Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twee worden in het huwelijk één

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twee worden in het huwelijk één

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot één vlees wezen (Efeze 5:3 1)

Toen Adam zijn vrouw zag, zei hij: Deze is ditmaal been van mijn benen en vlees van mijn vlees! De vrouw is uit de man gemaakt. Zij is van zijn vlees en benen. Eva dankte haar bestaan middelijkerwijs aan Adam. Zo is de gemeente vlees en been van Christus. De kerk dankt haar ontstaan aan de geopende zijde van Christus, dat is: aan Zijn verzoenend lijden en sterven. Daarom zijn de gelovigen Jezus' vlees en benen. Het wijst op de zeer nauwe relatie tussen Christus en Zijn gemeente.

Verlaten om één te worden

Nu verbindt de apostel aan dit diepe mysterie de vermaning: aarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen en zij twee zullen tot één vlees zijn. Dit vers is een directe aanhaling van Genesis 2:24. Wat bedoelt de apostel met deze vermaning? Wat heeft deze vermaning met het huwelijk te maken? Om dit te vatten moeten we het betoog van de apostel vasthouden. Hij heeft met de beelden gesproken over de nauwe band tussen Christus en Zijn gemeente. Daaruit trekt hij nu conclusies voor het christelijke huwelijk en zegt: Daarom...'. Wat is de wezenlijke betekenis van het huwelijk? Het is dat zij die eerst twee aparte mensen waren nu één worden. Éénwording is het doel van het huwelijk. En dan niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Man en vrouw kunnen tot die éénheid alleen komen als zij doen wat de apostel leert. Zij moeten hun vader en moeder verlaten. 'Verlaten' is hier niet in een ongunstige zin genomen. Het betekent niet 'in de steek laten, nooit meer naar omzien of onverzorgd achterlaten'. Het betekent een verbintenis, namelijk het gezinsverband verlaten. Wanneer een man huwt gaat hij een nieuwe verbintenis aan. Hij verlaat het gezin en wordt het hoofd van een nieuwe relatie, namelijk de relatie tussen man en vrouw. Hij kan deze nieuwe verbintenis niet aangaan als hij bij zijn vader en moeder blijft wonen. Hij moet de oude verbintenis verbreken om de nieuwe verbintenis aan te kunnen gaan. Dit is een verbazende gebeurtenis. Het is eigenlijk een onbegrijpelijk gebeuren. Wat is de band tussen ouders en kinderen hecht? En toch verlaat een man zijn vader en moeder om zijn vrouw aan te hangen. De vrouw trekt zodanig. dat hij het ouderlijk thuis verlaat om met haar verenigd te worden. Hij komt daardoor in een andere staat. Hij was tot hiertoe lid van het gezin, maar nu wordt hij zelf hoofd van een familie. Zo bezien is trouwen een geweldige verandering. De man komt daardoor in een geheel nieuwe positie.

Maar hoe zit het in dit opzicht met de vrouw? De apostel spreekt wel over een 'een mens', maar in het woord uit Genesis 2:24 gaat het alleen over 'de man'. De vrouw verlaat toch ook haar ouders en het gezin waartoe zij behoorde? Hoe zit het dan met de vrouw die trouwt? Natuurlijk betekent het huwelijk ook voor haar een grote verandering. Maar zij wordt door haar huwelijk geen draagster van gezag. Zij was haar ouders onderdanig en wordt nu haar man onderdanig. Haar gezagspositie verandert niet door het huwelijk. De man wordt echter door zijn huwelijk zelf drager van gezag. Hij wordt hoofd van een nieuwe relatie.

Verbinden om één te worden

Man en vrouw moeten niet alleen vader en moeder verlaten, maar elkaar 'aanhangen' en zo 'één vlees' worden. Alleen het verlaten van vader en moeder bewerkt de huwelijksvereniging niet. Zij moeten elkaar 'aanhangen', dat is: aan elkaar verbonden zijn. Er moet iets zijn dat aan elkaar verbindt. Dit moet de oprechte liefde tot elkaar zijn. Deze liefde vindt zijn hoogtepunt is het één vlees worden, dus in de huwelijksgemeenschap. De apostel duidt de seksuele huwelijksgemeenschap aan met bepaalde woorden. Hij spreekt over 'en zij twee' zullen tot één vlees zijn. Dit betekent natuurlijk allereerst dat zij die twee aparte mensen waren nu tot één vlees samensmelten. Maar het leert ons ook dat hier slechts plaats is voor twee. Paulus heeft niet over 'en zij drie of vier' zullen één vlees zijn, maar over 'en zij twee' zullen tot één vlees zijn. In dit heiligdom is slechts plaats voor twee.

Vragen

1. Man en vrouw zijn een eenheid. Wat houdt dat voor de praktijk in? Kan een getrouwde man of vrouw nog doen alsof men alleen was? Denk aan eigen vrienden, apart bezit, vakantie enz. Is rekening houden met de ander gemakkelijk? Denk aan 1 Korinthe 13.

2. Vader en moeder verlaten. Wat houdt dat in voor de ouders? En wat houdt dat in voor de gehuwde man en vrouw? Komt dit niet in conflict met het eren van je vader en moeder?

3. Twee worden één op de huwelijksdag en door de huwelijksgemeenschap. Hebben kruis, zorg en verdriet hierin ook een plaats? Hoe smeedt de Heere mensen samen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juli 2005

Daniel | 32 Pagina's

Twee worden in het huwelijk één

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juli 2005

Daniel | 32 Pagina's