ontwikkelingen en ontsporingen, de verleidingen en gevaren met betrekking tot dit gebod?

De pornografie dringt zich als het ware gewoon op. Denk maar eens aan de zinnenprikkelende reclame of aan seksbladen die open en bloot in de winkels liggen. Er zijn ontzaggelijk veel verleidingen op dit gebied. Wat dacht je van het bekijken van allerlei videofilms en van het zoeken op internet naar sites die alleen maar seks vertonen? We zouden allemaal wel een verbond met onze ogen moeten sluiten. In dit verband denk ik ook aan het taalgebruik van jongens. Over meisjes wordt gesproken als een soort lustobject. Doe daar niet aan mee! Sommige meisjes kleden zich zo uitdagend mogelijk. Pas toch op! Weet je niet dat een klein vonkje een grote stapel hout in brand kan steken?

Incest gaat helaas onze deuren niet voorbij. Als laatste zou ik het wetsvoorstel tot openstelling van het huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht willen noemen. Wat is het toch triest dat Nederland voorop loopt in dit soort zaken.

U hebt deelgenomen aan een rondetafelgesprek over het genoemde wetsvoorstel en het voornemen van het kabinet om adoptie door homoparen in te voeren. Hoe is dat verlopen? Het bijbelse geluid werd welwillend aangehoord, maar je merkt dat er niets mee wordt gedaan. Dat de kerk de opdracht heeft een profetisch getuigenis in de wereld te laten horen, is iets waar men niet mee uit de voeten kan.

Schokkend was het relaas van een van de aanwezigen die, alsof het al de gewoonste zaak van de wereld was, de mogelijkheid van het verkrijgen van menselijk zaad via internet beschreef. Ook de opmerking "Ik ben er trots op in een land te wonen waar dit allemaal mogelijk is" heeft me pijn gedaan.

Seksualiteit, een teer onderwerp. Is elke seksuele begeerte zonde? Hoe moet je ermee omgaan in de verkeringstijd? Is het goed hier richtlijnen voor te geven?

Seksualiteit is een gave van God. In de Bijbel wordt heel open over seksualiteit gesproken. Denk maar eens aan het Hooglied, een liefdeslied van

het zuiverste soort. Je weet dat dit boek een diepe, geestelijke strekking heeft. Dat neemt niet weg dat hier beelden gebruikt worden die ontleend zijn aan de liefdesverhouding tussen man en vrouw. Ik denk dat je op een eerlijke, ingetogen manier over seksualiteit moet spreken, zonder daarin zwoel te worden.

De verkeringstijd is bedoeld om het rijpingsproces voor het huwelijk te bevorderen. Daar versta ik het geestelijk en lichamelijk naar elkaar toe groeien onder. Dat betekent geven, nemen en jezelf verloochenen. In de verkeringstijd moet dat al geleerd worden. Het lichamelijke verlangen zal, naarmate je langer verkering hebt, steeds sterker worden. Hoe moet je ermee omgaan? Ik vond een mooie uitspraak bij dr. W. Aalders: "Het voortijdig grijpen naar heimelijke intimiteiten, het spel der hartstochten, het toegeven aan de weekhartigheid der verliefdheid maken het onmogelijk dat het karakter rijpt. Alleen wanneer men leert, om in plaats van te grijpen naar de onmiddellijke vervulling van zijn wensen, zich te beheersen in zijn gevoelens en gedragingen en woorden, eerst dan groeit men uit tot een sterke, actieve persoonlijkheid, eerst dan rijpt het innerlijke leven tot grote en echte liefde". Professor Douma gebruikt ergens het beeld van een berg. Hij zegt: "Iemand die alleen maar van de top van de berg houdt en niet van de weg erheen wil weten, is nameloos arm". Het is van groot belang is om in de verkeringstijd over die dingen te spreken. Maak duidelijke afspraken. In de eerste plaats in het besef dat je aan Godste plaats in het besef dat je aan God verantwoording schuldig bent. In de tweede plaats met een houding die spreekt van respect, liefde en eerbied voor de ander.

Het is duidelijk dat geslachtsgemeenschap alleen plaats mag vinden tussen gehuwden. Kunt u iets zeggen over de omgang van man en vrouw met elkaar binnen het huwelijk?

In het huwelijk is het ook van groot belang dat er op een goede wijze met seksualiteit wordt omgegaan. Daarbij verwijs ik naar 1 Korinthe 7:4 waar gezegd wordt dat de man en de vrouw geen macht hebben over het eigen lichaam. Door het huwelijk wordt de vrouw het eigendom van de man en omgekeerd. De vrouw heeft geen volmacht over haar lichaam meer want zij is van haar man. De man heeft geen bevoegdheid over zijn lichaam want zijn vrouw heeft er bevoegdheid over. Zowel de man als de vrouw kunnen zeggen: ij bent mijn eigendom, dus ik kan doen wat ik wil. Eigenlijk blokkeren deze twee bevoegdheden elkaar.

Er is maar één klein sleuteltje dat op het slot past. Dat is de sleutel van de liefde die in staat is om die blokkade op te heffen. Zo moet men zich aan elkaar geven. Dan zal de man met verstand bij zijn vrouw wonen en haar niet gebruiken als lustobject. Dan zal de vrouw zich niet overgeven aan de man in een ongebreideld verlangen naar seksuele gemeenschap. Liefde respecteert de ander en offert zich op voor de ander.

Gezinsvorming, geboorteregeling, geboortebeperking. Het zijn woorden die we tegenkomen in de literatuur over het zevende gebod. Hoe moet onze houding zijn?

Liefde weet aan de ene kant maat te houden. Liefde weet aan de andere kant te gehoorzamen aan Gods Woord en gebod ("Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt en vervult de aarde"). Als dat er toe leidt dat er een groot gezin mag zijn, hoef je je daar echt niet voor te schamen.

Toch worden gezinnen in onze gezindte niet groter maar kleiner, laten we eerlijk zijn. De invloed van de samenleving dringt helaas ook op dit punt door. Het moderne leefpatroon staat haaks op de kinderzegen. Bij een huwelijksgesprek vraag ik er altijd heel concreet naar. Een vrouw mag niet blijven werken voor het geld en met het oog daarop het krijgen van kinderen uitstellen. Het is zo gemakkelijk en verleidelijk om mee te doen.

Er kunnen omstandigheden zijn waarin een volgende zwangerschap (voorlopig) niet gewenst is. Luister daarbij niet klakkeloos naar het oordeel van een arts, want die zegt dat soms al heel gauw. Zoek samen biddend het aangezicht van de Heere en vraag of Hij de weg wil wijzen. Zou Hij Die de kinderzegen geeft ook niet de kracht kunnen geven om de kinderen op te voeden en daardoor Zijn Kerk te bouwen? Het gebruik van voorbehoedsmiddelen moeten we afwijzen. Ook totale onthouding is onschriftuurlijk. Periodieke onthouding kan in bepaalde gevallen nodig zijn. je maakt gebruik van de mogelijkheid die de Heere in de schepping heeft gegeven. Het vraagt zelfbeheersing en zelfverloochening in de liefdesverhouding. Alleen in zeer zeldzame extreme gevallen van medische of psychische aard kan aan een andere mogelijkheid gedacht worden. We moeten overigens voorzichtig

zijn in ons oordeel over mensen met veel of juist weinig kinderen. Het kan ook zijn dat de kinderkamer ongewenst leeg blijft. Wat kan dat veel verdriet met zich meebrengen. Er is genade voor nodig om in de kinderloosheid te buigen onder Gods wil en geen dingen te doen die in strijd zijn met Gods Woord vanuit het hartelijke verlangen naar kinderen.

Het is bekend dat veel jongeren worstelen met zelfbevrediging. Vaak is het ontzettend moeilijk om er met anderen over te praten. Misschien is het daarom goed als u er iets over zegt.

Dat wil ik proberen. Men beschouwt zelfbevrediging of masturbatie wel eens als een geoorloofd middel om de seksuele lusten af te leiden. Uit onderzoek is echter gebleken dat het de seksuele begeerte niet afleidt, maar juist stimuleert. De benaming zelfbevrediging is ook heel misleidend, want de ervaring leert dat het allerminst vrede geeft. Na een kortstondig moment van extase voel je je onbevredigd en schuldig. Toch kan het een gewoonte worden die uitgroeit tot een beheersende, een kwellende macht. De naam zelfbevrediging geeft treffend het egoïstische van het gebeuren weer. Het is alleen maar op jezelf gericht en niet op het samenspel tussen man en tussen vrouw in het huwelijk. Daar komt bij dat de bevrediging meestal tot stand komt met behulp van onzuivere seksuele fantasieën die voor God niet kunnen bestaan. In de gereformeerde ethiek is masturbatie daarom altijd veroordeeld. Ik wil me daarbij aansluiten en jonge mensen aanraden om weerstand te bieden tegen deze zonde. Vraag jezelf af waar je mee bezig bent. Kun je het voor de Heere verantwoorden? Zelfbevrediging kan tot schade van je karakter zijn. Door het masturberen kan de seksuele houding heel egocentrisch worden en in die zin in het latere huwelijksleven een nare rol spelen.

Ik begrijp best dat het een groot probleem kan zijn in je leven en ook dat het hard overkomt als gezegd wordt dat masturbatie zonde is. Maar we moeten eerlijk zijn. Zonde is zonde. Misschien kun je er met niemand over spreken. Spreek er maar met de Heere over. Hij alleen kan je leren om jezelf te beheersen. Stop geen pornografische lectuur onder je kussen. Vermijd dergelijke prikkels zoveel mogelijk. Probeer je gedachten op een andere manier af te leiden. Neem de Bijbel of een goed boek. Richt je op de belangrijkste dingen: zoek eerst het Koninkrijk van God!

Misschien zijn er jongeren die moeten zeggen: 'De zonde tegen dit gebod is mijn boezemzonde.' Wat zou u, ter afsluiting, tegen hen willen zeggen? '

Leg het maar voor de Heere neer en vraag of Hij je kracht geeft om er tegen te strijden, (n eigen kracht zul je dat nooit kunnen. Ontloop de dingen die je er naar toe trekken en tot zonde kunnen verleiden. Je hebt ook je eigen verantwoordelijkheid.

Smeek de Heere om een rein hart. Bevrijding van de zonde is er ten diepste alleen maar als je iets mag kennen van de vergevende genade Gods in Christus. Wie met zijn boezemzonde aan de voeten van de Heere terecht mag komen, heeft de strijd al half gevoerd. Dat klinkt misschien vreemd, toch is het waar. Op welke manier je ook gezondigd hebt tegen dit gebod, er is vergeving mogelijk. Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden.

S. Maljaars

P. A. Gunst

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1999

Daniel | 36 Pagina's

Paradijsbloem is bevlekt met zonde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1999

Daniel | 36 Pagina's