Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gedrongen tot goede werken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gedrongen tot goede werken

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de bekende prediker R.M. M'Cheyne weten wij dat hij een diep en hartstochtelijk verlangen had naar heiligheid. Dikwijls bad hij: Heere, maak mij zo heilig als een geredde zondaar zijn kan." Waarom verlangde M'Cheyne zo sterk naar heiligheid? Omdat de reddende iiefde van Christus hem daartoe drong. Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gij zelf heilig in al uw wandel; daarom dat er geschreven is: ijt heilig, want Ik ben heilig (1 Petrus 1:15 en 16).

Normen en waarden staan weer op de politieke agenda. Dat is een goede zaak. Binnen onze eigen kring is er terecht veel aandacht voor principes en identiteit. Toch moet ons duidelijk zijn dat heiliging dieper gaat dan het naleven van regels en afstandhouden van zaken die niet overeenkomen met de bijbelse moraal.

Heiliging ziet allereerst en allermeest op een vernieuwde verhouding tot God. Denk aan Henoch, die met God wandelde. En aan Mozes, die bij God op de berg geweest was. En aan Daniƫl, die een opperkamer had met open vensters naar Jeruzalem. Het vrezen van God, het liefhebben van God en het leven met God zijn de drie voorname zaken die tot de kern van de heiliging behoren.

Bij heiliging denken we niet alleen aan een vernieuwde verhouding tot God, maar ook aan een vernieuwde kijk op de naaste. Het grote gebod om God lief te hebben boven alles doortrekt het vernieuwde hart maar daarbij ook het gebod om de naaste lief te hebben als onszelf.

Als derde zien we dat heiliging ook betekent: een nieuwe verhouding tot jezelf. Gods Geest maakt een nieuw begin. Deze vernieuwing doet het oude voorbijgaan en maakt tot een nieuwe mens. Heiliging brengt de dood tot onze oude mens en het leven tot de nieuwe mens. Het oude 'ik' wordt gekruisigd en de nieuwe mens, met een nieuwe smart en een nieuwe vreugde, staat op.

Kort begrip

Het werkwoord 'heiligen' wordt in de Bijbel op verschillende manieren gebruikt. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt door God, Die Zichzelf heiligt, dat betekent dat Hij Zijn heiligheid betoont en handhaaft door zegeningen en straffen. Het wordt ook gezegd van de Zoon. Dan wil het zeggen dat God Hem afzondert en boven allen zalft om het Middelaars werk te volbrengen.

We komen het werkwoord 'heiligen' ook tegen in de betekenis van het afzonderen van mensen, dingen of tijden voor een bijzonder gebruik in de dienst van de Heere.

Tenslotte is er ook de betekenis van de geestelijke heiliging waarbij het gaat over de innerlijke vernieuwing door de Heilige Geest. Het is een door Gods Geest afgescheiden worden van de zonde en ook een afgescheiden worden tot de dienst van God.

In de bekering legt de Heilige Geest beslag op een zondaar. Hij haalt je weg uit de dienst van de zonde, de wereld en de eigengerechtigheid. Hij maakt je van harte gewillig om de Heere te dienen en tegen de zonde te strijden. Dit is de kern van de heiliging: an de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde (Romeinen 6:22).

De Heilige Geest doet Zijn Naam eer aan door zondaren te heiligen. Hij heiligt het leven van de gelovigen, Hij zondert af tot het dienen van God en de naaste. Hij geeft ogen om

eerlijk naar binnen te kijken in het eigen hart waardoor we gaan belijden: "Mijn schuld is zwaar, ik heb Uw Wet geschonden."

Een kort begrip van de heiliging vinden we uitgeschreven in het woord van de apostel Paulus: aar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd in de naam van de Heere Jezus, en door de Geest onzes Gods (1 Korinthe 6:11). In de naam van de Heere Jezus, door de Geest... dat is de kern en samenvatting van de heiliging.

Vertrekpunt

Dat de rechtvaardiging van de goddeloze zondaar voluit genade is, staat buiten kijf. Gaat het echter om de heiliging, dan kom je soms andere gedachten tegen.

Heiliging moet immers ons streven zijn. God roept ons er toe op: ij zult heilig zijn, want Ik de Heere uw God, ben heilig (Leviticus 19:2). In bepaalde kringen wordt heiliging gezien als een soort tegen prestatie voor de rechtvaardiging. Dan krijg je zoiets als: od heeft wat voor mij gedaan, nu moet ik wat voor de Heere doen! Bij het leerstuk van de heiliging dreigen er ontsporin-

gen aan verschillende kanten. Het is een gevaar om wettisch formalisme te houden voor heiliging. We vertrekken dan vanuit de mens die zichzelf probeert heilig te maken, waardig te maken, aannemelijk te maken voor God. Het zit in onze genen om onszelf tot God op te werken.

De zaligheid verdienen en een eigengerechtigheid op te bouwen, leeft in ons vanwege het verbroken werkverbond.

Onze hoogmoed weigert te bekennen dat wij zo totaal verloren zijn dat er van onze kant nooit meer een terugweg is tot God. Sommigen schijnen ver te kunnen komen

op het pad van de heiliging. Hun ernstig en ingetogen leven houden ze voor echte vroomheid. Anderen zien hun ernstig bezig zijn met Gods Woord, hun ijver om te evangeliseren, de geloofszekerheid die ze uitstralen als bewijzen van hun heiligheid. Hoe stiekem voeden wij dikwijls ons vrome vlees.

Ondertussen ligt het vertrekpunt van de heiliging niet in ons maar in God! Zonder een band met Christus is heiliging onmogelijk. Hebben we deze belangrijke les geleerd? Is het de strijd van jouw jonge leven om in Christus gevonden te worden? Meestal leert de Heere ons deze les langs een pijnlijke weg. God laat ons vastlopen met al ons proberen om ons hart te reinigen, ons leven te verbeteren, heilig voor God en mensen te leven en zijn geboden te onderhouden. Wat klimt de nood hoog bij de ontdekking: ij zult de Heere niet kunnen dienen, want Hij is een heilig God; Hij is een ijverig God: ij zal uw overtredingen en uw zonden niet vergeven (Jozua 24:19).

Zo komen we aan de weet dat we niet heilig kunnen zijn, God niet kunnen dienen. Dat de zonde ons in alles aankleeft. Ja, dat we zonde zijn tot in de diepste schuilhoeken van ons hart. Hier wordt het uitzien naar de Heere Jezus geboren in je hart. Kijk, dan zijn we aan het goede adres! Want onze heiligheid is niet de weg tot Christus, maar Christus is de Weg tot de heiliging.

Evangelische Heiligmaking

De puritein ds. W. Marshall heeft een indrukwekkend boek geschreven over de heiliging. De titel van dit boek is Verhandeling over de ware Evangelische Heiligmaking. Marshall gebruikt het voorbeeld van een klimplant. Zo'n plantje kan afleen van de grond komen als het ergens langs kan groeien. Zonder houvast komt een klimplantje niet ver. De heiliging mag gezien worden als een klimplant. Het kan niet groeien zonder houvast. Het groeit alleen langs het kruis van Golgotha. Het raamwerk van de wet geeft het noodzakelijke houvast niet. Zonder Christus en Zijn kruis zal de genade van de heiliging niet bestaan in ons leven. Aan de voet van het kruis sterft de oude mens en bloeit de nieuwe mens op.

Juist de kennis en ondervinding van de liefde van God in onze nood en onwaardigheid, dringt tot wederliefde. Zonder de kennis van Gods opzoekende zondaarsliefde houden wij God voor een harde Meester en zien Zijn geboden als moeilijk en zwaar. Maar wie Gods onuitsprekelijke goedheid en ontferming smaakte, wordt op een evangelische manier gedrongen tot heiligmaking en goede werken.

Vanwege de genadige verlossing uit zo grote nood en dood, gedrongen door de stervende liefde van Christus, begeren we met M'Cheyne: "Maak mij zo heilig als een geredde zondaar zijn kan."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 2005

Daniel | 32 Pagina's

Gedrongen tot goede werken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 2005

Daniel | 32 Pagina's