Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kritiek op God?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kritiek op God?

BIJBELSTUDIE OVER ROMEINEN 9 (6)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij zult dan tot mij zeggen: at klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan? Maar toch o mens, wie zijt gij die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot degene die het gemaakt heeft zeggen: aarom hebt gij mij alzo gemaakt? Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem om uit dezelfde klomp te maken, het ene een vat ter ere en het andere ter onere? En of God, willende Zijn toorn bewijzen en Zijn macht bekend maken, met veel lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns tot het verderf toebereid. En opdat Hij zou bekend maken de rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid die Hij tevoren bereid heeft tot heerlijkheid? ROMEINEN 9 : 1 9 - 2 3

De Heere weet heus wel wat er in ons hart leeft, beste lezer. Hij weet dat er geduchte kritiek in ons hart huist. Kritiek op God. De apostel Paulus is niet bang om dat ter sprake te brengen en werpt de vraag op of er onrechtvaardigheid bij God is.

"Is het eerlijk om de een te verkiezen boven de ander? " "Waarom verlost de Heere de een uit zijn verderf en waarom laat Hij anderen liggen in hun verderf? " "Als er een verkiezing is, mag de Heere ook niet klagen als iemand nog onbekeerd is, want wie kan Gods wil weerstaan? "

Zijn dat geen vragen die leven bij jong en oud? We kunnen ze wel onderdrukken, maar zijn zulk soort vragen en antwoorden wel eens ingeleefd? Het zou wel eens kunnen zijn dat we zulke gevoeligheden hebben ontweken omdat het te pijnlijk is voor onszelf. Het valt immers niet mee voor ons vlees om God te erkennen zoals Hij is.

Het geheim ligt in Gods soevereiniteit. Dat is een moeilijk woord maar jullie zullen er wel eens van gehoord hebben. Wat betekent dat woord soeverein eigenlijk? Een woord dat er dicht bij komt is vrij. We spreken over vrije en soevereine genade. De Heere is vrij te doen wat Hij wil en Hij volvoert zijn besluiten uit louter op grond van eigen goeddunken. Hij is van niets en niemand afhankelijk en geeft genade aan wie Hij wil. We kunnen de Heere niet dwingen iets te doen (alhoewel Hij gevraagd wil worden.) Onze ouders moeten ons wel eens dwingen iets te doen, maar - laat ik het met eerbied zo schrijven - de Heere moet niets.

Hij is als een pottenbakker. Pottenbakkers maken allerlei voorwerpen van klei en boetseren de klei in allerlei vazen en vormen. Kan klei daartegen protesteren? Kan een stuk klei bezwaarschriften indienen tegen de pottenbakker dat het niet fair is dat hij een onooglijk vaasje is geworden en andere klei is gebruikt voor een kunstwerk? Dat is lachwekkend! Klei heeft niets in te brengen en houdt de mond dicht. Wat denkt klei wel van zichzelf?

Zijn we wel eens klei geworden, zondig klei bovendien? Dan hebben we niets meer te zeggen en is God soeverein en vrij om te doen met ons wat Hij wil. Dat is een goede plaats, want daar hebben we niets meer te verliezen en geeft de Heere Zijn zegen. Gans hulpelozen zal Hij ten Redder zijn. En is Christus niet gekomen om het verloren te zoeken. Hij wordt verheerlijkt in het zalig maken van onwaardigen. Hij gebruikt klei om zondaren de ogen te openen en opent klei de mond om Hem grootte maken.

Chilliwack, ds. P. van Ruitenburg

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juli 2002

Daniel | 30 Pagina's

Kritiek op God?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juli 2002

Daniel | 30 Pagina's