Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het loon op het houden van Gods geboden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het loon op het houden van Gods geboden

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij, die op U vertrouwt, Uw wetten onderhoudt, vindt daarin groten loon. Hoe vaak hebben we deze bekende woorden uit Psalm 19 al niet meegezongen? Misschien heeft een ouderling op huisbezoek je het ook wel eens voorgehouden: in het houden van Gods geboden ligt een groot loon. Maar hoe rijmen we zo'n uitspraak met een andere bekende uitspraak dat 'alles uit genade' is? Valt er dan bij de Heere toch iets te verdienen door ons?

Gods gebod is heilzaam

Vaak zien mensen het gebod van God alleen maar als een beperking van hun vrijheid. Ze vergeten dan dat de Heere ons Zijn geboden gegeven heeft tot ons welzijn. Wanneer een samenleving afrekent met Gods gebod, dan kunnen we er zeker van zijn dat er problemen ontstaan waar we vóór die tijd geen weet van hadden. Is het niet heilzaam dat we één dag in de week ons dagelijks werk mogen laten rusten? En wat denk je van het nut van het gezag, van de bescherming van het menselijk leven, van de huwelijkstrouw? In Nehemia 9:13 lezen we dat het volk Israël beleed: n Gij zijt nedergedaald op de berg Sinaï, en hebt met hen gesproken uit de hemel, en Gij hebt hun gegeven rechtmatige rechten en getrouwe wetten, goede inzettingen. Misschien spreek je wel eens met mensen die meewarig hun hoofd schudden vanwege zoveel 'ouderwetse' regels waar jij je aan houden wilt. Kom er dan maar voor uit dat het goede wetten zijn die de Heere gegeven heeft. Kijk maar om je heen, we leven in een tijd waarin onze maatschappij helaas steeds meer de wet van God terzijde schuift. Maar in welk opzicht neemt het geluk van ons volk toe?

Ook in je persoonlijk leven

Wat voor ons hele volk geldt, geldt ook voor ons persoonlijk leven. In het boek Deuteronomium houdt Mozes het volk van Israël niet minder dan negen keer voor dat het hun zal welgaan, als zij de wetten van God zullen onderhouden. De wereld zegt: 'je bent maar één keer jong, geniet ervan'. Het komt neer op een leven waarin je alle normen die je van huis uit meegekregen hebt, over boord zet. Maar denk je werkelijk dat een leven waarin alleen maar gestreefd wordt naar maximaal genot je echt gelukkig maakt? Hoeveel jonge mensen hebben tot hun eigen schade en schande niet moeten ervaren dat de leefwijze van de wereld geen geluk brengt? Toch zou het eenzijdig zijn om er alleen maar op te wijzen dat Gods geboden goed zijn. De Heere is het ook zo waard om Hem te dienen en te gehoorzamen, zelfs al was er op geen enkele manier sprake van loon.

En Jezus beminde hem...

Op een nauwgezet leven rust ook de goedkeuring van de Heere. Denk maar aan die jongeman, die wij allen kennen onder de naam van de rijke jongeling. Hij kon zeggen dat hij al de geboden van Mozes van zijn jeugd af aan had onderhouden. We kunnen gerust geloven dat deze jongen uitgeblonken heeft in een nette levenswandel. Uiterlijk is hij een voorbeeld geweest voor zijn omgeving. Als het alleen maar grootspraak geweest was, zou het ondenkbaar geweest zijn dat de Heere Jezus hem beminde. Deze jongeman, die uiterlijk zo nauwgezet leefde, had ook bijzonder veel voorspoed, want we lezen dat hij veel goederen had.

En Asafdan?

Maar nu zitje meteen probleem. We kennen allemaal Asaf, de dichter van Psalm 73. Zou Asaf geen levenswandel gehad hebben in overeenstemming met Gods wet? Maar in het leven van Asaf schijnt alles op zijn kop te staan. De goddelozen hebben voorspoed en vrede, terwijl Asaf iedere dag weer met nieuwe tegenslagen te kampen heeft. En dan is het leven voor Asaf een groot vraagteken: de goddelozen gaat het goed, en zelf heeft hij niets dan narigheid. De theorie lijkt omgekeerd: het verlaten van Gods wet, het doen van je eigen zin maakt gelukkig. Misschien ken je het probleem van Asaf van binnen uit. Je kijkt naar mensen die het niet zo nauw nemen en schijnbaar gaat het hun veel beter dan jou. Misschien maak je het wel mee op school: je vrienden spieken en schrijven werkstukken over, ze doen alles wat niet mag en ze halen goede resultaten en slagen. En jij? Je tobt en je zwoegt en het resultaat? Zwijg daar maar over! En dan te

bedenken dat op het houden van Gods geboden groot loon beloofd is? Je voelt het probleem. Dan staat Asaf plotseling heel dicht bij je.

Voorspoed en zegen

Maar weetje watje nooit moet vergeten? Er is een groot verschil tussen voorspoed en zegen. Asaf zag dat verschil niet en dat was de reden dat hij zo nijdig werd. Had de rijke dwaas niet ontzaggelijk veel voorspoed? Hij kon zijn weldaden niet eens bergen. Oude schuren werden afgebroken en er moesten grotere schuren komen. De wereld zegt: zo iemand heeft het gemaakt! Maar God zeide tot hem: Gij dwaas..! Kun je op zo'n voorspoed jaloers zijn? We kunnen niet zeggen of deze man uiterlijk naar Gods gebod geleefd heeft; het is een gelijkenis en de echte rijke dwaas heeft nooit geleefd. Maar we kunnen met evenveel recht zeggen: de rijke dwaas is al zo oud als de wereld is, en hij leeft in het hart van ons allemaal. Streven we van nature allemaal niet naar een situatie dat we de rijke dwaas kunnen nazeggen: Ziel, gij hebt vele goederen, die opgelegd zijn voor vele jaren, neem rust, eet en drink, wees vrolijk! We zoeken van onszelf meer de voorspoed dan de zegen. Misschien zeg je: wat is dan zegen? Daar zouden verschillende antwoorden op te geven zijn, maar mag ik het nu zo zeggen: zegen is alles watje dicht(er) bij de Heere brengt. Dan kan het zijn datje uiterlijk overeenkomstig Gods geboden leeft, en datje loon in de vorm van voorspoed mist, maar datje wel Gods zegen in je leven ontvangt. Of is het geen zegen als je de moeilijkheden die er kunnen zijn in je leven bij de Heere mag brengen en datje ervaren mag dat Hij van je af weet? Denk er dan wel om datje die zegen niet verdient door je onderhouden van Gods geboden, maar dat je die zegen alleen uit genade krijgt. Of zoals de catechismus het zegt: Deze beloning geschiedt niet uit verdienste maar uit genade.

Nogmaals de rijke jongeling

Zojuist hebben we hjt leven van de rijke jongeling ten voorbeeld gesteld. Maar we hebben nog niet alle lessen uit deze geschiedenis getrokken. De belangrijkste les ligt er nog. Deze jongeman, die uiterlijk zo stipt leefde, miste in wezen nog alles, want hij miste de liefde. Wanneer de Heere Jezus deze toets aanlegt, dan valt hij door de mand, dan gaat hij bedroefd heen. Hij was niet ver van het Koninkrijk van God, maar... hoeren en tollenaren zijn hem voorgegaan. Hij leefde uiterlijk helemaal volgens de wet van God. Daarenboven, hij klopte bij de Heere Jezus aan met de vraag hoe hij het eeuwige leven zou kunnen ingaan. Een voorrecht als jouw leven daarin getekend mag zijn, maar niet genoeg. Als je niet meer hebt, dan is er nog één ding dat in jouw leven ontbreekt. In het leven van de rijke jongeling was dat éne concreet de liefde. Althans de liefde tot God en daaruit voortvloeiend ook de liefde tot de naaste. Eigenliefde had die jongeman genoeg. En dat is de grote les uit deze geschiedenis. Laten we nooit denken dat we met een nette levenswandel, met een leven dat uiterlijk in overeenstemming is met Gods Woord al half bekeerd zijn of de zaligheid al voor een paar procent verdiend zouden hebben. Dat is een van de meest gevaarlijke verleidingen van de satan. Met een nette levenswandel, zonder hartvernieuwende genade, hebben we niets meer dan wat een farizeeër had.

Aan Zijn voeten

Waar zou die rijke jongeling dat éne ding, dat hem ontbrak, hebben moeten halen? Waar anders dan bij de Heere Jezus? Helaas lezen we niet dat hij het daar gezocht heeft. Integendeel, hij ging bedroefd heen. De liefde tot zijn vele goederen was groter dan de liefde tot Gods gebod. Maria van Bethanië wist ook dat haar één ding ontbrak. Ze zocht dat éne ding, dat ze nodig had aan de voeten van de Heere Jezus. Daar is het alleen te vinden. Je zult er nooit spijt van hebben als je je leven inricht overeenkomstig Gods Woord. Je zult ervaren dat Gods gebod heilzaam is voor ons en voor onze samenleving. En zonden die je, niet gedaan hebt, zul je ook niet behoeven te verantwoorden. Maar vergeet nooit dat de liefde de vervulling der wet is. Lees eens na in 1 Korinthe 13 wat een mens is zonder die liefde. Zoek het op dezelfde plaats als Maria: aan Zijn voeten is het te verkrijgen.

's-Gravenpolder, S. Boogaard

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 februari 2001

Daniel | 32 Pagina's

Het loon op het houden van Gods geboden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 februari 2001

Daniel | 32 Pagina's