Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Zondaar wordt door het geloof  rechtvaardig' 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Zondaar wordt door het geloof rechtvaardig' 7

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de gelijkenis van de tollenaar en de farizeeër (Lukas 18:9-14) heeft de Heere Jezus geleerd dat God een boetvaardige tollenaar verhoort, maar een hoogmoedige farizeeër laat staan. De farizeeër werd door de mensen geprezen om zijn vroomheid en godsdienstigheid. De farizeeën hadden ook grote en hoge gedachten van zichzelf. De Heere echter kent hen niet. De tollenaren werden door de mensen veracht. De boetvaardige tollenaar stond niet vooraan in de tempel. Wel echter beleed hij daar waarlijk schuld voor God. De mensen keurden hem af. Hij keurde ook zichzelf af. Hij was een groot zondaar voor God en mensen. En juist daar openbaart zich het wonder: eze ging af gerechtvaardigd in zijn huis. Door God werd de tollenaar rechtvaardig gehouden (kanttekening 17). De Heere sprak de schuldige vrij. Goddelozen worden met God verzoend. De vrijsprekende rechtvaardigheid Gods is een grote weldaad van het verbond der genade.

Rechtvaardigmaking heeft in de Bijbel steeds te maken met zonde en schuld. Zalig zijn zij, welker ongerechtigheid vergeven zijn en welker zonden bedekt zijn (Romeinen 4:7). De zonde is opstand tegen God. Hoogmoed, leugens, vloeken, zondige gedachten en woorden zijn schendingen van Gods wet en orde. De Heere eist dat we Hem liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Die eis echter wordt sinds de zondeval door niemand gehouden. Er is een schuld voor God en mensen. De Heere laat de zonde echter niet ongestraft. De zonde is geestelijke schuld voor God. De Heere blijft eisen dat wij Zijn wet volbrengen. De Heere wil, naar Zijn rechtvaardigheid, ook de zonde straffen. De Rechter van de gehele aarde kan en mag de zonde niet ongestraft laten. Als we nadenken over rechtvaardiging (vrijspraak) dan moeten we altijd eerst bij onze schuld beginnen. Ken jij de zonde als schuld voor God? Bunyan tekent ons de ontwaakte zondaar met een pak op zijn rug. Dat pak is de beleefde last van de zonde. Het is de haat tegen God en mensen die ons aanklaagt en die drukt. En van die last spreekt God een zondaar in de rechtvaardigmaking vrij!

Abraham

Het woord gerechtigheid, als Gods vrijsprekende gerechtigheid, komen we voor het eerst tegen in Genesis 1 5:6. En Abraham geloofde in den HEERE. en Hij rekende het Hem tot gerechtigheid. De Heere belooft Abraham in Genesis 1 5 een zoon. Ook zal Abraham een talrijk nageslacht ontvangen. Deze belofte wordt door Abraham in het geloof omhelsd. Door het geloof weet Abraham van deze belofte en vertrouwt hij op de vervulling. De Heere rekende het hem tot gerechtigheid. De kanttekenaar merkt daarbij op: God heeft uit loutere genade, hem, die geen gerechtigheid had in zichzelven, om voor Zijn gericht te bestaan, voor rechtvaardig geacht, door het geloof aan Zijn belofte en den beloofden Middelaar" (kanttekening 18). God acht Abraham rechtvaardig in de beloofde Midde-

laar, de Heere Jezus, die Abraham hier door het geloof mag aangrijpen. Eeuwen later wijst Paulus terug op deze geschiedenis. Doch degene die niet werkt, maar gelooft in Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid (Romeinen 4:5).

Vrijspreken

Rechtvaardigmaking staat tegen over verdoemen, veroordelen. Paulus zegt in Romeinen 8:33 en 34: od is het, Die rechtvaardig maakt. Wie is het die verdoemt? Rechtvaardigmaken is "van de zonde en de straf der zonde" (kanttekening 95) vrijspreken. De straffende gerechtigheid van God zien we op vele plaatsen in de Bijbel. De Heere heeft Farao over zijn zonde en verharding gestraft. Het doopsformulier zegt heel indringend: ij Die de verstokte Farao met al zijn volk in de Rode Zee verdronken hebt. De inwoners van Sodom en Gomarra werden naar Gods rechtvaardig oordeel gestraft. Rechtvaardigmaking wil zeggen dat God schuldige zondaren vrijspreekt. David onderwijst daarover in Psalm 32: elgelukzalig is de mens, dien de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiensheest geen bedrog is (Psalm 32:2). En Paulus wijst erop dat God den goddeloze rechtvaardigt (Romeinen 4:5). De goddeloze is iemand die in zichzelf onrein en met zonden besmet is (Romeinen 4:5, kanttekening 11). Schuldigen behoren rechterlijk veroordeeld te worden. God spreekt desondanks goddelozen vrij. Luther noemde dat een wonderlijke vrijspraak. Het klopt ook niet met ons 'begrip'. Het wordt ons echter in de Bijbel zo geleerd en door Gods kinderen ook zo beleefd. De Heere vergeeft zonden niet van bekeerde of fatsoenlijke mensen. Vergeving gaat altijd gepaard met inleving van eigen onbekwaamheid en schuldigheid voor God. Dat is juist het wonder en het geheim van de vrijsprekende gerechtigheid Gods.

In Christus

God de Vader kan en mag over de zonde niet heenstappen. Hij straft de zonde met een rechtvaardig oordeel. Hij straft met tijdelijke en eeuwige straf. Voor zijn kinderen heeft God de zonde gestraft in Christus. Dat is de grote verborgenheid van het Evangelie. Want Dien, Die geen zonde gekend heeft heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden recht-

vaardigheid Gods in Hem (2 Korinthe 5:21). Christus stierf op Golgotha opdat de rechtvaardigheid Gods ons zou toegerekend worden (kanttekening 54 op 2 Korinthe 5:21). Christus kwam naar de aarde om te lijden en te sterven. Hij is het beloofde Lam Gods. Hij heeft voor de zonde betaald. Volkomen. Daarom kan God de Vader, op grond van Christus verdiensten, zondaren vrijspreken van de schuld en de straf der zonde. Het offer van Christus is de grote inhoud van het Evangelie. In Zijn wijsheid en kracht heeft God een weg uitgedacht waardoor zondaren behouden kunnen worden. De Borggerechtigheid van Christus redt van de dood. Laten we nooit rusten voordat we deel hebben aan Christus. Dat is ook in jouw leven het allerbelangrijkste. Zondaren krijgen door het ware geloof deel aan Christus.

Geloof

De genade van God komt in de prediking van het Evangelie tot allen die de boodschap horen. Echter niet allen worden behouden. Het ware geloof trekt op aarde de scheidslijn. Wie niet gelooft, is schuldig en onrechtvaardig voor God. De kinderen Gods echter grijpen door het ware geloof de gerechtigheid van Christus aan. In Christus spreekt God de Vader vrij. Het geloof is het middel, de bedelaarshand die Christus aanneemt. Het ware geloof is een gave van God. En door dat geloof wordt de rechtvaardigheid het deel van een zondig mens. Paulus wijst daar keer op keer op in zijn brieven. Want de rechtvaardigheid God wordt in hetzelve geopenbaard uit gelooi tot gelooi; gelijk geschreven is: aar de rechtvaardige zal uit het geloof leven (Romeinen 1:17). En op een andere plaats zegt Paulus: ij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus (Romeinen 5:1). Het geloof heeft geen waarde in zichzelf. Het heeft betekenis omdat het Christus aangrijpt tot zaligheid. De belijdenis noemt het geloof daarom een instrument. Dat geloof hebben we echter wel nodig. Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Het geloof verenigt met Christus en redt daarom van de dood en de zonde. Laten we toch bidden om de gave van het ware geloof.

Persoonlijk

Door de zonde liggen wij verloren voor God. Dat is de werkelijkheid van ons leven. God gaf echter Zijn Zoon in deze wereld. De Heere Jezus kwam niet om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden. Hebben wij de nood van ons leven al geleerd? Hebben wij reeds een Zaligmaker nodig gekregen? In Christus is redding voor zondaren. Ook vandaag. Ook in je jonge leven. Zoekt daarom de Heere en leeft!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 oktober 2005

Daniel | 40 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 oktober 2005

Daniel | 40 Pagina's