Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe zal het  in de hemel zijn?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe zal het in de hemel zijn?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijbel zegt dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal komen. Ik begrijp daaruit dat die er straks zal zijn, als de Heere Jezus terug komt op de wolken. Maar waar gaan dan Gods kinderen heen zolang er nog geen nieuwe hemel is? En wat doen zij in de tussentijd als ziel en lichaam nog niet bij elkaar zijn?

De Bijbel leert ons dat de gelovigen na hun sterven onmiddellijk worden opgenomen in heerlijkheid. Paulus zegt: etgeen geen oog heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft. die. die Hem liefhebben (1 Korinthe 2:9). De apostel wil er mee zeggen dat hij de heerlijkheid van de hemel niet onder woorden kan brengen. Dat gaat zijn bevatting te boven.

Nu wordt over de hemel vaak verkeerd gedacht en gesproken. Je komt nogal eens mensen tegen die de hemel zien als een prachtige toekomst, waar de mensen het goed zullen hebben. Zoiets als een betere voortzetting van het aardse leven. Je hoort dan wel zeggen: 'Nu is vader weer bij moeder.' Of: 'Wat zullen ze het nu goed hebben'.

Als we luisteren naar het bijbelse getuigenis over een leven na dit leven, dan spreekt de Bijbel over hemel en hel. Over een plaats van eeuwige vreugde en over een plaats van eeuwige smart. In Lukas 16:22 en 23 gebruikt de Heere Jezus de gelijkenis van de rijke man en Lazarus om duidelijk te maken dat er twee bestemmingen zijn: n het geschiedde dat de bedelaar stierf en van de engelen gedragen werd in de schoot van Abraham. Daar waar Abraham is, zal ook Lazarus zijn. Daar zullen alle ware gelovigen met Abraham aanzitten in het Koninkrijk der hemelen (Mattheüs 8:11). De rijke man krijgt zijn eeuwige bestemming in de pijn.

De Bijbel geeft geen antwoord op de vraag hoe het precies in de hemel en in de hel zal zijn. Dat houdt de Heere voor ons verborgen. Dat is Zijn geheim. De apostel Johannes zegt: et is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar vervolgt hij, als de Heere Jezus komt, dan zullen wij Hem zien, gelijk Hij is (1 Johannes 3:2). Dat zal de zaligheid zijn. De apostel Paulus zegt: lzo zullen wij altijd bij met de Heere wezen (1 Thessalonicenzen 4:17). Dat is de rijke en zalige toekomst voor al Gods' kinderen.

Wederkomst

Straks als de Heere Jezus terugkomt op wolken, zal de nieuwe hemel en de nieuwe aarde er zijn. Dat wil zeggen: een nieuwe schepping van God. Op verschillende plaatsen in de Bijbel lezen we dat de eerste hemel en

de eerste aarde voorbij gaan (Mattheüs 5:18; Lukas 16:17; 21:33). De verdwijning van de eerste hemel en aarde wordt vermeld in Openbaring 6:4 en 20:11. Naar Gods belofte zal er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde in dewelke gerechtigheid woont (2 Petrus 3:10-13). Zolang er geen nieuwe hemel is, gaan de zielen van Gods kinderen naar de hemel. Dat leidt geen twijfel. Het lichaam wordt in de aarde gelegd. Daar zal het zijn tot de dag van Christus wederkomst. Dan zullen alle doden opstaan. Dan zullen allen die geleefd hebben van Adam tot de wederkomst met ziel en lichaam worden verenigd. Als er in de Bijbel wordt gesproken, over zien, spreken en horen in de hemel, dan kunnen wij dat met ons verstand niet bevatten.

Een ziel of geest van de mens heeft naar onze bevatting geen oor om te horen en geen oog om te zien. De Heere spreekt er in de Bijbel op deze wijze over, zodat wij mensen er ons 'enige' voorstelling van kunnen maken (zie kanttekening bij Lukas 16:23).

Ik heb de woorden 'enige' bewust tussen aanhalingstekens gezet. Wat als je bedenkt dat het geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord, dan is onze kennis over de hemel een speldeknop. De Heere is zo goed en zo groot van ontferming dat Hij ons iets wil laten horen van een leven na dit aardse leven. De Heere zegt: e mens gaat naar zijn eeuwig huis. En hoe zal het dan zijn? Hoe zal het met jou zijn? De Heere Jezus spreekt over een huis met vele woningen. Hij is daar om voor al de Zijnen plaats te bereiden (Johannes 14:2).

Tussentijd

Ik heb geprobeerd uit te leggen dat er geen 'tussentijd' is. Sommigen menen dat die er wel is. Hoe moet je anders de opwekking uit de dood zien van het dochtertje van Jaïrus, van Lazarus en van hen die opgestaan zijn in Jeruzalem na de kruisiging van de Heere Jezus? Was hun ziel reeds in de hemel en daarna weer op aarde? Opnieuw wil ik zeggen: Dat behoort tot Gods geheimen. De Heere heeft in deze bijzondere gevallen een bijzondere weg gehouden met de zielen van de tijdelijk opgewekten.

Er zijn in de christelijke kerk mensen geweest en ze zijn er nog die leren dat er een zielenslaap is. Men zegt dan dat de ziel in een 'slaaptoestand' is. En zegt men: straks komt er een duizendjarig rijk en dan zullen de goddelozen opnieuw een kans krijgen. In de Rooms-Katholieke kerk leert men dat er een 'vagevuur' is. Een tijdelijke verblijfplaats van waaruit de ziel alsnog in de hemel kan komen. De Bijbel leert echter overduidelijk dat er een bewust leven is met de Heere Jezus Christus, onmiddellijk na het sterven. De opstellers van de Heidelberger Catechismus hebben dat zo mooi verwoord in antwoord 57 over de troost van de opstanding. Ze zeggen dan eerst "dat mijn ziel na dit leven van stonden aan tot Christus haar Hoofd zal opgenomen worden."

Gods huisgeheimen

In de achterliggende jaren heb ik in het jeugdwerk en op catechisatie nogal eens vraag gekregen over het leven na dit leven. Ik heb dat nog wel eens afgerond met een voorbeeld dat ds. A. Vergunst eens gebruikte in De Saambinder. Hij vertelde van een juf die tegen de kinderen zei, als ze iets over thuis wilden vertellen: 'Dat moet je nu maar niet vertellen, dat zijn de huisgeheimen'. Op een winterse dag had een van de kleuters heerlijk met de sneeuw gespeeld. Voor het besef van dit kleine kind was er niets dat heerlijker was. Toen moeder de kleine 's avonds naar bed bracht en bij het avondgebed sprak over de dingen van de Heere, stelde de kleine ongedacht de vraag: 'Mama, kan men in de hemel ook in de sneeuw spelen? ' Wat moest moeder zeggen? Ze zei: 'Wij weten niet wat er in de hemel allemaal zijn zal'. En toen zei de kleuter 'Mama. dat zijn zeker de huisgeheimen van God'.

Jij bent nog in het heden van de genade. Laat de les van Gods geheimen zijn dat je niet bezig bent met de verborgen dingen, maar met de geopenbaarde wil van God. Dan zegt Hij tegen jou: oek de Heere, terwijl Hij te vinden is, roep Hem aan terwijl Hij nabij is (Jesaja 55:5).

Heb je vragen? Over geloof, over de maatschappij, over vriendschap: ail dan naar steljevragen@jbgg.nl. Schrijven kan ook: ostbus 79, 3440 AB Woerden. Ds. P. Mulder en de heer J.H. Mauritz beantwoorden deze vragen om de beurt. Je naam hoef je niet te vermelden. Met je vraag wordt vertrouwelijk omgegaan. de eerste aarde voorbij gaan (Mattheüs 5:18; Lukas 16:17; 21:33). die geleefd hebben van Adam tot de wederkomst met ziel en lichaam goddelozen opnieuw een kans krijgen. In de Rooms-Katholieke kerk

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 2006

Daniel | 35 Pagina's

Hoe zal het  in de hemel zijn?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 2006

Daniel | 35 Pagina's