Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Simson, de geloofsheld (7)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Simson, de geloofsheld (7)

Bijbelstudie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Richteren 16: 1-3

Poorten, gesloten achter een zondige Simson

Twintig jaar heeft Simson als richter het volk gediend. Dan volgt de laatste periode van zijn leven. Die is aangrijpend en donker! We zien daar een kind van God op het hellend vlak van de zonde. Wat is het Woord van God toch eerlijk! Simson dringt diep door in het vijandelijk gebied. Hij komt in Gaza. Deze hoofdstad van de Filistijnen is het hol van de leeuw.

Hij zag aldaar een vrouw, die een hoer was! Door de oogpoort wordt de zondige begeerte gewekt in zijn hart. De daad volgt! Hij valt in de zonde met een publieke vrouw in Gaza.

Vraag maar veel, in een tijd waarin alles om je heen draait om wellust en erotiek: 'Wend, wend mijn oog van d' ijdelheden af' (Psalm 119: 19).

Is dat Simson, de geloofsheld?

De sterke Simson heeft een leeuw gedood, maar heeft zijn zinnelust niet kunnen doden. De banden van de vijanden heeft hij verscheurd, maar de strik van eigen begeerten niet verbroken. De oogst heeft hij in brand gestoken, maar aangehitst door het vuur van een vrouw is zijn eigen kracht in brand gezet (Ambrosius).

Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle! Want uit het hart van de mens (dus ook van jou!) komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, ontuchtigheid (Markus 7: 21, 22).

Hoeveel mensen hebben al alles opgeofferd aan hun zondige hartstochten. Hun naam, hun eer, hun gezin, hun leven en... hun ziel!

Bid om de genade van Jozef; de vreze Gods in de praktijk van je leven. Dan wordt het beleving: dat alle onkuisheid van God vervloekt is en dat wij daarom (!), haar van harte vijand zijnde, kuis en ingetogen leven moeten, hetzij in de heilige huwelijke staat of daarbuiten.

Simson wordt in Gaza gesignaleerd en herkend. Als een lopend vuurtje gaat het: Simson is in de stad! Dat is een buitenkans om af te rekenen met die gehate aartsvijand. Het bordeel wordt omsingeld en een tweede groep houdt de wacht bij de gesloten poort (vers 2). Verborgen en in stilte! De val zit dicht. Morgen als het licht wordt, zal Simson worden gedood.

Gods knecht slaapt in het huis van de ontucht. De vijanden en de satan zijn klaarwakker!

 

Poorten, geopend door een krachtige Simson

Maar...! (vers 3). Deze tegenstelling geeft de misrekening van de vijand aan. De HEERE regeert. Ook over de zondige slaap van Zijn kind. In Zijn grote lankmoedigheid en trouw maakt Hij Simson wakker. 'Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten' (Efeze 5: 14). Midden in de nacht staat hij op. Hij kan het niet meer uithouden. Hij moet weg.

Weg uit Gaza! Zo komt hij bij de stadspoort. Sterke grendels beletten de doortocht. In één ogenblik rukt Simson de zware deuren met de posten en dwarsbalken uit de grond. Hij laadt de loodzware koperen stadspoorten op zijn sterke schouders en loopt het mulle zandpad op naar Hebron. Hij draagt ze op een berg in het gebied van Juda, zodat de poorten vanuit Hebron te zien zijn. In het Hebreeuws staat er: op het hoofd van de berg, die in het gezicht van Hebron is. Het overwinningsteken legt Simson neer aan de voeten van het bange Juda!

De bevende en verbaasde Filistijnen blijven achter. Hun Gaza is nu een open stad!

Poorten, heenwijzend naar de meerdere Simson In deze geschiedenis schittert Simson als een type van Christus. Er is één bijzonder groot verschil! De Heere Jezus kon zeggen: wie van u overtuigt Mij van zonden? Christus heeft geen ogenblik Zijn roeping vergeten. Bij Hem was het een erenaam: een Vriend van tollenaren en zondaren. Hij ging als de Gezalfde van de Vader vrijwillig in de drievoudige dood. Hij is ingegaan in het huis van de sterkgewapende om hem zijn vaten te ontroven. Daar lag Hij gebonden met banden van dood en graf. Achter een steen, een zegel en een soldatenwacht. De vijand juichte! Maar de meerdere Simson stond op tegen het aanbreken van de morgen. Hij brak de boeien en de poorten van de hel. Hij ging uit! Zó werd Christus de Overwinnaar over dood, hel en graf. Zó verwierf Hij het eeuwige leven voor een verloren zondaarsvolk.

En dat gaat Hij uit genade wegschenken aan al de Zijnen. Zoek het toch bij deze Triomfator! Is je hart met grendels gesloten voor God en Zijn Woord? Hij kan en wil de ijzeren deuren en de koperen grendels van jouw hart breken! En wat klinkt hier een goede Boodschap voor allen, die zich door het werk van de Heilige Geest leerden kennen als machteloos gebondenen. 'Ik lig gekneld in banden van de dood, daar de angst der hel mij alle troost doet missen.' Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid. Ik ben de Opstanding en het Leven!

Hij droeg op Zijn hemelvaartsdag de tekenen van de overwinning op de hoogte van het binnenste Heiligdom. 'Verhoogt o, poorten nu de boog. Rijst, eeuwige deuren, rijst omhoog; opdat de Koning in moog' rijden' (Psalm 24). De troost uit deze donkere Bijbelverzen is: meer dan Simson is hier!

Rust niet buiten de ware geloofskennis van Zijn werk en Persoon.

Wat vijand tegen Hem zich kant',

Mijn hand, Mijn onweerstaanb're hand,

zal hem bekleên met schaamt' en schand';

Maar eeuwig bloeit de gloriekroon

op 't hoofd van Davids groten Zoon (Psalm 132: 12)

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 2000

Daniel | 24 Pagina's

Simson, de geloofsheld (7)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 2000

Daniel | 24 Pagina's