Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden om een vriend of vriendin?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden om een vriend of vriendin?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mag je, als je veel van iemand houdt, en je weet dat die ander niet van jou kan houden, toch blijven bidden of het goed mag komen? Of is dat de Heere verzoeken en moet je het kruis dragen wat God je oplegt?

Waar mag je de Heere om bidden? Staat er in de Bijbel dat je om bepaalde zaken niet mag bidden? Integendeel! De Bijbel leert ons dat we alle dingen bij de Heere mogen brengen. De apostel Paulus schrijft: aat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden 4:6). bij God (Filippenzen

Je begrijpt dat we niet om dingen mogen bidden die tegen het Woord van God ingaan. Er kunnen in ons leven zondige begeerten zijn: naar geld en goed, naar de dingen van de wereld, naar vervulling van een verkeerd verlangen. Dat zijn wensen die niet tot eer van God zijn, maar gericht op ons zondige 'ik'. Dat wordt vanzelf in deze tekst niet bedoeld. We moeten de Heere juist bidden of Hij de zondige begeerte wil vergeven en wegnemen. Wat mogen we dan wel elke dag aan de Heere voorleggen? De catechismus zegt het in één zin: "alle geestelijke en lichamelijke nooddruft" (antwoord 118). Met het woordje 'nooddruft' wordt bedoeld: wat we echt nodig hebben. Wat we nodig hebben voor ons hart en voor ons leven, daar mogen we elke dag om bidden. Met ootmoed en met diep ontzag voor de Heere.

Een onzichtbare band

Mag je de Heere vragen om een vriend of vriendin? Mag je bidden of je iemand mag ontmoeten van wie je gaat houden en waarmee je straks door het leven wilt gaan? Dat mag! Laat uw begeerten in alles bekend worden bij God.

De Heere weet wat wij nodig hebben. Hij weet dat zelfs veel beter dan wij. En toch wil Hij er om gebeden zijn. Waarom? Opdat wij het uit Zijn hand zouden ontvangen! Zo is het ook als we een vriend of vriendin krijgen, die straks onze levenspartner mag worden. In het huwelijksformulier wordt tegen de gehuwden gezegd dat "onze Heere God u samengevoegd heeft." Op onze trouwdag mag gezegd worden dat het Gods hand was die deze twee jonge mensen samenbracht. De Heere leidt het zo dat twee jonge mensen elkaar leren kennen en liefde voor elkaar krijgen. In de ontmoeting met elkaar legt de Heere een onzichtbare band. En als het goed is

gaan zo'n jongen en meisje vragen of het Gods weg mag zijn om straks samen door het leven te gaan.

Als het anders gaat

Het kan ook anders gaan. Dat het niet tot een verkering komt of dat jouw verkering na kortere of langere tijd uitraakt. Wat kan dat een moeilijke weg zijn. Vooral als jij wél van de ander houdt. Als je de Heere hebt gebeden of jullie tot een huwelijk mogen komen, en als het dan toch anders gaat. Mag je dan de Heere blijven bidden? Of moet je het maar opgeven? Het is moeilijk om op deze vraag een pasklaar antwoord te geven. Iedere situatie is immers weer anders. De Heere kan in Zijn wijsheid deze jongen of dit meisje niet voor jou bestemd hebben. Zou jij dan toch verder willen gaan? Als de ander echt niet van je houdt, dan kan het geen goed huwelijk worden. Dan mag je vragen of de Heere jouw betrokkenheid op de ander wegneemt. Als je werkelijk gelooft dat de Heere beter weet dan jij wat goed voor je is, dan mag je jouw strijd aan Hem voorleggen. Dan zal je gebed zijn: Heere, leer mij Uw weg. Uw wil geschiede!

Gouden regel

Wat is dat een moeilijk gebed: Uw wil geschiede. De catechismus zegt: dat is: "Onze eigen wil verzaken, en Uw wil, die alleen goed is, zonder tegenspreken gehoorzaam zijn." Er is genade voor nodig om dit gebed te leren bidden, zodat het boven al onze gebeden mag staan. Wij willen zo graag dat onze wensen in vervulling gaan. Maar de Heere leert naar Zijn mening te vragen. En weet je hoe dat gebed wordt besloten? Dat gebed eindigt met de bede: om Jezus' wil. Als je van Hem dit gebed mag leren, dan maakt Hij het goed. Ook al gaat het misschien zo anders dan jij gedacht had. Al zou dat betekenen dat je een kruis moet dragen. Hij aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat jij het in Zijn hand zou geven.

Weet je dan precies wanneer je voor een bepaalde zaak niet meer moet bidden? Nee, dat niet. Maar dat zal de Heere je leren. Dat wil de Heere je leren. Hij kan iets waar je hart zo vol van is, toch wegnemen. Hij kan er iets beters voor in de plaats geven. Daarom zegt de Heere, ook tegen jou: oek eerst het koninkrijk Gods en zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u (jou) toegeworpen worden (Mattheüs 6:33). Éérst de Heere zoeken en dan de dingen van dit leven uit Zijn hand ontvangen, als een toegift! Dat is een gouden regel in het koninkrijk van God!

De personen op de foto hebben geen inhoudelijke betrekking op het onderwerp.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 2005

Daniel | 32 Pagina's

Bidden om een vriend of vriendin?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 2005

Daniel | 32 Pagina's