Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Simson, de geloofsheld (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Simson, de geloofsheld (4)

Bijbelstudie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen: Richteren 14: 5-20.

 

Een wonderlijk avontuur

De huwelijkskeus van Simson blijft zondig en is nooit goed te praten. Ik ben voor honderd procent verantwoordelijk voor mijn daden! Toch zorgt God dat de uitkomst zal dienen tot voordeel van Zijn volk Israël (vers 4). De Heere volvoert door alles heen Zijn raad! Vergelijk het maar eens met Genesis 50: 20. Simson en zijn vader en moeder gaan op reis naarTimnath. Het is ongeveer vijf kilometer lopen. Ontwijkt Simson zijn ouders een beetje? Loopt hij niet samen op omdat hij het verdriet ziet in hun ogen en liever niet wil praten? Ineens staat hij oog in oog met een brullende en hongerige leeuw (vers 5).

Toen! (vers 6). Juist op dat moment, als de jonge leeuw met opengesperde muil klaar is voor zijn dodelijke sprong, werd de Geest des HEEREN vaardig over hem! Simson is geen krachtpatser! Zonder de Geest is hij krachteloos. De Heere schenkt hem die buitengewone kracht.

Hier is Simson een helder type van Christus! De Heere Jezus streed alléén Zijn zware strijd tegen de satan. Die briesende leeuw trad Hem tegemoet in de woestijn van Judea, in de hof van Getsémané en op de kruisheuvel Golgotha. De Zoon van God heeft de helse leeuw verscheurd en zijn duivelse kop vermorzeld. Het is volbracht!

Nu komt Christus Zijn volk te hulp in hun geestelijke strijd. De strijd tegen de brullende leeuwen: satan, wereld en hun eigen zondige ik! Een strijd op leven en dood!

Ken jij door wederbarende genade die goede strijd? Is het door de ontdekking van de Heilige Geest de bede van je hart geworden: 'Dewijl wij van onszelven zo zwak zijn, dat wij niet een ogenblik zouden kunnen bestaan, en daartoe onze doodsvijanden, de duivel, de wereld en ons eigen vlees, niet ophouden ons aan te vechten; zo wil ons toch behouden en sterken door de kracht Uws Heiligen Geestes, opdat wij in dezen geestelijken strijd niet onderliggen, maar altijd sterken wederstand doen, totdat wij eindelijk ten enenmale de overhand behouden' (H.C. Zondag 52).

 

Een opgegeven raadsel

Enkele weken later gaan Manoach met zijn vrouw en zoon opnieuw op weg naar Timnath. Nu is het moment van de bruiloft aangebroken. Dat is wat, als je zó met je zoon naar de bruiloft moet! Simson, wat doe je je ouders toch aan! Twee mensen met genade in hun leven en een Nazireeër Gods zeven dagen lang bij de ijdele vreugde in 's bozen tent! Een weeklang tussen het Filistijnse drinkgelag! Onderweg doet Simson een wonderlijke ontdekking. Door de hete, droge wind en de felle zon was de dode leeuw uitgedroogd als een mummie. Een bijenzwerm had zich erin gehecht en hun honingraten afgezet (vers 8).

Een kind van God kent ook zulke plaatsen! Ze mogen wel eens overdenken en stilstaan bij de gedenkplaatsen, waar de Heere ze heeft uitgeholpen. Daar vinden ze door het geloof wel eens honing! Daar worden ze dan bepaald bij het wonder van Gods almacht, liefde en trouw. En dat bewezen aan zo één!

De bruidegom geeft bij de bruiloft een raadsel op (vers 14). In het Hebreeuws zijn het twee versregels in poëzie. Het is een soort woordspeling: hoe is het mogelijk dat de eter eten geeft!

De Filistijnse bruiloftsgasten krijgen zeven dagen de tijd. De inzet is: dertig kostbare linnen onderklederen en dertig feestgewaden (vers 13).

De leeuwendoder neemt hier op een bedekte manier de handschoen op tegen de vijanden. Hij daagt ze uit. Eén tegen dertig! Maar Simson zal dit verliezen, want hij strijdt in eigen kracht. Hij steunt op eigen slimheid. Hij zal dat wel even doen!

 

Een afgeperst antwoord

De oplossing van het raadsel blijft uit. De tijd dringt. De Filistijnen volgen een ander tactiek (vers 15). De bruid wordt onder druk gezet. Overreed uw man! Dreigementen worden er aan toegevoegd: "Zo niet, dan steken we je huis en je familie in de brand."

Ze weende voor hem! Krokodillentranen. Ze perste hem! Als ze samen met Simson was, drong ze aan en dwong ze hem het antwoord te zeggen. Ze verweet hem gebrek aan liefde en vertrouwen. Een goed begin op het huwelijksfeest! En zie... de sterke held blijkt niet opgewassen tegen vrouwentranen!

Hoe dikwijls heeft deze gebeurtenis zich al herhaald in de geschiedenis? Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle! Simson bezwijkt en geeft zijn geheim prijs op de laatste avond van het feest (vers 17).

Hij maakt het zijn vijanden duidelijk: met mijn kalf geploegd! Met behulp van mijn vrouw het antwoord te weten gekomen. Het is een spreekwoord tot vandaag toe! Hij zal aan zijn verplichtingen voldoen (vers 19). In Askelon slaat hij dertig Filistijnen dood en berooft hen van hun dure kleding. Zó maakt de Heilige Geest hem tot instrument om de Filistijnen te straffen en het volk van God te gaan verlossen uit hun hand.

In woede verlaat Simson daarna het feest en zijn vrouw! Een bruiloft die eindigt in een moordpartij. Vriendschap en huwelijk tussen Israël en de Filistijnen is ook onbestaanbaar. Het is een beschamende les in Thimnath. En een les voor jou! Speel niet met de zonde en de wereld. Onderschat de verleiding van de satan niet. Speel niet met vuur! Speel niet met de heilige dingen. Ook jij bent door Gods goedheid afgezonderd van de onbesnedenen. Kom niet in Timnath! Denk niet: ik ben sterk genoeg! Je hebt wedergeboorte, geloof en bekering nodig! Alléén de oprechte vreze des Heeren doet wijken van het kwaad. Dat doet leven dichtbij de Heere. Die kinderlijke vreze is nog te krijgen uit genade bij God!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 2000

Daniel | 32 Pagina's

Simson, de geloofsheld (4)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 2000

Daniel | 32 Pagina's