Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Westminster Confessie (slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Westminster Confessie (slot)

Belijdenissen over de grenzen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Grote en Kleine Catechismus

Om de Westminster Confessie op een eenvoudige wijze te leren, zijn de Grote en de Kleine Catechmismus opgesteld in vraag en antwoord. Ze vormen dus een verduidelijking van de Westminster Confessie.

In dit artikel wil ik ingaan op de Grote en Kleine Catechismus, zoals deze werd overeengekomen door de vergadering der Godgeleerden te Westminster, met bijstand van de gecommitteerden van de kerk van Schotland, als onderdeel van de bij verbond vastgelegde uniformiteit in godsdienst tussen de kerken van Christus in de koninkrijken van Schotland, Engeland en Ierland. En goedgekeurd in het jaar 1648 door de Generale Assemblee van de kerk van Schotland.

 

Vraag en antwoord

De Catechismus stelt vragen, die al honderden jaren om een antwoord vragen. Veel filosofen hebben het hoofd gebogen over het hoofddoel van de mens. Vragen als: wie ben ik? Wie is God? Deze Catechismus brengt dit bijzonder mooi en volledig onder woorden.

Vraag: Wat is het voornaamste doel van het leven van de mens?

Antwoord: Het voornaamste en hoogste doel van het leven van de mens is de verheerlijking van God 1) en het zich in Hem ten volle en eeuwig verheugen 2).

1) Romeinen 11: 36; 2) Psalm 73: 24-28; 1 Korinthe 10: 31; Johannes 17: 21-23.

De Kleine Catechismus heeft dezelfde opzet als de Grote Catechismus, maar is eenvoudiger en gemakkelijker te leren. Hierin treffen we 107 vragen en antwoorden aan.

Een voorbeeld: vraag en antwoord 86.

Vraag: Wat is geloof in Jezus Christus?

Antwoord: Geloof in Jezus Christus is een zaligmakende genadegave 1), waardoor we Hem, zoals Hij ons in het Evangelie wordt geboden, ontvangen en op Hem alleen voor onze zaligheid rusten 2).

1) Hebreeën 10: 39; 2) Johannes 1: 12; Jesaja 26: 3,4; Filippenzen 3: 9; Galaten 2: 16.

 

Westminster en Heidelberger

Het meest in het ooglopende verschil met onze Heidelbergse Catechismus is, dat de Westminster geen Lutherse invloeden kent. Zonder de twee reformatoren tegen elkaar uit te spelen, weten we dat het levensdevies van Calvijn was: hoe komt God aan Zijn eer? Terwijl Luther meer de nadruk legde op: hoe krijg ik een genadig God? Bij de opzet van onze Heidelberger is deze Lutherse invloed duidelijk te merken. Tegelijk al met de eerste vraag:

Wat is uw enige troost beide in het leven en in het sterven?

In de Westminster Catechismus lezen we als eerste vraag: Wat is het hoofddoel van de mens? God te verheerlijken en zich in Hem te verblijden. Deze theologische onderbouwing komen we in heel de Westminster Catechismus tegen. De volle nadruk valt op het eenzijdig werk van God: zalig worden gaat van Hem uit en verloren gaan is honderd procent eigen schuld. De volle verantwoordelijkheid wordt bij de mens gelegd.

In vraag en antwoord 63 (Grote Catechismus) wordt dit helder verwoord.

Vraag: Wat zijn de bijzondere voorrechten van de zichtbare kerk?

Antwoord: De zichtbare kerk bezit het voorrecht dat ze onder Gods bijzondere zorg en regering staat. Ze wordt in alle eeuwen beschermd en onderhouden ondanks de tegenstand van alle vijanden. Ze geniet de gemeenschap der heiligen, de gewone middelen der zaligheid. En ze biedt de genade door Christus aan al haar leden in de bediening van het Evangelie, betuigende dat wie in Hem gelooft, zalig zal worden, zonder iemand uit te sluiten die tot Hem komt.

De Westminster Confessie is een belijdenisgeschrift voor jong en oud, voor alle rangen en standen. Ook in onze gemeenten wordt het belang van deze belijdenis onderkend. In de opbouw van de Grote en Kleine Catechismus staat God centraal en verder wordt dit naar de mens uitgewerkt.

De Heidelbergse Catechismus benadert de dingen meer vanuit het geloofsleven van de mens. Het pastorale in de Heiderbergse Catechismus mogen we niet veronachtzamen. Zie vraag 1 en het antwoord:

Wat is uw enige troost? Dat ik met lichaam en ziel, beide in leven en sterven, niet mijns maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben...

Zonder de Westminster tegen de Heidelberger te willen uitspelen, is het wel van belang de verschillen te laten zien.

 

Persoonlijk onderzoek

Ik wil een opmerking van iemand, die zowel goed thuis is in de Westminster Confessie en Catechismus als in de Heidelbergse Catechismus jullie niet onthouden.

Wanneer ik theologisch (exegetisch, uitlegkundig) bevindelijk de Bijbel bestudeer met de Westminster, dan blijft slechts aanbidding over om zo tot Christus te mogen gaan. Wanneer het 's avonds wat later is en ik Gods Woord onderzoek of Christus mijn persoonlijke Zaligmaker is, zonder iets van mij in aanmerking te nemen, dan is de Heidelberger mij dierbaarder, want daarin vind ik die worsteling sterker terug.

Deze uitspraak laat zien dat we onderscheiden met deze geschriften om moeten gaan.

Ik eindig met vraag en antwoord 49 van de Grote Westminster Catechismus.

Vraag: Hoe heeft Christus Zich in Zijn sterven vernederd?

Antwoord: Christus vernederde Zich in Zijn sterven doordat Hij, verraden door Judas, verlaten door Zijn discipelen, veracht en verworpen door de wereld, veroordeeld door Pilatus en gefolterd door Zijn vervolgers, ook in pijnlijke aanraking gekomen met de verschrikkingen van de dood en de machten van de duisternis, de zware last van Gods toorn voelde en droeg, Zijn leven als een offer voor de zonde heeft afgelegd, door de pijnlijke, schandelijke en vervloekte dood aan het kruis te verduren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 2000

Daniel | 32 Pagina's

De Westminster Confessie (slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 2000

Daniel | 32 Pagina's