Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In geen ding bezorgd...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In geen ding bezorgd...

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De zorgen drukken merkbaar op zijn leven. Van jongs af is hij veeboer geweest. Dieren zijn de lust van zijn leven. Van zijn vader heeft hij het boerenvak geleerd. Als kind ging hij 's morgens mee met melken. Zelf mag hij een mooie boerderij hebben. Bovendien een royale veestapel: koeien, schapen, varkens en kippen. En dan plotseling... bse, mkz, De dreiging dat zijn veestapel zal worden 'geruimd' hangt als een onweerswolk boven zijn hoofd. MKZ de letters gaan voortdurend doorzijn hoofd. En dan... in geen ding bezorgd... Het lijkt onbegonnen werk! Onmogelijk werk! En toch... in geen ding bezorgd... Zo spreekt de Heere in Zijn Woord!

Zorgen

Er zijn veel zorgelijke ontwikkelingen. Wie zijn ogen en oren de kost geeft zal dat niet kunnen ontkennen. Weliswaar draait de economie beter dan enkele jaren geleden, maar er zijn best grote zorgen. De crisis in de landbouw vraagt dagelijks onze aandacht. Het zijn aangrijpende foto's waarbij hele boerderijen worden geruimd en gezond vee wordt afgeslacht. Het is erg dat hierbij vooral financiële motieven de doorslag geven. Het stomme vee draagt de last van het westerse rendementsdenken. Het ganse schepsel te samen zucht (Romeinen 8 : 22). In de wereld om ons heen gaat het ook niet goed. De ontwikkeling rond de wetgeving van de euthanasie spreekt boekdelen. Geleidelijk aan komen we in een klimaat waarbij het ouder wordende leven niet meer veilig is. En helaas de ontwikkeling lijkt, menselijk gezien, vrijwel onstuitbaar.

Er kunnen ook vragen zijn in het persoonlijk leven. Misschien hebjij een zorg waar niemand van weet. Er zijn jongeren die helemaal wanhopig zijn. Soms hebben hun ouders geen goed huwelijk. Soms moeten jonge mensen heel trieste ervaringen helemaal alleen verwerken. Je hebt misschien ouders die je niet begrijpen, een ouderling die over de problemen heen walst, een predikant die het te druk heeft en klasgenoten je totaal links laten liggen. Je moet alles zelf maar verwerken. Er is geen aandacht en begrip in je omgeving.

Bovendien is ook het geestelijk leven aan het verschralen. Zou de Bijbel wel echt Gods Woord zijn? Waar vind je mensen die in hun leven laten blijken dat God echt bestaat? Ken jij veel voorbeelden in je omgeving van ootmoedige en blijmoedige kinderen van God? Wat is er, ook onder ons, toch geweldig veel zorg. En toch... weestin geen ding bezorgdI

Doemdenken

Hoe gaan we met de problemen in ons leven en in onze samenleving om? Er zijn wetenschappers die een berekening hebben gemaakt over het voortbestaan van de aarde. Sommigen zijn van mening dat, gelet op de beperkte natuurlijke hulpbronnen en de toenemende vervuiling, het menselijk leven ergens in de tweede helft van de 21e eeuw op aarde niet meer mogelijk is.

Voor onze achterkleinkinderen is er dus geen bestaan. Anderen wijzen op de toename van de bevolking. De cijfers laten zien dat de wereldbevolking nog nooit zo hard is gegroeid als in de achterliggende eeuw. Het is werkelijk onvoorstelbaar zo snel als de wereldbevolking thans toeneemt. En dan de voormalige Sovjet-Unie, met vele kernwapens en kernreactors in uiterst deplorabele staat (de Koerskl). En vergeet ook de oprukkende islam niet. Er wonen in Nederland meer mohammedanen, dan orthodoxe christenen. En zullen we gaan praten overcriminalitieit, vervuiling, zinloos geweld, enzovoort, enzovoort. Het is om moedeloos

van te worden. En veel mensen zijn ook moedeloos. Er is sprake van doemdenken. Jongeren die het niet meer zien zitten. Ouderen die denken over euthanasie. Gezinnen die worden aangetast door de geest van de tijd. Reeds jaren geleden (1935) schreef een bekende professor het volgende. Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het. Het zou niemand onverwacht komen, als de waanzin eensklaps uitbrak in razernij, waaruit deze arme Europese mensheid achterbleef in verstomping en verdwazing, de motoren nog draaiende en de vlaggen nog wapperende, maar de geest geweken. Een bezeten wereld... Wellicht niet eens zo'n rare typering voor onze tijd.

Op allerlei terrein zijn er ondergangsstemmingen. Het gaat niet goed. Het lijkt wel alsof we leven in de dagen van Noach (Lukas 17 : 26). De dagen waarin mensen uitsluitend leven voor aardse dingen. En dat kan niet goed gaan! Zelfs een wereldling kan dat op zijn vingers natellen. En toch... weest in geen ding bezorgd!

Boodschap

Eigenlijk gaat het al 6000 jaar lang niet goed met deze aarde. Het is wel goed begonnen. En Cod zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed (Genesis 1 : 31).

De Bijbel wijst ons echter ook op de zondeval (Genesis 3). En daar is alle ellende begonnen. De mens is door de zonde losgeraakt van God. En daarom is de wereldgeschiedenis een opeenstapeling van nood, zonde, opstand en verderf. De zondeval en de Tweede Wereldoorlog hebben alles met elkaar te maken. De zonde is een verwoestende kracht. Daarom is er zorg in jouw leven. Daarom zijn er ziekenhuizen. Op de bodem van alle vragen ligt der wereld zondeschuld. De mens ligt dood in de zonden en in de misdaden. Er wordt ons in de Bijbel geen mooi beeld gegeven van de gevallen mens. Toch staat er in de Bijbel ook een andere boodschap, een heilsboodschap. Die boodschap is te lezen in Genesis 3 : 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Dat is de heilsboodschap die klinkt in een gevallen wereld. En in de loop van de wereldgeschiedenis gaat deze boodschap uit naar alle volken, tongen, talen en natiën. De Heere zal zorgen voor deze wereld. Eenmaal is de aarde door water vergaan. Maar naar de belofte van God zal tot de wederkomst van Christus deze aarde blijven bestaan. Dat heeft God beloofd in het Noachietisch verbond. Voortaan al de

dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dagen nacht, niet ophouden (Genesis 8 : 22).

En de Heere zal tot de wederkomst Zijn Kerk bouwen. Zij zullen U vrezen, zolang de zon en de maan zullen zijn, van geslacht tot geslacht (Psalm 72 : 5).

De Heere voert Zijn raad uit in de geschiedenis van deze wereld. Alles is gericht op de eer van Zijn Naam en op de komst van Zijn rijk. Christus is een eeuwig Koning Die nooit zonder onderdanen zal zijn. Daarom kan het best zorgelijk zijn in deze wereld, maar nooit zonder uitzicht. Doemdenken is niet bijbels. De Bijbel wijst op uitzicht in God. En daarom kan de apostel Paulus zeggen... Weest in geen ding bezorgd!

Persoonlijk

Het is groot dat wij de boodschap van de Bijbel mogen horen. Paulus zegt dat ons de woorden van God zijn toebetrouwd (Romeinen 3:1). Laten we dat voorrecht nooit gering achten. Toch is dat natuurlijk niet genoeg. Wij hebben persoonlijk de genade nodig. De Heere Jezus heeft daar in de bergrede met grote klem op gewezen. Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden (Mattheüs 6:33).

Wat is het belangrijk dat we dat onderkennen. Helaas, er zijn velen die geen ernst maken met Gods boodschap. De Bijbel leert ons duidelijk dat er mensen verloren zullen gaan. De Heilige Geest echter wederbaart zondaren tot een levende hoop. Dat werk van Gods genade heeft ook in 2001 zijn voortgang. Dat zal zijn voortgang hebben, naar de belofte van God. Christus heeft Zijn bloed niet voor niets gestort. En het welbehagen des HEEREN zal doorZijn hand gelukkiglijk voortgaan (Jesaja 53 : 10).

Deze persoonlijke wetenschap lost wellicht niet alle raadsels en vragen op die er zijn in het leven. Het schenkt echter wel rust. Het geeft ook vertrouwen voor de toekomst. De Heere immers regeert en bestuurt alle dingen. Paulus mocht daar heel rijk van getuigen. En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn (Romeinen 8:28).

Dat is de taal van het levende geloof. Wat zijn ze gelukkig die zo als vreemdelingen hun weg door de tijd mogen gaan. Dan zijn er in 2001 wel grote zorgen. Dan neemt Gods slaande hand niet weg. Dan kunnen de concrete vragen soms best groot zijn. Een lege stal, een ernstige ziekte, een grote nood is dan nog niet weg... maar dan is er toch ook de wetenschap Weest in geen ding bezorgd!

Habakuk mocht dat persoonlijk weten. Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal (...) en dat er geen rund op de stalling wezen zal, zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils (Habakuk 3 : 17-18). Dat is de taal van het ware en recht-

vaardigend geloof. Om jaloers op te worden! Dan maakt genade ook vetrouwend voor de toekomst. Dan gaan zondige mensen goed spreken en zingen van God.

Ik ben o HEER een vreemdeling beneên; hier

Laat Uw geboon op reis mij niet ontbreken.

Amersfoort, ds. W. Visscher

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 april 2001

Daniel | 32 Pagina's

In geen ding bezorgd...

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 april 2001

Daniel | 32 Pagina's