Uw Koninkrijk kome...
In gesprek met ds. Visscher over de tweede bede
Het 'Onze Vader' is het volmaakte gebed. De Heere Jezus heeft dit gebed aan Zijn Kerk gegeven als een regel voor het gebedsleven. In nummer 9 van Daniël staat een vraaggesprek met ds. C.J. Meeuse over de eerste bede. Deze keer gaan we nadenken over de tweede bede: Uw Koninkrijk kome... Deze bede heeft een belangrijke inhoud en een grote betekenis. Ook voor jongeren. Ook in de eenentwintigste eeuw. We hebben ds. W. Visscher uit Amersfoort een aantal vragen over deze bede voorgelegd.
Wat is de tweede bede? Uw Koninklijk kome. Dat is: regeer ons alzo door Uw Woord en Uw Geest, dat wij ons hoe langer hoe meer aan U onderwerpen; bewaar en vermeerder Uw kerk; verstoor de werken des duivels en alle heerschappij welke zich tegen U verheft, mitsgaders alle boze raadslagen die tegen Uw heilig Woord bedacht worden, totdat de volkomenheid Uws Rijks kome, waarin Gij alles zult zijn in allen.
Dominee, kunt u ons uitleggen wat bedoeld wordt met 'Uw Koninkrijk'?
In de Bijbel kunnen we vaak lezen over het Koninkrijk van God. De Heere Jezus heeft in de bergrede bijvoorbeeld gezegd: "Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden" (Mattheüs 6: 33). Met het Koninkrijk van God wordt bedoeld de heerschappij van God. We kunnen daarbij onderscheid maken tussen het Koninkrijk van Gods macht (Psalm 93: 1), het Rijk van Gods genade (Mattheüs 5: 3) en het Koninkrijk van Gods heerlijkheid (1 Korinthe 15: 24). In de tweede bede gaat het vooral om het Rijk van Gods genade.
Uw Koninkrijk kome! Is het Rijk van Gods genade er dan nog niet?
Het Koninkrijk van God is reeds aanwezig. Direct na de zondeval openbaarde God in de moederbelofte (Genesis 3: 15) de aanwezigheid van dit Rijk. Ook de Heere Jezus heeft gesproken over dit Rijk op aarde. "Want zie, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden" (Lukas 17: 21). Toch zegt de Bijbel ook dat dit Rijk nog moet komen. Door de geschiedenis heen zal dit Rijk zich meer en meer openbaren. Bij de wederkomst van Christus zal dit Rijk zich volledig ontplooien. Dan zal God zijn alles en in allen.
Bij een Koninkrijk hoort een koning. Wie is de Koning van dit Rijk?
In Efeze 5: 5 lezen we over het Koninkrijk van Christus en van God. Vaak wordt in de Bijbel de drie-enige God als Koning van dit Rijk genoemd. We mogen echter ook Christus de Koning van dit Rijk noemen. Christus immers is Profeet, Priester en Koning. Hij heeft alle macht in hemel en op aarde! (Mattheüs 28: 18). Door Zijn Woord en Geest regeert Christus over Zijn kerk. De Heere Jezus beschut en behoudt Zijn Kerk bij de verworven verlossing (Heidelbergse Catechismus antwoord 31).
Is er van Gods Koninkrijk in onze maatschappij nog wel iets zichtbaar?
De volledige ontplooiing van dit Rijk zal plaatsvinden op de jongste dag. Toch zijn er veel zichtbare tekenen van dit Rijk. Laat ik een aantal dingen noemen. Het feit dat de Bijbel er is, is een eerste blijk van dit Rijk. Hoe vaak heeft de duivel niet geprobeerd om de Bijbel van de aarde te laten verdwijnen. Tot op de dag van vandaag is er de Bijbel. Bovendien wordt de Bijbel in allerlei talen vertaald. Ook dat is een blijk van Gods Koninkrijk. De Kerk, het volk van God, is een ander teken van Gods Rijk.
Het Evangelie moet, naar de opdracht van Christus, gepredikt worden aan alle volken. Sinds de pinksterdag is de Kerk wereldwijd. De poorten der hel zullen de Kerk niet overweldigen. Er blijft altijd een volk van God op deze aarde! De zuivere prediking is ook een teken van Gods Rijk. De duivel verspreidt allerlei leugens. De Heere zorgt ervoor dat Zijn Woord gebracht zal worden. Wat is het een voorrecht als we geregeld mogen opgaan onder de boodschap van het Woord van God.
De Catechismus noemt bij de uitleg van deze bede in de eerste plaats: 'dat wij ons hoe langer hoe meer aan U onderwerpen...' Wat betekent dat in het leven van een jongere?
Het betekent in de eerste plaats dat wij bekering nodig hebben. Wij zijn van nature niet onderworpen aan God. Wij leven voor onszelf, met de rug naar God. De bekering betekent gehoorzaamheid aan God. Het is onderwerping aan Gods wil. De verloren zoon uit Lukas 15 kwam tot zichzelf. 'Hoe langer hoe meer' wil eigenlijk zeggen dat Gods kinderen voortdurende bekering nodig hebben. En dat geldt zowel ouderen als jongeren. Het betekent dat we nooit genoeg om bekering kunnen bidden. Bovendien moeten we in de praktijk van het leven laten zien dat we een gedoopt voorhoofd hebben. Het wereldse denk- en leefpatroon moeten we afwijzen. Goddeloze muziek, slechte boeken, een losse levenswandel zijn niet goed. De wegen des Heeren zijn goed. De last van Christus is zacht.
Kunnen wij ons tegen de komst van dit Koninkrijk ook verzetten? Hoe kan dat concreet gebeuren?
Wij zitten allemaal vol verzet tegen het Koninkrijk van God. Luther zegt dat het Evangelie de rijkdom is van de kerk. Het is echter ook een ergernis. Want het zet de mensen die vooraan staan op de achterste plaats. Het haalt de laatsten naar voren. In de Bijbel staat: God wederstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade! We kunnen ons verzetten door een slordig gebruik van de genademiddelen, door het meedoen met de wereld, door een slordige levenswandel, door verkeerde vrienden, door niet trouw naar de kerk te gaan. En zo zijn er nog vele andere manieren van verzet tegen het Koninkrijk van God.
De Catechismus noemt bij de tweede bede 'het bewaren en vermeerderen van Gods kerk'. Voor welke gevaren moet de kerk worden bewaard?
Er zijn allerlei gevaren voor de kerk. Het gevaar van een verkeerde leer is groot. Altijd zijn er in Gods kerk ketters die een onbijbelse leer voorstaan. In onze tijd is bijvoorbeeld iemand als prof. Den Heyer, die de Godheid van Christus ontkent en de verzoening door Zijn bloed, een heel gevaarlijke ketter. Ook is er het gevaar van een verwereldlijking van het leven. In onze tijd is het materialisme heel sterk. Je kunt ook denken aan de evangelische beweging. Door middel van de E.O. heeft deze beweging, vooral ook onder jonge mensen, veel invloed. Zij brengt een Evangelie waarbij het van de keus van de mens afhangt of God genade kan bewijzen of niet. Laten we zowel voor menselijk activisme als voor dode lijdelijkheid oppassen. Het belangrijkste is de tere vreze van Gods Naam.
Een koninkrijk heeft ook een leger. Welke taak heeft Gods kerk als militia christi, als strijdende kerk?
De taken van Gods kerk zijn veel. In de eerste plaats moet Gods kerk de boodschap van de Bijbel bewaren en doorgeven. De kerk is altijd zendingskerk. Zending en evangelisatie mogen nooit in het vergeetboek raken. Ook moet de kerk zich onbesmet bewaren in deze wereld. De kerk is wel in de wereld, maar niet van de wereld. De kerk heeft ook een taak ten aanzien van mensen in nood. Diaconaat is zeker ook in onze tijd heel erg belangrijk.
Hoe zou een jongere persoonlijk kunnen meewerken aan het bewaren en vermeerderen van Gods kerk?
Wij zijn misschien geneigd om het bewaren en vermeerderen te zoeken in grote dingen. Ook zouden we kunnen denken dat dit alleen een taak is van predikanten, ouderlingen, zendelingen en evangelisten. Er is echter ook een ambt aller gelovigen. Aan iedere kerkganger zou toch merkbaar en zichtbaar moeten zijn, dat hij het teken en zegel draagt van de Heilige Doop. De Bijbel legt de nadruk op het eenvoudige en het goede voorbeeld. Laat ons voorbeeld een duidelijke boodschap zijn. De oud-christelijke kerk heeft gebloeid en is gegroeid door het praktische voorbeeld van de gemeente. Men keek om naar ouderen, verschoppelingen, ongewenste kinderen, slaven enzovoort.
Bovendien is het gebed heel erg belangrijk. Wat is het belangrijk dat onze jongeren bidden om predikanten. Ook is de inzet van jonge mensen belangrijk. Misschien wordt er wel eens een beroep gedaan op jongeren om bijvoorbeeld evangelisatiefolders te verspreiden. Ik denk dat onze jongeren juist daar positief op in kunnen haken. Wat is het jammer dat juist dit soort eenvoudige activiteiten soms niet goed van de grond kunnen komen omdat men een baantje heeft, wat geld wil verdienen... Gelukkig zijn er echter ook heel positieve jongeren. Ik vind het altijd hartverwarmend als er bij jonge mensen sprake is van een hartelijke betrokkenheid op het kerkelijk leven. Gelukkig kom je dat ook veel tegen. Dat geeft moed.
Een Koninkrijk kan ook vijanden hebben. Tegenover Gods Koninkrijk staat het rijk van de satan. In de Catechismus wordt gesproken over het gebed om de werken van de duivel te verstoren. Aan welke werken van de duivel moeten we in onze tijd denken?
De duivel is vanaf de zondeval bezig om het werk van God te verstoren. Hij heet 'satan', dat betekent letterlijk: 'tegenstander'. De duivel heeft steeds andere manieren om het rijk van God aan te vallen. Wijlen ds. J. van Haaren zei nogal eens in zijn preken: "De duivel heeft iedere keer een ander pak aan". In onze tijd komt de duivel vooral op onze jongeren af door materialisme, goddeloze muziek, slechte boeken en media, de voetbalgekte en verkeerde godsdienst. Vooral de invloed van de welvaart is vaak funest. Dan is er alleen nog maar tijd om geld te verdienen. Er is geen tijd meer voor de dingen van het Koninkrijk van God. Ook de moderne muziek verslaat zijn duizenden. Je ziet ook op onze eigen scholen soms jongelui met een walkman. En daar zullen wel geen preken mee beluisterd worden... Ook de voetbalgekte van de afgelopen tijd is een instrument van de satan. Laten onze jongeren (en helaas soms ook ouders!) daar niet aan meedoen. De satan sleept door de zonde mensen naar de hel. Wat is het fijn als je merkt dat jonge mensen worstelen met de listen van de duivel in hun leven. Gelukkig kom je die jongeren ook tegen. Daar mogen we blij om zijn.
De Catechismus spreekt verder over alle geweld dat zich tegen God verheft. Leven wij in een tijd waarin dat in het bijzonder van toepassing is? Op welke wijze?
Door alle eeuwen heen zijn er de aanslagen tegen God. In de oude kerk waren de Romeinse keizers een middel in de hand van satan. In de tijd van de Reformatie was de Roomse kerk een instrument van satan. In onze tijd heeft de satan weer andere instrumenten. Het communisme is inmiddels verleden tijd. Maar de islam rukt wel steeds verder op. De macht en de invloed van de islam mogen we niet onderschatten. Ook heeft het hele eenwordingproces in Europa iets benauwends. Echt beangstigend is de massale ontkerkelijking van Europa en Nederland. De kerk is opgeschoven naar de rand van de samenleving. Een heel benauwende ontwikkeling. Alle normen en waarden van de Bijbel worden in de samenleving aan de kant gezet. Ik denk dat veel jonge mensen hier ook daadwerkelijk mee te maken hebben. Zondagsarbeid is een thema dat veel jongeren raakt. Daardoor is het krijgen van werk soms erg moeilijk. Dat geldt soms ook voor een baan in de zorgsector. De anti-christ komt steeds meer en steeds nadrukkelijker openbaar. Toch zal het rijk van de anti-christ niet overwinnen. Christus is Overwinnaar. Dat is de troost voor de Kerk.
De Catechismus spreekt ook over boze raadslagen tegen Gods Heilig Woord. Met welke boze raadslagen tegen Gods Heilig Woord komen onze jongeren nu vooral in aanraking?
Ik denk dan in de eerste plaats aan de moderne theologie van mannen als Den Heyer en Kuitert. Fundamentele leerstellingen van de Bijbel worden door deze mannen ontkend. Prof. Den Heyer bijvoorbeeld ontkent de verzoening door voldoening en de goddelijkheid van de Heere Jezus. Dat is een verschrikkelijke aanslag tegen het Woord van God. Iemand die zulke dingen leert en zegt kan niet zalig worden. Laten we dat maar eerlijk onder ogen zien. Athanasius heeft dat heel helder en duidelijk in zijn belijdenis gezegd. Ik ben bang, dat door de vele informatie hierover, het toch op een of andere manier invloed heeft ook bijvoorbeeld onder jongeren. Een andere boze aanslag tegen de Bijbel vind ik de evangelische beweging. Binnen deze beweging zijn er mensen die de scherpe kantjes van de Bijbel willen afhalen. Bijvoorbeeld niet meer praten over de eeuwige straf, de predestinatie, de doodstaat van de mens. Echter ook met dergelijke verkeerde gedachten kunnen we niet voor Gods rechterstoel verschijnen. We mogen best bezorgd zijn over de invloed van de evangelische beweging binnen de kerken. En ook op onze jongeren. Hoevelen zullen de E.O. jongerendagen bezoeken? Tenslotte is het ook een boze aanslag tegen het Woord als we de Bijbel wel bezitten, maar niet of nauwelijks ernstig nemen. De Heere Jezus zegt: Onderzoekt de Schriften. Het is bemoedigend als jongeren ook in de weekdiensten naar de kerk komen en persoonlijk het Woord onderzoeken. Laten we daar nooit smalend over doen.
Deze bede vraagt ook dat de volkomenheid van Gods Koninkrijk kome, waarin God alles zal zijn in allen. Maar als je nu jong bent... nog een heel leven voor je... Is het dan mogelijk om daar al hartelijk om te bidden en naar te verlangen?
De vraag gaat wellicht uit van de gedachte dat het niet rijk is om de Heere te dienen en te vrezen. Dat is echter een groot misverstand. De dienst van de Heere is een liefdedienst! De volkomenheid van Zijn rijk begint voor Gods kinderen bij het sterven en bij de jongste dag. Het beste moet dus nog komen! Helaas zijn wij, door de zonde, aards gezind. We zien van nature de heerlijkheid van het Koninkrijk van God niet. Toch wekt de Heilige Geest een verlangen naar het Rijk van God. Wat is het groot als we naar het Rijk van God al in ons jonge leven mogen verlangen. Dat bewaart voor de zonde. Dat geeft ware vrede en troost. Dit leven is toch uiteindelijk niet anders dan een gestadige dood. Het ware leven is daar waar Christus is. Laten ook onze jongeren dat toch zoeken. De Bijbel spoort daar op vele plaatsen toe aan. Ik denk ook aan de bekende Schotse oudvaders zoals bijvoorbeeld R.M. MacCheyne. Wat heeft deze man een rijk geestelijk leven gehad. Wat heeft hij veel en rijk over Christus mogen spreken. Toch is hij niet oud geworden. Hij werd op jonge leeftijd rijp gemaakt voor de eeuwige heerlijkheid.
Dominee, we willen u hartelijke danken voor uw bereidheid om aan dit interview mee te werken. Wat zou u tenslotte, als het gaat over de tweede bede van het volmaakte gebed, onze Daniël-lezers nog mee willen geven?
In de tweede bede gaat het om de komst van Gods Rijk. Soms zijn er mensen die beweren dat God niet meer werkt. Dat is niet waar! Ook vandaag worden er nog steeds mensen tot God bekeerd. Laten onze jongeren niet ophouden te bidden om het werk van de Heilige Geest in hun hart. De Heere werkt ook in de eenentwintigste eeuw. Zijn Rijk is nog niet volkomen. Daarom mogen we de Heere manen op Zijn eigen Woord en belofte. De Heere is goed voor slechte mensen!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 juli 2000
Daniel | 38 Pagina's