Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liefde voor de waarheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liefde voor de waarheid

Dogmatiek is de systematische ordening van in Gods Woord geopenbaarde waarhi

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik verwacht niet dat veien de titel die boven dit stukje staat erg aantrekkelijk vinden. Laat ik daarom met een voorbeeld beginnen. Stel je voor dat je een brief schrijft aan een vriend. Je vertelt over je jeugd, waar je naar school bent gegaan. Je bent openhartig over jezelf, over je ervaringen thuis, op je werk. Degene die je brief leest, krijgt een aardige indruk van wie je bent. Als je een paar weken later met je vriend praat en je vraagt hoe hij of zij de brief vond, blijkt dat hij niet verder is gekomen dan de eerste bladzijde. Andere dingen waren belangrijker. Hoe voel je je dan? Je vriend is blijkbaar niet erg in je geïnteresseerd. Je kleuterjaren, je broers en zussen, je school is niet van belang voor hem zegt hij. Wat denk je, is dat een goede vriend? Je brief liet toch zien wie jij was en hoe jij je voelde? En dat wordt genegeerd. Hij is ten diepste niet in jou geïnteresseerd.

Nu de vergelijking. Wat moeten we denken van hen die wel over God spreken en misschien wel zeggen Hem lief te hebben, maar niets meer over God willen weten? Je zou toch denken dat als er liefde in het hart is uitgestort, je meer wil horen. God is een God die verkiest in Zijn eeuwig welbehagen. Hij onderhoudt en regeert de wereld. Zijn Zoon was waarlijk en rechtvaardig mens, waarachtig God. Zou een kind Gods geen schoonheid zien in de God die verkiest en in het werk van de Heilige Geest? De Heere is de Alomtegenwoordige, de Alwijze die alle dingen bestuurt. Zou iemand met liefde in zijn hart niet onder de indruk zijn van Gods voorzienigheid en niet meer willen weten van dat leerstuk?

Zo zouden we wel even door kunnen gaan. Wat ik maar wil zeggen: de Heere openbaart zich in de leer. De leer is leer over God: wie Hij is, hoe Hij werkt, waarom we Hem nodig hebben. Er is niets in de leer te vinden dat los staat van God. Alles straalt iets uit van Zijn heerlijke eigenschappen voor een zondaar die alles heeft bedorven. Daarom is de leer niet taai en dor, maar levend en krachtig.

Paulus schrijft hoofdstukken die 'zwaar' zijn om te verstaan, maar ze zijn de moeite waard omdat de schoonheid van God en Christus erin wordt geopenbaard.

Kan iemand dan liefde voor de waarheid in zijn hart hebben? Voor die droge dogmatiek en al dat geredeneer over de waarheid? "Dan moetje toch wel een studiehoofd hebben en geïnteresseerd zijn in ingewikkelde dingen, " denken velen. Je hoort zulke taal weieens. Helaas, het belang van de "leer die naar de godzaligheid is" schijnt van minder belang geacht te worden. Velen worden ziek van al dat geredeneer en horen liever een warme en begrijpelijke preek dan een droog verhaal over de leer.

Ik kan dat wel begrijpen. Daarom ben ik ervoor dat alle droge verhandelingen over de leer worden gestaakt. Ik ben het er roerend mee eens dat we warm en bewogen moeten spreken over de dienst des Heeren. En de leer van Gods Woord is er dan ook voor om leven en krachtig naar voren te VVO rden gebracht. Het moet persoonlijk, bevindelijk en gunnend zijn. Maar is de leer zelf droog en onbelangrijk, alleen voor theologen misschien? Nee, de leer vat de thema's van Gods Woord samen.

Dogmatiek is de systematische ordening van de in Gods Woord geopenbaarde waarheden.

We zien dan ook in Gods Woord dat God liefhebben en het zaligmakende geloof samengaat met hartelijke liefde voor de waarheid. Laten we maar naar Gods Woord luisteren. Ik zal een paar teksten noemen die duidelijk maken dat het lezen en luisteren naar de leer voor elke zondaar van groot belang is.

Heeft Christus niet gezegd dat Hij Zelf de Weg, de Waarheid en het Leven is? De jonge Pinkster kerk was volhardende in de leer der apostelen. Paulus spreekt over de waarheid geloven in 2 T.hessalonicensen 2:12. Het ongeloof wordt in Romeinen 2:8 omschreven als de waarheid ongehoorzaam zijn.

Daarom bezweert de apostel zeifs in de Heere dat zijn zendbrief door al de heilige broeders gelezen wordt (1 Thessalonicensen 5:27).

Als je het bovenstaande overweegt, moet je wel tot de conclusie komen dat in Gods Woord de waarheid van groot belang is. Wie wel

over de "Heer"' wil horen, maarniet over de " leer", houdt een lege huls over. Wie is de Heere als we de leer niet ernstig nemen? Wat kunnen we nog over God zeggen en bevinden als er geen waarheid over God is? Wat een vaag idee houden we over van God als we de leer moeten weg moffelen omdat die te moeilijk zou zijn.

Het ware geloof is vee) meer dan een blote toestemming van de waarheid. Het is een hartelijk geloven van de waarheid, een doorleven en hoogachten van de waarheid. Deze waarheid is onder andere de leer over Christus. Hij openbaart zich immers op geen andere manier dan in de leer van Gods Woord. Daarom is geloven en beleven van de waarheid van levensbelang. Hen die de waarheid niet koesteren zijn geestelijke zelfmoord aan het plegen, las ik ergens. Dat is waar, al moet ik erbij zeggen dat we van nature al dood zijn.

Waarom is de leer soms zo moeilijk dan? Wel, we kunnen ook vragen waarom sommige stukken van Paulus' brieven zo moeilijk zijn. Het antwoord daarop is niet alleen dat het meer aan ons ligt dan aan iets anders dat wij het niet verstaan. De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des Geestes Gods zijn. Het is ook dat zulke hoofdstukken de diepte tonen van Gods heiligheid en genade. En is het niet de moeite waard in die mijnen af te dalen? Daar liggen zoveel schatten in verborgen. Luther'worstelde om de leer te mogen verstaan. In het begin was h allemaal te moeilijk voor hem ondar zijn briljante verstand. Maar later begon hij de leer te begrijpen. Wat e hoogte, diepte van de liefde Gods in Christus openbaart de leer van vrije genade. Wie de Heere vreest wil met weten over God.

We zijn dus bevoorrecht met de leer van Gods Woord. We hebben een samenvatting in de geloofsbelijdenissen. In de dogmatiek wordt een en ander uitgelegd en geordend. We het ben deze leer om God te kennen, om Hem te lief te hebben zoals Hij zich openbaart We hebben de leer om on; te verdedigen tegen hen die een verkeerd beeld van God en Zijn werk heb ben. We hebben de leer om die in het Evangelie door te geven aan anderen opdat zondaren zalig worden. Wat hebben we een heerlijke leer. God wordt erin op het hoogst verheerlijkt en de zondaar wordt op het diepst vernederd om zijn hoogst geluk in God te vinden. Hebben we die leer lief? Zijn we de waarheid met ons hart gehoorzaam geworden?

Als je onderwijs krijgt in de geloofsleer onthoudt dat God laat zien wie Hij is en wil zijn voor gevallen Adams kinderen.

Ds, P. van P^itenburg

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 2003

Daniel | 32 Pagina's

Liefde voor de waarheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 2003

Daniel | 32 Pagina's