Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is Isa Jezus?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is Isa Jezus?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Islamieten zullen volmondig beamen dat de wereld geschapen is. Abraham jozef, David en andere bijbelheiligen zijn geen onbekenden in de islam. Adam in het paradijs, de verleiding van de satan, zelfs de naam van Jezus is bekend. Isa, zo wordt Jezus in de koran genoemd. Maar is Isa écht Jezus?

Net als Noach, Abraham en Mozes is ook Jezus voor de islam een belangrijke profeet. Hij heeft zelfs een bijzondere plaats in de koran. Jezus is de laatste profeet voor Mohammed. Hij draagt als enige de titel 'Messias', een titel die niet minder dan elf keer in de koran voorkomt. Maar, de betekenis van het woord Messias in de koran is niet dezelfde als de betekenis van het woord in Testament. In het het O u d e Oude Testament betekent het 'gezondene', in hetarabisch kan het ook 'aanraken' betekenen. Dat ziet op de genezingswonderen die Jezus doet door aanraking of, volgens de koran, door magie.

Geboorte

Niet alleen de naam van de Messias is in de koran anders dan in de Bijbel. De geschiedenis van de geboorte van Isa is ook verschillend van de geboorte van Christus in het Nieuwe Testament. Maria, nog maagd, trekt zich terug voor meditatie. Daar zegt de engel Gabriël haar de geboorte van een zoon aan. Maria is daar zeer verwonderd over. Ze gelooft het eigenlijk niet. "Ik ben geen onkuise vrouw, " zo werpt zij tegen. Gabriël wijst haar op het besluit van Allah. Door de almacht van Allah zal het gebeuren (soera 19:22-25). Bij de geboorte zijn de weeën erg sterk. Maar, de pasgeboren Isa roept haar luid en duidelijk toe: Er stroomt een beek in de buurt en er groeit een dadelpalm." Als ze daaraan schudt, kan ze de dadels nemen ter versterking. Dat is in het kort de geschiedenis van de geboorte van Isa.

Uit de koran blijkt dat Isa vanuit de wil van Allah geboren werd. Het is zelfs een maagdelijke geboorte. Vervolgens verricht Isa wonderen. Het eerste is dat hij pratende wordt geboren. Dat is voor de islam belangrijk, Isa huilt niet, hij praat. Het eerste huilen van een baby is vooreen moslim namelijk het teken dat demonen het pasgeboren kind aanraken. Die inname moet zoveel mogelijk

tegenstaan worden. Onder andere door het kind als eerste in het oor te fluisteren dat Allah groot is. Isa huilde niet. De demonen huizen niet in hem. Hij is zondeloos.

Dat komt heel dicht bij de christelijke belijdenis dat Jezus de Zoon van God is. Maar, een islamiet zal dat nooit zeggen. Dat God een Zoon heeft, vinden moslims een godslasterlijke gedachte. Ze kunnen het niet rijmen dat de Schepper een zoon laat voortkomen uit een mens, de maagd Maria. En dat is niet het enige bezwaar. De koran zegt ook dat christenen niet één, maar drie goden belijden. Het geloof in de Drieëenheid wordt in heel de koran duidelijk veroordeeld als één van de ergste zonden. Er kan maar één God de Almachtige, Schepper van hemel en aarde zijn.

Kruisiging

Wie in de koran gaat zoeken naar de kruisiging van de Isa, zal nergens een duidelijke beschrijving daarvan vinden. Integendeel, Isa is niet gekruisigd. Er is een schijnbeeld in de plaats van Isa gekruisigd. En waarom hebben de joden hem dan niet gedood? Wel, dat konden ze gewoonweg niet. Allah verijdelde de plannen van de vijanden van de Isa (soera 3:54). En Allah zal hen die hem helpen, zeker helpen. Allah is krachtig en machtig. Als de joden hem gedood hadden, zouden de vijanden zegevieren. Het geloof zou het onderspit delven. Daarom waren de Joden niet in staat om hem te doden. De kruisiging stelt de belijdenis van de trouw van Allah ter discussie.

Uit dit alles is duidelijk dat er binnen de islam geen plaats is voor het borgtochtelijke lijden en sterven van de Christus. Binnen de theologie van de islam is het borgtochtelijke werk van Christus niet nodig, omdat er geen sprake is van een zondeval. De mens blijft goed. Hij is uitgerust met een 'fitra', die hem in staat stelt om goede daden te doen. Door die fitra is de mens geen slaaf van de zonde. Daarom wordt de verlossing door een ander ook radicaal afgewezen. Binnen de islam leeft de gedachte dat het christendom een goedkope religie is. Mensen zondigen en Isa maakt het in orde? Dat is laf: de persoon die

zondigt, die moet het in orde maken. Mensen zijn zelf verantwoordelijk. Allah heeft Isa ook niet nodig. Hij vergeeft aan wie hij wil, zonder Isa. Vergeven heeft geen andere grond dan het besluit van Allah. De ene wel, de andere niet. Allah is barmhartig. En genadig. Hij draagt vele namen die al deze goede eigenschappen aanprijzen. Maar, ten diepste is vergeven een daad van willekeurige gunst. Vergeven is in de islam hetzelfde als de zonde door de vingers zien.

Allah: de enige

Wie is Allah? Binnen de islam staat centraal dat Allah 'tawhid' is, uniek, de enige is. Kort en krachtig is dat te lezen in soera 'De Toewijding': "Hij is Allah als de enige, Allah als de bestendige. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt en niet een is aan Allah gelijkwaardig." Deze korte soera is een van de meest populaire, die door moslims meerdere keren per dag wordt herhaald. Allah heeft dus geen zonen. Hij staat op een eenzame hoogte, onvergelijkbaar met mensen. Het geloof in de Drieëenheid is een onvergeeflijke zonde. Het is goed om dat te weten in het contact met moslims.

De eenheid van Allah heeft ook alles te maken met het afwijzen van Isa als Zoon van God. Isa is geen zoon van Allah. In de oren van moslims klinkt het zelfs godslasterlijk om te zeggen dat Jezus de Zoon van God is. Hoe kan Allah omgang hebben met een vrouw en dan een zoon op aarde verwekken? Die dan ook nog zou lijden en sterven? Dat zijn ongepaste gedachten. Isa eet zoals alle mensen eten. Hij sterft als alle mensen. Hij is slechts de boodschapper van Allah en zijn woord. Let op het woordje 'slechts'. Isa is niet meer dan dat.

J.J. O rand ia

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 2004

Daniel | 32 Pagina's

Is Isa Jezus?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 2004

Daniel | 32 Pagina's